Actieraamwerk en andere verkeers maatregelen

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Actieraamwerk en andere verkeers maatregelen

Post by callum-aan »

Ik heb opdrachten voor de gemeente. Dat betekend werken langs de weg en de bij behorende sores (WiU 96B).
Nu moet ik actiewagens en ander spul lenen /huren. Voor af en toe is dat geen probleem maar zou eigenlijk liever mijn eigen materiaal hebben. Als dat betaalbaar blijkt.
Een verkleint actieraam, kegels en driehoek (opvouwbaar) gevaar borden om mee te beginnen.

Waar kan ik deze spullen het beste aanschaffen? 2de hands? Heeft iemand ervaring hiermee? Of heeft iemand dit nog liggen wegens stoppen van de hobby?

Idee is om het spul ook te verhuren aan aannemers/boomverzorgers. Want anders zou het wel eens niet interessant kunnen zijn qua investering.

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Actieraamwerk en andere verkeers maatregelen

Post by dennis »

huren Paul

je zult schrikken van de prijzen, denk ook aan je jaarlijkse controle enzo
huren voor die paar weken per jaar
ik klim liever ... dan werken
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

dennis wrote:huren Paul

je zult schrikken van de prijzen, denk ook aan je jaarlijkse controle enzo
huren voor die paar weken per jaar
Ben vandaag al een beetje aan het schrikken geweest. :-( 1725 voor een verkleind raamwerk met 4 led-lampen. Snap niks van waarom dat zo duur moet zijn.
Moet toch ook wel 2de hands aan te komen zijn?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Mag je de materialen van de gemeente niet gebruiken?
Er zijn legio gemeenten die zelf een actiewagen met bijbehorende borden hebben. Deze kunnen dan door de aannemers gebruikt worden.
Zij hebben ondertussen ook wel door dat ze door het doorberekenen van de kosten een vreselijk oor worden aangenaaid.

Ik hoop dat je in jou offerte de zaken goed geregeld hebt, anders mogen zij er vanuit gaan dat de verkeersbegeleidende maatregelen bij de prijs inbegrepen zijn.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

treespotter wrote:Mag je de materialen van de gemeente niet gebruiken?
Er zijn legio gemeenten die zelf een actiewagen met bijbehorende borden hebben. Deze kunnen dan door de aannemers gebruikt worden.
Zij hebben ondertussen ook wel door dat ze door het doorberekenen van de kosten een vreselijk oor worden aangenaaid.

Ik hoop dat je in jou offerte de zaken goed geregeld hebt, anders mogen zij er vanuit gaan dat de verkeersbegeleidende maatregelen bij de prijs inbegrepen zijn.
Zo ik begrepen heb kan ik hun materiaal niet gebruiken. Ik werk op nacalculatie in dit geval. Ik kan de gehuurde actiewagen op de factuur zetten. Zonder oor aan naaien. Ik verdien voldoende op de uren. Ik heb gezegd dat het aanschaffen van een actiewagen/raam sterk afhankelijk is van de hoeveelheid werk die ik ervoor heb. ;-)
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Op nacalculatie je eerste klus voor een gemeente??
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Want die zijn meestal niet echt van de nacalculatie bij standaard snoeiwerk. Wel als het op stormschade en klachtenafhandeling gaat maar regulier werk wordt meestal zover ik weet om een vaste prijs gevraagd of in ieder geval een kostenraming.

Je kunt ook voor de optie gaan zoals "robur groenadvies" heeft in zijn discovery.
Die heeft tegen de achterraam een soort van actieraamwerk gemaakt dat in de auto zit en hetzelfde functioneert. Wie weet is dat wel handiger en heb je er altijd zelfs met particulier werk langs de weg voordeel van.
Dan rest de aanschaf van pionnen en een actiebord. Denk er wel aan dat de eisen voor binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom anders zijn!

Succes ermee.
- climb fast, move slow -
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

-WOUTER- wrote:Op nacalculatie je eerste klus voor een gemeente??
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Want die zijn meestal niet echt van de nacalculatie bij standaard snoeiwerk.

Is geen standaard snoeiwerk. Het zijn de klusjes die de buitendienst niet zou kunnen. In dit geval een aantal bomen rooien al dan niet klimmend.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik gebruik meestal mijn eigenste eigen actiewagenset.
Groot en niet voor niets knalgeel met een oranje magneetzwaailamp. 10 pionnen en twee werk in uitvoering parapluborden 70cm hoog. Dat is over het algemeen samen met de auto van Tamil en eventueel zijn pionnen meer dan voldoende om de 'klussen' (takje hier en boompje daar) voor de gemeente adequaat af te zetten.
Je moet niet afdingen op een veilige werkplek, maar ga het voor de medeweggebruikers de werkomgeving niet onnodig onoverzichtelijk maken.
Vergeet niet dat de KPB ooit een themadag aan dit onderwerp heeft gewijd. Een professionele bordenzetter heeft toen samen met een CROW bobo drie werksituaties opgezet. Alle drie de situaties waren volledig onwerkbaar.
In situatie één werd een lijnbus een volledige straatlengte over de verkeerde weghelft gestuurd waardoor een chaos ontstond.
In situatie twee waren een gazillion hoeveelheid borden in en voor een woonwijk geplaatst met omleidingsroutes, eenrichtingsverkeer en verplichte rijrichting en dat alles alleen maar omdat er helemaal aan het eind van die woonwijk een auto met aanhanger op de weg stond en de jongens op de stoep de bomen aan het bemesten waren.
In situatie drie waren de jongens met een hoogwerker op een fietspad aan het werk. Het fietspad was volgens CROW richtlijn afgezet en de fietsers moesten een drukke weg oversteken naar de andere zijde. Langs het fietspad achter de hoogwerker zat een klein fietsersbruggetje dat toegang bood naar een woonwijk en wat gebeurde er? Een moeder met kind rijden met de fiets om de afzetting heen en rijden onder de hoogwerker door naar het bruggetje. Dit is een situatie uit de dagelijkse praktijk. Mijn vraag aan de CROW bobo was wat je hieraan moest doen om deze situatie te voorkomen en wie aansprakelijk was mocht je zo iemand een stuk hout in zijn/haar nek leggen. Zijn antwoord was dat de situatie volledig correct was afgezet en dat je geen rekening hoefde te houden met mogelijke passanten. Met andere woorden... Gooi gerust een stuk hout in iemands nek. Ik kon wel kotsen.
Drie situaties die absoluut niet deugden, maar wel keurig volgens het boekje door een professionele bordenzetter uitgezet. Bah.
Hou het veilig voor jezelf en voor de medeweggebruikers, maar vooral K.I.S.S.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Helemaal mee eens. De maatregelen moeten de veiligheid verhogen en moeten geen doel op zich zijn. Theorie vs praktijk verhaal.

Ik had vandaag dus de volgende situatie:

Hoofdweg met een zijstraat naar rechts en nog een zijstraat 50 meter verder naar links. Tussen deze straten een midden berm met een voetgangers oversteek.
Naast de rijbaan een strook van 1,5 m met moerseiken en dan een fietspad.
Foto van de situatie.
http://lh6.ggpht.com/_PJTRox1P6xQ/S47Ro ... AG0023.jpg
Er moeten 2 eiken weg in dit stuk. Vellen gaat niet want er groeien lantarenpalen in de kroon. Moet wel 96B toepassen.
Deze wegen liggen aan het winkelcentrum en zijn altijd heel erg druk.

Als je hier gaat afsluiten weten de mensen dus echt niet meer wat ze moeten doen.

Ik heb een oplossing besproken die iedereen ziet zitten maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen dit zouden aanpakken want misschien zijn er meer wegen naar Rome. En dan zal ik vertellen wat onze oplossing geworden is.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Klus beginnen om 10.00 uur (rustige tijd). Borden werk in uitvoering plaatsen, rijbaan versmallen met pionnen, auto met aanhanger en versnipperaar op het fietspad, één man op de grond voor het verkeer en het verwijderen van takken, één om te versnipperen, één in de boom. Neem de tijd en let op het verkeer en om 11.00 uur ben je weer weg.

Misschien een stomme vraag, maar waarom moeten die bomen eigenlijk weg.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

treespotter wrote: Misschien een stomme vraag, maar waarom moeten die bomen eigenlijk weg.
Is geen stomme vraag. Groeien lantarenpalen in. Er staan zoveel bomen dat er geen plaats meer is voor verlichting. Het is dus een dunning zeg maar. Er is voorheen niet zo goed nagedacht bij het plannen van de bomen. Miscommunicatie tussen groen en grijs zeg maar.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

tijdelijke verkeerslichten (wisselend verkeer)
vanaf 15m voor het zijstraatje, en de ene rijstrook volledig afsluiten.
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by noel2512 »

bij ons zijn de lantaarnpalen die met de lampen in de bomen zaten verlaagd tot 4.30 meter, in de avond meer licht op straat wat niet meer word tegengehouden door het bladerdek.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

treespotter wrote:Je moet niet afdingen op een veilige werkplek, maar ga het voor de medeweggebruikers de werkomgeving niet onnodig onoverzichtelijk maken.
Vergeet niet dat de KPB ooit een themadag aan dit onderwerp heeft gewijd. Een professionele bordenzetter heeft toen samen met een CROW bobo drie werksituaties opgezet. Alle drie de situaties waren volledig onwerkbaar.
Inprincipe heb je gelijk Wolter, al spuit je de gehele straat fluo geel oranje en zet 10 bouwlampen op iedere pion. Tot er ooit iets gebeurt. Je dekt je op niet enkele manier in al kun je het nog zo mooi vertellen.

Bestek/werkomschrijving geeft gewoon aan dat je je aan crow moet houden en anders gewoon van de weg af.

En denk jij dat de wegbeheerder of gemeente boodschap heeft aan onderwerpen die bij kpb besproken worden.....nee

@paul

Zoek een leverancier/huur in de buurt bespreek je situatie met met ze over je gemeentelijke werkzaamheden en welicht kun je er een flexibele gunstige prijs uit halen
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

zit er niet een verhuurder van knipperborden in Ochten? dat is nog een beetje in de buurt.

edit:
http://www.bukoinfrasupport.nl/Verhuur-en-advies.aspx
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Heb nu de foto pas bekeken, je situatie

Je borden plaatsen voor de doorgaande baan(crow)

Vellen :wink: en zorgen dat je daar binnen 20 minuten van de weg bent, eventueel begleiding van verkeers begeleiders
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

@ paul .......en nu jij.........en....en wat is jullie werkwijze

Oh als het nachtwerk wordt kom ik meehelpen, heb nog een lampje voor op mijn helm liggen, wordt lachuh
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

borden en kegels.
2 verkeersregelaars op het kruispunt
Verreiker met sorteerknijper
Vastpakken - afzagen 50 meter terug rijden en de boom op een veldje opruimen.
2 x 5 minuten

Niet de goedkoopste oplossing maar wel de veiligste denken wij.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Chapeau chapeau,

Atendeer die loonwerker er op dat ie niet ook de paal beetpakt :lol:

En deze wijze is ook goedgekeurd door de opzichter/wegbeheerder?
goed zo....je blijft me verbazen :mrgreen:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

callum-aan wrote:Vastpakken - afzagen 50 meter terug rijden en de boom op een veldje opruimen.
OOH hoe moesten wij nou weten dat daar 50 meter terug een grasveldje ligt flapdrol :mrgreen:
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

dennis wrote: En deze wijze is ook goedgekeurd door de opzichter/wegbeheerder?
Ja
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Tsja zo kan het ook.

Al ben ik wel blij dat er hier nog gemeentes zijn die wel boodschap hebben aan de zaken die bij de KPB besproken worden en niet die zogenaamde veiligheidsregels blindelings volgen.

Dennis.
Vroeger hield ik mij blindelings aan de vastgestelde regels. Totdat...

Stel je voor. Begeleidingssnoei met een Afron hoogwerker met een maximale werkhoogte van 11 meter. De takken worden door een grondman op hopen achtergelaten waarna deze door een vrachtwagen worden afgevoerd.
Alle benodigde borden en verkeersmaatregelen waren getroffen. Werk in uitvoering, snelheidsbeperking, voorrangsregeling voor de verschillende rijbanen. Actiewagen voor de werkzaamheden, pionnen langs de werkzaamheden en een schrikhek er weer achter. Alles was tiptop in orde.
Ik was klaar met het snoeien van de boom en draaide met de hoogwerker uit de kroon. Alle speelt zich af boven het afgezette wegvak. Ik ZIE onder mijn bakje een vrachtwagencabine doorrijden en ik hoor een enorme klap waarna de bak van de hoogwerker totaal verbogen naast de giek over de vrachtwagenoplegger schuurt. De vrachtwagen stopt en ik loop bulderend over de oplegger naar voren om daar de beduusde chauffeur een uitbrander te geven. Iedereen was ongedeerd, maar dit had heel anders uit kunnen pakken.
Wat was er gebeurd.
Wij waren 200 meter na een spoorwegovergang aan het werk. Deze overgang heeft de nare eigenschap af en toe 5 treinen te laten passeren en de auto's eeuwenlang 'vast' te houden wat bij enkele bestuurders veel irritatie veroorzaakt.
Één van de eerste auto's in de rij die op ons afkomt is een vrachtwagen. Deze vrachtwagen stopt pal voor de actiewagen waardoor deze het zicht op de actiewagen voor andere weggebruikers ontneemt. De volgende vrachtwagen (met oplegger) kijkt al rijdend op de andere rijbaan en ziet dat er voor hem voldoende ruimte is om de vrachtwagen voorbij te rijden voordat de tegenligger te dichtbij is. De chauffeur passeert de vrachtwagen en ziet dat de tegenligger 'te snel' dichterbij komt. Hij schrikt van het hele circus op de weg en duikt tussen de pionnen door naar zijn eigen rijbaan om een frontaaltje te voorkomen. Dit is precies het moment dat ik 'uit de boom zwenk'.
Wat ging er mis waardoor dit ongeval gebeurde? Ons 'circus' was te lang. Niet langer dan normaal hoor, maar een onbekende vrachtwagen (pal voor de actiewagen) een actiewagenaanhanger met een busje ervoor, 20 meter werkruimte, een hoogwerker, een rangeerruimte en een schrikhek zijn samen heeeeeeeel lang.
Deze lengte overviel de inhalende chauffeur en toen hij moest uitwijken koos hij eieren voor zijn geld en vloog de vrije werkruimte in. Gelukkig stond mijn collega daar niet op dat moment.
Hoe wij het nu doen?
Wij plaatsen alle benodigde borden en rijden met de hoogwerker tegen het verkeer in en met het busje met zwaailamp hierachter. Tussen de hoogwerker en de bus plaatsen wij op de middenstreep veel pionnen en gebruiken de ruimte tussen de voertuigen als werkruimte. Doordat het tegemoetkomende verkeer zicht heeft op wat er zich afspeelt op de rijbaan en de totale lengte van het 'circus' kort is, is alles voor iedereen overzichtelijk en makkelijk en correct in te schatten.
Is dit fout? Voor de bureaucraten van CROW misschien wel en misschien is het voor hun onuitstaanbaar dat wij het veilig proberen te doen op een andere manier, maar wanneer je werkt volgens de K.I.S.S. methodiek is dit de enige juiste manier.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Kijk da's een mooie anekdote die me meteen laat inzien dat ik als ik weer eens een gemeenteklusje aan de weg heb - wat ik liever zowieso niet doe - gewoon wolter inhuur :D

Probleem opgelost en helemaal K.I.S.S. toch.
Geef mij maar lekker particulier klimwerk dan heb je een hoop zorgen minder en koffie des te meer.

grtn
- climb fast, move slow -
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by thomas »

Exact, lekker in de boom is beter dan op de hoogwerker. Binnenkort weer een Amerikaanse eik snoeien van dik 25 meter hoog. De hovenier die de tuin van de buurman aan het opruimen was zou dat echt met een hoogwerker doen, die dingen gingen makkelijk 30 meter hoog. Ik heb hem maar weer uitgelegd dat klimmen goedkoper was en dat je IN de kroon kan komen. Dat laatste gaf ie gelukkig toe.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

hey wolter dat niet volgen van de juiste regeltjes dat komt volgens mij omdat je teveel met ons optrekt de echtte belgen lappen ook de regeltjes aan hun laars :lol: :lol: je bent op de goede weg om ingeburgerd te geraken :mrgreen: :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply