afvangen
-
- Nieuw
Re: afvangen
Misschien nieuwe naam voor John..... Remi?
Bijlage Helicon Eindhoven???boomverzorgingbruno wrote:wat wel leuk is voor dustin is dit lijstje met gewichtjes om eens een idee te krijgen
Hej Allard,
Maakt niet uit.
Dustin zit bij helicon Apeldoorn dus.
Groente frankb
Maakt niet uit.
Groente frankb
Als het niet gaat zoals het moet,
moet het maar zoals het gaat.
moet het maar zoals het gaat.
Hey Frankfrankb wrote:Hej Allard,
Maakt niet uit.
Groente frankb
Ik bij Helicon Eindhoven. Tabelletje kwam me bekend voor.
Groet Allard
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
Allard wrote:Bijlage Helicon Eindhoven???boomverzorgingbruno wrote:wat wel leuk is voor dustin is dit lijstje met gewichtjes om eens een idee te krijgen
idd allard
word nog steeds gebruikt
laat een oen niet zomaar doen !
Knoop %Houthakker wrote:Sorry jongens even een late reactie uit het hoge noorden, iemand bekend met het aantal procent die iedere knoop de breuksterkte van de vanglijn verslechterd?
Dubbele vissersknoop 77
Dubbele schootsteek 56
Vissersknoop 58
Schootsteek 54
Vlinderknoop 75
Dubbele achtknoop 74
Achtknoop 72
Paalsteek 64
Met dank aan MikWi
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Dit zijn de sterktes die de lijn nog heeft neem ik aan?
Als de sterkte van de lijn 100% is geven de percentages aan hoe groot de sterkte van de lijn is bij gebruik van de respectievelijke knopen.
Boompje groot, plantertje dood?
-
- Nieuw
Man tackar, sorry bedankt voor de gegevens!
- treespotter
- Prinses Irene
En als je nou ook precies weet hoeveel het stuk hou weegt, hoeveel lijn er van welke soort in het systeem verwerkt is, waarmee afgevangen wordt dan heb je aan die verschillende percentages ook echt iets. 

- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Hebben ze tegenwoordig een compleet computer programma voor dat alles berekend en zo kun je exact volgens alle waarden en vectoren en minimale eisen en kwadranten en anderefanten en zo alles berekenen....pfff en dat kost me een bult tijd....
tegen die tijd hebben 2 oude rotten die bende allang weggezaagd en zitten we in de kroeg aan een welverdiend potje bier
succes ermee en vergeet niet dat je vanglijn iedere keer bij piek belasting een percentage of wat aan sterkte inlevert....en dat dan ook weer in percentage verhouding tot de gemaakte knoop en of diameter van de smalste katrol in het systeem of net dat ene takje waar hij toch wel een erg lastig bochtje maakte of of of .... of...
Doe er goed aan je vanglijn gewoonweg in te zetten en rekening te houden met een veilige werkbelasting (1/5) die je aanhoudt als maximum (piek)belasting en op tijd die vanglijn afschrijven en investeren in een nieuwe. Dat scheelt een boel denkwerk wat je zowieso veel beter aan een paard kunt overlaten omdat die veel meer tijd hebben.
climb safe
wouter
tegen die tijd hebben 2 oude rotten die bende allang weggezaagd en zitten we in de kroeg aan een welverdiend potje bier

succes ermee en vergeet niet dat je vanglijn iedere keer bij piek belasting een percentage of wat aan sterkte inlevert....en dat dan ook weer in percentage verhouding tot de gemaakte knoop en of diameter van de smalste katrol in het systeem of net dat ene takje waar hij toch wel een erg lastig bochtje maakte of of of .... of...
Doe er goed aan je vanglijn gewoonweg in te zetten en rekening te houden met een veilige werkbelasting (1/5) die je aanhoudt als maximum (piek)belasting en op tijd die vanglijn afschrijven en investeren in een nieuwe. Dat scheelt een boel denkwerk wat je zowieso veel beter aan een paard kunt overlaten omdat die veel meer tijd hebben.
climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
- ludovanmil
- Diehard Treehugger

Goed stuk Wouter, alleen ik zou wel man en paard noemen
het spreekwoord dat je het denken beter aan een paard kunt overlaten omdat " ie meer tijd zou hebben" .... dat klopt echt niet en leid af waar het stuk inhoudelijk over gaat....
Ik ga hier niet verder het paard achter de wagen spannen, maar....het is volgens mij: je moet een gegeven paard niet in de bek kijken
terug naar het onderwerp dan maar ??

-
- Niet meer nieuw
Van een "oude " rot in het vak (ja witrot, dus nog een beetje buigzaam)
Vroeger, vroeger vingen wij de takken af met een dikke reep Touwtje manilla of een polyprop, de eerste maand altijd goed voor een tonnetje of 8 daarna moest je eerst even langs je duim likken om te weten hoeveel kracht er nog in zat.
Het touwtje werd om een okseltje gegooit, en daarna al gelang het gewicht 1 of meerdere keren rond de boom gehaald (die goeie oude tijd)
Toen heb ik een anker gelast, en deze met een korte strop op de stam bevestigt, leuk, maar echt dinamisch nee dat ook weer niet
Toen heb ik een boldertje in elkaar laten lassen (+/-15kg) dikke reep erom en gaan met dat ding, ging als de brandweer, alleen dunne takken zakten niet.
Dat boldertje had ik natuurlijk ook ergens gezien, en dat vangspul kwam op de markt
We hebben al heel wat stukjes afgevangen, klein, groot, nog groter, en te groot
maar ergens ligt altijd een grens !
en 9 van de 10 keer of misschien wel 99 van de 100 keer zit dit niet in de materiaal keuze, maar is het altijd het ene of het andere poppetje wat bij het spelletje aanwezig is
Daarnaast ben ik altijd zeer benieuwd naar diegene die onderaan de boom dat afgevangen stuk hout op de weegschaal neergooit.
Gebruik je gezonde verstand, er gaat veel mis door"durf niet verder of hoger", en de top was te lang of te zwaar.
Eigenlijk geld bij afvangen hetzelfde als in het leger "Hoe meer je zweet in vredestijd, des te minder je bloed in oorlogstijd"
Denk daar maar eens over na
Vroeger, vroeger vingen wij de takken af met een dikke reep Touwtje manilla of een polyprop, de eerste maand altijd goed voor een tonnetje of 8 daarna moest je eerst even langs je duim likken om te weten hoeveel kracht er nog in zat.
Het touwtje werd om een okseltje gegooit, en daarna al gelang het gewicht 1 of meerdere keren rond de boom gehaald (die goeie oude tijd)
Toen heb ik een anker gelast, en deze met een korte strop op de stam bevestigt, leuk, maar echt dinamisch nee dat ook weer niet
Toen heb ik een boldertje in elkaar laten lassen (+/-15kg) dikke reep erom en gaan met dat ding, ging als de brandweer, alleen dunne takken zakten niet.
Dat boldertje had ik natuurlijk ook ergens gezien, en dat vangspul kwam op de markt
We hebben al heel wat stukjes afgevangen, klein, groot, nog groter, en te groot
maar ergens ligt altijd een grens !
en 9 van de 10 keer of misschien wel 99 van de 100 keer zit dit niet in de materiaal keuze, maar is het altijd het ene of het andere poppetje wat bij het spelletje aanwezig is
Daarnaast ben ik altijd zeer benieuwd naar diegene die onderaan de boom dat afgevangen stuk hout op de weegschaal neergooit.
Gebruik je gezonde verstand, er gaat veel mis door"durf niet verder of hoger", en de top was te lang of te zwaar.
Eigenlijk geld bij afvangen hetzelfde als in het leger "Hoe meer je zweet in vredestijd, des te minder je bloed in oorlogstijd"
Denk daar maar eens over na

"Hoe meer je zweet in vredestijd, des te minder je bloed in oorlogstijd"
mooie spreuk
mooie spreuk
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Wat als er toch een schepper is?!
WiPe wrote: Knoop %
Dubbele vissersknoop 77
Dubbele schootsteek 56
Vissersknoop 58
Schootsteek 54
Vlinderknoop 75
Dubbele achtknoop 74
Achtknoop 72
Paalsteek 64
Met dank aan MikWi

Ik heb ooit een trekbank gebruikt om de invloed van knopen op vliegerlijnen (mantelloos nylon, polyster en dynema) te onderzoeken. Het bovenstaande tabelletje deed in die tijd ook al ronde, en helaas.... de breeksterkte is van zoveel invloeden afhankelijk dat je er weinig zinnigs over kan zeggen. Zeker kernmantellijnen scoren veel beter dan bovenstaand tabelletje.
Een goed gelegde overhandse lus ("ouwewijvenknoop") heeft een breuksterkte van 100%. Ongelooflijk, maar ik heb het zelf meerdere malen gezien: gewoon NIET breken op de knoop (maar 20cm lager).... Wel moet de knoop goed gedressed zijn, en het losse eind moet zeker 50% van de breeksterkte zijn aangetrokken. Oftewel: die knoop krijg je er nooit meer uit!

Het is wel genoeg om te weten dat knopen de breeksterkte beinvloeden. Blijf voldoende marge houden (1/5 van de breeksterkte, zoals Wouter al aanhaalde), en weet wat een blok hout weegt.
Dus ik zou zeggen: wie werkt als een paard, zal haver eten...

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
denken moet je aan een paard overlaten ...........
niet omdat hij tijd heeft ,
maar omdat hij een grotere kop heeft
om de zelfde reden moet je klimmen aan een aap
overlaten..........
die heeft een staart !!!!!!!!!!!!!!!!
melk maken moet je aan een koei overlaten
vliegen laat je ook aan vogels over
die hebben het gereedschap er voor
EN..............
dom lullen laat je aan een gnome over , klein koppie he!!!!!!
The idiot gnome

niet omdat hij tijd heeft ,
maar omdat hij een grotere kop heeft
om de zelfde reden moet je klimmen aan een aap
overlaten..........
die heeft een staart !!!!!!!!!!!!!!!!
melk maken moet je aan een koei overlaten
vliegen laat je ook aan vogels over
die hebben het gereedschap er voor
EN..............
dom lullen laat je aan een gnome over , klein koppie he!!!!!!
The idiot gnome

victim of gnomebashing