Stokzaag

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Stokzaag

Post by jeroenvan »

Hallo allemaal.
IK doe op moment veel aan bomen snoeien.
Ben in opleiding voor hovenier en wil straks wel verder in de boomverzorging.
Maar nou wou ik van de week een stokzaag aanschaffen maar die zijn vrij prijzig.
Ik zag de stokzagen die de profs ook gebruiken die kost 210 euries.
Maar nou zag ik van het merk wolf Garten.
Ik weet dat het meer hobby spul is maar heeft iemand toevallig ervaring mee.
Leek me opzich goed
Of iemand nog andere tips.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

stokzagen

Post by Roel »

Hey Jeroen,

die stokzagen van Wolf zijn best goed. Ik heb er zelf ook 2 en waar ik stage heb gelopen werken ze er ook mee. Ze werken handiger als andere stokzagen. Ook af en toe met klimmen is het handig. Een nadeel: de bladen van Wolf vind ik (en het bedrijf waar ik stage heb gelopen) niet goed. Je moet hiervoor silky bladen gebruiken.

groeten Roel

owja nog een nadeel: de snoeiwonden worden vaak wat minder.
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Hey Jeroen,

Het is veel veiliger en je leert veel beter klimmen als je om te beginnen de stokzaag op de grond houdt. Wat Roel al zei de snoeiwonden die je maakt kunnen heel beroerd zijn.
Verder heb ik geen ervaring met de stokzagen van Wolfgarten maar de snoeischaren zijn beroerd. Ik heb zelf een Silky stokzaag, het mag misschien wel duur zijn maar ik weet dan ook dat het lang mee gaat.

oww ja en Roel wat vind je dan handiger aan die wolfgarten stokzagen want ik ben wel benieuwd.

GRRRR, Zjoske
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Doe jezelf en vooral de bomen een lol Jeroen.
Zolang jij in opleiding bent, zaag dan niet met een stokzaag, tenzij het is om een boompje uit te kleden voor het vellen.

Het is voor ons al lastig genoeg om de laatste zaagsnede op de juiste plaats in de juiste hoek op de correcte plaats BUITEN de takkraag te maken. Begin er dan niet aan met een stokzaag.
Een tak van een boom zagen is MEER dan een zaag de baas kunnen.

Als je er t.z.t. een gaat kopen, ga dan voor het echte werk en schaf een vierdelige Silky aan. Ik heb nooit echt begrepen wat het nut is van een kortere stokzaag. Het nut van een stokzaag is toch 'het ergens bij kunnen komen vanaf de grond zonder dat je er naar toe hoeft'? Ga dan niet voor een lange stokzaag en ook niet voor een langere, maar ga dan voor de langste.
Weet je wat ook een voordeel is van de vierdelige langste stokzaag? Hij is in te korten tot de lengte van de korte stokzagen.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Heey mensen bedankt voor de snelle reactie.
Ik denk dat ik toch maar even door spaar en gewoon een goeie en lange stokzaag koop.
Ook wil ik nog wel even zeggen dat ik een heel jaar bij een hoveniersbedrijf heb
stage gelopen en niks anders gedaan dan bomen opkronen en uitdunnen.
Dus deze jonge weet echt wel hoe je een tak op de juiste manier afzaagt.
Maar vind het superzz dat jullie zo voor de bomen zijn.
heb er zelf namelijk ook hekel aan als mensen de verkeerde boom planten of gewoon
domweg versnoeien.

alsnog bedankt en verdere tips altijd welkom :D
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Stokzaag

Post by Alexander »

Zeg wolter,,

Heb jij een verkoop contract met silky afgesloten??
Die 4-delige stokzaag wordt alleen door hoveniers gebruikt die te lui zijn om er heen te klimmen of die geen probleem hebben met scheve snoeiwonden.
Ik zou gaan voor een kleine lichte stokzaag, afstand te kort?? dan klimmen of een hoogwerker erbij halen.

Dus Jeroen de 2 of 3 delige is de juiste keuze.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

hey Zjoske,

wat ik vooral handig vind aan die Wolf stokzagen is dat de heel makkelijk uitschuiven. De silkys waar ik ervaring mee heb is dat niet zo. Je moet eerst een klip weghalen dan zon rot balletje indrukken en dan.... Kortom te veel werk om bijv. een losse tak weg te halen. Bij Wolf is het een keer iets indrukken en hij schuift zo uit en de lengte is beter te regelen.

