paalsteek

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

paalsteek

Post by Phille »

Kan er iemand mij vertellen waarom een paalsteek bij boomklimmers wel mag en in de bergsport zowat verboden is?
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: paalsteek

Post by timo »

in een paalsteek mag je niet primair hangen phille. voor afvangen of trekken priema. maar klimmen NOW WAY
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: paalsteek

Post by dennis »

Je gaat ook niet met het vliegtuig naar Utrecht en je drinkt ook geen thee uit een jerrycan.

Waarom lijkt jouw het handig om uberhaubt in een paalsteek te hangen, er zijn immers vele andere en nog vele simpelere knopen om in te hangen :wink:

De paalsteek (zegt het al is een steek en geen knoop ) borgt zichzelf alleen door het eigen belaste gewicht. De steek zit niet gezet, al kun je het amper voorstellen.
ik klim liever ... dan werken
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

Laat me 1 ding duidelijk stellen.
Mijn eerste klimcursus ondertussen 5 jaar geleden begon met maak een paalsteek en ga hierin hangen.
Nu doe ik dat allang niet meer want mijn touwen zijn gesplitst.
Maar omdat het in die tijd wel zo geleerd is zou ik hem in noodgevallen wel gebruiken, omdat ik er vertrouwd mee ben.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: paalsteek

Post by boomverzorgingbruno »

en waarom mag een paalsteek niet phille ? ik heb het ook zo geleerd in de jeugd begleiding
als je hem borgt met een vissermansknoop is er geen probleem .
het enige probleem dat zich kan stellen in de bergsport is dat je touw de krachten van een val niet aankan door het verlies van een paalsteek .
laat een oen niet zomaar doen !
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

Er is mij daarstraks verteld ( en dat was niet de eerste keer ) dat berggidsen die paalsteken gebruiken zelf verantwoordelijk zijn voor de gebeurlijke ongevallen en hun licentie onmiddellijk verliezen, in het verleden dikwijms gehoord dat het idd verboden is in de bergsport vandaar mijn vraag aan alle kenners hier aanwezig ja of n ee en WAAROM?
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

Volgens mijn gegevens is de sterkte van een touw met een paalsteek 65% met een dubbele achtknoop 75%
Zit het hem mms daar?
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: paalsteek

Post by timo »

een dubbele 8 is alleen toegestaan als vervanger voor je gesplitste oog.
ik heb wel vaker gehoord van klimmers dat ze een paalsteek zouden gebruiken bij vervanging van hun ingesplitste oog. dat zijn vaker de wat oudere klimmers.(die meer dan tien jaar klimmen) meschien was dat vroeger zo. :wink: en wat dennis al zegt het is een steek geen knoop! maak die knoop maar is, ga er is lekker in hangen.(niet boven de keukentafel he :wink: ) als je de knoop nu je er niet meer in hangt een beetje heen en weer jutterd valt hij er zo uit.
waar heb jij je klim curssus gehad?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

Ik heb er 2 jaar mee geklommen is er bij mij gelukig dan maar nooit uit gejutterd omdat ik hem afwerk met de YOsemite tie off.
PCLT Roeselare Dirk Berteyn en co
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: paalsteek

Post by timo »

ik heb mijn klimcursus gehad op helicon apeldoorn en reddend klimmen wolter kok en walter hak. geloof 4jaar terug.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: paalsteek

Post by timo »

maar ik speur hier toch verschil in cursussen. en das niet goed. ongeacht wie der gelijk heeft. kunnen de mannen met meer ervaring hier antwoord op geven.

safety first
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: paalsteek

Post by Steven »

paalsteek kan los werken,borg je hem dan mag het zo ver ik weet wel!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: paalsteek

Post by treespotter »

???
Een paalsteek (of variaties daarop als de lopende paalsteek of de slepende paalsteek :wink: ) gebruik je niet als knoop om mee te klimmen. Deze gebruik je alleen in het afvang- of materiaalsysteem.
De Paalsteek met de door Phille genoemde Yosemite Tie Off mag wel worden gebruikt om in te klimmen.
Attachments
BowlineYosemite.jpg
BowlineYosemite.jpg (73.92 KiB) Viewed 9694 times
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: paalsteek

Post by KIMME »

een paalsteek mag zeker wel om te klimmen in bomen maar niet in de bergsport. Dat heeft twee redenen. 1) Het komt door het verschil in de constructie van de touwen. Omdat bergsporttouwen veel zachter zijn kan de knoop onder zware belasting gaan slippen.Slippen onder belasting geeft wrijving en dus warmte. 2) bergsport is valbeveiliging en boomverzorging is werkpositionering. In de valbeveiliging hangt het touw los en gaat het bij een val in actie treden. Bij boomverzorging werk je steeds met een touw dat helemaal of gedeeltelijk op spanning staat. Val beveiliging genereert dynamische krachten op het topanker en het touw. Dat is in de boomverzorging niet aan te raden omdat de touwen waar wij mee werken semi statisch zijn en dus een gedeelte van die dynamische krachten overbrengen op je lichaam. Dat kan dodelijk zijn.
Ik leer het ook aan in mijn cursussen, maar een paalsteek kan inderdaad beginnen leven en daarom is het altijd aan te raden hem te borgen met een tie-off of een stopperknoop. IMO is een paalsteek simpelweg niet compleet zonder een borging.
De paalsteek heeft nog 1 groot voordeel en dat is dat je hem extreem kan belasten zonder het gevaar te llopen dat hij niet meer uit de lijn kan worden gehaald. Hij trekt zich wel vast, maar is heel gemakkelijk weer los te maken als de belasting eraf komt.
Daarom is het ook een goede knoop in afvangsystemen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: paalsteek

