omtrend spint-snedes

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 29 Jan 2008, 21:30
Location: gouda en omstreken
Contact:

omtrend spint-snedes

Post by frans »

hallo beste boomverzorgers,

heb hiervoor wel eens gereageert maar mij nog niet echt voor gesteld
ik ben frans en ben een boomverzorger in opleiding en werkzaam in de uitvoering
voor een boomverzorgings bedrijf uit provincie utrecht
en doe mijn opleiding op helicon eindhoven.

nou leer ik onweis veel van mijn collega's maar ook veel op mijn opleiding
en dat komt meestal wel overeen maar 1 ding tot op nu totaal niet
ja u raad het al spint-snedes>>

tijdens mijn dagen lichte velling vertelde de hr Roest dat spint-snedes
niet nodig waren bij het vellen van bomen in stedelijk gebied waarbij goed gericht moest worden en dat die eigenlijk alleen bedoeld zijn voor productie hout bij het vellen
en wij hebben dan ook 2 dagen gewoon zonder spintsnedes geveld wel een markering van waar de spintsnede normaal zou komen als richtlijn voor de velsnede
in plaats daarvan deden wij steken om de breuklijst al op maat te hebben ten tijden van het om vallen van de boom.

nou vond ik dat zeer overtuigend omdat je bij het maken van spint-snedes eigenlijk je schanier punt versmald en je dus een dikkere breuklijst zal moeten laten staan voor de zelfde stuur mogelijk heden. Bij komend is dat spinthout zo heerlijk taai is en je heerlijk mee kan sturen.
Is het niet dat mijn collegas hebben geleerd altijd spintsnedes te zetten bij het vellen van bomen.

Mijn evaring tot nu to is dat er soms wel een stukje barst en spinthout word mee getrokken maar van echt opscheuren geen spraken is

zeker de moeite waard om gelijk te vermelden ik weet als je zelf in de stam hangt er heel anders gezaagt moet worden, en waarschijnlijk wel spintsnedes want ook ik zie geen ballooos leven voor me :P

zou graag jullie mening en ervaringen horen over dit onderwerp,

mvgr, Frans
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: omtrend spint-snedes

Post by Harrie »

Mee eens, spint snedes zijn er om het hout te beschermen tegen opscheuren zodat de stam zijn waarde niet verliest. Dus ik zet ze niet altijd of heel ondiep.
In de boom zet ik ze juist altijd om mijn eigen te beschermen tegen een opscheurende stam.
In amerika worden ze ook wel onder de velsnede/breuklijst gezet zodat je je breuklijst zo groot mogelijk kan houden en toch beschermd bent tegen scheuren van het spint.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Het zetten van spintsnedes is in ons werk m.i. geen bescherming van het hout, maar een manier om gevaarlijke situaties te voorkomen.
999 van de 1000 bomen die wij weghalen zijn geen zaaghout, dus ook al zouden deze bomen stuk voor stuk opsplijten dan zou dit vanuit verminderde opbrengst niets uitmaken.
Maar ik moet er niet aan denken om geen spintsnedes te maken met het risico dat de boom opscheurt. Scheurt hij boven de valkerf op dan zou je als je mazzel hebt :roll: en je staat/hangt naast de valkerf de hele boel misschien nog kunnen ontwijken, maar scheurt hij in de stam naar beneden op dan hoop ik dat je bekken en ruggegraat sterk genoeg zijn zodat je niet je ingewanden naar buiten gorgelt.

Zelfs in een boompje van 10 centimeter kun je spintsnedes kwijt tenzij het boompje natuurlijk heel ver opzij hangt.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by Tamil »

treespotter wrote: zodat je niet je ingewanden naar buiten gorgelt.

Subtiel :mrgreen:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Tamil wrote:
treespotter wrote: zodat je niet je ingewanden naar buiten gorgelt.

Subtiel :mrgreen:
Iedere keer wanneer jij dat verhaal van/over jou vorige baas aan mij vertelt dan zie ik het op die manier voor mij :roll:
User avatar
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 29 Jan 2008, 21:30
Location: gouda en omstreken
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by frans »

laten we even op topic blijven ik had het hier over lichte velling en niet over klimmend slopen, thanks
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by dennis »

:lol: :lol:

ja jongens ORDE ORDE!!!
ik klim liever ... dan werken
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by boomverzorgingbruno »

ik zet ze gewoon nooit ik heb het spinthout nodig voor mijn scharnier en ik zaag ook niet voor de zagerij en heb nog nooit stammen gesplijt . mijn gedacht he frans
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: omtrend spint-snedes

Post by WiPe »

Het probleme zit in het spanningsverschil tussen spint- en kernhout.