En Wolter, jij vond het kopen van een 880 duur? Nou ik vind het kopen van z'n silky ook best duur!

gegroet

Roel
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

wij hebben een pikhaak gemaakt voor op een wolf! dat is helemaal super! takken in het water, van een dak aftrekken ff snel een lijntje in een boom leggen of een dun boompje op drukken! en die haak er af en er een hark opzetten. neemt niet zo veel ruimte in enz.

het is ff een beetje lassen maar dan heb je ook wat
:lol:
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Haha jullie maken het er niet makkelijker op.
Jullie hebben op zich allemaal goede punten.
En van die haak vind ik ook wel een goed idee en een beetje lassen kunnen we wel.
goeie tip bedankt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Stokzaag

Post by treespotter »

Alexander wrote:Zeg wolter,,

Heb jij een verkoop contract met silky afgesloten??
Die 4-delige stokzaag wordt alleen door hoveniers gebruikt die te lui zijn om er heen te klimmen of die geen probleem hebben met scheve snoeiwonden.
Ik zou gaan voor een kleine lichte stokzaag, afstand te kort?? dan klimmen of een hoogwerker erbij halen.

Dus Jeroen de 2 of 3 delige is de juiste keuze.
Het hele punt van een te kleine stokzaag is............... Ja, nu moet je er toch nog inklimmen.

KOOP ER DAN GÉÉN ÉÉN. Een tweedelige stokzaag??? Dat klinkt als 'niet iets verder willen klimmen'.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Wolter wat jij daar zegt ben ik het niet helmaal mee eens. Stokzagen zijn altijd de kort, zelfs als je de langste hebt komt het nog voor dat je er net niet bij kunt, toch ???
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Roel wrote:Wolter wat jij daar zegt ben ik het niet helmaal mee eens. Stokzagen zijn altijd de kort, zelfs als je de langste hebt komt het nog voor dat je er net niet bij kunt, toch ???
Zucht....



Als Silky een vijfdelige stokzaag zou maken die ik nog steeds de baas kon, dan had ik er een gekocht. Maar als ik daar dan weer voor uit zou komen dan had ik natuurlijk weer van één van jullie gehoord; 'zelfs als je de langste hebt komt het nog voor dat je er net niet bij kunt'.

Nee, daar heb ik geen last van. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik weet wanneer ik de stokzaag in kan zetten.

Nou, laat ik het andersom zeggen. Doordat mijn stokzaag zo lang is heb ik er al heeeeeel vaak voor gezorgd dat mijn collega eerder uit de boom kon komen omdat hij niet ook nog in die ene onderste tak een 'vastgevallen' losse tak hoefde te bevrijden.
En zo zie je maar weer dat een LANGE stokzaag voor een klimmer erg positief kan werken zonder dat hij hem zelf vast heeft.

Maar weet je wat, blijf allemaal lekker tobben met die stokjeszaagjes :lol:
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Even over grote stokzagen.
4-delig is voor mj te groot om te handelen. Dus die valt bij voorbaat al af.
Waar gebruik ik een stokzaag voor?

Dood hout meppen op een hoogwerker en losse takken verwijderen.

Dan kun je inderdaad de groots mogelijke stokzaag nemen. Een ding waar ik dan gek van wordt, wat me echt heel erg gaat irriteren is hoe langer de zaag hoe meer van die kleine tifustakjes de stokzaag vastgrijpen en um van zijn baan naar het dooie hout af te laten wijken. Dit heeft soms beschadiging van die kleine tifustakjes tot gevolg. Het zijn wel die kleine tifustakjes die ik graag heel houd. En in het geval van een hoogwerker kun je deze verplaatsen zodat je wel bij het dode hout kan komen met je stokzaag (en zo tevens beter kan zien of er nog meer dood hout zit).
Voor het helpen van een klimmer is een stokzaag ook wel handig. Maar de klimmer komt altijd naar beneden en als ik er dan niet met de stokzaag bij kan dan kan de klimmer er wel bij. Voor die paar minuten schaf ik niet zo'n achtelijk lang ding aan.
De keren dat ik de stokzaag voor levend hout gebruik probeer ik tot een minimum te beperken. Het zal niet veel verder gaan dan de onderste tak (of wat ook veel voorkomt andermans kapstokjes!!).
Waarom wil ik niet hoger zagen....
Omdat het geen reet uitmaakt hoe lang je in het vak zit je kunt simpelweg niet goed genoeg zien waar je mee bezig bent! En dus maak je lelijke wondjes. En je kunt dan wel zo achtelijk zijn te denken dat het als het vanaf de grond er goed uit ziet het wondje ook goed is. Klim er voor de gein eens naar toe dan weet je wat je aan het verminken bent. Ik hoef jullie ten slotte niet uit te leggen wat voor een precisiewerk het perfect afzagen van een tak is. (zie stadsbomenvademecum deel 3 pag 54 voor een duidelijk foto-overzichtje)

GRRRRR Zjoske
Administrator

Post by Administrator »

KROEGPRAAT!
De mijne is groter dan die van jou!
;-)
jaapie
Nieuw
Nieuw
Posts: 24
Joined: 21 Feb 2007, 17:37
Location: amstelveen

Post by jaapie »

hallo allemaal,
Ik ben zelf ook nog een student (Land, Water en Milieu). En ik begrijp dat je als student graag een stokzaag zou willen aansschaffen. Je kan dan uiteindelijk een beetje gaan bijklussen. Studenten kunen meestal nog niet klimmen of hebben er geen spullen voor. Ik ken slechts 2 mede studenten met een eigen klimste. die hebben ze nu een paar weken omdat ze hun klimcursus net hebben gehad. (Ikzelf zat in Zwitserland gedurende 2 weken) Ik heb echter vorig jaar tijdens mijn stage in het bos en dit jaar bij een boomverzorger en weer in het bos (tijdelijk in de winter) slechts een enkele keer een stokzaag gebruikt. Dit was dan om (in het bos) af en toe bomen op te kronen zodat ze minder schade maken aan de onder groei tijdens het vellen. En bij de boomverzorger om losse takken uit een boom te halen. Maar eigenlijk nooit om te snoeien. Ikzelf zal dus eerder een klimset aanschaffen dan een stokzaag.

gr jaap
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Nou heren ik heb mijn stokzaag toch maar gekocht.
Een mooie wolf garten 4 metertjes.
Ik kon hem vandaag ook gelijk uitproberen want moest met een hoogwerker
allemaal dood hout uit bomen halen en een paar bomen een beetje uitdunnen voor de lichtinval.
Nou moet ik eerlijk zeggen 4 meter is zat. Het enigste wat ik er mee heb gedaan is dood hout meppen(zoals zjoske het noemt). en als mijn hoogwerker weer net iets te kort was :( dat ik dan die takken nog af kan zagen.
Maar het heeft ideaal gewerkt en ben er hartstikke blij mee. En heren keurig nette wonden hoor geen enkel probleem met deze zaag.
Maar als nogt bedankt voor alle informatie en als ik weer wat heb weet ik jullie te vinden :wink: :D 8)
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Hey Jaapie,

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt met eerst een klimset kopen en dan misschien eerst een stokzaag. Dat je als student bijklust wil niet zeggen dat je er boomtechnisch dan een potje van moet maken. Ik hoop dat je de klimcursus als nog haalt( En doe Aart en Willy en Jelte de groeten). Maar even een persoonlijke vraag die heel weinig met stokzagen te maken heeft. Waarom Land Water en Milieu (de grijste richting op MBCS) ipv bos en natuur beheer of groen natuur en landschap (wat geloof ik van naam is veranderd)?

Hopelijk tot ziens op de LB

GRRRR Zjoske
jaapie
Nieuw
Nieuw
Posts: 24
Joined: 21 Feb 2007, 17:37
Location: amstelveen

Post by jaapie »

Hey Zjoske,

Waarom land Water en Milieu? Wel ik zat van ik wil iets in het groot groen doen. Het liefste boswachter. Toen ben ik gaan kijken waar zitten er opleidingen die daartoe kunnen leiden. Dit was bos en natuurbeheer in Velp of Land Water en Milieu op het wellantcollege en dan had ik 2 keuzes Houten of Dordrecht. Gezien het feit dat ik pas net zestien was had ik geen zin om al uit huis te gaan. Toen heb ik dus gekozen voor het wellant college in houten. (Sinds dit jaar zijn ze trouwens hier ook begonnen met bos en natuurbeheer.)
Me op leiding is verder als volgt. Ieder jaar bestaat uit 4 blokken. De eerste 2 hiervan zijn groen de derde is grijs en de laatste is water. Je krijgt elke week 1 dag praktijk en/of theorie. en afhankelijk van het blok waar je in zit doe je iets in het groen moet je iets straten of doe je iets met water. Verder loop je 1 dag stage in de week op een bedrijf wat je in principe zelf kiest. Hierin kun je dus zelf kiezen of je groen grijs of iets met water doet. Ikzelf doe alles in het groen amsterdamse bos en bij frans.
In het derde jaar kies je echt een richting dan kun je dus ook beheer bos en natuurterrein kiezen. Dit is dus ok wat ik heb gedaan.
Verder kun je ook cursussen volgen de meeeste aangeboden enanders kun je ze aanvragen.
Ik heb inmiddels mijn mentor toch enigzins duidelijk gemaakt dat ik alleen groen wil in de opleiding en dat merk ik dus ook wel een beetje in de praktijk. (dit kan omdat we en zeer kleine klas hebben) Hij heeft er dus ook voor gezorgd dat ik dit jaar voorbereiden werkzaamheden boomverzorging en uitvoeren boomverzorging kon gaan doen. Alleen met uitvoeren kwam ik in de knoop met zwitserland en dat is dus als nog verplaatst naar volgend jaar. Het normale jaar voor dit keuzevak.
Groen natuur en landschap ik weet het niet zeker maar ik denk dat dat nu is wat ze tuin park en landschap noemen. En ik vind dat eigenlijk allemaal net ff te klein.

