maan en de rest

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

maan en de rest

Post by Tien10 »

Dan maar even zo;
Vraag; Heeft de maan invloed op alles wat groeit en bloeit?? Is er uberhaupt eb en vloed zonder de maan?? Mijn vraag was niet wanneer of hoe ik een boom moet snoeien, maar of jullie enig idee hebben van de maanstand mbt het snoeien van bomen.
Dat in Nederland die maan geen invloed uit mag oefenen op de dagelijkse boterham snap ik heel goed. Dat wil niet zeggen dat het een argument is maan-lief compleet te negeren en deze logische 'wetenschap' niet als een stukje vak-gerichte kennis tot je te nemen als je met en in de natuur werkt.

Een walnotenboom mag never niet gesnoeid worden eind van de winter (tis nu nog herfst toch!!) en in de lente. Dat leer je op een hoveniersopleiding, bij Helicon, het IPC, enzovoorts. De meest simpele boekjes vertellen hetzelfde.
Een zeer ervaren collega van ons consulteer ik telefonisch en uitgebreid over het snoeien van de grote notenboom. Zijn functie en waarom we hem willen snoeien.
"toch even wachten tot alle noten gevallen zijn" is zijn devies. Ook omdat de onderstam bijna een meter dik is, maar op 1 meter hoogte hij vertakt in 3 flinke uitlopers die hemelhoog naar boven zijn gegroeid. Het is een hoge boom, met een ielige kroon, met weinig vertakkingen die je dik mag noemen.
Waarom ik hem niet zomers wil snoeien;
Ik wil de gehele kroon lager hebben, er is nog nooit aan gesnoeid. Het worden vele kleine wondjes en zomers is het hier in de zon vanaf mei tot aan oktober tussen de 25 en 40 graden. Zonnebrand is gegarandeerd! Ik wil zomers niet eens naar buiten tussen 10:30 en 16:00 uur! Als ik al wegbrand als ik vrijwillig de zon in stap, wat doet een boom met 100 kleine wondjes dan????
Tot begin november heb ik walnoten kunnen rapen.
Dus herfst, winter en lente vallen af.
Zomer ook, komt bij dat ik in een boom vol blad (nog) niet het inzicht heb de boom in vorm te houden als ik zoveel wil doen. Het is een zeer waardevolle boom voor schaduw, vruchten, varieteit, schoonheid, dieren en insecten.

Ik hoop niet dat alle treehuggers zich toch net iets meer zorgen maken om de boterham dan om de natuur die hen van een boterham voorziet. Dat is de hand bijten die je voedt!

Poeh wat kan ik een bitch zijn... maar moest het echt even kwijt. En Wolter, het komt wel ooit goed met me hoor, maar soms is het niet goede toch wel erg goed!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Tien10 wrote:En Wolter, het komt wel ooit goed met me hoor, maar soms is het niet goede toch wel erg goed!
Ach meissie, daar twijfel ik geen moment aan. Ik denk dat jou enthousiasme meer goed doet dan dat het ooit nog kapot kan maken :wink:
Om antwoord te geven op jou vraag over de maan. Ik heb geen idee, maar het kan toch niet anders dan dat de maan invloed heeft op alle organismen (wij incluis).
Zolang jij geen veranderingen in de groeiomstandigheden veroorzaakt dan hoef je echt niet bang te zijn voor zonnebrand. De grootste oorzaak van zonnebrand is niet het vrijsnoeien van het stam en takhout, maar een verstoring in de bovenste 10cm van de groeiplaats. Hierdoor verdwijnen de organismen die ervoor zorgen dat de boom voldoende vocht kan opnemen. Op het moment dat de boomblaadjes mooi zijn uitgelopen kun je gerust gaan snoeien. De 'worteldruk' kan dan wegvloeien naar de rest van de kroon waardoor er geen overmatige lekkage meer zal optreden.
En wat de pegels betreft? Ik ben al een maand of twee de berken, esdoorns, noten en haagbeuken aan het doorschuiven naar mei 2010. Tenzij er in een laanbeplanting een esdoorntje of zo staat. Die moet er dan toch echt aan geloven.
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

Wat ben je toch een lekker dier!!! Ow nee, boomverzorger! Oops, ga ik weer met m'n soms wat te grote bek :oops:
Ik had natuurlijk gehoopt op een vurige discussie tussen de ongelovigen en de maan-aanbidders, duh!
1 ding weet ik echt heel zeker, die maan staat er niet voor niets iedere dag op een ander plekkie in een ander gedaante.
Ik zou zeggen; doe er je voordeel mee.
(arm laanboompje, zo jong nog en dan al eindigen in een bruine boterham...)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Zo zie je maar weer dat ook deze Treehugger niet Roomser is dan de paus.
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: maan en de rest

