Goeman ropes

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Goeman ropes

Post by KIMME »

Gebruikt er iemand van jullie of iemand die jullie kennen de touwen van Goeman uit Lede in België?
Ik heb er net twee besteld uit pure en dringende noodzaak maar nu wil ik wel eens weten wat jullie daarvan vinden...
Zo nee? Wat gebruiken jullie dan?

Greetz
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

touwwetjes

Post by tarzan »

Ik heb even zitten zoeken naar die Goeman.

ik denk dat geen van ons goeman kent of zijn lijnen gebruikt. Wat ik zag waren lijnen die niet echt geschikt zijn voor ons werk al is het maar omdat ze niet (goed) te splitsen zijn. Eigenlijk klimt elke boomverzorger met lijnen van Yale, Neuw England, Samson of Edelreid.
Welk touw het meest geschikt voor je is is heel erg afhankelijk van je klimmethode, klimervaring en de schuifknoop die je gebruikt.

Ikzelf vind dat voor de meeste boomklimmers een 12 strengs gevlochten lijn het beste is. Deze lijnen zijn goedkoop sterk en zeer duurzaam! Ikzelf heb veel plezier van een 25b meter Samson Treu Bleu voor sloopwerk en kleine boompjes. deze lijn is namelijk gewoon lomp sterk en duurzaam maar ook zwaar. voor het echte grote snoei/klimwerk heb ik de Samson Arbor plex. een super lichte lijn en ook nog eens belachelijk goedkoop. Let wel op want deze lijnen zijn alleen te verkrijgen bij www.poelbosbouw.nl en Lars vindt deze arbor plex lijn niet geschikt als klimlijn waar zowel ik als de Samson Fabriek!!!! het niet mee eens zijn dus laat je niet vertellen dat dit geen goede lijn is want dat is het zeker wel. hij is duurzaam, heel licht en goedkoop. ideale combi. Maar niet alleen Samson heeft 12 strengs lijnen. ook New england en Yale (zie www.safetygreen.nl) hebben goede 12 strengs lijnen.

wat Ik vind zelf belangrijk vindt is het gewicht van lijn (haal maar eens 45 meter lijn door of mee omhoog de boom in) prijs, duurzaamheid en evt gladheid maar ik vindt gladheid pas een rol gaan spelen voor WEDSTRIJDKLIMERS want als jij een gladde lijn koopt en je doet daar een gewone pruis op heb je nog niets aan voordeel. pas wannneer jij met een franse pruis klimt (wat je pas moet doen met een aardige hoeveelheid ervaring) dan ga je pas het verschil in gladheid een klein beetje merken.

je kunt onderaan deze http://www.tarzanboomverzorging.nl/touw.html pagina van mij een tabel vinden met wat gegevens over klimlijnen

ik zou dan maar eens contact op nemen met Safety green of poel en mij daar laten voorlichten. Laat je alleen svp niet allemaal speelgoed aansmeren. dat heb je gewoon NIET nodig.

Wat je minimaal nodig hebt om veilig in de boom te werken is:

Klimlijn met 2 ogen er aan gesplitst
2 korte touwtjes tussen de 6 & 12 mm dik (pruisisch lijntjes)
2 karabijnhaken
klimgordel

Alleen wanneer je bomen weg gaat halen kun je hier bij kopen
1 paar klimsporen

pas als je met dit setje heel wat boompjes hebt gedaan kun je eens gaan denken aan:
het klimmen met een korte zekering en een franse pruisische knoop
hiervoor heb je extra nodig:
2 karabijnhaken.
2 katrolletjes
lijntje ca 2.5 meter met min 1 oog aangesplitst

heb je veel sloopwerk dan is een korte zekering met stalen kern prettig en veiliger.
korte zekering met stalen kern.

Je komt er ook achter dat het heel erg zwaar is om die boom in te komen, elke keer weer met een bos touw over een tak gooien is zwaar en je kunt er niet echt hoog mee gooien daar heb je werplijntjes voor:
Werplijntje 45 meter
2 werpzakjes
1 emmer
hiermee kun je je lijn al hoog in de boom brengen wat veel gemakkelijker gaat.

