Opleiding Boomtechnisch adviseur

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Philippe »

Collega's,

Vanaf september geeft Syntra Tongeren een 1 jarige opleiding boomtechnisch adviseur.
De plaatsen zijn krap want er zijn al 3 mensen ingeschreven, vandaar mijn oproep...slik
Ik weet het Kim, ivm met Syntra maar naar het schijnt hebben ze nog geen docent bij deze, mss interesse om ons les te geven.
Ik ben namelijk al enkele jaren aan het wachten voor deze opleiding en het ziet er voor september weer niet goed uit.
Cursus kost 300 euro en t'is elke maandag (als het door gaat) van 19u30 tot 22u30.

Greetz
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by callum-aan »

Wauw!! kan je voor 300 euro boomtechnisch adviseur worden?

Ik dacht dat je met ETT je zelf boomtechnisch adviseur mocht noemen en dat kost toch echt wel wat meer tijd en geld. (Heb dat wel van een ETT-er gehoord dus misschien niet helemaal objectief)

Wat is een boomtechnisch adviseur eigenlijk? Zij we toch allemaal een beetje?
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by WiPe »

Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by -WOUTER- »

boomtechnisch adviseur is (hier in nederland) een titel die je alleen mag gebruiken als je minimaal 500 reglementaire posts hebt gescoord op treehugs :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by treespotter »

En bent goedgekeurd door de Mierlose Ballotagecommissie. Maar helaas heb ik daar ondanks mijn aantal reglementaire postpunten nog steeds niet genoeg browniepunten voor gescoord. :cry:
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by callum-aan »

Tja Wolter, dan doe je het toch zonder Ballotage? En die 300 euro heb jij allang uit gegeven aan stroom voor je computer. :D
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by treespotter »

Nee jongen, Alles volgens het Treehugsboekje en daar hoort de Ballotagecommissie bij...
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Joris »

je koopt voor 300 eurietjes een stuk papier dat weinig wilt zeggen... :|
de opleiding voor boomtechnisch adviseur is een vervolg van de opleiding tot boomverzorger maar ook die opleiding staat nog niet op punt.

Je kan dit echt niet gaan vergelijken met ETT!! Als je dat dan toch wilt volgen Philippe loop dan even bij Helicon langs en doe je voordeel met een degelijke opleiding.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by WiPe »

Hebben jullie die infofolder al eens bekeken met het voorziene lespakket? Daar mankeren een stuk of wat essentiële zaken in.

Als je dit pakket vergelijkt met het pakket boomverzorger, heb ik zelfs eerder de indruk dat het om een afgeslankte versie gaat, eerder dan een aanvulling.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by KIMME »

Het spijtige eraan is dat je "het" wel bent zonder degelijke opleiding.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by callum-aan »

KIMME wrote:Het spijtige eraan is dat je "het" wel bent zonder degelijke opleiding.
Maar dat kan je niet aantonen richting een opdracht gever. (of wilde je ze vertellen dat je geen degelijke opleiding genoten hebt?) Want daar gaat het volgens mij om. Dan moeten ze je op je blauwe ogen geloven en zo kan iedereen zich wel voor Boomtechnisch adviseur uitgeven.

Overigens zijn er zat boomverzorgers die meer kennis hebben dan de paar ETT-ers die er zijn of anders hoog gekwalificeerden maar daar gaat deze topic niet over.
Me transmitte sursum Caledoni!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Philippe »

Idd, Joris.
Helaas ben ik momenteel aan het bouwen en zijn geld en tijd een beperkende factor....
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by boomverzorgingbruno »

phillippe als geld en tijd de beperkende factor zijn .
doe dan eerst jou verbouwingen is je vrouw lekker blij en nadien doe je een degelijke opleiding . en steek die 300 euro dan nu in jouw huis . :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Philippe »

idd Bruno maar toch.
Ik vrees dat na de bouw er nog weinig tijd is.
ik zit namelijk naast mijn hoofdberoep ook nog met 2 bijberoepen.
Goh Kimme, kan jij zo geen curus opstellen??
Zo ja, dan heb ik zeker interesse.

