Husqvarna of Stihl?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Husqvarna of Stihl?

Post by Frederik »

Hye every1

Ik hoor tegenwoordig van veel mensen dat Husqvarna serieuze vorderingen maakt op gebied van kettingzagen, kunnen ze Stihl nu al evenaren en zoja, welke is te vergelijken met de '88' van Stihl?

Greetz
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by roelce »

waarom direct de zwaarste zagen gaan vergijken waarom niet de kleinerer modelen die al wate meer gaat gebruiken

wat ik weet is dat husky meestal iets lichter zijn en dat de luchtfilter beter is da weet ik ervan
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by boomverzorgingbruno »

eerst en vooral welkom en je zou je kunnen voorstellen .
dan hebben we ook een beeld waarom je een 088 zou vergelijken . dit is toch een zaag die meestal gewoon op het schap blijft staan . tenzij je snel moe wil worden.
en het verschil tussen huskys en stihl . weet jij het verschil tussen audi en bmw? en zaag is gewoon hetzelfde you like it or not .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by roelce »

@bronu audi is de beste en zeker een audi tt :lol: :lol: :lol:
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by treespotter »

Frederik wrote:Hye every1

Ik hoor tegenwoordig van veel mensen dat Husqvarna serieuze vorderingen maakt op gebied van kettingzagen, kunnen ze Stihl nu al evenaren en zoja, welke is te vergelijken met de '88' van Stihl?

Greetz
Frederik :roll: Waar haal je in godsnaam die onzin vandaan. Als jij het al hebt over de 080 of zoals ze tegenwoordig op de markt komen de 880, dan doe je Husqvarna echt te kort door te zeggen dat ze serieuze vorderingen hebben gemaakt en of ze Stihl al kunnen evenaren.

Neem van mij aan dat de kwaliteit van een husky absoluut niet onder doet voor een Stihl. Beide zijn echt topkwaliteit.

Ga je vragen aan een boomverzorger welke zaag je moet nemen als snoei-/tophandlezaag dan zit er duidelijk een achterstand bij Husqvarna. En dat ligt dan niet zozeer aan het feit dat de husky slecht is, maar meer aan het feit dat een MS200 van Stihl zo waanzinnig goed is.
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by Frederik »

ff reactie aan iedereen die al gereageerd heeft,

Bij deze stel ik me nogmaals voor (heb dit reeds gedaan in andere topics)

1. Ik ben frederik, 24 jaar oud, afkomstig van Antwerpen en sinds kort ook boomverzorger geworden.

2. verschil tussen audi en bmw, bmw heeft meer naam als audi en is kwalitatief ook beter :p

3. ik heb zoiets van waarom een lichte kettingzaag kopen die het werk van een zware niet aankan, als je de zware hebt kan je toch alle werk verrichten dat je moet doen, en dat gewicht en 'moe worden' worden we wel gewoon zeker?

4. Van de tophandle zagen hoor ik idd dat Stihl nog altijd onovertroffen is, maar de nieuwe husqvarnas (in de zwaardere modellen) zouden naar verluid zelfs beter zijn dan de stihls in diezelfde categorie?! Ik hoor dat veel boomverzorgers hierdoor ook aan het overschakelen zijn.

Ik wil gewoon een beetje zekerheid dat ik het juiste materiaal aankoop, ik ben nog maar een beginner dus alle hulp en info is welkom :)
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by boomverzorgingbruno »

frederik

husky's zijn echt wel goed maar waarom ga je met een 88 sleuren als je hetzelfde werk met een 66 ook gedaan krijgt deze machine weegt wel een kilo minder en dat voel je wel na een dagje door het bos met die machine geopen te hebben en met een blad van 70 cm kan je een boom van 150 cm doormeter omzagen dus ga gewoon voor een lichtere versie . en zorg dat je ketting vlijmscherp staat het bespaart je veel werk en je gaat in de avond je vriendin ook nog blij kunnen maken en niet in slaap vallen in je zetel. :lol: :lol: als je naar husky wil gaan dan is 575xp een lekkere machine of de nieuwe autotune is ook super
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by KIMME »

Beste frederik,

De tegenhanger van de ms880 van stihl is de 3120xp van husqvarna.
Meestal zit je bij husqvarna echt goed als er XP achter het typegetal staat.

Tenzij je echt iedere week een paar enorme bomen gaat platleggen en verzagen heb je echt geen nood aan een ms 880. De ms 660 daarentegen is echt multifunctioneel en kan ingezet worden in configuraties die variëren van 40 cm met een 3/8 rsc ketting tot occasioneel 75 of 90 cm in 3/8 rsc. Je moet daarbij in het oog houden dat je dan wel met een zaagblad van 40 cm erop enorme power over hebt waardoor je enorm snel gaat zagen, en bij het langste zal dat iets trager gaan, maar het gaat. Ze slurpt ook wel redelijk benzine en olie. De 880 is een heel nieuw niveau met een .404 ketting standaard. als zaagpakket kan ik jou enkel mijn bevindingen overbrengen en wat wij standaard bijhebben

ms200T met 30 cm (enkel voor in de boom)
ms200T met 35cm (enkel voor in de boom)(reserve voor de kleine) (tweede klimmer)
ms200 met 35 (allerhande grondzaagwerk, ook de vuile werkjes) eventueel met de nieuwe picco duro ketting.
ms 441 met 45 cm rsc en een 50 tot 55 cm blad als reserve.
ms 660 met 50 cm tot en met 90 cm

nog een goede aanvulling zou een 361 zijn voor tussen de 200 en de 441.
ook zijn alle kettingen en bladen vanaf de 361 tot en met de langste 660 onderling uitwisselbaar.
dat is ook zo voor de 200 groep.
Ook als je problemen hebt met een onderdeel moet je niet direct stoppen met werken. bv als je startersysteem of je kettingremhendel breekt of iets dergelijks het begeeft, kan je die van de ms 200 op de 200t overzetten zodat je als klimmer verder kan. het aardmannetje schakelt dan over van de ms 200 naar de 361 of 441 met blad van 40.
Dit zaagpakket heeft ons nog nooit te kort geschoten.
Ik ben ook een grote fan van iets teveel power. Power over hebben is beter dan je zaag constant op het maximum af te ranselen. Een kennis heeft ook een 660 met een 45 cm blad in 404. Ook iets om echt eens te proberen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by -WOUTER- »

Mijn setje

snoeischaar

silky gomtaro 2x
silky zubat 3 x

MS 200T 30 cm snoeiwerk
MS 200T 35 cm velwerk

MS 361 40 cm - 50 cm
MS 640 50 cm - 63 cm.

MS 880 75 cm - 90 cm.

Heb vroeger een 066 gehad, maar met een 90 cm. blad zaagt dit echt niet fijn. Daar heb ik toen een 880 voor aangeschaft en dat is echt de beste investering ooit. Die zaagt met het gemak van een 200T met 30 cm. gewoon 90 cm. door eik en beuk.
Moet er wel aan toevoegen dat ik de 880 ook veel gebruik voor het verzagen van planken uit gevelde stammen. Met een aparte langssnede ketting en een subframe om als geleider te dienen.

Husqvarna is ook goed - maar ik heb ze in een ver verleden gehad en had er beduidend meer kleine irritante kwaaltjes aan. En ze hebben hier een heeeeele goeie Stihl dealer (staat zelfs op m'n site een link naar).

Dus succes daarzo in den anvers met het uitzoeken van een geschikte zaag. En zoals Kimme al aangaf is de tegenhanger van de Stihl MS 880 de 3120 XP van husqy.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by KIMME »

ms880 zit ik ook nog wel es aan te twijfelen. Inderdaad als je dat staan hebt gebruik je dat waarschijnlijk veel, ma ergens kan je ook iets langer bezig zijn met een 660 natuurlijk. De dag dat ik weer enorm veel dik hout moet verzageen staat er wel terug eentje op de plank. Maar ik hoop eigenlijk niet dat dat nog veel voorkomt.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by boomverzorgingbruno »

ons vader heeft zoeen 088 staan in het schap maar die komt daar echt nauwlijks uit . ik zaag liever met men oleomac blad van 60 cm gillen als een beest en fors genoeg . en weeg bijna 2 kilo minder dan die 088 en zuipt ook nog eens minder.
laat een oen niet zomaar doen !
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by Frederik »

Wow, das ff veel informatie bijeen :D wel super hulpzaam dus bedankt iedereen!

en aan Bruno, m'n vriendin heeft het ook gelezen dus nu mag ik zeker geen 88 meer kopen :P :lol:

greetz
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by treespotter »

Frederik wrote:3. ik heb zoiets van waarom een lichte kettingzaag kopen die het werk van een zware niet aankan, als je de zware hebt kan je toch alle werk verrichten dat je moet doen, en dat gewicht en 'moe worden' worden we wel gewoon zeker?
Niet op Bruno letten Frederik. Zoals je zelf ook al hebt gezegd. Waarom zou je een kleine zaag kopen die niet het werk kan doen van een grote. Even jezelf verbijten en je ziet eruit al een Jerommeke. Tegen die tijd is het voor jou een eitje om een prunusje te snoeien met een 880. Eigenlijk zijn het hier op het forum allemaal maar een stelletje mietjes die zitten te babbelen over kleine motorzaagjes en handzaagjes omdat ze te beroerd zijn om alles in te ruilen voor één mooie grote zaag :lol: :lol: :lol:

Hoe lang wou jij dit werk gaan doen zei je? :wink:
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by Frederik »

Alles wordt men gewoon eh, zelfs hele zware kettingzagen :P Maar we zullen wel zien, ik denk dat ik een husqi ga kopen, geen te zware, en moest ik teveel een grotere nodig hebben kopen we die wel bij zeker hé ?

Een jerommeke worden zit ik niet mee in, maar ik moet de goede vrede in het huishouden bewaren :)
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by boomverzorgingbruno »

een zware kettingzaag word je niet gewoon je word gewoon sneller oud kijk maar naar wolter :twisted: als jij alle dagen met zoeen zwaar machine werkt word je nooit zo oud als wolter eruit ziet. :mrgreen: :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:een zware kettingzaag word je niet gewoon je word gewoon sneller oud kijk maar naar wolter :twisted: als jij alle dagen met zoeen zwaar machine werkt word je nooit zo oud als wolter eruit ziet. :mrgreen: :wink:
Ik heb nooit met zware zagen gewerkt (hooguit 10x met een 088 in de boom gehangen) 'Ken je noagoan' hoe ik eruit had gezien als dat dagelijkse kost was geweest. Dan had ik pas echt een goddelijk lichaam gehad (of was ik volledig versleten) :roll:

Mijn grootste zaag is niet groter dan een 046. Dat is niet altijd even handig, maar neem van mij aan dat ik nog nooit een boom heb hoeven laten staan. Een blad van 75cm past prima :lol:
babyface
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 24 May 2009, 14:09

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by babyface »

hey frederik

ik weet niet of je de zaag al gekocht hebt?

maar als je voor gebruiks gemak gaat van de zaag gaat.
vind ik de stihl zagen makkelijker dan de husky. het oog op onderhoud.

dit is mijn bevinding door een zaagcursus bij ipc, lekker allemaal merken zaag uitproberen.
daardoor staat stihl bij mij voor op, op het oog met onderhoud. het zagen liggen ze vrij gelijk.

gr vincent
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by densmee »

Frederik wrote:Alles wordt men gewoon eh, zelfs hele zware kettingzagen :P Maar we zullen wel zien, ik denk dat ik een husqi ga kopen, geen te zware, en moest ik teveel een grotere nodig hebben kopen we die wel bij zeker hé ?

Een jerommeke worden zit ik niet mee in, maar ik moet de goede vrede in het huishouden bewaren :)
koop als je dan toch een zware zaag wilt een husky 372 xpg, of 576 xpg en je kunt 95 % van alle bomen in nederland en belgie aan.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by boomverzorgingbruno »

@babyface
waarom zouden huskys slechter in onderhoud zijn ????????
je hebt net het voordeel bij husky dat je je luchtfilter veeeeeeeeeeel minder moet kuisen en als je met een schroevendraaier de klep er afhaalt heb je gans het blok ineens mooi open liggen om te kuisen .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by treespotter »

Is dat door de air injector of hoe dat heet bij Husky?
Je moet toch wel toegeven dat de servicebaarheid een stuk eenvoudiger is bij Stihl.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by -WOUTER- »

m'n 361, 640 en 880 hoef ik maar 1 x per kwartaal 't luchtfilter schoon te maken en da's echt niet eens zo nodig - dus zie daar weinig voordeel in t.o.v. zo'n husqy.

Luchtfilters zijn ook met veel zaagwerk van afgelopen winter nagenoeg niet vervuild.

Bij plankenzagen met de 880 zit 't filter in een paar uur compleet dicht - maar da's ook wel ernstig fijn stof dat er bij haaks zagen afkomt.

dus whatever - 't is gewoon waar je zelf het fijnste mee kunt werken en ondanks mijn duidelijke voorkeur zal ik de andere ook niet afkraken behalve dan als het echt om rommelzagen gaat :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by densmee »

waarom zou het onderhoud makkelijker zijn bij de een dan bij de ander.
want ik hoor hier dingen op en neer gaan zonder argumenten,
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by boomverzorgingbruno »

die airinjection zorgt dat de luchtfilter zich zelf reinigt wolter.
ik vind niet mis met de service voor de huskys. het is gewoon anders dan bij stihl en dat is blijkbaar bij veel mensen een probleem ze zijn vastgeroest aan de stihl methode . :wink:
en ja wouter dat is mijn mening ook maar ik heb ooit die sprong naar husky gemaakt en ben er tevereden van en kan niet zeggen dat ik dat niet was van stihl.
uitgezonderd de xpg reeksen van husky lekker warm . :lol: :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by treespotter »

densmee wrote:waarom zou het onderhoud makkelijker zijn bij de een dan bij de ander.
want ik hoor hier dingen op en neer gaan zonder argumenten,
De zagen van Stihl zijn zonder gereedschap te gebruiken. Tankdoppen, luchtfilterkap en bij de nieuwe zagen ook de zijkap (die het blad vasthoudt) en de kettingspanner zijn zonder schroevendraaier of andere sleutel te 'bewerken'.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by Roel »

De tankdoppen kun je inderdaad met een platte schroevendraaier open en dicht draaien bij husqvarna. Maar dit is nergens voor nodig, vast is vast
Post Reply