Winchbolder

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Winchbolder

Post by treespotter »

Jullie mascotte "het prinsesje"?

En weer terug naar het onderwerp... De winchbolder?
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

treespotter wrote:...
En weer terug naar het onderwerp... De winchbolder?
Yep, tijd om een demo filmpje te maken!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dat duurt nog even. Wouter en Steven wachten nog even op windstil weer en moeten er nog een leuk geluidje bij verzinnen net als bij de Treeclimb.
Image
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

kom jij weer filmen dan :lol: :lol:

Image
- climb fast, move slow -
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Start ik de zaag wel... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

tot zover een poging om een serieus filmpje te maken :(
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

:lol: :lol: :lol:
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

ik ga dr een mooi filmpje van maken!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
KeesR
Nieuw
Nieuw

Post by KeesR »

Beste treehuggers,

hier een bericht voor alle geïnteresseerden in de nieuwe Smart Rigging Winch. Steven heeft hier en daar al wat laten weten over de nieuwe SRWinch en inmiddels zijn er al enkele in omloop.
De Smart Rigging Winch en bijbehorende Flight Case.
De Smart Rigging Winch en bijbehorende Flight Case.
Het idee is een half jaar geleden naar boven gekomen toen Steven; enthousiast geworden door de mogelijkheden een GRCS wilde kopen. Er waren echter nog wat bezwaren zoals het gewicht, diverse te wisselen onderdelen (met daardoor kans op het afvangen op de winch omdat men even niet wil wisselen van kop) en de hoge prijs.
Even ter informatie; mijn achtergrond is vrij divers; HBO Westerse bosbouw en vervolgens HBO werktuigbouwkunde en ben sinds 2002 als boomverzorger actief. Tijdens onze discussie was ik freelance engineer in de (zeil) jachtbouw en had daar ook met de winches te maken. Toen steven het er over had ben ik eens gaan nadenken over een alternatief waarbij er zo veel mogelijk functies in één apparaat gecombineerd zouden worden.

Na wat schetsen en brainstormen met steven is het idee van de SRWinch geboren....vele uren engineering in 3D en kritisch naar het ontwerp kijken (dit moet je overigens blijven doen, er zijn altijd kleine punten van verbetering of aanvulling te bedenken) is er een eerste model geproduceerd.
SRWinch in Case (;
SRWinch in Case (;
Na de eerste testen in de praktijk door steven en mij zijn er wat belangrijke punten naar voren gekomen die nog beter opgelost moesten worden, maar na deze aanpassingen is de eerste serie een feit.

Het idee achter de SRWinch is het optimaal combineren van materialen en technieken. De gehele bolder bestaat uit RVS incl. de bouten moeren en veertjes. Dus geen concessies aan het materiaal. Ook de winch is gemaakt voor extreme omstandigheden en zelfs geschikt voor gebruik bij zout zeewater. Harken is een wereldwijd bekend merk en staat hoog aangeschreven in de zeilwereld.

Hét punt waarop de SRWinch verschilt van alle ander winchbolders is het kunnen afvangen en winchen met dezelfde setup. Bij het afvangen leg je de vanglijn achter de geleidepennen langs over de 200 mm afvangtrommel heen. Door de grote diameter is er een goede controle mogelijk zowel bij begeleid vallen als bij meer afgeremd afvangwerk. Door het materiaal RVS, de grote diameter en de open trommel kan er veel warmte worden afgevoerd bij zwaarder afvangwerk.
Wanneer een tak of stamstuk onder voorspanning gezet wordt kan de lijn achter dezelfde geleidepennen langs dóór de doorsnijding in de afvangtrommel om de winch geslagen worden. Met de 2 versnellingen (linkoms en rechtsom draaien met de handel) kan er altijd optimaal van snelheid en kracht gebruik gemaakt worden.

Door deze grote trommeldiameter met de doorsnijding kunnen de winch én de afvangtrommel bijde zo dicht mogelijk bij de stam van de boom zitten zodat er zo min mogelijk moment in de gehele SRWinch optreed. De voorlopige breeksterkte staat op dit momen op 50 Kn, er is al op hogere belasting getest maar er moeten nog hogere belastingen mogelijk zijn. Hierover meer in de komende tijd, we zijn daar nog mee bezig.
Om zo min mogelijk onderdelen te hebben is de winchhandel ook als handel voor het spansysteem gebruikt.
Één handel voor opspannen en winchen.
Één handel voor opspannen en winchen.
Tot zo ver een introductie van de nieuwe SRWinch. Vragen opmerkingen het kan allemaal we horen graag van jullie

MVG Kees Redelijkheid
Last edited by KeesR on 20 Sep 2010, 21:05, edited 1 time in total.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Welkom op 't forum Kees.
Duidelijk verhaal en goed uitgelegd.
Knap staaltje engineering !

grtn wouter
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Knap staaltje engineering !

grtn wouter
Bedoel jij niet een knap roestvrijstaaltje engineering? :roll:
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