gr jaap
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Heydie Jaap,

Oke ik was er gemaks halve van uit gegaan dat je in Velp zat. Ik heb nu ook door dat ik je het gewoon in het Amsterdamse bos aan je had kunnen vragen :?
Het klinkt wel als of het allemaal iets beter is geregeld als in Velp.
Misschien tot ziens in het bos en anders alvast veel plezier in France.

GRRRR Zjoske
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Thijs wrote:wij hebben een pikhaak gemaakt voor op een wolf! dat is helemaal super! takken in het water, van een dak aftrekken ff snel een lijntje in een boom leggen of een dun boompje op drukken! en die haak er af en er een hark opzetten. neemt niet zo veel ruimte in enz.

het is ff een beetje lassen maar dan heb je ook wat
:lol:
die bestaan al en je kan die kopen bij wolf, maar spijtig genoeg niet in nederland of belgie. Ik heb ze per tien moeten kopen, maar we gebruiken ze elke dag. er zit een opsteekhaak(klein) trekhaak(groot) aan. Het model is RT-M.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Ik heb alledrie de silky modellen. Ik kan ze dus uit ervaring vergelijken en volgens gebruik.

De hayauchi in vier delen is licht in gebruik, maar ondaks het wat dikkere aluminium buigt hij toch nog stevig door. Het enige wat je kan doen om een zaagwond te maken die op "iets" lijkt is redelijk wat kracht op de steel zetten door de tanden in de tak te drukken. maar dan zul je zien dat de stok van de zaag redelijk wat doorbuigt en daarboor kracht verloren gaat.Ook zal je zien dat als je kleine takken moet zagen die ver van de stam af zitten, dat helemaal niet makkelijk is doordat de tak mee beweegt met de zaagbewegingen, dus ipv te zagen schud je de hele tak heen en weer.je kan het zaagblad wat vergelijken met dat van de sugoi.

De hayate in vier delen daarentegen is een ander beest. deze gebruiken we enkel en alleen voor velwerk. hij is een kilo zwaarder dan de hayauchi en je zal zien dat hier een uur mee werken geen pretje is. doordat hij nog zwaardere en grotere alu profielen heeft en een robuuste uitvoering buigt hij nauwelijks door, en ook als je er een beetje kracht op zet. je kan het zaagblad vergelijken met dat van een ibuki. Dus ook getrokken tanden.
Voor het klimmen gebruiken we geen van bovenstaande. Dezze zijn voor de grondmannen, die er , bij velwerk in sparren of dennen , de eerste zeven tot acht en zelfs negen tot tien (vanop het platform) meter mee vrijmaken.

Voor de veel lichtere en lagere werkzaamheden hebben we een longboy. het zaagblad is vrij verfijnd en je kan het het best vergelijken met een Zubat. je kan het zaagblad ook dichtklappen.Dit echt een heel handig en goed zaagje, voor als er dan toch plekken zijn waar je echt echt echt net niet bijkan.

De stokzaag van Wolf heb ik jaren lang gebruikt, toen het uitlopen nog niet echt wilde lukken. Dat dat er ook de reden van was zeg ik er ook bij. Het was best geen slechte zaag en lekker goedkoop.

Bij alle stokzagen moet je wel opletten voor beschadiging van de steel. Voordeel van een silky is dat je alle onderdelen apart kan verkrijgen, nadeel is dan weer dat 1 onderdeel van de stok van een hayauchi meer kost dan een volledige zaag met stok van wolf. Aan jou om je prioriteiten te stellen maar weet dat je moet leren werken met een stokzaag. Vanzelf gaat het niet.

Weet wel dat als je een stokzaag in bomen gaat gebruiken dat je nooit zal gemotiveerd geraken om leren uit te lopen.
Ik was er vroeger ook voorstander van.Nu gebruik ik alleen nog maar de longboy in de boom. De grondmannen zijn er natuurlijk een groot voorstander van, omdat je bij velwerk niet steeds met ladders moet zeulen. Ladders grebruiken wij trouwens niet.
Post Reply