Fijne avond nog iedereen
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Phille »

Ikzelf ben docent bij syntra Hasselt en ik wil nu wel een paar dingen kwijt
De opleiding boomverzorging is nog maar aan zijn derde jaargang en nog in volle ontwikkeling.
Maar in plaats van erover te zagen en te klagen heb ik zelf het heft in handen genomen en ik nodig bij deze alle kenners uit om jezelf aan te bieden als docent bij syntra.Het zit daar idd nog niet echt top maar ik zal er persoonlijk voor zorgen dat dit wel komt.
Wat betreft de opleiding als boomtechnisch adviseur, ten eerste dit is geen ett, en dat zal echt niet doorgaan zolang er niet de juiste docenten zijn.
@Philippe als je het toch goedkoop wilt houden investeer dan tijd in zelfstudie en hecht je echt belang aan dat papiertje doe dan je etw en ett examens als je weet dat je er klaart voor bent.
Maar denk niet dat een particuliere klant ervan gaat wakker liggen dat je nu boomtechnisch adviseur bent of jezelf een boomverzorger noemt integendeel.
Denk nu niet dat ik tegen opleidingen ben integendeel maar voor 300 euries mag je de wereld niet verwachten je krijgt daar een basis voor en die basis zal in de komende jaren uitgebreid worden dat beloof ik.
Dus de moraal van het verhaal is boomtechnisch adviseur is vooral een theoretische opleiding dus steek je neus in alle boeken die je vind en ga ervoor.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by callum-aan »

Het is toch wel bedenkelijk dat we in onze kleine sector niet eens duidelijkheid hebben over de definitie van de verschillende termen zoals "Boomtechnisch adviseur"
Een zinnig inhoudelijke discussie over dit onderwerp had ik op gehoopt maar het gaat eerder over over het aantal postings en ballotage commissie's.
Mijn vraag over wat een Boomtechnisch adviseur is of zou moeten zijn word niet bediscussieerd. En ik weet zeker dat hier veel verschillende gedachten over zijn.

Ik zie het al voor me "Trapman boomtechnisch adviezeur (voorheen Trapman boomverzorging, (van zo hoog als mijn trap kan))"
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Joris »

Voor een omschrijving van boomverzorger kan je bij de site van de vlaamse overheid terecht, daar hebben ze een lijvig stuk over geschreven, boomtechnisch adviseur daarentegen is minder duidelijk gedefinieerd.

Ik denk dat een boomverzorger die advies geeft naar overheden en gemeentes e.d. boomtechnisch adviseur kan zijn??
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by treespotter »

Jaren geleden hebben wij met een aantal boomverzorgers en onderzoekers in Nederland rond de tafel gezeten om de normen van het kennisniveau van een goede boomonderzoeker te formuleren. Hierbij ging het om een vakinhoudelijk zwaar pakket van eisen. Helaas zijn deze brainstormsessies ingehaald door de ETT certificering waarbij de nadruk veel meer op de bedrijfsvoering is komen te liggen en minder op de vakinhoudelijke kant. De naam ETT is mijns inziens dan ook een beetje onhandig gekozen naam. ETCD (European Tree Company Director) zou meer de lading dekken. Dan kunnen alle werkelijke ETTers weer gewoon doen waar ze goed in horen te zijn. Ter zake kundig bomen beoordelen en adviezen geven waar een boom EN boomeigenaar op kan bouwen. En Phille, wanneer Syntra daar de nadruk op heeft liggen dan heeft die opleiding waarschijnlijk vanuit boomtechnisch (en dus niet bedrijfstechnisch) oogpunt een zeer grote waarde. :wink:
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Phille »

idd enkel nog de juiste mensen vinden om het aan de jonge en de minder jonge boomtechnische adviseurs in spe op een correcte manier over te brengen.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Pietje »

We kennen allemaal de discussies rond de examinering van ETW, en kennen waarschijnlijk ook allemaal wel voorvallen bij ETT, maar ja. Daar ontkom je gewoon niet aan als je gaat definieren (en daarna dus examineren) van een "eisenpakket" van vaardigheden en kennis.

Maar dan heb je wel een papiertje.

"Op je blauwe ogen geloven" is natuurlijk het andere uiterste, en de in mijn ogen gulden middenweg is een netwerk van referenties. Als A, B en C allemaal zeggen dat Keesje een goede boomverzorger is, en ik heb goede ervaringen met A, B en C als boomverzorger, nou, dan zit het wel goed met Keesje. Dus niks Ballotagecommissie :lol: , maar een goed netwerk opbouwen (opdrachtgever èn opdrachtnemer). Kijk maar eens op http://nl.linkedin.com , dat is een website bedoeld voor het koppelen van netwerken.

(Wolter, nog geen account gemaakt :lol: )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Phille »

Waarheid als een koe
En uit opleidingen haal je maar zoveel als je motivatie groot is
Op de humaniora leren we ook niet alles wat het leven biedt en daar krijg je ook een diploma van.
Laten we er allen voor zorgen dat we goede boomverzorgers zijn en als je jezelf dan boomtechnisch adviseur wil noemen doe je dzat maar zorg er gewoon voor dat je je job naar best vermogen uitvoert en de grote wijsheid is dat er altijd mensen zijn die er meer van weten zodat je beseft dat je elke dag nieuwe dingen kan leren die je ze op school niet kunnen bijbrengen.
En omring je met de juiste mensen.
Grz :wink:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Philippe »

Beste Phille,

idd, met zelfstudie bereik je zeer veel.
Ik ben ondertussen 6 jaar bezig met het vak en kan idd nog zeer veel bijleren.

