nog wat nieuws ?

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

nog wat nieuws ?

Post by ludovanmil »

KOPPEL DIAGNOSTIEK NIET LOS VAN PRAKTIJK
Pius Floris (directeur Plant Health Care Inc.)

Al een jaar of twintig woedt er een discussie over de vraag of je in de boomverzorging onderzoek en uitvoering moet combineren. Natuurlijk is het belangrijk dat er onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt, maar het stellen van een diagnose is een ander verhaal. Het is mijn stellige overtuiging dat je goede diagnostiek niet los kunt zien van de praktijk. Degene die de bomen verzorgt zal ook het beste weten wat er met een boom moet gebeuren. Bovendien: als je zelf naar de dokter gaat en die constateert dat er wat er aan de hand is, dan ga je ook niet naar een andere arts voor de behandeling.

De gebeurtenissen rond de Anne Frankboom laten eens te meer zien dat je het stellen van de diagnose niet moet loskoppelen van uitvoering. Henk Werner - adviseur bij Pius Floris Boomverzorging - schreef meer dan drieënhalf jaar geleden in een advies aan het Amsterdamse stadsdeel Centrum dat de boom vermoedelijk in de tweede helft van 2010 zou omvallen. Die precieze voorspelling was gebaseerd op langjarige metingen van het rottingsproces in de stam. De Anne Frankboom was al tijden een zorgenkindje. Werner monitorde de voortgang van het rottingsproces en toetste op meerdere indicatoren de vitaliteit en stabiliteit van de boom.

Door langjarig onderzoek zie je ook de symptomen die op het eerste gezicht voor het oog verborgen blijven. Je krijgt inzicht in de dynamiek van de aantasting en de strijd die de boom voert, of zoals in het geval van de Anne Frankboom, de strijd die de boom heeft opgegeven.

Niemand kende de boom zo goed als Henk Werner. Toch werd zijn advies door de mensen die de boom wilden behouden in de wind geslagen, omdat de inhoud ervan ze onwelgevallig was. Andere ’deskundigen’ die er vervolgens bij gehaald werden onderzochten de boom voor het eerst en onderwierpen de kastanje aan ondermeer een trekproef om de stabiliteit te meten.

Het was voor de mensen van Pius Floris Boomverzorging echter al lang duidelijk dat gevreesd moest worden voor een breuk van de stam en niet voor windworp. Niemand kan zo’n goed doortimmerd en weloverwogen advies geven als degene die de boom al jarenlang kent. Uitvoering en onderzoek kun je van elkaar scheiden, maar uitvoering en diagnostiek zijn moeilijk los te zien van elkaar.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: nog wat nieuws ?

Post by treespotter »

Kijk, dat is klare taal. Je kan van Pius houden of niet, maar één ding is eigenlijk altijd wel duidelijk. Je kan niet om hem heen.
Prachtig om te lezen dat de PFB huisprofeet Henk ( :wink: geintje Henk. Als je stiekem mee zit te lezen, ik kon het even niet laten) de ondergang van de AFB 'op de dag' nauwkeurig heeft voorspeld. Al zou de boom zonder de verstevigings BH waarschijnlijk in het najaar van 2009 omgesukkeld zijn.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: nog wat nieuws ?

Post by boomverzorgingbruno »

dat is idd zeer juiste en direkte info
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: nog wat nieuws ?

Post by Alexander »

Ik geloof dat hij gezegt heeft dat het tussen 2007 en eind 2010 zou gebeuren.
Dus iets ruimer, maar nog steeds heel knap.
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: nog wat nieuws ?

Post by treespotter »

Alexander wrote:Ik geloof dat hij gezegt heeft dat het tussen 2007 en eind 2010 zou gebeuren.
Dus iets ruimer, maar nog steeds heel knap.
:lol: Dan was de boom nog net op tijd.
Post Reply