Jeah right. Dat heb ik ook zien staan. Een mooie omschrijving voor één metalen plaatje om af te kunnen zien van een dure constructie.honda_power wrote:nee dat heet een twijgensnoeipunt dient als aanslag voor het van onderaf zagen van twijgen.
Nieuwe aanwinst, gaat het nu echt gebeuren?
- treespotter
- Prinses Irene
- treespotter
- Prinses Irene
-
- Niet meer nieuw
De 18V Lithium-ion accu's van Makita zijn écht zeer goed!
Ik heb de accuboor en slagmoersleutel met de zelfde accu's,
Een volle accu op de slagmoersleutel doet het zeker twee nachten.
én als ik 'm gebruik tijdens m'n nachtdiensten, dan wordt hij ook goed gebruik...
Een lege accu is met ½ uur weer vol.
Ik heb de accuboor en slagmoersleutel met de zelfde accu's,
Een volle accu op de slagmoersleutel doet het zeker twee nachten.
én als ik 'm gebruik tijdens m'n nachtdiensten, dan wordt hij ook goed gebruik...
Een lege accu is met ½ uur weer vol.
- treespotter
- Prinses Irene
Hij staat in huis en de accu's aan de lader. Heb in de achtertuin in het donker al wat vers brandhout staan te zagen (diameter 10 cm). Wat een rust en wat een licht machientje. Op de machine staat 95 db, maar dat maakt hij natuurlijk alleen maar als de ketting vol aan de bak moet.
Jammer dat ik morgen nieuwe plantplaatsen aan het aanleggen ben. Ik zal ervoor zorgen dat de machine morgen even moet werken voor zijn centjes. Voor zover ben ik aangenaam verrast.
Stof tot nadenken voor Makita? De machine is superlicht. Een extra accu op de machine, een iets zwaardere 'motor', een langer blad en een kettingrem zouden er een echt volwaardige machine van maken.
Mijn eerste kritische punten voor deze machine? Om de ketting te laten draaien moet je ook een extra knopje indrukken (net als alle elektrische apparaten). Ik zou het erg prettig vinden wanneer er nog een extra schakelaar op zou zitten om de machine gebruiksklaar te maken of dat er een manueel bedienbare kettingrem op zou zitten.
Jammer dat ik morgen nieuwe plantplaatsen aan het aanleggen ben. Ik zal ervoor zorgen dat de machine morgen even moet werken voor zijn centjes. Voor zover ben ik aangenaam verrast.
Stof tot nadenken voor Makita? De machine is superlicht. Een extra accu op de machine, een iets zwaardere 'motor', een langer blad en een kettingrem zouden er een echt volwaardige machine van maken.
Mijn eerste kritische punten voor deze machine? Om de ketting te laten draaien moet je ook een extra knopje indrukken (net als alle elektrische apparaten). Ik zou het erg prettig vinden wanneer er nog een extra schakelaar op zou zitten om de machine gebruiksklaar te maken of dat er een manueel bedienbare kettingrem op zou zitten.
langer blad kan er wel op wolter heb ik vanmiddag ff stiekem naar gekeken vraag is alleen hoe het motortje het houd. manueel bedienbare kettingrem zal hem wel iets zwaarder maken maar zal hem kwa bedienings gemak makkelijker maken en iets veiliger dan nu alleen dat knopje. egenlijk zou dat knopje net zo moeten zitten als bij alle zagen in de handgreep bovenop. veel plezier ermee en ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.
- treespotter
- Prinses Irene
- treespotter
- Prinses Irene
WOWsprakeloos
Die accu is niet leeg te krijgen.
Het neusstukje is eraf en de zaag gaat als een tiet. Het is natuurlijk wel zo dat de ketting niet zo snel draait en dat merk je in de zaagsnelheid. Het koppel is prima. Dode eikentakken van 10cm zijn echt geen probleem. De ketting is nog niet vast blijven zitten.
Negatief? Ik ben alleen wel benieuwd of er en ander sprocket op kan. Die standaard ketting (1/4) is 'BUT' met een grote K. Het kettingkje stuitert. Dat is iets wat mij ook al opviel bij het nieuwe kleine zaagje van Jelte. Dit Husky-tje heeft ook zo'n kleine kwarts ketting.

Het neusstukje is eraf en de zaag gaat als een tiet. Het is natuurlijk wel zo dat de ketting niet zo snel draait en dat merk je in de zaagsnelheid. Het koppel is prima. Dode eikentakken van 10cm zijn echt geen probleem. De ketting is nog niet vast blijven zitten.
Negatief? Ik ben alleen wel benieuwd of er en ander sprocket op kan. Die standaard ketting (1/4) is 'BUT' met een grote K. Het kettingkje stuitert. Dat is iets wat mij ook al opviel bij het nieuwe kleine zaagje van Jelte. Dit Husky-tje heeft ook zo'n kleine kwarts ketting.
- treespotter
- Prinses Irene
Mmmm, ik zou het veel interessanter vinden om met Makita of Dolmar in contact te komen om eens serieus na te denken over een grotere en IMHO veiligere 'broer' van deze. Van mij hoeft dat promo-materiaal niet zo. Een goede benzinevrije machine aan mijn gordel zie ik veel meer zitten.Joris wrote:fotootsje van trekken en via de site van makita posten bij hun, daar krijg je dan wat promomateriaal van terug. Wat gadgets niets echt functioneel maar 't is gratis en kost weinig moeite..
J
Vandaag weer lekker met het machientje gezaagd. Dit keer was het esdoorn en vers. Ook dit ging goed. Waar ik qua veiligheid wel mee blijf zitten is dat de zaag niet uit te zetten is met een schakelaar of kettingrem.
-
- Niet meer nieuw
- treespotter
- Prinses Irene
Ja dat is wel zo, maar waar laat ik hem dan? Op het nachtkastje boven in de boom?Jan-Sietze wrote:Maaruhh, wat veiligheid betreft; met een simpele handeling haal je toch zo de accu er uit?

Voordat ik de ketting bewerk dan gaat inderdaad de accu eraf, maar boven in de boom iedere keer de accu verwijderen is geen optie.
Volgens het instructieboekje is de inhoud van het olietankje en de accu tegelijkertijd op. Dit is iets wat ik nog moet ondervinden. Ik heb de bijgeleverde ???olie??? of moet ik zeggen boterstroop bijna direct vervangen voor koolzaadolie waardoor de zaag direct meer toeren maakte. Het tankje en de accu zijn nog niet leeg.Roel wrote:Kun je gemiddeld 1 dag vooruit met een accu of moet je hem wisselen na zoveel uur. De ervaringen die ik heb met accu gereedschap zijn ook goed alleen de accus zijn erg snel leeg....
- treespotter
- Prinses Irene
Nog één vraagje dan.
Hoe lang zijn Zubat blaadjes houdbaar. Ik heb namelijk nog anderhalf doosje reserveblaadjes.
Vanaf volgende week heb ik geen handzaag meer aan mijn gordel hangen. Geen motorzaag herrie en geen lamme armen meer. Heerlijk. O ja, dan heb je nog die batterij
Volgens mij zit er toch gewoon een onzichtbaar verlengsnoer aan.
Vanavond is de batterij thuis weer opgeladen en ik zal de zaag morgen meenemen naar de themadag.
Als er nog liefhebbers zijn, dan moeten jullie maar voor hout zorgen om eens te kijken hoe lang het duurt voordat de batterij het niet meer trekt.
Tot morgen in ieder geval.
Hoe lang zijn Zubat blaadjes houdbaar. Ik heb namelijk nog anderhalf doosje reserveblaadjes.
Vanaf volgende week heb ik geen handzaag meer aan mijn gordel hangen. Geen motorzaag herrie en geen lamme armen meer. Heerlijk. O ja, dan heb je nog die batterij

Vanavond is de batterij thuis weer opgeladen en ik zal de zaag morgen meenemen naar de themadag.
Als er nog liefhebbers zijn, dan moeten jullie maar voor hout zorgen om eens te kijken hoe lang het duurt voordat de batterij het niet meer trekt.
Tot morgen in ieder geval.
nu je het over proberen heb wolter. wij hebben van makita uit een dag gehad. en daar mochten wij alle accu gereedschappen ook uitproberen en was dan de kunst dat je met 1 accu lading zo veel mogelijk schroeven erin draaide, gaten boorde ga zo maar door alles wat op accu kon werken moesten we het mee proberen. maar op gegeven moment had je idd het idee dat er een onzichtbaar snoer aan zat. maar is maybe ook wel wat om te gaan doen met je zaag je zoveel mogelijk plakjes afzagen met 1 accu lading soort competitie 

- honda_power
- Treehugger
- treespotter
- Prinses Irene
Hier is'tie dan.
Het filmpje is ingekort, dus denk nou niet dat ik daar in één keer dat stammetje sta door te jassen. En ja, ik weet het daar is hij niet voor gemaakt, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ook brandhout zagen van dit hongaarse eikenstammetje behoort dus gewoon tot de mogelijkheden. Het ging niet van harte, maar de zaag is niet één keer gesmoord. Het stoppen van de zaag is gewoon het loslaten van de schakelaar ('gashandle').
http://www.treespotter.nl/movie/Makita.MP4
Het filmpje is ingekort, dus denk nou niet dat ik daar in één keer dat stammetje sta door te jassen. En ja, ik weet het daar is hij niet voor gemaakt, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ook brandhout zagen van dit hongaarse eikenstammetje behoort dus gewoon tot de mogelijkheden. Het ging niet van harte, maar de zaag is niet één keer gesmoord. Het stoppen van de zaag is gewoon het loslaten van de schakelaar ('gashandle').
http://www.treespotter.nl/movie/Makita.MP4