Doorbraak iepenziekte?

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Doorbraak iepenziekte?

Post by treespotter »

Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: Doorbraak iepenziekte?

Post by Nelis »

als het allemaal waar is wat er geschreven wordt,..is dit goed nieuws,....
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Doorbraak iepenziekte?

Post by Joris »

toch nog veel als en wat als in het verhaal, maar er is toch een zekere hoop in verbetering te zien. De toekomst zal aantonen wat de juiste weg in deze zoektocht is. natuur zal zich weer sterker tonen dan wat de mens hem kan bieden denk ik.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Doorbraak iepenziekte?

Post by honda_power »

zijn het niet gewoon klonen van ulmus leavis de fladderipe die wordt ook zelden aangetast door iepziekte omdat de iepenspintkevers deze soort niet aantrekkelijk vinden
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Doorbraak iepenziekte?

Post by treespotter »

Het gaat hier volgens mij niet om de zoveelste kloon. De één is nou eenmaal beter in staat om een ongewenste indringer 'buiten de deur' te houden dan de ander.
Zo valt het mij ook op dat er in de gemeente De Bilt hele lanen eiken zijn kaalgevretenen dat er af en toe één boom tussen staat die helemaal niets mist in de bladbezetting. Ik kan mij niet voorstellen dat deze boom voorbij gevlogen is tijdens het eitjes leggen.

Wij moeten natuurlijk niet vergeten dat er eigenlijk niets meer over is van de natuurlijke selectie. Alle kiemkrachtige zaden worden opgekweekt en verkocht (tenzij er een gedrocht ontstaat). Alle mooie lindebomen worden 'versneden' tot 'mooie' gelijkgestemde bomen. Zijn het goede bomen met een optimale afweer? Ik weet het niet. Grote kans dat er alleen wordt gekeken naar snelle groei en eenvormigheid.
Post Reply