Wat zouden jullie doen?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Wat zouden jullie doen?

Post by boomverzorgingbruno »

beste vrienden ik heb een vraagje voor jullie ?
als je de keuze krijgt om 14 eiken (dia 20 a 30 cm bosbomen tussen 15 en 20 m hoogte
staan buiten een paar scheuten geen zijtakken op ).
of ze gaan uit of ze worden 3 tot 4 m lager getopt (om er zijtakken op te krijgen )
wat zouden jullie doen .
klant is stinkend rijk als ik het niet doe belt ie gewoon iemand anders op .

mijn voorstel (don't shoot the pianoplayer) ik top ze zodat ze kunnen blijven staan en binnen een 5 tal jaar een snoeibeurt om de takken die ontstaan zijn als volwaardige zijtakken te behouden .

graag jullie gedacht .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by honda_power »

ik zou zeggen gefaseerd weghalenen nieuwe planten of uitdunnen zodat de overblijvende eiken breder kunnen groeien of de eiken weghalen maar niet toppen dat wordt geen gezicht en in de breedte gaan ze niet als je ze topt :wink:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by boomverzorgingbruno »

zouden ze niet vertakken onderaan als ze getopt zijn
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by treespotter »

Toppen? Bruno ga je schamen. En dan bedoel ik niet een beetje schamen, nee dan bedoel ik in je blote kont voor het politiebureau. Foei.
Wij zijn toch geen klimmers aan het opleiden om daarna met lede ogen te moeten aanschouwen dat wij weer de volgende bomentopper in de wereld hebben geschopt.

Zoek een paar bomen uit waarmee je zeker 'oud wilt worden'. Hierna ga je voorzichtig en zeer behoudend dunnen. Met andere woorden hier en daar een boom verwijderen om zo meer ruimte te creëren voor de 'toekomstbomen'. Zet dus niet in één keer die toekomstbomen vrij maar geef ze iets meer ruimte aan de zonzijde of daar waar je meer kroonvolume wilt genereren.
Ga je in ieder geval niet direct te buiten aan sterke kroonreductie. Na het vrijzetten van de toekomstbomen zou je wel de kronen iets (maar zeker geen 3 tot 4 meter) kunnen innemen en uitdunnen.

Grote snoeiwonden-grote toekomstproblemen/kleine snoeiwonden-kleine problemen. Gegarandeerd!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by boomverzorgingbruno »

ok wolter lijkt me een goed idee en past zeker in mijn visie hoe ik het zou wilen .
stelt zich het volgende probleem.
de klant geeft me maar 2 opties
af tegen de grond
of toppen
wat nu ?
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by treespotter »

Weglopen.
Als dat de geboden opties zijn en de klant denkt dat zijn geld alles kan kopen dan is hij bij mij in ieder geval aan het verkeerde adres.
Alles is te koop, vooral ook goed advies. Als hij daar overheen walst dan moet hij dat vooral maar blijven doen met zijn 'eigen slaafjes'.
Je hebt de klanten die je verdiend.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by boomverzorgingbruno »

oke weglopen .
maar ik heb dan schrik dat een andere lummel het komt doen . en dan zelfs gewoon alles wegmaait . en misschien ben ik mis maar toch liever 14 paaltjes dan helemaal geen bomen . de vorige dat er gewerkt heeft heeft al half het bos weg gehaalt toen het huis gezet werd .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by Joris »

voor je echt gaat lopen loont het misschien om toch nog eens de discussie aan te gaan met de klant? Op termijn loont het volgens mij wel, nee heb je ja kan je krijgen en nog meer van die clichés. Ik wil gerust mee aan het zeel komen trekken om er toch nog mooi werk van te maken! :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by treespotter »

Ik heb net een hele mooie vergelijking gelezen op TreeBuzz. Hij is dus niet van mijzelf maar van EdenT. Dank daarvoor EdenT. Maar ik geloof vast dat hij het niet erg zal vinden wanneer jullie de klant ermee om de oren zullen slaan.

In homeowner language -

A topped tree is like a car that's been in a bad accident. You can try and fix it up but it will cost a heap of money and never be the same again. Would you buy a car that was repaired after a bad accident?

Oftewel...
In huiseigenarentaal

Een getopte boom is te vergelijken met een auto die een zwaar ongeval heeft meegemaakt. U kunt proberen hem te repareren maar dat gaat een vermogen kosten en hij zal nooit meer hetzelfde worden. Zou u een auto kopen waarvan u weet dat hij is gerepareerd nadat hij een zwaar ongeval heeft meegemaakt?

