Stobbefrees
Re: Stobbefrees
Wij gebruiken er een van husqvarna goed ding opzich al wil de rem om tijdens het frezen te draaien wel eens blijven hangen. maar verder starten en lopen.
http://tuin-terras.marktplaats.nl/tuing ... ind=3&fs=1
beetje lange link maar ik vond deze jongen op marktplaats. het is er een met een honda motor maar meer word er niet gezegd. iemand ervaringen met deze?
beetje lange link maar ik vond deze jongen op marktplaats. het is er een met een honda motor maar meer word er niet gezegd. iemand ervaringen met deze?
daar kun je boom op zeggen
deze heeft al veel meegemaakt zo te zien, men ervaring hiermee is veel vloeken schouders verdraaien en hopen op wat beters. Als je niks beters hebt dan deze dan kun je er wel mee frezen je moet alleen geduld hebben en voor lief nemen dat er schuim uit je mondhoeken komtErikSint wrote:http://tuin-terras.marktplaats.nl/tuing ... ind=3&fs=1

Volg de weg van de minste weerstand.........
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Ik heb deze machine wel eens gebruikt. Viel me niet tegen. Maar echter alleen geschikte voor een enkele of een een paar niet te grote en/of harde stobben. Bij Boels hebben ze nog een iets zwaarder type te huur, die je zelf niet hoeft te sturen over het hout heen. Daar kan je wat meer mee.
Dure machines die als je ze niet veel gebruikt soms niet de investering waard zijn. ik schakel meestal / bijna altijd een collega in met een mooie hydraulische machine.
Dure machines die als je ze niet veel gebruikt soms niet de investering waard zijn. ik schakel meestal / bijna altijd een collega in met een mooie hydraulische machine.
Ik heb dat type stobbefrees een aantal keren gebruikt(gehuurd bij Boels) en dat beviel goed.voldoende kracht, makkelijk te draaien, goede rem alleen wel een beetje zwaar niet te tillen. De stobben waren ong. 25 cm doorsnee en deez had ie vrij snel weg.ErikSint wrote:http://tuin-terras.marktplaats.nl/tuing ... ind=3&fs=1
Groeten Allard
ik heb deze machine ook een keer gebruikt
waren alle naar buiten staande beitels afgebroken
dus deze huur ik niet meer
waren alle naar buiten staande beitels afgebroken
dus deze huur ik niet meer
een iets of wat degelijke stobbefrees moet elke week minstens één dag draaien, anders is dit niet echt een rendabele investering volgens mij...
daarom laat ik mijn stronken frezen door iemand die een grote frees achter een tractor en een kleinere vermeer heeft, zelf geen werk mee (en ook geen stukken, onderhoud en brandstof) en de persoon in kwestie laat alles netjes achter, met een telefoontje ben ik er vanaf...
daarom laat ik mijn stronken frezen door iemand die een grote frees achter een tractor en een kleinere vermeer heeft, zelf geen werk mee (en ook geen stukken, onderhoud en brandstof) en de persoon in kwestie laat alles netjes achter, met een telefoontje ben ik er vanaf...
Hoi EricSint, ik heb precies die stobbenfrees. Prima machine voor het kleine werk, als je beitels maar scherp zijn. De motor is prima, er kan eigenlijk vrij weinig aan kapot. Ik vind 'm overigens helemaal niet zwaar, duw 'm met handkracht mijn kar op. Eén of twee stobben frezen, is goed te doen, maar je moet het niet te gek maken anders ga je je rug voelen.
Om die reden heb ik een Vermeer met autosweep erbij gekocht, anders ben je het stobbenfrezen snel beu.
Als de beitels afbreken, dan ligt dat echt aan jezelf en heb je op een stuk staal gezeten oid.
In de 3 jaar dat ik 'm heb, is het bij mij nog nooit voorgekomen dat er eentje afbrak.
Je moet wel regelmatig de beitels vervangen, als ze bot worden, doe je 4 tot 5 keer zo lang over een stronk. De beitels zijn erg prijzig, een hele nieuwe set voor deze machine kost je ca. 125,- ex btw...daarom is frezen ook zo duur.
Kortom, prima apparaat maar ik ben wel van plan om 'm iets smaller te maken, zodat ik er nog makkelijker mee door poortjes en huizen kan. Hij is van Amerikaans makelij en kan op 1 cm na niet door standaard deuropeningen.
Om die reden heb ik een Vermeer met autosweep erbij gekocht, anders ben je het stobbenfrezen snel beu.
Als de beitels afbreken, dan ligt dat echt aan jezelf en heb je op een stuk staal gezeten oid.
In de 3 jaar dat ik 'm heb, is het bij mij nog nooit voorgekomen dat er eentje afbrak.
Je moet wel regelmatig de beitels vervangen, als ze bot worden, doe je 4 tot 5 keer zo lang over een stronk. De beitels zijn erg prijzig, een hele nieuwe set voor deze machine kost je ca. 125,- ex btw...daarom is frezen ook zo duur.
Kortom, prima apparaat maar ik ben wel van plan om 'm iets smaller te maken, zodat ik er nog makkelijker mee door poortjes en huizen kan. Hij is van Amerikaans makelij en kan op 1 cm na niet door standaard deuropeningen.

