T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by timo »

Roel wrote:Even terug naar het onderwerp, is de datum serieus weer veranderd?
Ik heb iets gehoord over feb. Word een beetje moe van husqvarna duurt echt te lang denk dat ik toch mijn ondertussen bijne versleten 338xpt moet gaan inruilen voor een 020t :cry:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
tiessink
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 19 Nov 2012, 19:07

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by tiessink »

dus het duurt nog weer langer.... dus half januari word hem dus ook als niet meer?
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by densmee »

ik kan het niet 100% zeker zeggen, maar ik heb gehoord dat we op zijn vroegst op mei moeten rekenen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by boomverzorgingbruno »

kijk ik denk dat we er gewoon over zwijgen. en de dag dat ze er is zullen we wel een nieuw topic openen met de naam. 'eindelijk' of joepie of iets anders momenteel lukt het best met de 536 li en de ms 201T
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by Gardenier »

Toch werd mij vandaag door een dealer verteld dat hij verwacht wordt in maart 2013, en dat de productie loopt. Het demomodel met de drie handvatten heb ik in de hand gehad en het geheel voelde goed aan.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by boomverzorgingbruno »

Gardenier wrote:Toch werd mij vandaag door een dealer verteld dat hij verwacht wordt in maart 2013, en dat de productie loopt. Het demomodel met de drie handvatten heb ik in de hand gehad en het geheel voelde goed aan.

ach 2jaar geleden heb ik dit ook al eens gehoort en toen heb ik hem ook al eens vastgehouden. eerst zien en dan geloven.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by -WOUTER- »

En over enkele weken wil Bruno er natuurlijk als eerste eentje hebben 8)
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by boomverzorgingbruno »

-WOUTER- wrote:En over enkele weken wil Bruno er natuurlijk als eerste eentje hebben 8)
inderdaad als hij er is dan zal ik er eentje gaan halen. maaaaaaar hij is er nog niet he . heb speciaal niets gevraagd aan de kerstman. :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by Gardenier »

Gisteravond op de beurs in Hardenberg gesproken met iemand van Husqvarna, en uiteraard even over de 540 gehad. Immers de demomachine hing aan het rek.

Blijkbaar zijn er nieuwe europese richtlijnen gekomen voor wat betreft uitstoot van verbrandingsgassen. Zodanig dat de 540 daaraan niet meer kan tippen. Blijkbaar kan er bij Stihl machines op een makkelijkere manier de caborateur vervangen worden, zodat de uitstoot aangepast wordt. Bij de machines van Husqvarna willen ze dit niet op deze manier oplossen.
Zou die aanpassing op de 201t van Stihl wel zo zijn uitgevoerd, met als gevolg alle klachten hieromtrent? :o
Voorlopig komt de 540 dus niet uit......
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by Pietje »

Lang leve Europa...! :roll:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by treespotter »

Het zou natuurlijk maar zo kunnen dat de 201tjes die nu in de schappen liggen een heel andere uitstoot hebben dan de 201tjes die in het eerste jaar onze tenen deden krommen. Ik weet zeker dat de uitstoot van mijn 201 in geen velden of wegen nog maar een beetje in de buurt komt van die Europese norm waar jij het over hebt.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat het mogelijk is om meer dan een jaar een zaag op de markt te hebben die aan alle gestelde wettelijke normen voldoet, maar die door elke boomverzorger uitkotst is. En 'ineens' zonder er ook maar enige ruchtbaarheid nu in de schappen ligt met dezelfde specificaties en nu hoor je alle nieuwe gebruikers ineens niet meer klagen. Dat is een prestatie van de eerste orde, maar is die nieuwe zaag (dat is het per slot van rekening wanneer je de genomen maatregelen hoort) ook weer aan die normentest onderworpen? Gezien het veranderde verbruik kan ik mij dat niet voorstellen!

Gardenier,
Husqvarna heeft problemen gehad met de levering van de carburateur. Ik zal jou de details besparen.
Voordat de nu uitontwikkelde zaag op de markt komt willen de heren daar eerst weten of hij ook echt goed winterhard is. Dat doe je aan de hand van praktijktests. Nou heb ik de laatste maanden wel een beetje de weerberichten gevolgd, maar om nou te zeggen dat het in Noord Europa al echt lang en streng winter is geweest dat is mij nog niet opgevallen. Laten wij dus hopen dat er nog snel een behoorlijk vorstperiode over Europa uitrolt. Dan hebben wij misschien in maart een leuke tophandle die èn aan onze eisen èn aan de strenge milieunormen voldoet.