Echter had ik gehoopt met de opleiding om van een ervaren iemand les van te kunnen krijgen want het gaat namelijk sneller om met duidelijk didactisch materiaal dingen aan te leren (liefst ook met echte praktijkvoorbeelden) dan zelf eens een keer iets tegen te komen.
Nu, even vlug bijzeggen dat wanneer je zelf iets tegen komt en daarvan de oplossing van vindt, dat het dan sneller gaat.

Het is ook zo dat ik helemaal niks tegen Syntra heb want ik heb meerdere opleidingen gevolgd binnen deze opleidingscentra.
Helaas zijn, met nadruk, de verhalen over de boomverzorgingsopleiding niet zo positief. Maar het is natuurlijk gemakkelijk omkritiek te geven!!!

Als ik niet verkeerd ben kost de ETT opleiding al vlug boven de 1000 euro's.
Ik ga zeker niet zeggen dat het dat geld niet waard is maar als zelfstandige in het bijberoep in combinatie met andere kosten (bouw, etc,...) is het niet op 1-2-3 gedaan.
Tevens moet ik hiervoor verlofdagen gaan inzetten, vervoerskosten.
Nu, ik hoor jullie zeggen, je moet er iets voor over hebben, en terecht ook maar er moet onderscheid worden gemaakt tussen het doen in bijberoep of in hoofdberoep.

Voor mij is het vooral de bedoeling om mijn klanten op basis van mijn gedaan kennis (via de opleiding) hen de gezondheid en veiligheid van hun boom te kunnen toe te vertrouwen.
Nu is het gebasseerd op basis van mijn ervaring en kennis.
Zo heb ik ook een opleiding gevolgd bij Kimme over het afbreken van bomen.
Echt een pracht van een cursus. Ik had reeds wat kennis hierover maar wat ik ook die enkele dagen geleerd heb, dat leer je niet of zeer moeilijk op basis van boeken.
Idem ook met het herkennen van gebreken aan bomen. Er zijn genoeg boeken hierover maar de ware praktijk is toch iets anders.

Greetz
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Phille »

Maar denk je dan dat iemand je dat alles kan leren op die paar uren.
Dat is nou net het probleem bij syntra de tijd is te beperkt.
T is daarom dat ik zeg dat motivatie voor een opleiding alles is omdat je dan de gekregen basis dieper kan uitpluizen. Niemand kan je dit verplichten maar als goede boomverzorger doe je dit automatisch om je klant te kunnen overtuigen van je gelijk.
Bepaalde vakken zoals ziekten en plagen en gebreken kan je enkel verwerven door allereerst er de nodige theoretische basis voor te hebben en dan pas naar de praktijk te stappen.
Klimmen en werken in een boom is dan weer een vak waarin je veel moet oefenen maar dat leer je heus niet door 32 u op een jaar te klimmen.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
Greenman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 22 Apr 2010, 23:29
Location: Gent (Belgie)

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Greenman »

Phille wrote:Maar denk je dan dat iemand je dat alles kan leren op die paar uren.
Dat is nou net het probleem bij syntra de tijd is te beperkt.
.
Nee, dat denk ik niet, maar gelijk hoe je het bekijkt is iedere cursus tenslotte maar een paar uren.
ook al is het bij de ene cursus 20 keer meer dan bij de andere.

Ik vind het eigenlijk belangrijk dat ik van veel verschillende ervaren mensen les kan krijgen en /of eventueel es samen mee kan gaan werken.
Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en kennis en ieder heeft een eigen manier om die te delen.
Net om die reden zou ik wel alle cursussen wel willen volgen.
Ik volg nu een cursus die op dit moment voor mij past, zowel qua tijd als qua geld.
Ik ben meer en meer bezig met boomverzorging, en wil dit op een goeie manier doen en dat kan alleen maar door er mee bezig te zijn en er in 'te rollen' denk ik.
Last edited by Greenman on 25 Aug 2010, 22:23, edited 1 time in total.
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Opleiding Boomtechnisch adviseur

Post by Philippe »

Beste phille,

ik moet je gelijk geven dat idd op enkele uren niet alles kan worden gegeven.
En idd, met de nodige motivatie bereik je veel meer.
Maar ik hoop een goede basis te kunnen verkrijgen met de cursus.
Tevens zit ik met veel vragen, over de boomverozrging wel te verstaan oeps, die ik graag dan wil bespreken waarmee andere cursisten ook iets aan hebben.
T'is zoals je zegt. Tijdens de cursus boomverozrging leer je wel wat klimmen, t'is door te oefenenen en te doen dat je beter wordt.
Greenman, ik kan mij volledig in vinden in jouw opinie.

Greetz
Post Reply