Maar dan. je wordt beter en beter en de bomen worden groter en groter dus ladders zijn veeeeeeeeel te kort en jij bent volledig uitgeput wanneer jij jezelf half die boom in hebt weten te trekken dus nu! Je gaat Footlockend de boom in! Nodig:
footlocklijn (hoe statischer (minder rek) hoe beter)
touwtje 3 meter ca 8 mm dik (footlock stropje)
karabijnhaak
afdaalacht

ALs je dan als een razende omhog weet te footlocken en vervolgens die hele boom even uit weet te lopen tot het laatste puntje dan kun je misschien eens gaan denken aan een frictionsafer. hiermee heb je veel minder weerstand met je klimlijn en wordt het klimmen al een stuk lichter en sneller. Tip: koop er een met een katrolletje en een KARABIJNHAAK en niet met een ronde ring want die blijven veel te vaak in de boom `hangen waarna je weer helemaal omhoog moet om het ding er uit te vissen.!
1 frictionsafer

Nu heb je toch een heel assorteiment en je begint toch al heel best te worden in die boom dus begint te denken om een deelname aan de KLIMKAMPIOENSCHAPPEN!!!! tuurlijk vooral doen. In de tussentijd ben je natuurlijk elk jaar wezen kijken en heb je zodoende al veel truckjes van de wedstrijdjongens afgekeken. eerst geef je je op voor de LB wedstrijden. (via treehugs.nl) daar kun je het een keertje proberen.
Dan doe je daarna een keertje mee met de Kampioenschappen
MIsschien dat je daarna eens kunt gaan denken over het aanschaffen van een zogenaamde "snelle" lijn pas als je zover bent kun je hier echt voordeel van hebben in je werk.
Er zijn ook mensen die dan gaan klimmen met een lockdjack wat inderdaad alleeen echt heel erg ervaren klimmers moeten doen!!!!! En ik raad het net als zovele andere ervaren klimmers af!! maar als je echt al een tijd meedraait kun je best deze afweging zelf maken.

Nog twee adviezen. IK heb eigenlijk het meeste geleerd van boomklimtechnieken via twee wegen.

1) het boekje :the tree climbers companion ( van jef jepson)
2) goed kijken bij klimwedstrijden naar de tecnieken en de materiaLEN DIE de klimmers daar gebruiken.

Succes met het kopen van (vooral niet teveel!!!!! ) mooie spulletjes.

p.s. dit stukje heeft een zeer groot autobiografisch gehalte.

Frans
groet van Tarzan
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

mooi verhaal tarzan!

volgens mij komt dit verhaal elke boomverzorger bekent voor! want we zijn nou eenmaal materiaal geil! daar doen we nu eenmaal niks aan :D
maar ik ben het wel met je eens begin gewoon met dubbel loop en zie dan maar eens verder!

Tot de volgende keer!

oja groeten van linda

mzzls
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

goeman ropes

Post by berry »

hee tarzan,
ik wil wel eens weten waarom je de "lock jack"afraad?

ik klim er nu een jaar mee en vind het een ideaal apparaat.

hij gaat altijd los (ook met nat weer) en klimt heel snel.
en is met 1 hand te bedienen.

greetz berry
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

goeman ropes

Post by Roel »

hey tarzan,

bij jou uitleg staat een frictionsaver met een karabijnhaak, waar kun je deze het beste kopen? en wat kosten ze?
ik had er laatst een bij Poel gekocht maar naar een paar keer gebruikt te hebben terug gestuurd. Hij bleef verschillende keren hangen :x vooral op kale stam delen met slopen bijv.

groeten
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

ik had er ook 1 bij poel gekocht!
na heeeeeeel veeeeel vloeken en schelden omdat dat kreng me steeds boven bleef hangen heb ik in plaats van die alm.ring een karabijnhaak er op gezet en een krimpkous over het katrolletje gedaan. nu werkt hij echt super.