Nou? Nou? Nou nou nou nou?
Ik niet.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by Roel »

Die is heel, heel goed :lol:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by KIMME »

met hand en tand en tekeningen en schetsen op papieren zakdoekjes uitleggen dat dat niet deugt, dat de bomen er potetieel gevaarlijk van worden, dat het meer geld kost op lange termijn, en dat jij dat simpelweg niet doet OMDAT JIJ EEN GECERTIFICEERDE BOOMVERZORGER BENT die weet waar hij mee bezig is.
Laat het niet zo ver komen dat jij een reputatie van bomentopper krijgt. Op het eind breekt je dat erg zuur op en als het bekend raakt binnen de wereld van de boomverzorging dan wordt jij daar vroeg of laat op afgerekend. Omwille van het feit dat wij nooit hebben toegegeven aan dit soort miserie brengt ons dat nu een goede reputatie ipv de snel geld reputatie. Ik zou dan nog liever weghalen en nieuwe in de plaats zetten, maar dan bomen die beter geschikt zijn voor hun standplaats. De toekomstbomen-visie kan dan een erg goede aanleiding zijn om geen nieuwe te planten. Als het ETW certificaat zo zou gestructureerd zijn zodat het dit soort praktijken zou bestraffen, zou jij hier deze vraag niet stellen en wist je het antwoordal zelf wel. EN DAT...is de oplossing.
maw... NIET DOEN! Er is ander werk genoeg dan naar de pijpen van een rijke idioot te dansen...
Last edited by KIMME on 28 Jan 2010, 19:35, edited 1 time in total.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by dennis »

Ik mag aannemen dat je je best hebt gedaan jou advies in de beste vorm over te dragen aan de beste man,

Wijs hem eens op andere bomen die wel mooi vrijuit kunnen groei in een tuin, de kennis van een leek gaat vaak niet verder een eik ,berk en beuk. Terwijl er zat geschikte bomen zijn voor in een tuin. Mischien dat je een soort van "compromie"met de beste man kan sluiten om er van die 14 stuk een 5 tal kan selecteren voor toekomst boom en ruimte maken voor meer geschiktere bomen soorten. En die 5 stuks kun je ook licht uitsnoeien met een mooier resultaat ipv toppen.

Meestal als dit soort mensen iets in hun hoofd hebben blijven zijn voet bij stuk tenzij er een aantrekkelijk alternatief geboden wordt waar zij nog niet eerder aan dachten.

Nu zie een boom echt niet als wegwerp product hoor, maar zoals je zelf al zij, als jij wegloopt doet de boer hem om de hoek wel om.

@Wolter

Wel grappig maar een ontzettend kromme vergelijking
Wat zou jij doen als je s óchtens in je transporter wilt stappen blijkt het ineens een crafter te zijn (en over twee jaar is het een vrachtauto) :lol:
ik klim liever ... dan werken
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by KIMME »

De nederlanders kennen het reilen en zeilen in belgië nog niet zo... maar het kapstok- en telefoonpaalseizoen is hier alleszins weer volop van start gegaan.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by Pietje »

Bruno, nog een afweging.

Is de man aardig, en kan je een beetje begrip hebben voor zijn wens? Zo ja: doen. Zo nee: niet doen.

Jouw omschrijving "stinkend rijk" klinkt in de oren als "niet aardig", dus andere klant zoeken. De kans is groot dat je er gewoon niet met hem uit komt. En dan kun je beter de opdracht laten lopen. Los van de toekomst van de boompjes.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by boomverzorgingbruno »

het probleem is dat hij mij dat enkele jaren opdracht toe gegeven heeft toen wist ik nog beter . maar geen paniek jonges . ik heb met hem zaterdag een afspraak gemaakt en ik ga hem proberen toch er een ander kijk op te geven .
ik heb alleen maar schrik doordat het bosopschietsel is en van nature al telefoonpalen zijn . als ik ze teveel bloot zet en dat ze dan uit waaien . en hij is echt wel een vriendelijk man dus duimen maar dat ik hem op andere ideen kan brengen .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by dennis »

Kom op BRUNO je kunt het :D
ik klim liever ... dan werken
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by treespotter »

Ja Bruno. Kom op. Dat heet nou voortschrijdend inzicht. :lol:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by Tamil »

Wel eens gedacht aan gefaseert dunnen! elke twee jaar 2 bomen geheel weg en de toekomst bomen behouden, en rustig de kans geven uit te laten groeien tot
Attachments
Bomen Engeland 28 mei 2005 005.jpg
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by NannoB »

Tamil wrote: en rustig de kans geven uit te laten groeien tot
Mooie boom Tamil! heb je nog een plaatje van iets verder weg? Het lijkt alsof er een dik stuk hout in de lucht zweeft, maar waarschijnlijk is het een stuk van de tak dat erg dichtbij de camera is.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by Tamil »

Nee die heb ik niet, maar misschien dat je hiermee een voorstelling kan krijgen!

De tak is idd dichter bij de camera!
Attachments
Bomen Engeland 28 mei 2005 022.jpg
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by densmee »

voor de stabiliteit hoef je niet bang te zijn als de hd verhouding onder de 100 blijft
Hoogte/Diameter verhouding is hoogte in cm gedeelde door diameter in cm.
dus bij een hoogte van 19 meter en een doorsnede van 25cm op borsthoogte krijg je een verhouding van 76, dit is ruim voldoende voor de stabiliteit in een bosopstand

Let wel dit is alleen in bosopstand en niet midden in een akker :!:
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by treespotter »

densmee wrote:voor de stabiliteit hoef je niet bang te zijn als de hd verhouding onder de 100 blijft
Hoogte/Diameter verhouding is hoogte in cm gedeelde door diameter in cm.
dus bij een hoogte van 19 meter en een doorsnede van 25cm op borsthoogte krijg je een verhouding van 76, dit is ruim voldoende voor de stabiliteit in een bosopstand

Let wel dit is alleen in bosopstand en niet midden in een akker :!:
Dat klopt. En voor vrijstaande bomen, vrijstaande kroondelen en takken is de maximale H/D verhouding 50.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by boomverzorgingbruno »

jongens allemaal bedankt voor jullie raad en input
het is me gelukt . mede( omdat een vorige boomzager(bomen betrams) een eik getopt had . die nu dus aan het kapot gaan is en al een nestkastje geworden is voor een mooie bonte specht .) van de 24 eiken gaan er 7 weg en is er ruimte voor de rest van de bomen om zich te ontwikkelen . deze moeten we wel opkuisen (drooghout uit ).ben zeer blij dat ik hem heb kunnen overhalen en heb eigenlijk daar niet zoveel tijd voor nodig gehad . na een degelijke uitleg van het effect van het toppen en dankzij het voorbeeld hoe het niet moet . volgede hij vrij snel mijn raad .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by treespotter »

Hé dat is geweldig Bruno.
En doe mij nou voor de volgende keer een plezier. Zeg nooit meer dat de klant mij twee opties gaf.
Kom je de volgende keer bij een klant dan vraag jij wat hun wensen zijn. Deze bespreek je met hen en daarna geef JIJ vanuit jou boomtechnische expertise de klant één of meerdere opties. Het toppen van bomen hoeft daar echt niet tussen te zitten.
Gaat het om een hele oude boom (en dat hoeft niet eens altijd een grote of in jou ogen mooie boom te zijn) hou er dan tijdens het gesprek ook rekening mee dat jou klant maar een heel korte tijd eigenaar is van die boom. Vele eigenaren zijn hem voorgegaan en als jij je werk goed doet dan kunnen na de verhuizing van deze eigenaar (jouw klant) ook nog vele volgende eigenaren (jouw potentiële klanten) blijven genieten van de boom.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by boomverzorgingbruno »

maar toen ik bij hem de eerste keer kwam heel lang geleden wist ik niet beter en hij zei toen dat hem meer licht wou en daarom ze wou toppen .
maar nu weet ik veel beter en hij gaat zelfs nog meer licht hebben door hetgeen ik nu voorgesteld heb . dan door het toppen van bomen .
wat doe je als nietswetende boomverzorger en je ziet niet anders dan toppen en toestanden .
heb sinds ik etw doe een heel andere kijk gekregen op bomen .
en btw die man dat het voor mij gedaan heeft omschrijft zichzelf als een van de weinige erkende boomchirurgen van belgie .
wie ben ik dan als snotneus om hem tegen te spreken .maar nu ik beter weet nu kan ik hem wel tegen spreken en ga het zeker niet laten ook niet .

lees maar zelf eens na
http://www.bomenbeterams.be

ze komen echt wel geloofwaardig over .

en ik schaam me dan ook diep .
:oops: :oops:
Last edited by boomverzorgingbruno on 30 Jan 2010, 14:39, edited 1 time in total.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply