Cursus boomverzorging

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by boomverzorgingbruno »

welkom op het forum .

ik zelf volg momenteel de etw opleiding bij helicon dit loopt 2 jaar en is nogal aan de prijzige kant vind ik zelf dan . maar je leert er wel veel van en je krijgt de beste instructeurs die je je maar kan voorstellen de ene wat ouder dan de andere maar ouderdom staat zeker bij de meeste tot meer wijsheid :mrgreen:
welke cursus je moet doen kan ik je niet zeggen
moet je echt een cursus doen kan ik je niet zeggen
volgens mij als je wil leren zullen er hier wel enkele jongens jou onder de vleugels willen nemen en jou deels de kneepjes leren .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by NannoB »

Welkom op het forum!

De twee bekendste aanbieders in Nederland zijn Helicon met o.a. een vestiging in Apeldoorn en IPC groene ruimte o.a. in Velp en Arnhem.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by -WOUTER- »

Tja,

uitvoeren boomverzorging/klimcursus om te beginnen via IPC
zaagcursus 1 en 2 via IPC

bomenkennis plantenkennis via Helcion
uitvoeren boombeheer via helicon
werkvoorbereiden boomverzorging via Helicon

en dan nog zo wat cursussen, maar dan heb je allemaal papiertjes en weet je echt nog niet precies hoe of wat....dat komt door veel werken met collega's, bijwonen van themadagen en vooral je oren en ogen goed openhouden.

Ik heb het vak geleerd door op helicon tijdens mijn opleiding bos en natuurbeheer alle boomverzorgingsvakken te volgen die mogelijkerwijs werden aangeboden. Daarnaast alle cursussen op IPC gevolgd en toen begonnen in loondienst bij een "goeie" boomverzorger.
Daar heel veel geklommen met topklimmers zoals Walter Hak, Jelte Budding', Guy Herremans, Wim uit belgie (achternaam ben ik effe kwijt), Ruud Johannesen, Ton Stokwielder en ook 1 dag met Wolter Kok meegeweest natuurlijk.
Dan heb je een mooie basis en meteen een forse uitdaging om deze klimmers te evenaren voor zover dat mogelijk is natuurlijk.

Feit is en blijft dat mijn ervaringen en boomtechnisch inzicht voornamelijk is gevormd door de enorme input van kennis en overdracht van kunde van collega's en mijn werkgever toendertijd. na verloop van tijd vorm je hierin je eigen theorien en probeer je voor jezelf iedere situatie zo goed mogelijk in te schatten en je kennis steeds meer uit te breiden door je te verdiepen in alle mogelijke zaken rondom bomen. De kennis die ik op Helicon en IPC heb opgedaan is een hele belangrijke basis maar maakt geen boomverzorger van je.

Dus als ik een gouden tip mag geven. Doe de nodige basiscursussen en ga dan voor een goeie en gerenomeerde boomverzorgingsbaas werken die bekend is in het vakwereldje en waarbij je alle mogelijke kennis en kunde kunt opzuigen als een spons.

Dan na een paar jaartjes mag je jezelf een echte boomverzorger noemen. :wink:
En kun je met een goede "uitrusting" zelfstandig het vak instappen.

Succes ermee en groeten Wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by Joris »

Dat lijkt me redelijk volledig van Wouter, ik kan alleen maar zeggen welkom op het forum, hier kom je een boel vakervaring tegen.
Misschien tot volgend jaar op Helicon!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by treespotter »

Peters?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Cursus boomverzorging

Post by WiPe »

-WOUTER- wrote:Tja,

Wim uit belgie (achternaam ben ik effe kwijt)
Wim Mertens natuurlijk. (en Peeters is met dubbel 'ee')
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by -WOUTER- »

Nee idd Wolter Wim Peeters !!

was 't effe kwijt :wink:

Moet wel zeggen Wolter dat die ene dag met jou in de Bilt werken mij meer aan het denken heeft gezet dan al die klussen met andere klimmer, wat dat betreft petje af :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by treespotter »

Peeters. Als je in die vorige tekst van mij op de 'undo' knop had kunnen drukken dan zou je zien dat ik het in Peters heb verbeterd (en daarna nog een minuut had zitten kijken met het idee :roll: huh? klopt het nu wel???)

Mmmm Wouter. "aan het denken gezet". Hoe moet ik dat nou weer zien :roll: Het was toch alleen maar een dagje 'hoogwerkertje begeleidingssnoei'. Heb ik de boel daar dan zo lopen te verzagen 8)
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Cursus boomverzorging

Post by WiPe »

Om eerlijk te zijn ben ik verbaasd dat jullie mij bij de topklimmers willen rekenen. :lol: :?: :?:
Wat klimmen betreft ben ik nooit verder geraakt dan de enkels van die andere mensen die je daar opnoemt. Bovendien ben ik jaren geleden ziek geworden waardoor ik al tijden moeite heb met lopen, laat staan dat ik nog zou kunnen klimmen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by Joris »

Dat is wat ik ook hoop Sandra :mrgreen:
Maar ik denk dat kennis inderdaad ver rijkt en veel kan goedmaken.
:wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by -WOUTER- »

WiPe wrote:Om eerlijk te zijn ben ik verbaasd dat jullie mij bij de topklimmers willen rekenen. :lol: :?: :?:
Wat klimmen betreft ben ik nooit verder geraakt dan de enkels van die andere mensen die je daar opnoemt. Bovendien ben ik jaren geleden ziek geworden waardoor ik al tijden moeite heb met lopen, laat staan dat ik nog zou kunnen klimmen.

Ben jij dan niet die Wim die voor Ton in Waalwijk regelmatig mee kwam snoeien ????
Dan zou 't een andere Wim moeten zijn.....die ik onlangs bij de wereldboomdag nog heb zien rondlopen....ene die in het stadswandelpark in Waalwijk aan z'n werplijn omhoog ging proberen te footlocken :lol: :lol:

Ene Wolter....
Was idd een dagje hoogwerker begeleidingssnoei en vooral de opmerkingen van jou over de bekende 20% uitdunsnoei tijdens de pauzes waren prachtig en zetten me wel aan 't denken.
Bij andere was 't gewoon altijd de hele kroon uitdunnen en zeker zorgen dat 20% van de bladmassa op de grond lag. Jij beweerde toen alleen probleemtakken eruit te zagen en met drie takken op de aanhanger vrolijk aan de klant te melden dat de boom weer helemaal oke was.....PRACHTIG !! Echt een nieuwe input voor mij toendertijd (12 jaar geleden....)

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Cursus boomverzorging

Post by WiPe »

Nee, ik ben niet die Wim. Ik vermoed dat je Wim Mertens bedoelt.

Je moet misschien gene topklimmer zijn, maar een beetje behoorlijk kunnen klimmen is toch wel een conditio sine qua non. Ik heb in mijn pc een leuk filmpje zitten van een kluns die probeert een boom af te breken, maar die er niet in slaagt om ver genoeg door te klimmen en dus veel te zwaar moet afvangen. Hij flikkert ondersteboven de boom uit en blijft nog net met zijn touw achter een zware tak hangen. Dat zwaar afvangen ziet er voor de leek misschien wel spectaculair uit, maar het is m.i. toch vaak gewoon een symptoom van een gebrekkige klimtechniek. Zelfde verhaal voor het snoeien, als je niet in staat bent om voldoende ver uit te lopen moet je wel te zwaar snoeien. Of je snoeit lekker de binnenkruin weg omdat je aan de rest niet aan kunt.

Maar het omgekeerde is natuurlijk ook waar: je kan enorm veel voor een boom doen zonder dat je moet klimmen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by -WOUTER- »

Thanks WiPe

dan is het Wim Mertens geweest (Wim Peeters kwam me wel ernstig bekend voor wellicht van een BBB weekend in Belgie...)

