(!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Tamil »

Beste Peppel voor je begint te roepen over een constructie die je niet geheel op foto's kan zien! google eerst even verder opzoek naar foto's hoe het echt in elkaar zit!

Gek genoeg, had er eerst ook niet zo'n vertrouwen in toen ik daar voor het eerst langs omhoog klom, maar nu het hele gevaarte nauwelijks beschadigd nog om de boom op de grond licht denk ik daar echt anders over!


Ohja, Peppel! Er nog palen in de grond die aan de driehoek horen vast te zitten!
:wink:
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by kluit »

:roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :mrgreen:
take that.jpg
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by timo »

zo te zien is de annefrank auto ook kapot :lol: :lol: :lol: :lol:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Administrator

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Administrator »

De stalen constructie die de Anne Frankboom overeind had moeten houden was amateuristisch gelast. Dat zei een professionele lasser dinsdagochtend op Radio 1. Door harde rukwinden bezweken de constructie en de boom maandag rond 13.30 uur.
http://www.nu.nl/binnenland/2318200/con ... -niet.html
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by boomverzorgingbruno »

en nu zit de kat op de koord , wie heeft het fout gedaan ?????
laat een oen niet zomaar doen !
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by peppel »

tamil, je wilt dus zeggen dat die constructie goed is? als dat zo was dan stond ie er nu nog! wat is volgens jou de oorzaak dan?
Administrator

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Administrator »

peppel wrote:tamil, je wilt dus zeggen dat die constructie goed is? als dat zo was dan stond ie er nu nog! wat is volgens jou de oorzaak dan?
volgens mij geeft Tamil in zijn post voorzichtig al aan wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest....
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Nelis »

als ik alle foto's video's enzo bekijk,...........denk ik ook dat ik het al weet,........ als de constructie op de ene of andere manier aan (in) de grond verankerd was geweest,.........................was de boom wellicht toch afgebroken maar niet om gevallen...........dus,...was ik in mijn vorige post sceptisch,........ mijn excuses daarvoor..

neemt niet weg dat we ALLEMAAL,....van deze ervaring belangrijke lessen hebben kunnen leren. Hopelijk gaan we in de toekomst iets anders met monumetale bomen en met elkaar om,........en zeker met en over elkaar beste bomenliefhebbers!!!

grtz

Niels
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by densmee »

schijnbaar was het met co2 gelast (in de wind in de buitenlucht)
dit soort H binten kan beter met electroden gelast worden
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Alexander »

De Anne Frank Kastanje was een mooi studieobject. Geen enkele ander boom is de afgelopen 15 jaar zo goed onderzocht als deze.

We (de boomverzorging in het algemeen) hebben hiervan veel geleerd: wat we wel en wat we niet moeten doen met veterane bomen.
Jammer dat er zo snel een eind aan moest komen, want de vitaliteit en conditie van de boom waren dit jaar prima.

Het laatste woord hierover zal niet voor 2020 zijn uitgesproken.
Ik hark,, dus ik leef.
ferdi kar
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 16 Mar 2010, 17:54

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by ferdi kar »

jha zeker ik hier ook
hoe ist met jou dan en wat vind jij er van dan greetz
timo wrote:he ferdi kar.
jij ook hier dan :mrgreen:
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Harrie »

Op deze bouwtekening zijn er toch duidelijk grondankers bedacht om het frame met de grond te verankeren.
1282670143Njuk.jpg
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by timo »

Geplaatst: di aug 24, 2010 7:10 pm

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!
jha zeker ik hier ook
hoe ist met jou dan en wat vind jij er van dan greetz



met mij best hoor. ferdy. vind/vond het een goed leer objecht voor de boom verzorging in binnen en buitenland. 8)
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by treespotter »

Laat mij dit eens begrijpen.
In heel Nederland staan linten van hoogspanningsmasten. Allemaal bestaande uit een stalen frame op een betonnen fundering verbonden met elkaar met enorme draadeinden en moeren.
De Anne Frankboom was een enorme grote boom die ver over de aanvaardbare normen van veilig boombeheer aangetast en omgezet was door schimmels.
Om de boom toch kosten wat het kost te laten staan voor het nageslacht is ervoor gekozen om een staalconstructie op een fundering te ontwikkelen die de enorme stam en kroon moest kunnen dragen wanneer hij uiteindelijk toch zou bezwijken.
Waarom is er dan in het ontwerp voor gekozen om een lasverbinding te maken tussen de staalconstructie en fundering terwijl veel andere zwaar belaste constructies dan uitgaan van een draadeind-uit-betonfundering/schetsplaat/moer verbinding.

