Het is een kwestie van geduld

Hierin vind je alle onderwerpen en reacties van het oude weblog.
Post Reply
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Vrijdag 12 mei 2006 - HALSTEREN – Buurtbewoners schudden meewarig het hoofd, maar de gemeente geeft geen krimp. In de Eenlandsweg in Halsteren is een forse plataan ontdaan van alle takken. Wat er over is van deze plataan geeft in Halsteren volop commentaar van buurtbewoners die de kale stam geen gezicht vinden.„Binnenkort zullen de rest wel opruimen, denk je dan, maar dat is dus niet het geval. Die stam blijft zo staan“, moppert een van de bewoners.

De plataan is onlangs ontdaan van zijn kruin omdat hij dreigde te splijten en daarmee een gevaar opleverde voor de omgeving. Tot ontsteltenis van de buurt werd de kale stam echter gespaard. Geen gezicht, luidt de publieke opinie.

Pogingen om de boom in zijn geheel te laten verwijderen, liepen op niets uit. Bij de gemeente gaan ze ervan uit dat de boom zichzelf weer herstelt. De buurtbewoners zijn daar allerminst gerust op. En mocht het al zo zijn, dan gaan daar zeker enkele jaren overheen.

Luchtig

„En dat betekent dat we al die tijd tegen dat lelijke ding aan zitten te kijken.“ Bij de afdeling wijk- en buurtbeheer reageren ze luchtig op alle kritiek. De techniek die op de beschadigde plataan is toegepast is niet uniek.

„Het kortwieken van de boom heet met een duur woord kandelaberen. Daarbij worden alle takken verwijderd, waarna de boom na verloop van tijd weer uitschiet. Dat kan behoorlijk snel gaan“, verzekert een woordvoerder.

Boomkweker Jos Mouwen uit Wouwse Plantage is daar nog niet zo zeker van. Hij plaatst grote vraagtekens bij de wijze waarop de gemeente de boom heeft behandeld.

„Hij wordt in elk geval nooit meer zoals hij is geweest. Als hij het al overleeft zijn alle verhoudingen zoek. Bij kandelaberen, een techniek die je bijvoorbeeld toepast na zware stormschade, zaag je de grote takken twee tot drie meter vanuit de hoofdstam af waarna ze inderdaad weer uitlopen. In dit geval hebben ze er een soort knotwilg van gemaakt.“ De wijze waarop de gemeente te werk is gegaan, verdient wat hem betreft niet bepaald een schoonheidsprijs.

Optater

„Deze plataan heeft zo’n optater gehad dat ik betwijfel of hij het redt. Zelfs de wonden aan de stam zijn niet eens behandeld. Deze boom is verkracht. De kans is groot dat hij van bovenaf afsterft.“ De buurtbewoners denken er al net zo over. Zij sturen aan op vervanging van de boom.

„Met een beetje pech zitten we nog jaren met dit gedrocht opgescheept. Ik weet niet waar ze op het stadskantoor mee bezig zijn. Een bewoner een paar straten verderop krijgt een torenhoge boete omdat hij een aantal bomen kapt en de gemeente haalt vervolgens zelf dit soort fratsen uit. Het is niet te rijmen.“

Met de bewoner van de Verduinsbos, die er van werd beschuldigd dat hij zonder toestemming tien bomen had gerooid, heeft de gemeente inmiddels overeenstemming bereikt over een schadevergoeding. Hij moet 10.750 euro betalen voor de herplant van het groen.

Aanvankelijk eiste de gemeente een boete van 100.000 euro, maar die eis laat het college nu varen.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Tamil @ 20-05-2006 14:37:58:Uhm, was het nou kandelaberen, kandelaren,knotten :-S ??



Volgens mij heeft de burgemeester(of een andere gemeente gast) licht in zn tuin nodig.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

kluit @ 20-05-2006 21:26:51:nou, als ze die wonden aan de stam eens gaan "behandelen" dan komt het mischien nog goed met het boompie!!!
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Tamil @ 21-05-2006 12:44:39:Behandelen :$ ?
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Kim @ 21-05-2006 22:18:46:Volgens mij is het de bedoeling de boom op deze manier vanzelf kapot te laten gaan. Via deze weg is er immers geen kapvergunning nodig. Zeer zeer spijtig... Dit noem ik nou eens een echte klucht. :(
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Zjoske @ 21-05-2006 22:55:44:Volgens de meeste gemeentes is er ook voor kandalaberen een (kap)vergunning nodig.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Kim @ 23-05-2006 21:55:10:Misschien een verschil in de nederlandse en belgische wetgevingen. Hier in belgië mag je meestal de boom totaal verknoeien zonder kapvergunning tot op een hoogte van vier meter.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

B@se @ 31-05-2006 15:51:25:Hi,



heb even via een zij-ingang wat rondgeneusd naar dit fenomeen. Maar het is idd geen vorm van kandelaberen (goh wie was daar fan van??) maar is wel bedoeld om dit exemplaar te behouden. Nu is het zo dat sinds een tijdje geleden idd voor dit soort ingrepen in BoZ geen vergunning meer nodig is. Ook heeft de gemeente een week of drie gelden 150 (!!!!!) bomen omgezaagd voor het aanleggen van oa een speeltuin en natuurlijk PARKEERPLAATSEN.... (hmm bastards)



Ik gaan denk ik eens een paar vervelende boompies aan de overkant eens fatsooenlijk kandelaberen, snappen ze het misschien. (H)



B@s.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

berry @ 20-06-2006 18:25:52:als ze geen verstand van de zaak hebben kunnen ze het nog altijd aan een exper vragen. gewoon een geval van slecht informeren of geen vakmensen op de juiste plek!!!! ik zou zeggen om met de stam en zet er een mooie nieuwe plataan voor terug!!
Post Reply