Wanneer hout verkernt droogt het een beetje. Daardoor gaat het ook ene beetje krimpen. Niet veel, maar net genoeg om er voor te zorgen dat er een spanningsverschil ontstaat tussen kern- en spinthout. Daardoor ondergaat het spinthout een trekspanning. Dat is handig wanneer bomen gaan buigen op de wind. Bij het buigen lost de boom een klein beetje spanning langs de de zijde waar de boom naartoe buigt; Aan de andere kant wordt er extra spanning gevormd, waardoor de boom terug in zijn oorspronkelijke positie komt als het stopt met waaien.

Bij het vellen is de spintsnede erg belangrijk omdat het spanningsverschil anders geconcentreerd wordt aan de zijkanten van de breuklijst, waardoor de boom bij het vellen kan scheuren. Het is een misverstand dat bij kleinere bomen geen spintsnede nodig is. Het beetje veiligheid dat je verliest doordat je een smallere breuklijst hebt, weegt niet op tegen het risico dat je loopt wanneer je het spanningsverschil gaat concentreren op een kleine oppervlakte.

En ik ben dan vooral bang dat je vroeg of laat overmoedig wordt en de spintsnede weglaat bij een boom die toch niet echt zo dun is, of die misschien toch iets meer scheef stond dan je dacht. Vooral aan het einde van de dag, wanneer de vermoeidheid al wat meer begint te spelen, kan het dan link worden.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by Pietje »

Ik denk dat het niet mogelijk is een eenduidig antwoord te geven op "wel/geen spintsnedes" het is gewoon per geval anders.

Ik vermoed dat Wolter vooral doelt op een "widowmaker", een stam die achter de breuklijst openscheurt, omhoog komt en zijdelings terugvalt.
Volgens mij komt dat voornamelijk voor bij bomen die "graag" willen vallen (dus naar voren hangen, of flinke wind mee hebben) in combinatie met een te ondiepe valkerf. En ik denk dat spintsneden in zo'n geval niet veel doen... Een valkerf van bijna een halve diameter kan dit voorkomen, en dan zou ik toch wel sneetjes bijzetten.

Als een boom ter hoogte van de breuklijst naar beneden scheurt, valt de boom alleen goed als dat inscheuren zowel links als rechts gebeurt. Ik maak alleen maar mee dat dit OF links OF rechts gebeurt, en dus valt de boom niet precies waar je wilt. Met spintsnedes was dat wel te voorkomen.

Een scheefstaande boom die veel van een stevige breuklijst moet hebben, valt zeker verkeerd als de spintsnede aan de trekkende kant te diep is. Geen spintsnede aan die kant? Of een steunlijn gebruiken, of meer lieren?

OK, bast maar los!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by Thijs »

voor licht hout vind ik een spint snede ook nog niet zo heel interessant je kunt er nog mee sturen spintsnede aan 1kant zetten. maar zwaar hout vooral wilg en peppel is het bijna van levensbelang! EN HELEMAAL MET HET SLOPEN!!! mijn ribben weten dat nog HEEEEEEEEEL goed! ik ging een wilg slopen en ik zaag een vrij grote kop uit die boom en ik had even heel makkelijk een spintsnede gezet en ik begin vrolijk te zagen en toen scheurde het hele spulletje op maar ik zat lekker met een fliplijntje vast. en de boom werd al dikker zou ik maar zeggen. en mijn ribben al blauwer. sinds dient doe ik nooit meer makkelijk over een spintsnede zetten.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Vellen? Altijd spintsnedes! Er is geen goede reden om het niet te doen. Er zullen ook mensen zijn die bij het vellen van kleine bomen niet eens een valkerf zetten...
Werk altijd netjes en zorgvuldig, dan weet je zeker dat je 's avonds weer in je eigen bedje kan gaan liggen.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by KIMME »

Stel dat je een italiaanse populier moet vellen die veel jaartjes geleden werd getopt...
je zaagt netjes je valkerf, die nog in het spinthout zit met een beetje kern...
En dan ga je je spintsnedes maken... En dan kom je tot de vastelling dat je boom zo hol is als een schouwpijp en dat je net je scharnier het doorgezaagd. Meestal, als de boom echt onder spanning staat, steek ik de zaag achter het scharnier in en zaag ik naar achter tot de punt aan de andere kant eruit komt, verwissel ik van zijde, en steek waar het zaagblad er is uitgekomen terug in om dan terug tot aan het scharnier te zagen. Als je voldoende hout hebt aan de achterkant zal je boom blijven staan omdat er 800 tot 1200 kg nodig is per cm² gezond hout om dat laatste stukje uit elkaar te trekken in de vezelrichting van het hout. Daarmee bedoel ik de lengterichting.
Daarna achter de boom gaan staan en met de punt het laatste stukje doorzagen.
Als dat niet kan doe ik het zoals vroeger... Een ratelspanner uit band van 4 ton twee of drie keer rond de boom en vasttrekken. Geen denken aan dat dat ding dan nog "opscheurt".Vroeger werd het gedaan met ketting of staalkabel, maar daar ben ik echt geen fan van.
Geen valkerf zetten is gewoon dom. Ook zie ik dikwijls mensen hun scharnier nog doorzagen als de boom al onderweg is naar beneden.
Last edited by KIMME on 14 Mar 2010, 08:22, edited 1 time in total.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: omtrend spint-snedes