Als hier een lasverbinding van toepassing was dan zal dat wel een enorme ingewikkelde lasklus zijn geweest waarbij een grote zware las op alle delen aanwezig was.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by boomverzorgingbruno »

en dat terwijl je met draadstangen veel beter kan zien hoe de constructie werkt ten opzichten van de boom.
en daar een lasnaad steeds afscheurt net naast de naad daar is het metaal zwak .
dus het had beter geweest om de constructie te bouten .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Steven »

heeft vast iemand een goede reden gehad?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by -WOUTER- »

het idee is goed, alleen als de las slecht wordt uitgevoerd dan "kloppen" de te dragen lasten niet meer.....Een goede lasser maakt een verbinding die sterker is dan draadeind :wink:

ik vind het trouwens een aanfluiting voor ons vak dat juist bij deze boom zoveel tegenstrijdigheden zijn verkondigd en dat er zoveel aandacht en middelen aan besteed zijn en de boom toch vlak ligt. Niet echt reclame voor de boomverzorgers die in de ogen van de gewone man toch verantwoordelijk zijn :roll:

maar ja, da's mijn bescheiden mening hierover.....

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by jelte »

-WOUTER- wrote:
ik vind het trouwens een aanfluiting voor ons vak dat juist bij deze boom zoveel tegenstrijdigheden zijn verkondigd en dat er zoveel aandacht en middelen aan besteed zijn en de boom toch vlak ligt. Niet echt reclame voor de boomverzorgers die in de ogen van de gewone man toch verantwoordelijk zijn :roll:

maar ja, da's mijn bescheiden mening hierover.....

grtn wouter
Was precies wat ik zij tegen Menno vanochtend.... staan we mooi voor lul voor de wereld :oops: gaan we van boomVERZORGER terug naar boomCHIRURG :(
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Phille »

Of van boomverzorger naar slechte lassers.
:oops:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Harrie »

Is niet echt de schuld van welke boomverzorger dan ook lijkt mij. Maar dat het de moderne boomverzorging in een slecht daglicht plaatst is wel duidelijk.
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by tjeerd »

beste boomverzorgers mijn mening is dat er een boom heeft gestaan met een dikken zwamaantasting waar we volgens vta richtlijnen een conlusie uit gekomen is


risico boom


weet iedereen ga ik vanuit
maateregelen getroffen


moeten wij boomverzorgers ook iets wat op vta werk werkt op laswerk uitvoeren
neen
WIJ ZIJN BOOMVERZORGERS............wij hebben geconstateerd dat de boom ziek is



emoties hebben gespeeld , helaas de boom ligt plat geen dusdanige schades

de opruim ploeg komt

discussie klaar

na jaren debateren en meten

wij kunnen nog niet duidelijk genoeg meten hoe de schimmel zich zodanig in het hout vreet


mvg tjeerd
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by treespotter »

tjeerd wrote:wij kunnen nog niet duidelijk genoeg meten hoe de schimmel zich zodanig in het hout vreet


mvg tjeerd
Even voor alle duidelijkheid Tjeerd. Volgens mij kunnen 'wij' dat WEL. Meerdere onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat de boom te gevaarlijk was om te laten staan. Vellen dus. Wanneer anderen van mening zijn dat de boom MOET blijven staan en er op kosten van een onafhankelijke stichting een constructie wordt geplaatst dan moet je dit niet in de schoenen schuiven van 'de boomverzorger'. Dat die boom nu met constructie en al is omgesukkeld is niet te wijten aan 'de boomverzorger'. Wanneer er iemand iets te verwijten valt dan is dat degene die met een plaat voor zijn kop tegen beter weten in een constructie heeft laten aanpraten.

Maar waar hebben wij het over.... Wanneer de lassers hun werk even goed hadden gedaan als de boomverzorgers die de boom hebben afgekeurd dan had de boom er nu nog gestaan en dan was hij geheel volgens planning komend najaar weer een paar meter kleiner gesnoeid.
Laten wij de feiten duidelijk houden en het verzaken van de constructie niet in de schoenen schuiven van de boomonderzoekers en -verzorgers alsof zij degenen waren die de boel hebben verkloot.
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by Nelis »

discussie,...discussie..............en laten we AUB niet weer elkaar de schuld gaan geven of een lasser,...laat ons objectief met de zaak bezig houden en leren van de ervaring.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by treespotter »

Ja... Platzagen voordat het een risicoboom wordt en er een noodkapvergunning voor aangevraagd moet worden :roll: O shit, volgens mij zit ik bij het verkeerde topic. Het is hier ook zo druk vanavond. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: (!!!) Anne Frank Boom omgewaaid!

Post by boomverzorgingbruno »

de conclusie was toch al genomen en de kapvergunning afgeleverd , er is maar 1 schuldige en dit zijn de mensen die puur emotioneel de boom wouden behouwde .
de man die de boel gelast heeft wist zelfs vrijwaarschijnlijk ook niet eens wat de constructie van krachten te verduren krijgt (kreeg).
dus conclusie de boom moest gewoon eerder al weg gehaalt zijn .
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply