Anne Frank boom te behouden??

Hierin vind je alle onderwerpen en reacties van het oude weblog.
Post Reply
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Team Treehugs heeft het onderzoeksrapport gelezen, de reactie van Dhr J.Kopinga geeft aan dat er andere optie´s zijn dan het kappen van de boom.Om het gehele rapport te lezen klik ophttp://www.centrum.amsterdam.nl/PDFjes/Nieuws/ ... fStadsdeel Amsterdam-centrum heeft naar conclusie van het rapport van Pius Floris Amsterdam de kapvergunning aangevraagd. Hiermee zijn de andere optie´s van de baan geveegd. Team Treehugs vraagt zich af waarom de optie´s niet worden bekeken? Mogenlijk is het doordat het stadsdeel in 1996 de Anne Frank boom heeft geadopteerd en daarmee alle kosten op zich genomen. Het ziet ernaar uit dat het Stadsdeel Amsterdam-centrum zich van de juridische verantwoording van de boom wil ontdoen.Tree Hugs wilt gaan kijken wat de optie´s zijn en vraagt daarbij jullie mening en mogenlijk jullie hulp. 
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Tessa @ 12-12-2006 16:33:34:Ik wil helpen :)
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Alex @ 12-12-2006 16:55:52:Dat is heel mooi,, stuur maar even een mailtje met naam en tel nr naar info@treehugs.nl Zodra we meer weten nemen we contact met je op.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Rein @ 12-12-2006 18:21:21:Waarschijnlijk 75 boomverzorgers met mij, maar met snoeien ,snipperen ( om te behouden) kom ik graag (for free) helpen. (H)
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Eddie @ 12-12-2006 22:24:20:Bij een "gewone" boom zou je misschien eerder iets hebben van ..Hakke

Maar bij deze gaat de historie iets verder.



Allereerst moet je kijken of de kapvergunning al verleend is, is dit het geval, dan moet je dit proberen terug te draaien, omdat kap onherroepelijk is.

Als ik het rapport zo lees, en bekijk, dan zijn nu de laatste gezonde wortels ook wel zo'n beetje aangetast, door de schop, of bijl ?

Ook zie ik in de picus beelden, dat de groote van de boom niet elke keer gelijk is, wat tevens verklaart dat de houtkolom verbetert ???

Nee, de houtkolom was waarschijnlijk niet helemaal exact ingemeten.



Of de boom nog te redden is, daar heb ik wel een zwaar hoofd in na het zien van de beelden en het rapport,

Misschien ben ik wel eens een beetje een boer, maar mijns inziens, hadden ze de boom beter 2 a 3 jaar geleden de kop af kunnen hakken (knotten)

Maar ja, dat mag alleen in het buitenland.

Toch ben ik nog steeds van mening, dat je zou kunnen proberen de boom te knotten, deze periode.

Voor de rest de boom niet extra verwennen.

Waarschijnlijk gaat ie kapot, maar.... die o zo interesante natuur laat soms, hele sterke staaltjes zien.



En voor de kosten hoeven ze dat volgens mij ook niet te laten.



Van de andere kant kun je het ook bekijken, nu verwijderen, en iets moois terug planten, geeft ook een mooi resultaat.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

esdoorn @ 18-12-2006 14:32:40:De opties worden bekeken en afgewogen in de kapaanvraag. kortom er is nog geen besluit genomen. In een afweging staan de emotionele belangen tegenover de (juridische) verantwoordelijkheid en de wenselijkheid van bepaalde boomtechnische opties. In ieder geval moet het gezonde verstand wel overhand hebben. Laten we wel wezen het gaat hier om een doodzieke boom, die niemand meer kan redden, hoogstens door knotten of afzetten tijdelijk nog in stand houden. En voor hoelang nog, de honingzwam zit al rondom?

En als een organisatie al de Anne Frankstichting die nuchtere gezonde houding heeft tegenover de potentiele kap en liever dan naar de toekomst kijkt met een nazaat.

Wat is dan wijsheid?

User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Hans Kaljee @ 22-12-2006 23:10:13:De Anne Frankboom is de bekendste boom ter wereld. De boom is al jaren aangetast door parasitaire zwammen (Honingzwam en tonderzwam) en het einde is nabij. Daar is geen dicussie over.



De vraag is wel wat ga met de boom doen? Kappen is een optie. Maar met of zonder hulpmiddelen kan de boom ook nog jaren op deze plek blijven staan. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om, als de kastanje eenmaal dood is, deze als relict te laten staan. Daar zijn meer voorbeelden van in Nederland.

Tot op heden zijn alleen technische onderzoeksrapporten neergelegd die niet ingaan op mogelijk behoud.

Deze wereldberoemde boom vraagt om een zeer zorgvuldige en tranparante afweging, waarbij alle mogelijke varianten naast elkaar moeten worden gezet. Tot op heden is dit niet gebeurd! De risico's en de kosten van de verschillende opties moeten hierbij helder in beeld worden gebracht. Dat is pas je gezonde verstand gebruiken.



Mijn pleidooi is om een KPB themochtend te weiden aan de Anne Frankboom, zodat het stadsdeel Amsterdam Centrum en de particuliere eigenaar tot een zorgvuldig besluit kunnen komen.

:0!
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Hans Kaljee @ 22-12-2006 23:14:47:Oh, ja en die nazaat, die kan morgen al naast de Anne Frankboom worden geplant. Kunnen ze de historie nog even doornemen en met elkaar knuffelen. :0!
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Luc Noordman @ 23-12-2006 11:28:51:Ik heb de boom al vaker bekeken en de boom is stervende, maar gezien de historische achtergrond is het nu al volledig verwijderen (nog) niet gewenst lijkt me. Een kpb themadag is wel een goed idee, vooral ook als het Stadsdeel er iets mee gaat doen. Ik denk dat er naar aanleiding van Jitze Kopinga zijn advies nog wel mogelijkheden voor een (gedeeltelijk) behoud mogelijk zijn en wil daar wel in meedenken. groeten v Luc
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Just @ 26-12-2006 12:45:56:Typisch Nederlands om overal aan te zitten en in te grijpen en niets iets ongemoeid te laten. Gewoon die boom lekker laten staan en er vooral niets aan doen. Misschien alleen met tuidraden vastzetten zodat ie niet kan omvallen. Beschouw het als een ruine of een relikwie. Net als in Engeland!

Mvrgr. Just B.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

tarzan @ 07-01-2007 21:24:41:fijn dat jullie zo lekker met de anne frankboom bezig zijn., Ik heb voor de buurman van de anne frankboom een rapportje geschreven voor ik naar Zwitserland vertrok ik zie nu dat een aantal van julLIE (lang leve jUST) dezelfde mening zijn toegedaan. Ik zal mijn rapport naar Lex mailen hopelijk kan hij deze hier neer zetten voor jullie. Ben benieuwd naar jullie commentaar.



Groet uit Zwitserland van Frans
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Hans Kaljee @ 11-01-2007 19:43:24:Frans,



Wil je je rapport binnenkort op deze site zetten of een exemplaar naar mij sturen? Ik ben benieuwd.

User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

sylvio mutal @ 03-04-2007 22:47:10:all should be done to conserve and prolong the life of this veteran tree.... and as well said one of the most well known tree around the world.....

. provided security measures are taken for emergency-storm conditions and responsibilities for all aspects of the tree 's maintenance are defined between the owner, the municipal authorities, the Anne Frank Stichting...among others... neighbours... etc. Monitoring and the costs there of could be shared by the owner--- the public sector and citizens-civic society ngos etc. I am ready to contibute if necessary



I am NEXT WINDOW to the ACHTER HOUSE of Anne Frank's hiding place which ended by deportation and death. I am here. My small garden is adjacent to the TREE:



LET SAVE THE TREE FOR ITS HISTORICAL ETHICAL AND NATURAL Values.



Let Nature DECIDE its course of life and in the worst of cases its Death. Nature LIVES. LET NATURE be given a chance.



I AM NEARLY LIVING with/in the tree.... infront of me... on my left ... on my right .... with the feelings of Hope as A.Frank saw it... I HOPE IT WILL NOT BE PUT DOWN ---A GUARANTEE CAN BE GIVEN to strengthen the structure so that there are no LIABILITIES.... and SECURITY is SECURED with modern technology...and the will of those that as I am interested to see the TREE CONTINUE TO LIVE.



IT IS GREAT NOW... in the SPRING..o7... I can send you daily pictures since march 11th till today and nextdays...... take care...... regards
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

esprimo @ 03-05-2007 17:21:18:I am very curious, are the pictures on this website?====> Sylvio Mutal
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Freerk @ 03-05-2007 17:36:02:Je kunt de boom ook bekijken via een webcam. Kijk maar eens op de volgende pagina:



http://www.annefrank.org/content.asp?PID=546&LID=1



Als je de boom zo ziet, is er niks aan de hand, toch jammer dat íe weg moet.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Leah Tova @ 19-11-2007 20:00:08:I have heard via the grapevine that Buddy Elias, Anne's cousin in Basel Switzerland who is head of the Anne Frank Fonds is against cutting down the tree. If this is true, perhaps it is time to ask him to try and intervene. Clearly, the management of the Stichting and the Gemeente also have no understanding of the great symbolic significance of trees in Judaism. Job Cohen should also be ashamed of himself. It is betrayal.



And perhaps a crazy idea, but why not ask Rem Koolhaus if he would donate ideas to make a structure to protect the tree from falling. If anybody can come up with something it would be him with his genius. Maybe that would be as impressive for the management as bending to the wishes of the city when they should be protecting Anne's heritage. There is more rotten at the Anne Frank House than just the tree! Much success Tuesday!
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

marco b @ 19-11-2007 22:03:10:ik denk dat de mogelijkheden om de boom te behouden wel aanwezig zijn maar slechts uitstel

voor de boom betekenen. zoals eddie aangeeft kan het zeer fors terug zetten wellicht een optie zijn. mogelijk loopt hij weer uit (zoals wilgen dit bij watermerkziekte ook kunnen) en je neemt zowel gewicht als windvang weg en verkleint daarmee de risico`s op tak en/of stambreuk. tevens kan je deze handeling herhalen als positieve reaktie v/d boom uitblijft of de toestand verslechtert. laten we echter als boomverzorgers niet vergeten dat stadsdeel centrum juridisch aansprakelijk is als de boom of delen ervan wel uit elkaar vallen en schade veroorzaken. heel veel tegenstanders van kap zijn in dat geval vaak niet meer te vinden in de media. uit het rapport kan je afleiden dat stadsdeel centrum wel degelijk zorg gedragen heeft voor de boom.

wel vind ik dat je bij een emotioneel zo zwaar beladen boom in een rapport moet vermelden wat de andere opties waren en de nadelen daarvan. want een rapport met de aanbeveling tot kap is wel altijd de laatste

een relict van de boom maken moet wel kunnen gezien de omvang, gewicht en vooral de plaats waar hij staat
Post Reply