Post by Phille »

De maan heeft idd invloed op alles en iedereen die op deze aardkloot rondhangt.
Hoe dichter onze ster bij ons staat hoe meer aantrekkingskracht ze uitoefent op onze blauwe planeet en dat heeft dan weer invloed op alle fysische processen en de zuigkracht van bomen is een fysisch proces dus...
Dit is wel zware kost waar ik nog uren over kan doorbomen maar het bloeden van de bomen kunnen we ook wetenschappelijk verklaren zoals je wel kan lezen in je vorige topic.
Maar als je echt dieper wil gaan dan dat dan ken ik wel enkele mensen die je daar meer kunnen over vertellen bv.over solar en lunar bomen en de poligheid van bomen die dan wel weer slaat op energieniveaus die ook alles beinvloeden.
Er is meer aan de hand dan wat de wetenschap kan verklaren ik ben op dat gebied een believer.
Het probleem is dat deze andere wetenschap nog maar in de kinderschoenen staat en dat mensen die er iets over weten of er iets mee kunnen doen meestal worden tegengewerkt of gewoonweg uitgelachen gewoonweg omdat deze dingen niet kunnen neergeschreven of aangetoond worden.
Alles is energie vergeet dat nooit.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

dank Phille, duidelijke taal. En misschien dat Fransen niet zoveel kaas hebbengegeten van boomverzorging in zijn meest pure vorm, omdat de bomen hier nog boom mogen zijn, maar over de maan hoef je ze weinig meer te vertellen.
Informatie hierover is hier verkrijgbaar als de 'Viva' , maar tis allemaal in het frans, inclusief de extreem ingewikkelde schema's...
het leuke is, ik kan het gewoon testen met alles om me heen. Dus bij afnemende maan ga ik nog 1 takje snoeien dat er maar triest bijhangt.
Met veel andere dingen (nagels knippen, zaaien en oogsten) is de verstrekte info zo klaar als een klontje.
Een noot in nood blijft een rotgezicht! Zakdoekjeeeeeee
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: maan en de rest

Post by ivo »

Is het uberhaupt wel eens bewezen dat een boom doodgaat door het bloeden? volgens mij niet. staat alleen een beetje lullig zo'n bloedende boom, dus eigenlijk is het "not done" om te snoeien in de risicoperiode.maar of de boom er nou echt schade van ondervindt???....
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

en wat is DE risicoperiode voor een Juglans Regia?????
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

ivo wrote:Is het uberhaupt wel eens bewezen dat een boom doodgaat door het bloeden?
Nee Ivo, maar daar hebben wij het toch ook niet over.
Jaren geleden is er een behoorlijke ijsselschade geweest in het noorden. Tijdens de eerste dagen hebben wij (achteraf bezien volledig onnodig) ongelofelijk veel bomen 'gered' van ergere schade. Wij dachten dat de bomen die volledig krom, met de kruin op de grond, nooit meer overeind zouden komen als wij hier niets aan zouden doen.
Alle berken en esdoorns die wij toen snoeiden bloedden op dat moment niet, maar verder naar het voorjaar kwamen er gruwelijke baarden onder te hangen van gistende sappen.
Alle bomen die toen hebben staan te bloeden hebben toen het seizoen erna er erg verdrietig bij gestaan. Dus...
De bomen gaan echt niet dood, maar als ik ervoor kan zorgen dat een klant een gezonde boom heeft en kan houden door 'op het juiste moment' te snoeien, dan zal ik hem/haar toch echt vanaf eind september adviseren om mij voor een afspraak te bellen wanneer de boom weer gaat uitlopen.

En wat die Juglans betreft Tien. Blijf er nou toch lekker af met die grote tengels van je.
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

ja chef
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: maan en de rest

Post by ivo »

Tien10 wrote:en wat is DE risicoperiode voor een Juglans Regia?????
hou het voor de bloedende boomsoorten alleen snoeien tussen langste en de kortste dag van het jaar.dus wat de juglans betreft niet snoeien als ie niet in het blad staat.(zie Wolter...)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

ivo wrote:
Tien10 wrote:en wat is DE risicoperiode voor een Juglans Regia?????
hou het voor de bloedende boomsoorten alleen snoeien tussen langste en de kortste dag van het jaar.dus wat de juglans betreft niet snoeien als ie niet in het blad staat.(zie Wolter...)
Pas op Ivo. Mij nie noemen als ik het zo nie gezegd heb hey. Jij noemt een 'snoeiseizoen' waar ik persoonlijk niet achter sta. Ik ben bij het aanbreken van de langste dag alweer anderhalve maand aan het snoeien en op 21 december ben ik alweer drie maanden aan het 'doorschuiven' naar mei.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: maan en de rest

Post by tarzan »

Beste Collega's

Heel kort door de bocht.