Post by WiPe »

Tja Kimme, voor een boomverzorger, die pas bij het vellen ziet dat een populier helemaal hol is, is een cursus VTA misschien nog geen slecht idee...
Het zagen van hout op spanning vraagt dan weer een andere techniek, net zoals je beschrijft. Nu ben je toch echt appelen met citroenen aan het vergelijken.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by KIMME »

Sorry wim dan heb ik het even verkeerd begrepen. Met opscheuren versta ik dat de stam opensplijt in de lengterichting en terug achteruit komt. VTA geeft trouwens niet altijd alle geheimen van de boom prijs...
In het begin, na het volgen van zaagcursussen en zo, zette ik ook altijd spintsnedes... Daarna heb ik een paar maanden in onderaanneming meegelopen met mannen die niks anders deden dat populieren vellen voor productiehout in vlaanderen en een paar weken naaldhout geveld in de ardennen en daarbuiten. De meesten die daar werkten hadden 15 tot 20 jaar ervaring en meer. Ben daar tot de vastselling gekomen dat ook zij meestal geen spintsnedes zetten. Ook bij andere bedrijven in binnen en buitenland waar ik ben wezen kijken worden niet altijd spintsnedes gezet. professionele houthakkers in BC en noorwegen zetten ook geen spintsnedes... gerry beranek, waar ik uren 's nachts mee op de chat heb gehangen, zet ook geen spintsnedes, oftewel in sommige gevallen misschien hier en daar... Angus en graham mcmahon zetten ook geen spintsnedes... Of gaan we nu even van de veranderstelling uit dat dit ook mannen zijn di er niks van weten?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: omtrend spint-snedes

Post by Freerk »

Pietje wrote:
Een scheefstaande boom die veel van een stevige breuklijst moet hebben, valt zeker verkeerd als de spintsnede aan de trekkende kant te diep is. Geen spintsnede aan die kant? Of een steunlijn gebruiken, of meer lieren?

OK, bast maar los!

Op het moment dat je aan de trekkende kant geen spintsnede zet, is de kans op opscheuren alleen maar groter. Vooral als je er te laat achter komt dat de boom iets minder goed is van binnen dan dat jeeerst dacht. Bij een collega van mij is de boom op deze manier een keer zover opgescheurd dat de wortels de grond uitkwamen! (was ook een "stommiteitje" van hem, maar toch)

Aan de trekzijde je tirfor erin hangen, of als het kan een kraan tegen de duwzijde laten leunen, en een stevige breuklijst laten staan. (een machinist zonder teveel zenuwen is ook wel handig ;-))
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by dennis »

Freerk wrote:Aan de trekzijde je tirfor erin hangen, of als het kan een kraan tegen de duwzijde laten leunen, en een stevige breuklijst laten staan. (een machinist zonder teveel zenuwen is ook wel handig )
:?

Ook bij deze omschrijving kan ik me een behoorlijk rampsenario voorstellen
ik klim liever ... dan werken
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by Steven »

De kunst in alle technieken zit het in het toepassen in de juiste situaties!

Het is niet wel of niet

Het is wanneer wel en wanneer niet.

elke techniek heeft een andere toepassing in een andere situatie
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: omtrend spint-snedes

Post by honda_power »

treespotter wrote:Vellen? Altijd spintsnedes! Er is geen goede reden om het niet te doen. Er zullen ook mensen zijn die bij het vellen van kleine bomen niet eens een valkerf zetten...
Werk altijd netjes en zorgvuldig, dan weet je zeker dat je 's avonds weer in je eigen bedje kan gaan liggen.
Kleine bomen meestal alleen als ze een bepaalde kant op moeten in bosplantsoen boompjes van 20cm diameter en 7meter hoog. Kan gewoon zonder maar bosplantsoen is zo dicht dat ze gewoon recht naar beneden komen.

Voor de rest zet ik altijd spintsnedes.

Bij wilg,peppel en es in het bijzonder zeker nadat ik een keer een es van 70cm diameter de spintsnede niet diepgenoeg had gezet. was blij dat ik er vergenoeg van af was gaan staan

alleen die peppel op me avatar geen spintsnedes maar dat lijkt me logisch had daar wel de tirfor in gehangen. :wink:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Steven wrote:De kunst in alle technieken zit het in het toepassen in de juiste situaties!