Kijk trouwens wel uit met het bedienen van een handbediende stobbenfrees.
Gewoon met beleid kleine stukjes frezen. Ik heb wel eens iemand een flinke opdonder zien krijgen toen
de frees op een of andere manier vasthaakte boven op de stam en dus aan bedieningszijde met een ruk
omlaag sloeg waardoor hij een een week last van z'n nek had.
Gewoon met beleid kleine stukjes frezen. Ik heb wel eens iemand een flinke opdonder zien krijgen toen
de frees op een of andere manier vasthaakte boven op de stam en dus aan bedieningszijde met een ruk
omlaag sloeg waardoor hij een een week last van z'n nek had.

-
- Nieuw
kan er niets aan doen maar er is maar een goede (kleine) stobbefrees:
http://www.youtube.com/user/CarltonMfg# ... ijfEc1hX9I
heb er zo een maar kom ook overal achterom. hij is 91,5cm breed dus kan bijna door iedere tuinpoort.
lekker met de remotecontrole spelen en na 5 min is het meestal weer klaar.
heb er zo een maar kom ook overal achterom. hij is 91,5cm breed dus kan bijna door iedere tuinpoort.
ken dat niet dan....
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
ziet er mooi uit maar dat zijn ze allemaal met nieuwe beitels ik heb gewoon bg6125 van rayco 20 pk motertje erop en daar lukt het ook meestal mee en als de stronken meer dan 50 cm zij dan gaan we de bg100 hurenbob de bosbouwer wrote:kan er niets aan doen maar er is maar een goede (kleine) stobbefrees:
laat een oen niet zomaar doen !
- wes houtboer
- " De Flik "
Ik heb laatst met een Greentec 760 gewerkt, was super en ging als een speer. (hing wel een John Deere 6600 voor)

salutantibus et vade scandens
Ik heb mijn kleine Caravaggi vorige week nog smaller gemaakt, en kan nu door huizen en deuropeningen van 65 cm en zodoende in tuintjes komen zonder achterom.
Voor het grote werk nog steeds de Vermeer sc252 natuurlijk ☺
Voor het grote werk nog steeds de Vermeer sc252 natuurlijk ☺

Na de aankoop van de FSI st20 een dik jaar geleden overweeg ik nu de laatste nieuwe FSI D30-470 (http://www.packo.be/nl/675) aan te kopen omdat ik redelijk veel werk heb om de grotere stronken te frezen. De test met de Vermeer sc252 viel me wat tegen... volgende week nog een test met een rayco, en dan maar beslissen.
Het grote verschil zit hem in het zicht dat je hebt op je werk evenals het zwenkbereik bevalt me wel. Is er iemand die ervaring heeft met de benzine-versie van deze machine (st27b)?
Het grote verschil zit hem in het zicht dat je hebt op je werk evenals het zwenkbereik bevalt me wel. Is er iemand die ervaring heeft met de benzine-versie van deze machine (st27b)?
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
welke rayco ga je laten komen ? bg 100 is superPeterke wrote:Na de aankoop van de FSI st20 een dik jaar geleden overweeg ik nu de laatste nieuwe FSI D30-470 (http://www.packo.be/nl/675) aan te kopen omdat ik redelijk veel werk heb om de grotere stronken te frezen. De test met de Vermeer sc252 viel me wat tegen... volgende week nog een test met een rayco, en dan maar beslissen.
laat een oen niet zomaar doen !
Die rups is leuk wie verkoopt die in NL
en wat kost dat grapje?
en wat kost dat grapje?
planken zagen ERA vragen!
Nou Peterke, als je de Vermeer sc252 geprobeerd hebt, dan heb je zelf ervaring met de benzinemotor van de st27b. Dat is namelijk dezelfde Kohlermotor als van de Vermeer.Peterke wrote:Na de aankoop van de FSI st20 een dik jaar geleden overweeg ik nu de laatste nieuwe FSI D30-470 (http://www.packo.be/nl/675) aan te kopen omdat ik redelijk veel werk heb om de grotere stronken te frezen. De test met de Vermeer sc252 viel me wat tegen... volgende week nog een test met een rayco, en dan maar beslissen.
In welk opzicht vond je de Vermeer dan tegenvallen? Heb je ‘m wel geprobeerd met nieuwe beitels? Kan me niet voorstellen dat ie tegenviel namelijk, sc252 is een behoorlijke bruut. Met botte beitels doet geen enkele machine het.

@ Bruno: Momenteel nog geen idee, zal ook wel van de prijs afhangen.MAL wrote:Nou Peterke, als je de Vermeer sc252 geprobeerd hebt, dan heb je zelf ervaring met de benzinemotor van de st27b. Dat is namelijk dezelfde Kohlermotor als van de Vermeer.Peterke wrote:Na de aankoop van de FSI st20 een dik jaar geleden overweeg ik nu de laatste nieuwe FSI D30-470 (http://www.packo.be/nl/675) aan te kopen omdat ik redelijk veel werk heb om de grotere stronken te frezen. De test met de Vermeer sc252 viel me wat tegen... volgende week nog een test met een rayco, en dan maar beslissen.
In welk opzicht vond je de Vermeer dan tegenvallen? Heb je ‘m wel geprobeerd met nieuwe beitels? Kan me niet voorstellen dat ie tegenviel namelijk, sc252 is een behoorlijke bruut. Met botte beitels doet geen enkele machine het.
@ Mal: De st27b had ik al getest op de beurs, maar momenteel was hij niet op stock. Volgende week komt z'n nieuwe broertje binnen in dieselversie en kan ik hem testen. Qua kracht was de Vermeer sc252 wel ok, maar als je diep moet frezen zit hij kompleet tussen z'n wielen te "friemelen" en voor je het weet zit je met de voorwielen in de kuil. De st27b van FSI heeft een veel langere arm en daardoor ook een groter zwenkbereik. De motor kantelt niet mee zoals bij de Vermeer. Ook de bediening die je naar de zijkant kan zwenken lijkt me best handig evenals het feit dat de aandrijfriem aan de tegengestelde kant van de bediening zit lijkt me een positief gegeven om wat extra zicht te hebben op je werk. Ook in het het laden en lossen vereist de Vermeer een derde oprijlaan omdat hij op drie wielen staat.
