Pellenc Selion C 15

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by Pietje »

ludovanmil wrote:Heb recent een lezing bijgewoond van een pionier op het gebied van duurzame ontwikkeling.(Ruud Koornstra) Hij rijdt zelf een Lotus op accu, die sneller accelereert dan zijn benzinebroertje! (0-100 in 4 sec.) . In China zijn er inmiddels accu's ontwikkelt waar auto's 8 uur op kunnen rijden en die binnen een 1/2 uur zijn opgeladen.
Pas op ! voor je het weet wil een liefhebber onze brandstofzaag opkopen voor een mooi plekje in het museum voor verledentijd. :D
Ludo, effe off topic:
als je het hebt over duurzame ontwikkeling, dan moet je proberen zo snel mogelijk de behoefte aan autos te milimaliseren. Een Lotus met accu is een combinatie die in mijn ogen alles behalve duurzaam is, en dan heb ik het nog niet eens over de onmogelijkheid alle autos van accus te voorzien doordat er op de hele aarde gewoon niet genoeg Ni, Li, etc aanwezig is...
De reden waarom Wolter graag een accu de boom in neemt is niet duurzaamheid. :roll:
Maar dat kan Wolter het beste zelf even uitleggen :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by ludovanmil »

He Pietje,
het gaat me niet alleen over duurzaamheid, alhoewel dat toch een onderwerp van belang is of nie ?
Verder: brandstof is ook: TE DUUR en ongezond. En de herrie niet te vergeten. Wat de Lotus op accu betreft.....waar het om gaat is dat electriciteit ook kracht kan generen en leuk kan zijn, waarom geen (snelle) auto rijden als er geen uitlaatgassen meer geproduceert worden. Waarom zouden we niet mogen genieten van snelheid en techniek?
Tja, en auto's uitbannen, da's net zo iets tegen boomverzorgers zeggen dat ze geen zagen meer mogen gebruiken :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by treespotter »

Afgelopen vrijdag hebben Tamil en ik een ceder gesnoeid. Diezelfde boom hebben wij vier jaar geleden ook al eens gesnoeid. Op de boom staan vijf toppen omdat de boom jaren geleden zijn doorgaande top is verloren. De vraag was dit keer ook weer of wij de kroon rondom fors konden innemen. Dan is in mijn optiek het snoeiwerk ongezond zwaar om dat allemaal met de handzaag uit te voeren. Dan is een geluidarme kettingzaag die je niet hoeft te starten meer dan voldoende om de klus te klaren. Wanneer je dan lekker 'rustig' aan het werk bent dan realiseer je je maar weer al te goed dat wij in het land enorm gewend zijn geraakt aan een enorme berg herrie om ons heen.
Het is toch van de zotte dat er gesproken wordt over elektrische voertuigen alsof het onveilige dingen zijn omdat je ze niet hoort aankomen. :roll: Het zijn al die andere voertuigen die het gevaar veroorzaken doordat zij de stilte doorbreken.
Stel je toch eens voor dat je geen verbrandingsmotoren meer hoort. In west en midden Nederland is dat op dit moment echt 24/7 onmogelijk.

Laat mij in de boom dan maar lekker 'prutsen' met mijn Dolmarretje.
ludovanmil wrote:ik blijf voorlopig ook doorzagen met de brandstof kettingzaag. En het is denk ik een feit dat die qua power de accuzagen nog de baas is.
NOT.
Jij moet alleen de Batterijzaag Dolmar 3625 niet vergelijken met een dikke vette motorkettingzaag. Neem van mij aan Ludo, met die power zit het echt wel goed.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by boomverzorgingbruno »

ik moet je bekenen wolter ,ludo dat ik meer en meer versteld sta van de makita het word echt zulk gemak je klimt even in de boom topankertje beetje afdalen zaagje pakken zagen terughangen en verder klimmen (benzine versie 3 maal trekken starten zagen afleggen en weghangen) ik ben echt overtuigd en moet zeggen dat men collega's die mee gaan ook meer en meer geloven in deze stille oplossing

trouwens wolter met het carving blad en ketting lukt het nog niet hoor ben nog beetje andere oplossing aan het zoeken :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by Tom »

KIMME wrote: Mocht die batterij nu ook nog kunnen dienen om een elektrische hitchclimber in je knoop aan te drijven dan zie ik er graten in.
Shit, ik heb al gaten in m'n Hitchclimber. Die gaat eruit hoor, safety first. :lol:
Take care, there's not much spare!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by treespotter »

Tom wrote:Shit, ik heb al gaten in m'n Hitchclimber. Die gaat eruit hoor, safety first. :lol:
De Hitchclimber.... Die is zo "Old School". Of die is zoooo 2010.
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Pellenc Selion C 15

Post by justwork »

http://www.youtube.com/watch?v=8uhvn4-hMu8

Als je naast je werklijn,klimlijn ook nog een slang van je motorzaag hebt phoe ik weet het niet. hier moeten we niet warm voor lopen.

M.a.w als pellenc met een machine komt zonder accu op je rug ben ik overtuigt van de snelheid en lichtgewichtheid.


