-WOUTER- wrote:allemaal leuk en aardig maar de simpele rattenstaart en een gecontroleerde vijler maken de ketting nog altijd scherper
uhm Wouter... voor je met rattenstaarten gaat vijlen, die zijn niet over de hele lengte even dik. Als je die gaat gebruiken, dan verander je de vorm van je snijtand...
Een rond vijltje voor de kettingzaag is wel over de hele vijllengte even dik.
vandaag me vriend wezen zagen een klein klusje een wilde kersenboom van 8 meter wezen omzagen zat een stuk oud ijzerdraad in gegroeit maar gelukking zag ik het optijd ketting een beetje bot maar niet erg hij staat weer gelepen is de stelling
ik vijl nu met die mm vijl .maar ik wil een slijpertje want ik heb zaterdag een stuk of 8 kettingen gevonden die niet scherp zijn en die ga ik niet allemaal vijlen dus
boombeuler wrote:ik vijl nu met die mm vijl .maar ik wil een slijpertje want ik heb zaterdag een stuk of 8 kettingen gevonden die niet scherp zijn en die ga ik niet allemaal vijlen dus
allez, da's de ideale opwarming alvorens het bos in te trekken!
Kom nou toch. Acht kettingen..... Hoe lang kan dat nou duren. Voordat jij begint schenk je een biertje in en voordat het schuim van dat biertje is weggetrokken zijn die kettingen al gevijld. Ga hier nou niet zielig lopen doen.
treespotter wrote:Kom nou toch. Acht kettingen..... Hoe lang kan dat nou duren. Voordat jij begint schenk je een biertje in en voordat het schuim van dat biertje is weggetrokken zijn die kettingen al gevijld. Ga hier nou niet zielig lopen doen.
dat is dan zeker een belgische duvel of leffe dan of jij kan sneller als je schaduw vijlen
Zo snel ben ik daar niet mee Bruno, maar om nou te gaan lopen klagen over het vijlen van 8 kettingen.... Ik heb geen oude 'reservekettingen'. Wanneer de boel bot is vijl ik de handel direct (of de volgende keer dat de zaag nodig is) weer scherp. Dan hoef je in ieder geval niet als een berg tegen het vijlen van veel kettingen op te zien.
vandaag had ik een boom moeten omzagen voor een goede bekende daaar zat een bult spijkers in van een oude boomhut van zijn zoon. maar zou het kunnen een rapid duro ketting van stihl op een 30 a 40 cm blad te leggen om dat die kettingen een stootje kunnen hebben.
Oefening baart kunst! Alle geoefende boomverzorgers hier hebben lopen prutsen voordat ze het vijlen van een ketting onder de knie hadden. Ja, en zelfs treespotter!
Voor mijzelf duurde het ongeveer een jaar voordat het ergens op leek....
Buiten het vijlen is zagen ook een kunst op zich, wederom oefening baart kunst!
Dus als ik jou was zou ik die luiheid vergeten en die acht kettingen in een bankschroef zetten en oefenen maar. en wellicht over een tijdje zal je inzien, dat wat andere geoefende lieden hier op het forum jou al proberen te vertellen, dat het slijpen met een vijltje de snelst en meest economische manier is.
Een beetje doorzettingsvermogen is gewenst, anders zouden alle boomverzorgers 8 kettingen in de bus hebben rondslingeren!!
kluit wrote:Oefening baart kunst! Alle geoefende boomverzorgers hier hebben lopen prutsen voordat ze het vijlen van een ketting onder de knie hadden. Ja, en zelfs treespotter!
Sorry Kluitje.
Voordat ik in de boomverzorging begon heb ik eerst een opleiding cultuurtechniek en bosbouw gedaan. Neem van mij aan dat daar gereedschapsonderhoud een onderdeel was wat toen nog echt een gedegen onderdeel van de opleiding was.
Na een weekje kettingen vijlen op school loop je in het veld tijdens het werk echt niet meer te prutsen.
op de MBCS is er ook ernstig veel tijd en vakmanschap aan gespendeerd en niet geheel zonder resultaat. Na de opleiding kun je bijna beter vijlen dan zagen