thomas wrote:De accukosten verdien je binnen 1 jaar terug, uitgaande van 1 liter aspen per dag die je uitspaart.
Dat zijn flauwe opmerkingen van de batterijzaagfabrikanten. Met de kettingsnelheid van de huidige batterijzagen haal je nooit dezelfde productie als bijvoorbeeld een MS192 laat staan die van een MS200. Je zal dan ook nooit een terugverdienomrekensleutel kunnen verzinnen die ook maar ergens op slaat.
thomas wrote:Het vermogen is voldoende.
geweldig hè. zo'n electro-aandrijving met hoog koppel over het hele bereik.
thomas wrote:Kettingrem is overbodig. Gas los = stilstaan.
thomas wrote:De greep en 'gasknop' vastpakken betekent draaien, er is geen startknop. Er is wel een aan/uit-knop op het accupack.
Makita/Dolmar heeft hier bij het laatste model naar zijn eindgebruikers geluisterd. Op deze zagen zit wel een kettingrem. Niet om de zaag te laten stoppen, maar deze schakelt de zaag uit zodat een onbedoelde gasgeefactie nooit aan de orde kan zijn.
thomas wrote:Als de kettingolie op is, dan klinkt er een piepje en dan wil de zaag niet starten. Een extra lampje zou beter zijn.
of een venstertje in het oliereservoir.
thomas wrote:Ook wil het zaagblad wel eens wegstuiteren, omdat.
de kettingsnelheid te laag is. Bij mijn eerste Makita (buc122) was dat ook een probleem.
thomas wrote:De accu dient vol genoeg te zijn voor de klus. Een tweede accu is te prijzig.
Even de kettingzaag omhoog takelen of laten zakken is lastig omdat het accupack aan de zaag hangt met een kabel. Die kan wel losgeschroeft worden.
De prijs. De Poly 5 accu kost 1150 euro, de Selion C20 kost 850 euro. Totaal dus 2000 euro. Daar heb je 3 MS200T's voor. Maar de accu kan je als investeringsgoederen opvoeren, benzine niet.
Daar heb ik maar één antwoord op Thomas...
http://www.dolmar.nl/machine/3483/AS-3625LGE.html
Hier worden voor een fractie van dat geld twee accu's geleverd bij de machine. Deze accu's hebben minder 'inhoud' maar omdat de accu's sneller laden dan dat wij ze leeg kunnen werken zou dat geen probleem moeten zijn.