jobeau M400/kipper

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: jobeau M400/kipper

Post by -WOUTER- »

Kun je die 4,5 m3 bak echt vol snipperen of moet je om de haverklap de riek erin zetten om alles omhoog te werken.....

die jobeau die Peter een keertje mee naar mijn klusje nam kwam met zijn pijpje niet boven mijn 30 cm. hoge bordjes uit. moesten opengeklapt worden en dan blaast ie alleen maar de eerste 10 cm. van de laadvloer vol, hoger komt ie niet.....

mijn aanhanger staat op kleine velgen en banden en is laag uitgevoerd. ik zie 't echt niet gebeuren dat een jobeau mijn bak van 6 m3 (of jou bak van 4,5 m3) ineens volblaast.
Denk dat je blij mag zijn als ie zonder al teveel rieken een m3 of 2,5 mee kan nemen, want dat achterste gedeelte van de aanhanger blaast ie niet makkelijk vol = te hoog.....

Met de schliessing waarmee ik met men vaste klim-maat snipper en afvoer blaas je zonder te rieken de hele 6 m3 ineens op de kar en desnoods nog een bult van een m3 erbij.

ben benieuwd en zie graag je foto's van de gehele combi als je eind januari deze binnen hebt.

grtn wouter - ps. leuke site geworden
- climb fast, move slow -
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

We zullen zien.

Ik kan wel omhoog spuiten want de bak is afgedekt met een net. En hij spuit ook best ver. Een meter of 5 denk ik. En de aanhanger is verlaagd.
Of ik hiermee ook echt 4,5 m3 kan laden zonder te scheppen weet ik nog niet.

Je kan deze machine niet vergelijken met een grote versnipperaar.

Als de aanhanger klaar is zal ik een foto plaatsen.

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

ben erg benieuwd - die snipperaar is dan wel anders als die van peter, want die kon niet hoger spuiten dan zijn uitvoerpijp hoog was en dan heb je er niets aan met een grote kar.

grtn w
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:die jobeau die Peter een keertje mee naar mijn klusje nam kwam met zijn pijpje niet boven mijn 30 cm. hoge bordjes uit. moesten opengeklapt worden en dan blaast ie alleen maar de eerste 10 cm. van de laadvloer vol, hoger komt ie niet.....
:lol: zegt de man met zijn eliet die niet hoger snippert dan 30 centimeter. Laat staan in een aanhanger :mrgreen: Of heb je er net als Gerrit Verhoef een transportband bij (Ik heb Gerrit lang niet gezien dus ik weet niet of hij hem nog heeft).
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:ben erg benieuwd - die snipperaar is dan wel anders als die van peter, want die kon niet hoger spuiten dan zijn uitvoerpijp hoog was
Nouw... hij spuit wel iets omhoog (sorry, moest ik toch effen tegeningaan :wink: ), maar inderdaad krijg ik geen 6m3 in jouw aanhanger.
Mijn kleine huifkarretje krijg ik wel vol zonder rieken, maar daar gaan maar 3m3 in, en dan ben ik nog overladen ook :oops:

Maar wat hoger uitblazen zou prettig zijn :D

Komt wel bij dat je M300 niet bedoeld is om zoveel produktie te draaien; dit machientje is ontwikkeld om op plaatsen ingezet te worden waar de grotere machines niet kunnen komen. En dus ook grotere aanhangers niet kunnen komen... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ha haImage
Meer Reactie smilies? Ga naar: Smilies.nl !

die eliet gebruik je ook alleen als je snippers in de tuin achter kunt laten en voor al de rest huur ik reintje in !!!

Voor noodgevallen kan je de eliet op de kar laten staan, rijplaten onder de kar halen en takken op de kar snipperen, dan krijg je altijd inclusief de eliet 3 m3 snippers mee, zonder veel te moeten rieken !!!!

Ik wil idd als er echt een goede kleine smalle snipperaar is, die in mijn aanhanger kan blazen, overgaan op een andere snipperaar, maar jobeau en r-go zijn niet echt top machines in mijn bescheiden ervaringen hiermee.

dus ik hou 't voor nu effe bij m'n eliet en men collega met super-snipperaar.

grtn wouter
babyface
Nieuw
Nieuw

Post by babyface »

ik heb het gevolgd over de aanhanger combi ik ben benieuwd hoe hij eruit ziet en hoe het werkt

maar nu is er een opmerking van peterV waar ik me tegen stoot
hoeven toch niet allemaal onze eigen ideale snipper-afvoercombinatie te hebben. Inhuren en ingehuurd worden, dat is pas fijn.
En voor grote snipperjobs: goedkopere hoveniers met vrachtwagen/container, hakselaar. Takken snipperen kan iedereen!
wat dat klopt niet helemaal, ik heb er verschillende mee gemaakt die een bak staan te kutten voor de invoermond om 2 takken tegelijk erin te krijgen en dan praat ik over een grote versnipperaar (vermeer XL1000)

dus takken snipperen kan niet iedereen.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

-WOUTER- wrote:Ik wil idd als er echt een goede kleine smalle snipperaar is, die in mijn aanhanger kan blazen, overgaan op een andere snipperaar, maar jobeau en r-go zijn niet echt top machines in mijn bescheiden ervaringen hiermee.
grtn wouter

Ik heb mijn M400 nu een anderhalve week. En ik heb nu denk ik al 4m3 gesnipperd ermee.
Dood eiken hout, coniferen en fijnspar. Zelfs meerdere takken tegelijk gaat prima. Met de fijnspar vanochtend propte ik hem maar eens helemaal vol en zonder enkel probleem vrat hij alles in een hoog tempo op. De pijp is 1,40 meter hoog en spuit zelfs nog wat omhoog. 4 meter ver kan je makkelijk spuiten.

Voordat ik deze m400 had gebruikte ik altijd een Eliet super prof van een bevriende hovenier. Prima machine maar ik vindt de m400 veel fijner om mee te werken. Eigenlijk zou ik geen nadelen ten opzichte van de Eliet kunnen verzinnen. De snippers zijn in ieder geval veel mooier en het direct in de aanhanger/kruiwagen/kliko spuiten is een voordeel wat bij de Eliet een enorm nadeel is.
Waarschijnlijk heb je bescherijden ervaring met de M300 of de R-go cv16. Die een klasse lager zitten dan de M400 en de R-go cv18.

Of het zit dieper. Ben je gewoon merkvast zoals bij Stihl? Of is oranje je lievelings kleur? ;-)

Gr Paul
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

callum-aan wrote:Of het zit dieper. Ben je gewoon merkvast zoals bij Stihl? Of is oranje je lievelings kleur?
Nee, maar ben wel enorm stihl-fan (in het verleden ook met husky gezaagd hoor).

En tot dusver heb ik zelf niets kleins mogen ervaren qua snipperaar dat <85 cm. breed is en net zo snippert als me elietje.
Maar ben benieuw naar de M400 van je. Moet je de takken veel uitsnoeien om ze in de trechter te krijgen, want doordat de machine geen hydr. invoer heeft zal die ze bij een vertakking niet snel erin trekken. zoals ik bij de 300 heb gezien is de tijd die je kwijt bent om de takken kort te zagen voor de snipperaar velen malen meer dan het me kost om wat kruiwagentjes snippers op te scheppen. Door de sterke invoerrollen van de eliet hoef je nagenoeg niets uit te snoeien, vreet alles zo weg.

Zal een keertje een demo van de M400 inhuren of aanvragen links of rechts.

grtn wouter
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

de jobeau lijkt en heel goede machine maar het valt echt wel tegen als je hem veel gaat gebruiken .
1ste punt trechter staat onhandig hoog als hij dan nog is 30 cm van grond staat op jou dissel . lang leven je rug .
2de punt hij blaast echt niet hoog genoeg wel ver maar niet hoog en veel hangt af van de soort hout je snippert.
3 de punt de messen zijn zeer snel bot en dan is het echt zwaar labeur .
mijn collega heeft een m 500 zelfrijdend . is een heel leuk machine als de snippers in de tuin mogen blijven . dan kan je tot daar rijden en terplekke snipperen.
als je toch op een aanhanger wil snipperen zou ik een andere machine aanraden
jo beau maakt geen wind en heeft het alleen van het omhoog werpen van zijn snippers
wij hebben het al een paar keer geprobeerd en als je bv tegen de wind in staat kan je het al vergeten . plus je gaat zeer veel mogen rieken om je kar vol te krijgen .
en dan nog een klein probleem er zitten wel echt veel zwakke punten aan de jo beau machines . wij hebben al 2 maal koppeling kunnen vernieuwen op amper 70 uur ,een volgwiel afgebroken ,een voorwiel losgekomen,een paar lasnaden los .
maar als je toch verder wil met jo beau ze hebben wel een stel in optie om achter de aanhanger te hangen met een handlier
laat een oen niet zomaar doen !
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

-WOUTER- wrote: Moet je de takken veel uitsnoeien om ze in de trechter te krijgen, want doordat de machine geen hydr. invoer heeft zal die ze bij een vertakking niet snel erin trekken. zoals ik bij de 300 heb gezien is de tijd die je kwijt bent om de takken kort te zagen voor de snipperaar velen malen meer dan het me kost om wat kruiwagentjes snippers op te scheppen. Door de sterke invoerrollen van de eliet hoef je nagenoeg niets uit te snoeien, vreet alles zo weg.