Vandaag telefoon gehad van de verdeler van Carlton, die zal me eerstdaags nog een voorstel mailen... iemand ervaring met dat merk? www.stumpcutters.com
@ Peterke Het tussen de wielen friemelen herken ik niet eerlijk gezegd. De Vermeer zwenkt toch ook ruim een meter breed en ruim voor de wielen. Hij gooit z’n zand en snippers tussen de wielen en dat moet je nu en dan even weghalen door achteruit te rijden, ander kan ie z’n vuil niet kwijt. Ik gooi dat dan deels in de kuil die ik gemaakt heb, en daarover rijd ik weer naar voren. Het derde wiel zie ik zelf als een voordeel eigenlijk, daardoor kan hij superscherp draaien, ook in zeer smalle gangen langs achtertuinen en dan een poortje indraaien. De Vermeer is heel compact gebouwd, om overal in te kunnen. De stb27 heeft een langere giek. Als je weinig in kleine tuinen zit, werkt dat inderdaad fijner denk ik.Peterke wrote:@ Bruno: Momenteel nog geen idee, zal ook wel van de prijs afhangen.MAL wrote:Nou Peterke, als je de Vermeer sc252 geprobeerd hebt, dan heb je zelf ervaring met de benzinemotor van de st27b. Dat is namelijk dezelfde Kohlermotor als van de Vermeer.Peterke wrote:Na de aankoop van de FSI st20 een dik jaar geleden overweeg ik nu de laatste nieuwe FSI D30-470 (http://www.packo.be/nl/675) aan te kopen omdat ik redelijk veel werk heb om de grotere stronken te frezen. De test met de Vermeer sc252 viel me wat tegen... volgende week nog een test met een rayco, en dan maar beslissen.
@ Mal: De st27b had ik al getest op de beurs, maar momenteel was hij niet op stock. Volgende week komt z'n nieuwe broertje binnen in dieselversie en kan ik hem testen. Qua kracht was de Vermeer sc252 wel ok, maar als je diep moet frezen zit hij kompleet tussen z'n wielen te "friemelen" en voor je het weet zit je met de voorwielen in de kuil. De st27b van FSI heeft een veel langere arm en daardoor ook een groter zwenkbereik. De motor kantelt niet mee zoals bij de Vermeer. Ook de bediening die je naar de zijkant kan zwenken lijkt me best handig evenals het feit dat de aandrijfriem aan de tegengestelde kant van de bediening zit lijkt me een positief gegeven om wat extra zicht te hebben op je werk. Ook in het het laden en lossen vereist de Vermeer een derde oprijlaan omdat hij op drie wielen staat.
Vandaag telefoon gehad van de verdeler van Carlton, die zal me eerstdaags nog een voorstel mailen... iemand ervaring met dat merk? http://www.stumpcutters.com
Wat betreft de riemkast heb je wel een goed punt vind ik. Die belemmert het zicht op het freeswiel een beetje inderdaad, al werk ik zelf inmiddels op gevoel door ervaring, wat prima gaat. Waarom die kast rechts zit, is mij ook een raadsel. Toevallig dacht ik vanavond tijdens het frezen nog aan de mogelijkheid een spiegeltje te monteren. Goed frezen is nog niet makkelijk, er zijn een hoop handigheidjes en maniertjes die je je even moet aanleren en dan frees je een stronk 4 tot 5 keer zo snel uit als in het begin.
Ik heb helaas geen ervaring met de Carlton. De rupsversie is erg mooi, maar ik denk dat daar een aardige prijs aanhangt.