Steven wrote:ik ga dr een mooi filmpje van maken!
Als je een handje extra nodig hebt (incl. camera) dan weet je me te vinden!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

heb het al gezegd het ziet er een mooi stukje roestvrijstaal uit .
maar ik heb wel nog een opmerking kees (welkom trouwens) gaat jullie spanband niet zwaar belast worden als je de winch rond een groot exemplaar van een boom zet .
grcs heeft dit opgelost door beweegbare flanken te maken (dit is opbouwende kritiek he)
vrees zoals ze nu is dat de kans bestaat dat de schors gaat beschadigd worden of de winch omhoog gerukt gaat worden .
en nog een vraagje (ik weet dat het niet echt nodig is )
maar gaan jullie de winch certificeren laten keuren door een extern bureau ?
wat als er ooit iemand wat voor krijgt en een proces begint tegen jullie ?
laat een oen niet zomaar doen !
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:... dat de kans bestaat dat de schors gaat beschadigd worden ...
Als je zo zwaar af gaat vangen in een boom, dan denk ik dat het niet veel meer uitmaakt of de schors beschadigd... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

idd als je zo zwaar aan het vangen bent dat ie gaat schuiven dan moet die boom toch weg :wink:

maar dat heeft niks te maken met de beweegbare vlanken van de grcs.
die zijn alleen voor een beter pasvorm op kleinere bomen.

keuring gaat idd door een extern bureau gebeuren.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Hindry »

Bij heel zwaar afvang- sloopwerk zaag ik altijd een plak hout uit de stam, zodat de bolder blijft hangen achter de gezaagde rand. Het is erg vervelend als de afvanger net zo hard naar de boom vliegt als de bolder omhoog en het hout naar beneden. Ergens kom je elkaar tegen, lijkt mij.
Kees is die spanband ook berekend op de belasting van de winch met 50 ton?
Ben ook bnieuwd naar de keuring CE.
Maar de zwakste schakel blijft vaak de karabiner.
Ziet er verder super uit. Complimenten. Heb je de winch van Ph.FD mee genomen tijdens je stage?? :D :D :D
Groet, Hindry
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hindry wrote:Maar de zwakste schakel blijft vaak de karabiner.
Image
Die zitten toch niet in een afvangsysteem?
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

meen dat we daar ooit al een vette discussie over hebben gehad tijdens een LB bbq....of niet wolter !

biners moet je echt buiten een vangsysteem laten, zeker als je een bolder gaat gebruiken.
die dingen klappen echt spontaan uit elkaar en zo....

climb safe - work safe

wouter
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Ik heb nog nooit een biner uitelkaar zien klappen. Ik wil het best geloven allemaal, en hoe minder schakels hoe beter, maar ik ben nog niet om.

En die lb bqq discussie staat me nog goed bij :lol: :lol:
Ik hark,, dus ik leef.
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by JohnnY »

Ziet er heel erg mooi uit! ben benieuwt naar een filmpje!

Is het qua prijs te vergelijken met bijv. een Hobbs Device?
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Alexander wrote:En die lb bqq discussie staat me nog goed bij :lol: :lol:
Was wel gezellige discussie toen :wink: :wink:

Ik heb met Reintje al een biner uit elkaar zien springen, die zoefde vlak langs m'n hoofd af met een top uitvangen van een spar :?
Was niet eens zo'n zware top, maar die biner had denk ik al teveel gezien in zijn leven.
Sinds doe ik niks meer met biners in vangsystemen, da's wel zo veilig !

Maar iedereen is natuurlijk gewend aan zijn eigen fijne werksysteem en dat is helemaal het mooie van dit vak dat iedereen het net iets anders doet :wink:

Zolang we weten waar we mee bezig zijn en veiligheid zelf goed weten in te schatten is daar niks mis mee.

Grtn wouter
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:meen dat we daar ooit al een vette discussie over hebben gehad tijdens een LB bbq....of niet wolter !
:roll: Wanneer ik nou ga vertellen dat ik mij daar helemaal niets van kan herinneren, moet ik mij dan zorgen gaan maken?
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Wanneer ik nou ga vertellen dat ik mij daar helemaal niets van kan herinneren, moet ik mij dan zorgen gaan maken?
Nee hoor,, Maar gelukkig hebben we de foto's nog :lol: :lol:
Ik hark,, dus ik leef.
KeesR
Nieuw
Nieuw

Post by KeesR »

Hindry wrote:Bij heel zwaar afvang- sloopwerk zaag ik altijd een plak hout uit de stam, zodat de bolder blijft hangen achter de gezaagde rand. Het is erg vervelend als de afvanger net zo hard naar de boom vliegt als de bolder omhoog en het hout naar beneden. Ergens kom je elkaar tegen, lijkt mij.
Kees is die spanband ook berekend op de belasting van de winch met 50 ton?
Ben ook bnieuwd naar de keuring CE.
Maar de zwakste schakel blijft vaak de karabiner.
Ziet er verder super uit. Complimenten. Heb je de winch van Ph.FD mee genomen tijdens je stage?? :D :D :D

Ha Hindry,

klopt met zwaar afvangwerk is het de bedoeling om een plak te zagen zodat de bolder niet omhoog kan schieten. De toegepaste spanband heeft een breeksterkte van 10 ton, links en rechts is de spanband aan de bolder gekoppeld en geeft dus naar beide kanten deze breuksterkte. je bedoelt waarschijnlijk 5 ton ipv 50 ton, maar inderdaad de spanband is hierop berekend. tevens is het zo dat door de voorspanning in de band er wrijving tussen de schors en de bolder optreed die een groot deel van de opwaartse kracht voor zijn rekening neemt.