Het is niet wel of niet

Het is wanneer wel en wanneer niet.

elke techniek heeft een andere toepassing in een andere situatie
Dank je Steven.
User avatar
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 29 Jan 2008, 21:30
Location: gouda en omstreken
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by frans »

merk dat jullie het er toch niet allemaal overeens zijn

mijn gevoel zegt toch dat spintsnedes heel vaak overbodig zijn
zeker als het er precies op aan komt.
en dat zoals kimme al zij even insteken > breuklijst op maat zagen en dan de rest
dat is voor mijn gevoel veel veiliger, mijn probleem is echter dat ik nu toch wordt verplicht met spintsnedes te zagen.

voor alle duidelijkheid ik heb het hier niet over klimmend zagen
dat is appels met peren vergelijken imo.

wel hoorde ik ook dat die man die ons les gaf, vaak tijdens de val de breuklijs ook
gedeeltelijk door zaagde om de boom tijdens de val de kans te geven van andere bomen af te rollen en op die manier niet te hoeven lieren
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by -WOUTER- »

GF Beranek heeft hier een prachtig boek mee volgeschreven. The fundamentals off general treework. Daar staat het een en ander in en dan weet je nog niet alles... :lol: :lol:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

frans wrote:mijn gevoel zegt toch dat spintsnedes heel vaak overbodig zijn
zeker als het er precies op aan komt.
???Juist als het er precies op aan komt dan zijn spintsnedes een must. Tuurlijk, Kimme heeft gelijk. Wanneer je een holle populier om wilt zagen dan zijn spintsnedes geen optie. Lijkt mij op zich logisch wanneer je weet dat spintsnedes het opscheuren van het kernhout moeten beletten. Wanneer er geen kernhout aanwezig is dan zijn spintsnedes......???? Nou, nou, nounounou? Inderdaad overbodig.
Maar hoe weet je nou of een boom hol is wanneer je gaat zagen. Tijdens een VTA controle, wordt hierboven gezegd, is niet alles te zien (daar denk ik anders over, het is maar net wat je kunt onderscheiden).
Je hebt en motorzaag in je handen en hiermee kun je met de punt van de zaag een verticale controle steek maken. En aan de hand hiervan bepaal je of er dusdanig veel kernhout aanwezig is dat het noodzakelijk is om spintsnedes te maken.
Laten wij één ding hier nogmaals duidelijk maken. Het gaat hier om je eigen veiligheid. Zet je geen spintsnedes dan moet je achteraf ook niet mauwen dat je (als je mazzel hebt) aan een kunstgebitje moet.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by boomverzorgingbruno »

@ wolter is wel makkelijker om je tandjes te poetsen dan :lol: :lol:
ik doe het zeldzaam en heb nog niet veel problemen gehad maar het is de kunst om te weten wanneer je het wel doet . en bij grotere bomen zaag ik toch meestal de teentjes op voorhand weg (dat bespaart ook weer werk als hij geveld is) en dan heb je al spintsnede.
de duitsers noemen dit de kasten snitshe werkt goed.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 29 Jan 2008, 21:30
Location: gouda en omstreken
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by frans »

kan het zijn dat opscheuren enkel gebeurd bij een te dikke breuklijst
bv. wanneer een boom begint te vallen voor de breuklijst op maat is
wat voorkomen kan worden door te steken en de breuklijst smaller te maken
omdat je het spinthout ook hebt is de totale oppervlakte van de breuklijst het zelfde
alleen heb je meer een langere breuklijst waardoor je beter kan sturen

begrijp mij niet verkeerd ik zit hier niet enkel eigenwijs te doen
de man die het mij heeft uit gelegen kwam gewoon heel duidelijk over met voor
alles een gegronde goede reden wel zei die dat hij bij het slopen de top vellen
een ander verhaal is en daar zijn wij verder niet op ingegaan.
maar dat bij het precies willen vellen je juist zo veel beter kan sturen met spinthout
wat in stedelijk gebied toch vaak een must is
alleen nu krijg ik het allemaal op mijn dak van de mensen waar ik mee werk
terwijl we met die cursus gewoon met 10 man hebben staan zagen 2 dagen
en spint snedes zijn daar niet gezet we hebben eiken en fijnsparren en douglassen gezaagt het enige dat af en toe scheurde was de schors met een beetje spinthout
een lipje als het ware wat in mijn ogen geen ''opscheuren '' is
en dat waren echt niet enkel makkelijke boompjes ook een zwaar overhangende amerikaanse eik van rond de 60-70 diameter dmv een hart steek en insteken.

waar ik mee blijf zitten is dat zoveel mensen het niet willen zien en gevaarlijk vinden
waarvan velen ook nog heel ervaren in het vak ook.
en paar enkele die het wel adviseren van het zetten van geen spintsnedes
die ik dan toch ook wel begrijp en overigens komen ook zij geen ervaring te kort.

is dit dan toch weer zon grijs vlak in de boomverzorging?
Post Reply