Zigzag testdag

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by Pietje »

Als je een product verkoopt dat (even kort door de bocht) "gevaarlijk" is (machines, electrisch spul, gastoestellen, speelgoed, duikspul en PBM), dan moet je als verkopende partij (en dus ook Treemagineers) borg staan voor het voldoen aan relevante geldende europese normen. Je mag (als fabrikant/importeur) zelf de CE-markering er op zetten, maar je bent wel verantwoordelijk. Om die verantwoordelijkheid te kunnen nemen, maak je een "technisch constructie dossier" om aan een rechter duidelijk te maken dat je alles gedaan hebt wat je redelijkerwijs kon doen.

Om een fabrikant (cq constructeur) te helpen welke normen er allemaal relevant zijn, zijn er checklists gemaakt. De versnipperaar bijvoorbeeld wordt vaak gecontroleerd op relevante normen met de checklist van een vlak-van-diktebank, omdat die qua risico's het meest in de buurt komt.

Als je een CE markering op schoenveters wilt zetten: prima. Er is niemand die het verbied. Maar het is grote onzin, want schoenveters horen niet in de groep producten die CE nodig hebben. Misschien als het om schoenen gaat die je moeten beschermen tegen gevaarlijke situaties (PBM), waar zaagschoenen een voorbeeld van zijn. Maar dan gaat het om het product "zaagschoen", en niet om de losse veter.

Als je zelf een knoopje maakt om in te gaan hangen als werkpositie, dan is er geen fabrikant aansprakelijk. Want jij knoopt het knoopje. Het touw dient wel aan de normen te voldoen die gelden voor touw dat gebruikt wordt voor ... Logisch dat je geen geslagen nylon of strotouw gebruikt 8) En ook logisch dat de fabrikant stelt dat touw an sich geen PBM is. Dat maak jij er zelf van. Maar als je iemand een stropje verkoopt, dan ben je fabrikant, en dus verantwoordelijk. Tenzij je er geen CE op zet, maar dan mag het niet verkocht worden :wink:

Dus ja, mijn stropje voldoet aan de relevante europese normen en is CE gemarkeerd vanwege de markering op het gebruikte touw, en de gebruikte knoop middels brancheafspraken. Maar mijn stropje is door niemand "gekeurd" behalve door mezelf (en de material manager of hoe die mag heten) bij de klimwedstrijden. :wink:

Duidelijk zo? 8)

PS: qua Arbo is het heel interessant of een werkgever een stropje mag maken voor een werknemer :lol:
Last edited by Pietje on 22 Jan 2013, 18:38, edited 1 time in total.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by Tamil »

Tom wrote:Ik zal er bij zijn, en slaap wel in m'n busje jongens :wink:

Je mag ook binnen komen slapen Tom :) is warmer denk ik.

Tijdens mn vakantie was mn huis volgelopen met 5 cm regenwater, gelukkig dankzij heel veel werk door mijn moeder, kan ik een aantal mensen een droog en warm huis aanbieden, wel even laten weten!

Wel zelf slaap spullen meenemen.

Ik ga zo de test Zigzag maar eens voor de eerste keer gebruiken, volgens mij is dat ding helemaal te gek!

Ps: Nathalie wil als bob chauffeur fungeren :wink:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by ludovanmil »

:lol:
wat is een man zonder vrouwen (moeder - vriendin - whatever) om hem te helpen en te behoeden ??

Zie ook uit naar de zigzag...
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by Tom »

Dat klinkt goed Tamil, Ik wacht de temperatuur nog even af, en voel me al verwarmt door het voorstel :D
Take care, there's not much spare!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by Tamil »

Wat een heerlijk apparaatje de Zigzag..........
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by ludovanmil »

Tamil wrote:Wat een heerlijk apparaatje de Zigzag..........
1

tja......kom je zeker niet meer op de testdag, die je notabene zelf hebt mede hebt georganiseerd.... :roll: :wink:
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by Gardenier »

En, hoe was de testdag en hoe waren de bevindingen?

Groet, Jorg
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by boomverzorgingbruno »

Het was een leuke dag goed georganiseerd . En een apparaat dat de wereld van de Boomverzorging wel eens zou kunnen veranderen
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Zigzag testdag

Post by ludovanmil »

deel je enthousiasme Bruno,
Heb er 1 besteld. want al doende is het een fijn apparaatje waarbij het gebruiksgemak hoog is en een aantal 'ongemakken' van een strop met pulley ondervangen worden. (vervormen van touw - vastzitten vd knoop- verbranden- te strak of te loszitten vd knoop)
Zie het wel zitten dit in de dagelijkse praktijk voor langere tijd te gaan uitproberen. Doen is geloven.

Tamil nog bedankt voor de gastvrijheid en voor de organisatie - spullen, koffie etc. safety green en petzl.
Post Reply