De CE keur gaat erg moeilijk worden, voor alle delen behalve de Harken winch zou dit mogelijk zijn (bouten en spanband zijn dat al). Harken heeft op dit moment simpelweg geen CE op zijn winches, dat is in die wereld ook niet vereist. wel zijn deze winches uitgebreid getest , niet alleen statisch maar ook vooral dynamisch. Denk aan de enorme krachten die op de zeilen van een groot schip komen te staan als ze overstag gaan. Op het ene moment staan ze slap en een fraktie later staat de volle wind er weer in.

Steven en ik zijn samen met Safety green bezig met het organiseren van testen bij een fabrikant van lijnen en staalkabels. Met de loadcell van Steven zijn de eerste testen in praktijksituatie gedaan. In de test is de maximum belasting op de bolder 71kN geweest. (DUS NIET OP DE WINCH!! die heeft een WLL van +/- 9kN en een maximum voorspanning van ruim 13 kN) Bij deze test is een dikke populier van ruim 1,1 m diameter gebruikt waarvan alleen het buitenste laagje van de schors was beschadigd. De bolder zelf was nog niet gedeformeerd en dus gaan de nieuwe testen naar een hogere belasting. Wel was de bolder een 70 tot 80 cm omhoog geschoven, wat geen verrassing is als de boom zoals normaal iets taps toeloopt en de bolder naar boven toe steeds meer ruimte krijgt. Bij normaal afvangwerk is er dus geen probleem, bij zwaar afvangwerk gewoon een plaat zagen.

Haha ja ik heb er nog wel aan terug gedacht bij het ontwerpen, maar daar werd de winch misbruikt als vangbolder wat we nu juist voorkomen door 2 apparaten in één te voegen.

MVG Kees
KeesR
Nieuw
Nieuw

Post by KeesR »

boomverzorgingbruno wrote:heb het al gezegd het ziet er een mooi stukje roestvrijstaal uit .
maar ik heb wel nog een opmerking kees (welkom trouwens) gaat jullie spanband niet zwaar belast worden als je de winch rond een groot exemplaar van een boom zet .
grcs heeft dit opgelost door beweegbare flanken te maken (dit is opbouwende kritiek he)
vrees zoals ze nu is dat de kans bestaat dat de schors gaat beschadigd worden of de winch omhoog gerukt gaat worden .
en nog een vraagje (ik weet dat het niet echt nodig is )
maar gaan jullie de winch certificeren laten keuren door een extern bureau ?
wat als er ooit iemand wat voor krijgt en een proces begint tegen jullie ?
Beste Bruno,

dankje! het is zo dat de achterplaat aan 2 kanten is gezet onder een hoek. Dit heeft twee voordelen; één dat de backplate ontzettend veel weerstand tegen buiging heeft (zie het als een A4'tje wat heel makkelijk buigt maar als je er 2 vouwen in maakt kan je er ineens een minibruggetje van maken wat vele malen zijn eigen gewicht kan hebben.) en dat door de onderlinge hoek van de twee zetlijnen de flanken van de backplate de boom volgen en tevens een klein beetje schuin naar beneden neigen zodat de spanband bij belasting van de bolder bijna recht naar de flanken loopt. ehhh dit klinkt niet duidelijk maar in praktijk is het heel goed te zien. Even kijken of ik er een afbeelding van heb. .........hm heb even het 3D model genomen en de 2 linker flenzen waar de bout in zit die door de lus van de spanband loopt rood gemaakt.
SRWinch model left side .jpg
SRWinch model left side .jpg (15.16 KiB) Viewed 9089 times
De bolder staat precies verticaal en je ziet dat de flenzen een flauwe hoek maken naar beneden. Wat er namelijk gebeurt als er kracht op de bolder komt te staan is het omhoog willen schuiven van de bolder. Als dit gebeurt blijft de spanband netjes zitten door deze hoek. bij een zeer grote belasting zal de hoek wat groter worden dus het kan nooit helemaal worden opgelost. (nouja dat kan wel met een mooie constructie maar dat wordt dus zwaarder en vooral ook weer duurder.)

wat betreft een claim, we gaan alles testen en er een handleiding bij maken. als we weten wat de winch en de bolder kunnen hebben en er komt toch iets terug wat kapot (behalve fabrieksfouten) is dan is de toegestane belasting dusdanig overschreden dat het bijna niet anders kan dan door misbruik en daar kunnen wij niet garant voor staan.

ik hoop dat het duidelijk is, voor meer vragen altijd even posten!

Grt Kees
Post Reply