callum-aan wrote:treespotter wrote:.
Het gaat hier niet om inhuur. Die zesendertig euro is het bedrag wat de gemeente betaalt voor de werkzaamheden.
Het zijn 2 dingen. Frans vroeg wel iemand om voor 36 euro te werken. Inhuur dus.
Als een collega een klus heeft en vraagt of iemand zin en tijd heeft om voor 36 euro te werken kan ik me goed voorstellen dat veel collega's dat wel willen doen, zeker de collega's die korter in het vak zitten of slap in het werk.
Dat een opdrachtgever (gemeente) maar 36 euro over heeft voor dit werk is inderdaad niet fair.
Maar als ik ingehuurd wordt in onderaanneming. Lijkt het mij logisch dat de persoon die mij inhuurt er ook nog een paar euro's aan overhoudt.
Nu moet Frans dus mensen vragen om voor 36 euro te werken Maar hij verdient hier dus per saldo niets aan. Dat Frans dit werk toch wilt doen is zijn zaak en heeft hij misschien goede redenen voor.
Misschien moeten ETW-ers een bond oprichten om prijzen en honoraria af te spreken maar of dat gaat lukken met zoveel zelfstandige geesten? Misschien moet er op de ETW opleiding ook aan dit soort zaken aandacht besteed worden?
prijsafspraken zijn bij wet verboden en daar wordt je zwaar op afgerekend. Als ik me niet vergis heeft een groot nederlands bedrijf uit de boomverzorging daar al eens een veroordeling mee opgelopen waar ze nu nog steeds de gevolgen van dragen. Maar dat heb ik gehoord en weet dus niet echt iets concreets.
Wolter heeft ook gelijk, het zijn de etw 'ers meestal die erg veel onder de prijs werken omdat zij kost wat kost hun opleiding willen terug verdienen en daardoor zwaar gaan concurreren. Op dit moment kost het ETW certificaat bij ons handenvol geld, zonder dat je er iets mee kan verdienen. Het is een erg duur bewijs dat je iets kent van boomverzorging.
ETW is enkel goed als elke activiteit welke met boomverzorging en dergelijke te maken heeft verboden wordt zonder het certificaat. Zonder dat ben je met ETW niets en daarin heb ik dezelfde mening als tamil.
Zoals paul ook aangeeft is het niet meer dan normaal dat het bedrijf dat jou inhuurt ook iets verdient aan jou activiteit, waaraan jij ook verdient.
Een bedrijf dat niets aan z'n werknemers of activiteiten verdient leeft niet lang en kan jou dus bijgevolg ook niet meer inhuren wat onrechtstreeks dan ook nadelig is voor jou.
Ik vind dat het idee van frans om hier collega's te vinden die voor hem willen werken enkel maar kan toegejuicht worden. het geeft het forum extra aandacht en dus ook de boomverzorging. geen forum om wat te lullen over bomen , maar dat ook een beetje meer voor je doet snap je. het is een meerwaarde zonder twijfel.