Post by KIMME »

Phille wrote:Volgens mijn gegevens is de sterkte van een touw met een paalsteek 65% met een dubbele achtknoop 75%
Zit het hem mms daar?

dit is geen constante en hangt erg zwaar af van de constructie van je lijn. De keuze in constructies en knopen hangt ook erg af van de situatie waar je ze voor gaat gebruiken.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: paalsteek

Post by -WOUTER- »

de paalsteek is ideaal om mee af te vangen, op een treklijn aan je auto of lier en nog zo wat. Klimmen met een paalsteek is niet handig. Met klimmen kun je beter een achtknoop of vissermansknoop gebruiken.

De paalsteek zal onder spanning nooit loskomen, echter zoals eerder al geschreven zal deze bij klimwerk waarin de spanning op de knoop continu wisselt sneller loswerken en blijkt hij niet voldoende veiligheid te bieden.

Beste knoop allertijde is toch wel de slepende paalsteek....maar die kent ook niet iedereen :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

Ik weet wat ik moet weten. Het ging mij niet over het een handige knoop is om te klimmen, maar of ie is toegelaten om te klimmen in boomverzorging en waarom niet in de bergsport.
Nederlanders willen hem blijkbaar niet, Belgen wel.
K vraag me af wat er zou gebeuren moest je met een paalsteek het etw examen afleggen?
Grappig :lol: :lol:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

K bedoel dan wel met een gezekerde paalsteek -om alle misverstanden te vermijden :wink:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: paalsteek

Post by JohnnY »

2 jaar terug bij de skt1 in Raasdorf (Oostenrijk) mee gedaan en daar leerden ze ook nog gewoon een paalsteek als vervanger voor een splits. Je moest hem dan wel eindigen met een eindknoop die je in het einde van je klimlijn zou gebruiken.
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: paalsteek

Post by kluit »

een ander groot nadeel van de paalsteek is dat er altijd een open lus blijft, welke met ons werk in de boom continu belast en ontlast word. Wat er potentieel voor kan zorgen dat jouw binertje zijdelings belast word. Dit in combinatie dat ie los kan komen, en dat je dus een backup dient te maken, is het een hoop getrut. Er zijn meerdere terminatie knopen maar ik gebruik meestal een vissermansknoop: klein, houdt je binertje op zn plek en lekker makkelijk uit elkaar te halen(mits je een walrus in je gordeltje laat zitten). voila! Dat er nog steeds volk rondloopt en cursisten aanleerd om een een paalsteek te gebruiken is mij een raadsel....
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: paalsteek

Post by Steven »

goed om te kunnen ja dat wel, als het moet dan wel maar elk voordeel heb zn nadeel of zo! haha
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

Ik vind hem ook eentje om nooit te vergeten je kan er alle kanten mee uit.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: paalsteek

Post by treespotter »

KIMME wrote:maar een paalsteek kan inderdaad beginnen leven en daarom is het altijd aan te raden hem te borgen met een tie-off of een stopperknoop.
Doe mij dan een lol Kimme en begin dan niet jou post met:
KIMME wrote:een paalsteek mag zeker wel om te klimmen in bomen maar niet in de bergsport.
Voor jou is het misschien vanzelfsprekend om de paaalsteek te borgen, maar een paalsteek is altijd nog iets anders dan een geborgde paalsteek. Misschien dat jij het in Belgenland op jou geweten wilt hebben dat er iemand met een paalsteek gaat klimmen, maar voor mij is de kans op loswerken tijdens het werk veel te groot.
Vandaar dat wij in Nederland zeggen dat je niet mag klimmen met een paalsteek en dat je wel mag klimmen met en geborgde paalsteek zoals hierboven in het plaatje.
Misschien zijn wij hier gewoon wat zuiniger op onze collega's of zorgen wij ervoor dat de naam van de knoop ook volledig gebruikt wordt.

Ik zag dat Wouter ook een verkeerde naam gebruikt heeft. Sorry Wouter :wink: Een vissermansknoop is geen knoop die in een klimsysteem gebruikt mag worden, een dubbele vissermansknoop wel.

Misschien is de onderstaande link een leuke opfrisser.
http://www.animatedknots.com/indexclimb ... dknots.com
Attachments
dubbele vissermansknoop.jpeg
dubbele vissermansknoop.jpeg (8.09 KiB) Viewed 9731 times
vissermansknoop.jpeg
vissermansknoop.jpeg (9.16 KiB) Viewed 9731 times
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: paalsteek

Post by -WOUTER- »

yep wolter, je hebt helemaal gelijk. Dat komt omdat je onderling nogal eens over "vissermansknoop' praat en dan weten wij wel wat we bedoelen.....alleen niet handig om dat op een forum ook te zetten.


Dus : dubbele vissermansknoop :wink:
- climb fast, move slow -
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: paalsteek

Post by Phille »

Is hetzelfde als bij Kimme hoor , hij bedoelde ook een geborgde versie
Voor mij is een paalsteek die ik eventueel nog eens ooit zou kunnen gebruiken moest het nodig zijn om te klimmen ook altijd geborgd of met een tie off
Het komt er gewoon op neer dzat als hij geborgd is of ge tie-offed het een veilige knoop is om te gebruiken en ik denk dat iedereen dat ondertussen wel door heeft.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Post Reply