maar je kan het ook nog anders doen!!

je koopt een gewone cam.saver een karabijnhaak en een gewoon katrol. geen afvang ding. maar eentje uit de bergsport ofzo. en die maakt je vast aan je kleine oog van je cam.saver. werkt ook super! en gaat er altijd uit!

groeten

ThijS
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

lockjack en cambium safer

Post by tarzan »

Hey BErry mij ervaring met lockjack is 0 het enige wat ik weet zijn de verhalen van anderen het feit dat volgens mij er nouwelijks of niet wedstrijd jongens EN JOSKE!!!!!! zijn die met zon ding klimmen.

KIjk als jij altijd met een gewone pruis hebt geklommen is een lockjack (A 180 euro!!!) een verademing. maar voor 20 euro kun je ook een katrolletje kopen met een franse pruis (waarmee de meeste wedstrijdjongens EN JOSKE!!!!!!!! mee klimmen) Dit klimt ook met een hand en is naar mijn idee veiliger maar het leuke van dit forum is dat als jij er anders over denkt je dat zeker moet schrijven zodat elke lezer zich zelf een mening kan gaan vormen naar aanleiding van onze argumenten!

Wat ik in ieder geval wil meegeven is dat de verkopers vaak veel te graag dure speeltjes aan een ieder willen verkopen. Voorbeeld.ik kreeg laatst toegestuurd om te repareren een klimlijn waarin gezaagd was met aan elk eind een lockjack Dus de eigenaar klimt dubbelloop!!! maar wel met lockjacs!!! RAAR! maar goed ik haal die dingen er af zodat ik die lijn kan splitsen en stuur de hele zooi weer terug. Later hoor ik dat er een probleem was dat deze jongen OF JOSKE!!!!!!! (oh neeeeee joske NIET!!!) niet wist hoe hij deze lockjack weer aan zijn lijn moest zetten. Dus in mijn ogen was deze jongen ABSOLUUT NIET KLAAR VOOR DEZE LOCKJACKS en ik ben er van overtuigd dat dit voorbeeld niet op zichzelf staat.
Nog een. Een hovenier die ik ken en die mij geregeld inhuurt, hij is nogal manisch depresief aangelegd !!!!! Hij had klimspulletjes en zaagje etc. gaat populieren slopen (weet niet opeens waarom hij dat zelf ging doen maar waarschijnlijk een manische bui) hij de boom in neuken. Komt er achter dat het wel moeilijk, zwaar is , zaag start niet in de boom etc.. Gaat naar POEL laat zich het nieuwste van het nieuwste aansmeren en smijt met zijn manische kop al het oude weg!!!! Tja lockjacks titanium sporen speed line-tje. 020 046 moza de hele rambam tja en dan ging het klimmen en alles opeens zo goed!!! vervolgens ligt 2500 euro weer een half jaar in de kast!

tja die jongen had al die troep niet nodig, hij had even iemand nodig die hem hielp meet wat techniekjes en verbeteringen aan zijn huidige spul!!.

Volgens mij kun je bij Safety Green gewoon zon cambium safer kopen met karabijn zo niet dan maken ze deze gewoon voor je je kunt ook anders er een kopen met ring deze er uit zagen en daarvoor in de plaats een karabijnhaak zetten.
groet van Tarzan
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

lockjackjes

Post by kluit »

Heel goed verhaal tarzan, ben het helemaal mat je eens.

probleem is dat de wat minder ervaren klimmers proberen te rennen voordat ze goed kunnen lopen! allereerst wel even melden dat er dus NIETS mis is met de lockjack, maar ken persoonlijk ook twee klimmers welke van een pruisische knoop overschakelen naar een lockjack. en ja dat is uitteraard een verademing! maar zich niet realiseren dat ze tien(of meer!) stappen in de evolutie van frictieknopen overslaan! en dat terwijl ik er persoonlijk van overtuigd ben dat er in die tien stappen vast wel een lekker knoopje voor ze bij zit en dan dus niet zo'n duur apparaat hoeven aan te schaffen. verder klimt een van die jongens dus nog dubbel lockjack!! en om het nog bonter te maken is deze klimmer nogal aan de zwaare kant(dus nog zwaarder als mij) en om de maand een nieuw vervangend lijnblokje in de lockjack dient te zetten. daar kan je dus nogal wat voorgeknoopte schuifknooplijntjes voor kopen! klim persoonlijk ook met zo'n snelle knoop en een katrolletje en dat bevalt me prima.
bedenk me nu dat er overeenkomsten zijn met het klimmen met een prussik en een lockjack: bij een prussik trek je je op en schuift meteen de knoop op(zo ook een blake?), en met een lockjack zou dat automatisch gebeuren; terwijl met die snelle knopen en katrol je je optrekt en vervolgens met een hand dient vast te houden en het loze eind door moet trekken. net even anders, wellicht dat daarom de lockjack zo populair is bij prussik gebruikers?

dus: ik vind het idee van de lockjack prachtig maar er zijn mijns inziens andere opties die net zo goed werken en dan ook nog stukken goedkoper zijn!!

verder: hoe krijg je de info over de tien verloren stappen bij de klimmers? er is mij meerdere malen gevraagd om mijn knoop uit te leggen. en vind het altijd maar riskant om het uit te leggen omdat zo'n snelle knoop wat anders werkt en er nogal wat ervaring nodig is om hem echt door te krijgen, en ik dan bang ben dat zo'n enthousiaste jongen(of dame natuurlijk, tarzan!!) wat overkomt als hij de knoop verkeerd legt!! er zijn boekjes op de markt zoals: treeclimbers compagnion. waar deze uitgebreid in beschreven staan. maar: deze knoopjes dus wel even laag bij de grond uitproberen!

en dat is geloof ik wel alles wat ik hierover te zeggen heb!
kluit
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

lock jack

Post by berry »

hee tarzan het is inderdaad een duur apperaatje.
misschien dat het ook schilt dat ik nu drie jaar klim en dus nog niet zolang met knopen klim.
het lijkt mij ook moeilijk als je al een ruimere tijd met knopen klimt om over te stappen naar een lock jack.
Een collega van mij klimt al 20 jaar met knopen en die zweert er ook bij.

maar het is inderdaad wel een beetje overdreven om dat ook nog eens met 2 lock jacks te klimmen.
ik klim gewoon met 1 lock jack en een korte verankering en dit bevalt mij uitstekend.

het is wel leuk om van andere de ervaringen met de lock jack te horen en ik vat het ook echt niet op als kritiek.

bedankt voor jullie reacties.

greetz berry
Guest

Post by Guest »

dus je zegt: je mist 10 stappen in de evolutie van knopen maar moet wel voorgeknoopte prusiklijntjes kopen?????? :wink:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

hier is iets fout gelopen...
Die twee laatste posts met die quotes heb ik niet geplaatst...

Groetjes

Kim
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

heb ze weg gehaald!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Peter
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2007, 20:37

Goeman ropes

Post by Peter »

Beste collega's

om terug te komen op het eigenlijke onderwerp: de Goeman touwen. Deze zijn wel degelijk te gebruiken in de boomverzorging (gebruik ze zelf al een 5tal jaar). Let wel: door het feit dat de mantel zeer dun is in verhouding met de kern, is het nog niet gelukt om te splitsen. Dus als klimlijn niet zozeer geschikt. Maar als vanglijnen zijn deze touwen uitermate geschikt. De 13 en 16 mm lijnen zijn heel slijtvast en beresterk. In een vanglijn hoeft ook helemaal geen oog te zitten.
En last but not least: deze touwen zijn heel prijslijk. Dus waarom niet!

Groeten
Peter
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik wil deze lijnen wel eens zien. Peter, kom jij toevallig naar de LB-wedstrijden? (natuurlijk!) Mooi, kun je deze lijnen dan meenemen?

Groetjes,

Peter
Post Reply