zo da's ook weer duidelijk dan :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by boomverzorgingbruno »

wouter het klopt wel heb ook maar (jammer genoeg) 1 dag met wolter kunnen samenwerken in de opleiding maar hij heeft best wel leuke ideen . en ik jen wolter dan wel graag een beetje maar vind het wel een goede input voor de opleiding en had best wel enkele dagen meer willen hebben . 8) alhoewel dat ik ook wel moet zeggen dat ik van de jongere walter hak ook best wat bij leer vind alleen jammer dat walter net iets minder spraakzaam is . en gerust eens meer opmerkingen mag maken ben nog van de generatie die uit kritiek nog wel de positieve info kan filteren en daar van leren .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Jij beweerde toen alleen probleemtakken eruit te zagen en met drie takken op de aanhanger vrolijk aan de klant te melden dat de boom weer helemaal oke was.....PRACHTIG !! Echt een nieuwe input voor mij toendertijd (12 jaar geleden....)

grtn wouter
Goh... Zo zie je maar. Bij sommige mensen verandert er niets in 12 jaar. Of loop ik nu heftig achter en moeten we juist wel zo veel mogelijk door die 20% barrière. :roll: Één ding weet ik in ieder geval zeker. In die 12 jaar is er tijdens stormen veel minder dan 20% bladmassa uit 'mijn' bomen komen waaien. En zolang een boom en het bodemleven het moeten hebben van al die zonnecollectoren denk ik niet dat die boompjes en critters mij ook maar iets kwalijk nemen. :wink:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by Pietje »

Veel gemeenten hebben niet goed overzicht waar de bomen staan die in de begeleidingssnoei zijn. Bovendien is een schrikbarend aandeel van deze bomen achterstand of zwaar achterstand...
Niets van aantrekken: wees blij dat je er af en toe een paar mag "bijwerken" :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by treespotter »

Pietje wrote:Veel gemeenten hebben niet goed overzicht waar de bomen staan die in de begeleidingssnoei zijn. Bovendien is een schrikbarend aandeel van deze bomen achterstand of zwaar achterstand...
Niets van aantrekken: wees blij dat je er af en toe een paar mag "bijwerken" :D
In de gemeente waar wij het over hadden is de begeleidingssnoei prima op orde. Daar worden de bomen alleen in het jaar van aanplant niet gesnoeid en daarna worden de bomen om het jaar gesnoeid. Je hoeft hier niet bang te zijn voor zogenaamde 'te dikke takken in de tijdelijke kroon' of grote snoeiwonden aan jonge bomen. Als je 'regelmatig' terug mag komen om iets te doen dan is de hoeveelheid snoeihout minimaal.
De laatste vier jaar heb ik de begeleidingssnoei daar niet meer gedaan en dat doet toch wel een beetje pijn. Je ziet nu weer dat er twijgen zijn blijven zitten richting bijvoorbeeld een hoge gevel of lantaarnpaal die aan het uitgroeien zijn tot (in mijn ogen) een kritieke dikte.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by Pietje »

Gelukkig zijn er gemeenten die het goed doen (en de goede mensen vragen :lol: )

In de gemeentes waar ik kom, zie ik geregeld ingegroeide boompalen, nou dan weet je hoe gestructureerd er gewerkt wordt... ("Ich habe es nicht gewusst " :lol: )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by Joris »

en bij ons in het belgenlandje rijden de sociale projecten voor het moment weer massaal rond om zoveel mogelijk flush cuts te maken! :?
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Cursus boomverzorging

Post by jef »

bij ons passeren ze gewoon met 4 cirkelzagen op een stokje, zeer proper!
:roll:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by treespotter »

En die flush cuts zijn dan ook waarschijnlijk nog gemaakt met zo'n stokmotorzaag.
Ik denk dat wij in dat soort gevallen de verkeerde personen aan de schandpaal nagelen. Volgens mij kun je de zager (jonge gozer met een mooie herriemaker in zijn handen) zijn acties niet altijd kwalijk nemen. Het is echter godgeklaagd dat de professionele boombeheerder welke wordt geacht ter zake kundig te zijn dit soort acties 'niet ziet'.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Cursus boomverzorging

Post by Joris »

ik neem niemand iets kwalijk, ik hoop alleen dat ooit de beheerders en eigenaars (de staat in dit geval) ooit inzien hoe het zou moeten gebeuren, en daar naar handelen.

I have a dream .... 8)
Post Reply