Zal een keertje een demo van de M400 inhuren of aanvragen links of rechts.

grtn wouter
Er zitten inderdaad geen invoer rollen op. Maar de messen trekken de takken zelf naar binnen. Niet zo sterk als met invoer rollen maar voldoende. Echt uitsnoeien is nog niet nodig geweest. Als ik het in de trechter kan duwen gaat het ook wel door de messen. Misschien dat de Eliet hier wat sterker mee is? Maar door het uitrusten met invoerrollen en de techniek die hier bij komt kijken kan er ook meer stuk en is de machine zwaarder. Daarom heeft de Eliet ook aandrijving op de wielen nodig. De M400 moet je duwen maar dat is dan ook te doen. Hij weegt dan ook de helft van een Eliet. En kost heel wat minder dan de Eliet.
Ik kan me voorstellen dat als je alleen maar productie wilt maken en de andere factoren niet mee telt dat je voor een Eliet kiest. Maar is gewicht, onderhoud, afvoer van snippers, kwaliteit van de snippers en de prijs ook belangrijk heeft de Eliet in eens toch wat minder voordelen.
Ik heb dus 1 1/2 jaar met een Eliet gewerkt dus heb aardig wat hands-on ervaring met deze machine. En de hovenier waar ik de Eliet van gebruikte gaat nu ook een M400 aanschaffen. Dus zijn Eliet zal verkocht worden.
(Heb trouwens nog wel ff getwijfelt richting de R-go cv18. Maar kreeg geen respons op mijn verzoek om informatie bij de dealer)

Gr Paul
Last edited by callum-aan on 25 Dec 2009, 10:43, edited 1 time in total.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

boomverzorgingbruno wrote:de jobeau lijkt en heel goede machine maar het valt echt wel tegen als je hem veel gaat gebruiken
Tja, ik heb ook mensen gesproken die wel tevreden waren over de kwaliteit. Dit zal de toekomst uitwijzen. Er zijn ook mensen die de messen na een jaar nog niet omgedraaid hebben en nog prima snipperwerk afleveren. Maar als je er alles doorheen knikkert krijg je hem vast snel bot en kapot. Dus jou verhaal kan alles zeggen over de kwaliteit maar ook alles over lompheid van de gebruiker(s) Wie zal het zeggen?
Tot nu toe doet ie precies wat ie moet doen tot mijn volle tevredenheid.

Paulo
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

callum-aan wrote:Er zijn ook mensen die de messen na een jaar nog niet omgedraaid hebben en nog prima snipperwerk afleveren.
Dat is net zo'n opmerking als dat ik zou zeggen, "Ik heb een MS200 en daar heb ik mijn ketting in een jaar nog nooit van geslepen en ik kan er nog prima mee zagen".
Dan zijn er twee mogelijkheden.
1 Ik gebruik de zaag nooit.
2 Ik lieg dat ik barst.

Een jaar lang met een Jo Beau snipperen zonder de messen te slijpen/wisselen mondt uit in een snipperaar waar met geen mogelijkheid meer een tak in te proppen is.
babyface
Nieuw
Nieuw

Post by babyface »

Een jaar lang met een Jo Beau snipperen zonder de messen te slijpen/wisselen mondt uit in een snipperaar waar met geen mogelijkheid meer een tak in te proppen is.
wolter hier moet ik je in corriseren je kan ze er nog in proppen maar hij zal het er niet ver uitspuiten maar eerder neergooien.

want wat ik zo las moet ie het hebben van de snelheid die het vliegwiel de snippers geeft zijn deze bot is er bijna geen snelheid dus zal heid het eruit gooien en niet meer spuiten en je heb groote kans op verstoppingen

ben een beetje technies aangelegde boomverzorger

gr vincent
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote: Een jaar lang met een Jo Beau snipperen zonder de messen te slijpen/wisselen mondt uit in een snipperaar waar met geen mogelijkheid meer een tak in te proppen is.
Het ligt er voornamelijk aan hoe zorgvuldig je bent met invoeren. Grind en zand zijn de redenen van bot worden, niet de hoeveelheid hout die er door heen gaat...

De snippers van botte messen zien er overigens hetzelfde uit als die van scherpe messen. Botte messen geven wel veel lange slierten. En ze trekken het hout minder naar binnen.

Ach, je moet het ondermes eens zien van de Jenssen van Willy van de Vorst :lol:
(Soms is dat geen snipperen, maar "breken"...)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ik vind dit ondertussen wel een heel leuk en langdradig topic worden :lol:

Wat me zo verbaast is dat 't aantal mensen dat zo enorm te spreken is over de jo-beau bijna gelijk is aan het aantal mensen dat er niet zo over te spreken is.
Kortom door de bomen zien we 't bos niet meer.

een eerste zweert bij zijn Vandaele :wink:
een tweede zweert zijn Jensen
een derde zweert zijn R-go
een vierde zweert zijn Schliessing
een vijfde zweert bij zijn TS
een zesde zweert zijn Jo beau
een zevende zweert bij zijn Vermeer (mooie nieuwe snipperaars trouwens!!)
een achtste zweert bij zijn Morbark
en ik bij mijn Elietje

"t is net als met onze vrouwtjes, zoveel smaken zoveel keuzen :lol: :lol:
en ze hebben een voor een de beste kwaliteiten, volgens de gebruikers danwel :lol:

Succes ermee & zoek 't uit.

een bere goed 2010 !!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

toch nog even een korte repliek ik ben niet tevreden over jo beau maar ben ook niet negatief . het is een super machine als het snipperen ter plaatsen mag .
ik heb het geluk gehad van de voorbije jaren zowat elke versniperaar eens kunnen te testen . en geloof me vrij ieder machine heeft zijn doel gebruik het hiervoor .
wij zijn nu met drie boomverzorgers en 1 hovenier en de ene heeft een jo beau 300 de andere een 500 bart heeft een vandaele 14-22 en ikzelf heb een vandaele 150 . en welke is nu de beste wel geen een van allemaal want ten langelaatste moet je die takken er nog altijd doorsteken .

ps : een jaarlang snipperen met de messen van een jo beau dat kan echt maar geloof me je gaat dat geen 2 jaar volhouden of je rug is omzeep of in het beste geval de moter van je machine . want botte messen is gewoon vermogen verlies bij elke versnipperaar .
laat een oen niet zomaar doen !
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

ik zweer niet bij Jobeau. Dat kan ook niet want ik heb lang niet elke machine beoordeeld. Maar ik heb de keuze voor Jo-beau wel over wogen gemaakt. Dat ieder zo zijn voorkeur heeft maakt helemaal niet uit. Ik was trouwens ook heel tevreden over de Eliet omdat ik er gratis gebruik van kon maken en omdat hij toch altijd gedaan heeft wat hij moest doen.

En zoals Wouter zegt ieder moet zijn ding doen en daar heeft hij helemaal gelijk in.

Happy x-mas!!!!

Paul
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Paul,
wel slordig zeg dat je geen info hebt ontvangen van de R-go importeur.

Lang snipperen met messen kan best, het gaat er gewoon om dat je uitkijkt met zand en steentjes en metalen. Ik heb inmiddels zo'n 70 kuub snippers uit mijn R-go cv18 gejaagd en er is nog niks aan de hand. Ik denk dat elke machine min en pluspuntjes heeft. De uitvoer van de Jobeau is zeker te laag, daarentegen zou de invoer van de R-go iets lager mogen zijn. Dat heb ik dan weer opgelost door de steunpoot voor 10 cm langer te maken. Nu werkt het prettiger voor mij. Een nadeel van jobeau is de knik in de trechter waardoor je stropen kunt krijgen bij het invoeren. R-go heeft een geleidelijk taps toelopende trechter wat prettig werkt. Daarentegen lijkt me de brede messenrol van de jobeau weer prettiger. Tja, op een dag bouw ik nog eens mijn eigen smalle perfecte snipperaartje.
- lage invoer, hoge uitvoer, brede rol,hydraulische invoerrol, 20-25 pk motor, extra luchtondersteuning
Image
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Elke machine heeft zo zijn specifieke voordelen en zolang je uit gaat van deze voordelen dan is er niets aan de hand. De lage uitvoeropening van een machine heeft niet als nadeel dat hij niet ver spuit, maar hij heeft als voordeel dat als je er per ongeluk langs loopt je niet de snippers in je ogen spuit. Een grotere TV150 heeft weer het voordeel dat hij relatief veel kuubs hout snippert en toch nog handelbaar is op een opritje. En een grote versnipperaar heeft weer als voordeel dat je erg snel uit je lijden bent als het mis gaat.

Zo hebben alle machines voordelen en als wij nou allemaal als goede voornemen hebben dat wij de komende jaren vooral naar de voordelen blijven kijken dan zal het voor ons allemaal wel goed blijven gaan :lol:
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by tarzan »

boomverzorgingbruno wrote:de jobeau lijkt en heel goede machine maar het valt echt wel tegen als je hem veel gaat gebruiken .
1ste punt trechter staat onhandig hoog als hij dan nog is 30 cm van grond staat op jou dissel . lang leven je rug .
2de punt hij blaast echt niet hoog genoeg wel ver maar niet hoog en veel hangt af van de soort hout je snippert.
3 de punt de messen zijn zeer snel bot en dan is het echt zwaar labeur .
mijn collega heeft een m 500 zelfrijdend . is een heel leuk machine als de snippers in de tuin mogen blijven . dan kan je tot daar rijden en terplekke snipperen.
als je toch op een aanhanger wil snipperen zou ik een andere machine aanraden
jo beau maakt geen wind en heeft het alleen van het omhoog werpen van zijn snippers
wij hebben het al een paar keer geprobeerd en als je bv tegen de wind in staat kan je het al vergeten . plus je gaat zeer veel mogen rieken om je kar vol te krijgen .
en dan nog een klein probleem er zitten wel echt veel zwakke punten aan de jo beau machines . wij hebben al 2 maal koppeling kunnen vernieuwen op amper 70 uur ,een volgwiel afgebroken ,een voorwiel losgekomen,een paar lasnaden los .
maar als je toch verder wil met jo beau ze hebben wel een stel in optie om achter de aanhanger te hangen met een handlier

De zwakke punten die jij noemt aan de Jo bo heeft de R-GO dus niet omdat deze gewoon beter in elkaar zit met beter plaatwerk betere lasnaden en veel beter is uitgebalanceerd. Daar betaal je wel voor. Ik heb de RGO 18 PK met electrostart, niet kapot te krijgen! Als je informatie wilt vraag dan Alain, Die helpt je wel Alain:<lawn.care@telenet.be>
groet van Tarzan
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by tarzan »

MAL wrote:Paul,
wel slordig zeg dat je geen info hebt ontvangen van de R-go importeur.

Lang snipperen met messen kan best, het gaat er gewoon om dat je uitkijkt met zand en steentjes en metalen. Ik heb inmiddels zo'n 70 kuub snippers uit mijn R-go cv18 gejaagd en er is nog niks aan de hand. Ik denk dat elke machine min en pluspuntjes heeft. De uitvoer van de Jobeau is zeker te laag, daarentegen zou de invoer van de R-go iets lager mogen zijn. Dat heb ik dan weer opgelost door de steunpoot voor 10 cm langer te maken. Nu werkt het prettiger voor mij. Een nadeel van jobeau is de knik in de trechter waardoor je stropen kunt krijgen bij het invoeren. R-go heeft een geleidelijk taps toelopende trechter wat prettig werkt. Daarentegen lijkt me de brede messenrol van de jobeau weer prettiger. Tja, op een dag bouw ik nog eens mijn eigen smalle perfecte snipperaartje.
- lage invoer, hoge uitvoer, brede rol,hydraulische invoerrol, 20-25 pk motor, extra luchtondersteuning

Ik heb de RGO 18 PK met electrostart, niet kapot te krijgen! Als je informatie wilt over R-GO vraag dan Alain, Die helpt je wel Alain:<lawn.care@telenet.be>
groet van Tarzan
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Ik heb de Jobeau nu al in bedrijf. Ik ben er tevreden over. Wel jammer dat ik de R-go optie niet heb kunnen mee wegen. Maar ik denk niet dat ik spijt zal krijgen.

Gr Paul
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Maandag wordt de aanhanger afgeleverd. Ben al wezen kijken.

Een paar foto's
http://picasaweb.google.nl/pksboomverzo ... 9123937698

Gr Paul
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Mooi bakkie Paul. Ziet er strak uit.
Post Reply