Wordt de maan elke avond kleiner (afnemende maan) snoei dan een boom want dan trekt de sapstroom zich terug (of in ieder geval is de druk minder.) Hiermee voorkom je dat je bloeding krijgt en te veel voeding weg neemt bij het snoeien.

(Ver) plant je een boom doe dit dan altijd wanneer de maan elke avond er groter uit ziet (toenemende maan) dan heb je een veel grotere kans dat de boom aanslaat.

Doe in principe nooit iets ingrijpends met bomen tijdens volle maan.

Jullie programma voor de komende maanden:

- t/m 30 nov (ver)planten (wassende maan)

- 1 dec. boekhouding doen, NIET SNOEIEN! (volle maan)
- van 2 t/m 16 dec. jippie we mogen weer snoeien (afnemende maan)
- 17 t/m 30 dec. (ver)planten (wassende maan)

- 31 dec. boekhouding doen, NIET SNOEIEN! (volle maan)
- van 1 t/m 15 jan. jippie we mogen weer snoeien (afnemende maan)
- 16 t/m 30 jan. (ver)planten (wassende maan)

- 31 jan. boekhouding doen, NIET SNOEIEN! (volle maan)
- van 1 t/m 14 feb. jippie we mogen weer snoeien (afnemende maan)
- 15 t/m 28 feb. (ver)planten (wassende maan)

EN LAAT IK HET NIET MERKEN DAT JULLIE MET VOLLE MAAN EEN BOOM SNOEIEN!!!!!!!
groet van Tarzan
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Dan mag ik nooit meer snoeien. Bij ons zit namelijk een hele grote plantenkwekerij waardoor het altijd volle maan is. :mrgreen:
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

Nou Tarzan, MERCI BIEN!!!! voor je vertaling van een stukje uit mijn maan-werk-boek in het Frans. Duidelijke taal.
Onze informatie (boekje en knipsels in het Frans) zegt ook rond nieuwe maan weinig tot geen actie te ondernemen, zeker met betrekking tot het werken met planten/moestuin. heb jij info over het snoeien van bomen rond die tijd, hoe kort door de bocht dan ook??

Ennuh beste Wolter, je denkt toch niet echt dat kunstlicht iets als maanlicht kan vervangen??? Of neem je het hele spul in het ootje om zo je onwetendheid te compenseren. (zou natuurlijk kunnen........ :roll: )
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: maan en de rest

Post by ivo »

treespotter wrote:
ivo wrote:
Tien10 wrote:en wat is DE risicoperiode voor een Juglans Regia?????
hou het voor de bloedende boomsoorten alleen snoeien tussen langste en de kortste dag van het jaar.dus wat de juglans betreft niet snoeien als ie niet in het blad staat.(zie Wolter...)
Pas op Ivo. Mij nie noemen als ik het zo nie gezegd heb hey. Jij noemt een 'snoeiseizoen' waar ik persoonlijk niet achter sta. Ik ben bij het aanbreken van de langste dag alweer anderhalve maand aan het snoeien en op 21 december ben ik alweer drie maanden aan het 'doorschuiven' naar mei.
Sorry,sorry Wolter, je hebt gelijk. eigenlijk kun je dit soort dingen ook niet in één vast (snoei)- seizoen plaatsen. Morgen ga ik toch lekker Esdoorns snoeien(150 st. laanbeplanting) dus wie weet zit ik straks met 150 jankende Esdoorns(en één jankende boomverzorger??)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Tien10 wrote:Ennuh beste Wolter, je denkt toch niet echt dat kunstlicht iets als maanlicht kan vervangen??? Of neem je het hele spul in het ootje om zo je onwetendheid te compenseren. (zou natuurlijk kunnen........ :roll: )
Als je goed gelezen had dan heb je kunnen opmaken uit mijn eerste antwoord dat ik van die maan mumbo jumbo inderdaad nietsaf weet. En als ik het vertaalverhaal van Tarzan mag geloven dan hoef je niet de illusie te hebben dat ik mij daar ooit serieus in zal verdiepen.
En dat kunstlicht dat kan het maanLICHT prima vervangen. Of het ook de andere 'bijwerkingen' kan vervangen dat weet ik niet, maar zolang jij er maar genoeg in blijft geloven dan komt het vast wel goed :mrgreen:
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

strak hoor Wolter, moet wel ff lachen, ehm grijnzen
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

KUNSTLICHT IPV MAANLICHT

Post by tarzan »

Sorry, maar kunstlicht heeft ABSOLUUT niet dezelfde werking als maanlicht. Sterker nog. Het heeft helemaal niets met licht te maken. Het heeft alleen met de aantrekkingskracht van de maan te maken.

Ik kan jullie slechts het volgende meegeven..... Ik ben altijd al wel ietsjepietsje geiintereseerd geweest in de kennis van vroeger.

Maar sinds ik met een boerin getrouwd ben en ECHT de seizoenen heel erg hard voel en alle invloeden van de natuur een enorme invloed hebben op hoe dingen gaan en wat er op dat moment gebeurt. Ben ik best wel bezig met energie op welke manieren dan ook. De maan heeft gigantisch veel energie, Zij is in staat triljarden m3 water te verplaatsen. Dus ik denk zeker dat zij ook invloed heeft op andere dingen. Ik heb tegenwoordig de maanstanden in mijn maandplanningen staan en houd er toch zo veel mogelijk rekening mee, vooral met het (ver)planten van bomen en de echt interesante monumentale bijzonder bomen. UIteraard als de klant erook om geeft.
groet van Tarzan
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: maan en de rest

Post by Phille »

Nou moet ik je effe tegenspreken Tarzan.
Ik ben mee op het vlak van de energie.
Maar t is de gravitatiekracht van de maan die invloed heeft op de triljarden m³ water en niet de maan zelf.
De gevolgen zijn logischerwijs.
Staat de maan dichtbij veel aantrekkingskracht (lees gravitatiekracht) en andersom geldt het ook natuurlijk.
Vandaar die schemas van jou.
Energie die in en rond alles aanwezig is heeft met heel andere dingen te maken (magnetisch veld van de aarde en bijhorende auras) :wink:
Maar de maanstanden koppelen aan bepaalde wetenschappen is zeker geen slecht idee al blijft een noteboom snoeien eind november wel een slecht idee. :)
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: maan en de rest

Post by dennis »

Geloof me jongens-ik hou echt van bomen en heb het beste met ze voor-maar geloof niet dat een door mij gesnoeide noot (bijv.) met goede zorg, minder afdoet dan een goed gesnoeide noot volgens franz'n maan planning. Dat het werking heeft op sapstroom ben ik ook van overtuigt. MAAR KOM OP !!! :shock:

Frans respect man dat jou klanten je dan serieus nemen. Als ik met zo'n verhaal aan kom voel ik de bui al hangen.
ik klim liever ... dan werken
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Tsjong jong knurft. Tarzan, leer nou eerst eens lezen voordat je reageert op een post.
Lees de laatste twee regels uit mijn laatste post nog eens na Tarzan en vergelijk dat dan eens met jou eerste opmerking uit jou laatste post.
Ik heb het toch niet over de werking van de maan ten opzichte van kunstlicht :roll: Volgens mij stond daar een vergelijking met kunstlicht en maanlicht. Neem van mij aan Tarzan dat de enorme uitstoot van kunstlicht van zo'n plantjeskwekerij bij bewolkt weer meer dan dezelfde hoeveelheid licht opbrengt dan een volle maan bij onbewolkt weer.
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

ah yeah er is discussie
iedereen heeft me overtuigd, die boom blijft onaangeroerd tot na z'n bloemetjes, akkoord??
en verder, doorbomen over de maan en bomen, want als je de sturende natuurelementen (magnetische velden, zonnestelsel en het draaien van de aarde) al niet serieus wil nemen, hoe serieus neem je die bomen dan eigenlijk??????
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: maan en de rest

Post by Phille »

[quote="Tien10"]ah yeah er is discussie
iedereen heeft me overtuigd, die boom blijft onaangeroerd tot na z'n bloemetjes, akkoord??
en verder, doorbomen over de maan en bomen, want als je de sturende natuurelementen (magnetische velden, zonnestelsel en het draaien van de aarde) al niet serieus wil nemen, hoe serieus neem je die bomen dan eigenlijk??????[/quote]
TJAKAAAAAAAAAA :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Wat een onzin :roll: Pfff. Draaiende aarde. Straks ga je het ook nog hebben over Darwin en zijn evolutietheorie. Ik zeg het nog één keer Tien. DE AARDE IS PLAT en als je te ver bij ons vandaan reist dan flikker je over het randje.
Ik neem bomen bloedserieus. Ik heb alleen een beetje moeite met kwakzalvers en zwevers.
Post Reply