Sthil doe je best en kom met een super ms200 op accu.
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by treespotter »

justwork wrote:Sthil doe je best en kom met een super ms200 op accu.
Jammer hè dat die grote fabrikanten toch een beetje een 'kat uit de boom kijken' spelletje doen.
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Pellenc Selion C 15

Post by justwork »

het gaat mij er niet om hoe ze het doen als het er maar komt :D

ik blijf hoop houden
Volg de weg van de minste weerstand.........
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by thomas »

Meiburg uit Wijchen stelde mij in de gelegenheid om eens te werken met de electische kettingzaag van Pellenc.
De belangrijkste reden voor mij was om een alternatief te vinden voor de MS200T, want die trilt te heftig voor mij. (Ik word 's nachts wakker met dode vingers en pijn in mijn elleboog.)
Ik heb twee kleine bomen afgebroken met een C15 en een accupack 700, die is 6,5 kg. Veel te zwaar en de heupband kan je niet gebruiken in combinatie met je gordel. Er is ook een accupack van 3,5 kg, de Poly 5.

Voordelen:
zaag is erg licht, slechts 2 kg. Wel heb je een accupack op je rug van 3,5 kg. Hier merk je weinig van, omdat het dicht op je rug zit. Pas bij horizontaal uitklimmen merk je het gewicht.
De zaag maakt nauwelijks lawaai, alleen als je hem dicht bij je oor houdt, is het wel wat hard.
De zaag trilt nauwelijks, omdat de aandrijving een electromotor is, geen benzine.
De accukosten verdien je binnen 1 jaar terug, uitgaande van 1 liter aspen per dag die je uitspaart.
Het vermogen is voldoende. De kettingsnelheid is wat laag, maar de C20 is sterker en sneller.
Kettingrem is overbodig. Gas los = stilstaan.
Er zit intelligentie in de zaag zodat bij kickback of val de zaag stopt. Dit betekent ook dat de zaag soms niet start als deze na een snelle beweging meteen gestart wordt.
Als de kettingolie op is, dan klinkt er een piepje en dan wil de zaag niet starten. Een extra lampje zou beter zijn.

Nadelen:
De zaag is zo licht dat je zelf wat druk moet toepassen om snel door een tak heen te gaan. Kwestie van wennen. Ook wil het zaagblad wel eens wegstuiteren, omdat.
De greep en 'gasknop' vastpakken betekent draaien, er is geen startknop. Er is wel een aan/uit-knop op het accupack.
Geen olieniveau indicatie. Maar het verbruik is erg laag, dus er goeft bijna niet bijgevuld te worden.
De accu dient vol genoeg te zijn voor de klus. Een tweede accu is te prijzig.
Even de kettingzaag omhoog takelen of laten zakken is lastig omdat het accupack aan de zaag hangt met een kabel. Die kan wel losgeschroeft worden.
De prijs. De Poly 5 accu kost 1150 euro, de Selion C20 kost 850 euro. Totaal dus 2000 euro. Daar heb je 3 MS200T's voor. Maar de accu kan je als investeringsgoederen opvoeren, benzine niet.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by -WOUTER- »

Heb een leuke echo tophandle, die heeft ook zeer weinig trillingen en weegt ongeveer de helft van een MS200T.

Ideaal voor snoeiwerk en een heel stuk goedkoper, ongeveer de helft van een MS200T.

Wie weet is dat wel iets voor je thomas.
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Pellenc Selion C 15

Post by treespotter »

thomas wrote:De accukosten verdien je binnen 1 jaar terug, uitgaande van 1 liter aspen per dag die je uitspaart.
Dat zijn flauwe opmerkingen van de batterijzaagfabrikanten. Met de kettingsnelheid van de huidige batterijzagen haal je nooit dezelfde productie als bijvoorbeeld een MS192 laat staan die van een MS200. Je zal dan ook nooit een terugverdienomrekensleutel kunnen verzinnen die ook maar ergens op slaat.
thomas wrote:Het vermogen is voldoende.
geweldig hè. zo'n electro-aandrijving met hoog koppel over het hele bereik.
thomas wrote:Kettingrem is overbodig. Gas los = stilstaan.
thomas wrote:De greep en 'gasknop' vastpakken betekent draaien, er is geen startknop. Er is wel een aan/uit-knop op het accupack.
Makita/Dolmar heeft hier bij het laatste model naar zijn eindgebruikers geluisterd. Op deze zagen zit wel een kettingrem. Niet om de zaag te laten stoppen, maar deze schakelt de zaag uit zodat een onbedoelde gasgeefactie nooit aan de orde kan zijn.
thomas wrote:Als de kettingolie op is, dan klinkt er een piepje en dan wil de zaag niet starten. Een extra lampje zou beter zijn.
of een venstertje in het oliereservoir.
thomas wrote:Ook wil het zaagblad wel eens wegstuiteren, omdat.
de kettingsnelheid te laag is. Bij mijn eerste Makita (buc122) was dat ook een probleem.
thomas wrote:De accu dient vol genoeg te zijn voor de klus. Een tweede accu is te prijzig.
Even de kettingzaag omhoog takelen of laten zakken is lastig omdat het accupack aan de zaag hangt met een kabel. Die kan wel losgeschroeft worden.
De prijs. De Poly 5 accu kost 1150 euro, de Selion C20 kost 850 euro. Totaal dus 2000 euro. Daar heb je 3 MS200T's voor. Maar de accu kan je als investeringsgoederen opvoeren, benzine niet.
Daar heb ik maar één antwoord op Thomas...
http://www.dolmar.nl/machine/3483/AS-3625LGE.html
Hier worden voor een fractie van dat geld twee accu's geleverd bij de machine. Deze accu's hebben minder 'inhoud' maar omdat de accu's sneller laden dan dat wij ze leeg kunnen werken zou dat geen probleem moeten zijn.
Post Reply