-
- Nieuw
de carlton is een ongelovelijke machine. staat ook een 85pk motor op. kan je eigenlijk niet met een andere frees vergelijken.
hij kan beide heel snel en goed, kleine stobbetjes in een achtertuintje(is maar 92cm breed) en grote stobbes op een rij of perceel.
maar jammer genoeg zijn ze niet echt goeikoop, de mijne was een goed gapend gat in de begroting, maar ben er nog iedere x als ik frees dolgelukkig mee. dus vrijwel dagelijks.
oh ja kost ongeveer catalogus prijs, incl schuifbord 64000,- euro
hij kan beide heel snel en goed, kleine stobbetjes in een achtertuintje(is maar 92cm breed) en grote stobbes op een rij of perceel.
maar jammer genoeg zijn ze niet echt goeikoop, de mijne was een goed gapend gat in de begroting, maar ben er nog iedere x als ik frees dolgelukkig mee. dus vrijwel dagelijks.
ken dat niet dan....
Dat is vermoedelijk vrij boven budget voor de meesten hierbob de bosbouwer wrote:de carlton is een ongelovelijke machine. staat ook een 85pk motor op. kan je eigenlijk niet met een andere frees vergelijken.

Take care, there's not much spare!
ah, mss toch niet, ik zag te laat dat die prijs incl. schuifbord was, my mistake 

Take care, there's not much spare!
- treespotter
- Prinses Irene
Wanneer jij zeker weet dat je er werk voor hebt Ton dan is daar altijd een mouw aan te passen.
Ik heb mijn VanDaele versnipperaar destijds ook gefinancierd. Het voordeel is dat je vanaf dag één met een eigen machine bij de klant staat en dat na de (in mijn geval 5 jaar) termijn de machine ook geheel van jezelf is.
Ik heb enorm veel werk gekregen mede door het hebben van die machine en dan is een mild maandbedrag (het aankoopbedrag is waarschijnlijk een factor 50 van het maandbedrag) echt te overzien.
Ik heb mijn VanDaele versnipperaar destijds ook gefinancierd. Het voordeel is dat je vanaf dag één met een eigen machine bij de klant staat en dat na de (in mijn geval 5 jaar) termijn de machine ook geheel van jezelf is.
Ik heb enorm veel werk gekregen mede door het hebben van die machine en dan is een mild maandbedrag (het aankoopbedrag is waarschijnlijk een factor 50 van het maandbedrag) echt te overzien.
-
- Niet meer nieuw
hallo stobbenpurkers,
Als je een echte frees wilt, zou je eens moeten kijken bij Predator 50, een machine op rups, waarbij je kunt kiezen tussen handbediening of afstandsbediening.
Als je echt een echte frees wilt, moet je effe kijken bij Hemos, zodra je dan eenmaal lekker in een achtertuintje staat, kun je ook effe lekker brullen (minimaal trekkertje 150 pk ervoor doen)
Wij hebben ervoor gekozen om deze machines op afstandsbediening te bedienen, zodat je in de veelal kleine ruimtes veel beter zicht op je werk hebt!
Let er goed op bij de aanschaf van een frees hoe dicht je een object kunt benaderen, voor mij was dat zeker een afweging om mee te nemen.
De predator is wel zwaar (1500kg), maar staat op een groot oppervlak en daardoor heb je weinig gewicht per cm2
Wij frezen aardig veel, en eigenlijk is de machine in de 3 jaar dat ik hem heb, nog maar 3x te groot of te zwaar geweest voor de klus.
Er is ook een predator 28, die moet je niet hebben !!!!! dat is een machine met heel veel kinderziektes
Of die machines duur zijn? Ja
Of dat uitmaakt ? Nee
zolang ze hun geld maar opbrengen, en.... Hobby mag geld kosten!
(O ja, ik bespaar veel door te werken met maar 3 karabiners
)
Als je een echte frees wilt, zou je eens moeten kijken bij Predator 50, een machine op rups, waarbij je kunt kiezen tussen handbediening of afstandsbediening.

Als je echt een echte frees wilt, moet je effe kijken bij Hemos, zodra je dan eenmaal lekker in een achtertuintje staat, kun je ook effe lekker brullen (minimaal trekkertje 150 pk ervoor doen)

Wij hebben ervoor gekozen om deze machines op afstandsbediening te bedienen, zodat je in de veelal kleine ruimtes veel beter zicht op je werk hebt!
Let er goed op bij de aanschaf van een frees hoe dicht je een object kunt benaderen, voor mij was dat zeker een afweging om mee te nemen.
De predator is wel zwaar (1500kg), maar staat op een groot oppervlak en daardoor heb je weinig gewicht per cm2
Wij frezen aardig veel, en eigenlijk is de machine in de 3 jaar dat ik hem heb, nog maar 3x te groot of te zwaar geweest voor de klus.
Er is ook een predator 28, die moet je niet hebben !!!!! dat is een machine met heel veel kinderziektes

Of die machines duur zijn? Ja
Of dat uitmaakt ? Nee
zolang ze hun geld maar opbrengen, en.... Hobby mag geld kosten!
(O ja, ik bespaar veel door te werken met maar 3 karabiners

Het is een rekensom. Als je voor een machine van 64.000 euro zelf genoeg werk hebt, dan is het niet te duur. Maar als je verwacht dat je door de aanschaf van zo'n machine meer werk krijgt, dan zou ik nog een paar keer nadenken voor je langs de bank gaat. Tegenwoordig zijn er genoeg bedrijven met een goede frees die je bijna op de roep kunt bellen als je een stronk hebt.Tom wrote:ah, mss toch niet, ik zag te laat dat die prijs incl. schuifbord was, my mistake