Persoonlijk zou ik meer zien in een snelle verdere doorontwikkeling van de LiXP zaagjes. Ik denk dat daar voor de toekomst meer te halen valt voor Husqvarna. In mijn optiek ook voor de grotere zagen.
Wanneer die echt grote jongens met brandstof en zonder kettinggarnituur schoon aan de haak elf kilo wegen, bijna vijftienhonderd euries kosten en zes kW leveren dan denk ik dat de mannen van Electrolux/Husqvarna heel goed in staat zijn om met een batterijzaag die hiervoor genoemde getallen aardig te benaderen.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by honda_power »

tja ik heb sinds half december een 201t en heb geen klagen
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by densmee »

Gardenier wrote:Gisteravond op de beurs in Hardenberg gesproken met iemand van Husqvarna, en uiteraard even over de 540 gehad. Immers de demomachine hing aan het rek.

Blijkbaar zijn er nieuwe europese richtlijnen gekomen voor wat betreft uitstoot van verbrandingsgassen. Zodanig dat de 540 daaraan niet meer kan tippen. Blijkbaar kan er bij Stihl machines op een makkelijkere manier de caborateur vervangen worden, zodat de uitstoot aangepast wordt. Bij de machines van Husqvarna willen ze dit niet op deze manier oplossen.
Zou die aanpassing op de 201t van Stihl wel zo zijn uitgevoerd, met als gevolg alle klachten hieromtrent? :o
Voorlopig komt de 540 dus niet uit......
hadden ze daar ook de accu backpack al hangen? en heb je een idee van de kosten daarvan.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by treespotter »

Wat wil je daarmee Densmee. Een onhandige staart aan de zaag maken? :lol:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by -WOUTER- »

Eeuwen van evolutie om onze staart kwijt te raken en dan wil je er eentje aan je zaagje.... :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by densmee »

treespotter wrote:Wat wil je daarmee Densmee. Een onhandige staart aan de zaag maken? :lol:
bij een heggenschaar of toekomstige bladblazer lijkt mij dat toch wel erg fijn
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by Gardenier »

Ik heb dat accupack niet gezien. Ook niet om gevraagd omdat ik niet met een accupack op mn rug met een kabelzaagje wil gaan werken. Dan maar een benzine slurpende herriemaker.

Enfin, don't shoot the mesenger, blijkbaar moet nederland weer zonodig het braafste jongetje van de klas zijn en weer overal het voorbeeld willen nemen... Alsof men denkt dat er meteen 1000 man per dag vol continu aan het gassen is met zo'n ding!
Ook ik hoop dat er toch binnen een paar maanden die (wellicht aangepaste) zaag op de markt komt.

gr, Jorg
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by treespotter »

Gardenier wrote: Enfin, don't shoot the mesenger, blijkbaar moet nederland weer zonodig het braafste jongetje van de klas zijn en weer overal het voorbeeld willen nemen... Alsof men denkt dat er meteen 1000 man per dag vol continu aan het gassen is met zo'n ding!
Daar doe jij jezelf echt tekort Jorg. Die batterijzaag is veel meer dan een goedpratertje. Maar als jij nog graag een jaar of twintig Alkilaat brandstof of benzine wilt inademen en in de overbodige herrie wilt werken dan mag jij vooral je gang gaan. :wink:
Over dat aantal zaagjes moet je nog maar eens nadenken. Bekijk het van twee kanten.

De ene is. Ik werk veel in één gemeente met dertigduizend bomen. Gemeentebomen. Dan staan daar in de dure wijk nog eens tienduizend en in de rest tweeduizend bomen in de particuliere tuin(tjes).
Ik hoor daar elke dag in die dure wijk wel ergens een kettingzaag of meerdere bladblazers. Dat is één gemeente. Zo zijn er nog tweehonderd.
Dan heb je langs elke provincieweg in Nederland nog god mag weten hoeveel bomen staan. Hoeveel bomen totaal? Geen idee, maar daar heb je meer zaagjes voor nodig dan continue duizend draaiende motortjes.

De andere kant. Op dit moment lopen er in Nederland achthonderd European treeworkers. Mijn inschatting is dat dat ongeveer tien procent is van alle takkenzagers die zich boomverzorger noemen. En dan heb je nog hele horden tuinmannen die zich hovenier noemen en vanuit die titel denken dat zij zich zonder enige kennis van fysiologie of anatomie van bomen, laat staan kennis van ziekten en plagen denken te kunnen permitteren om in bomen te zagen. Hoeveel dat er in Nederland zijn? Geen idee. Maar als ik een inschatting moet maken dan kom ik eerder op twintigduizend zaagjes dan op duizend.
densmee wrote: bij een heggenschaar of toekomstige bladblazer lijkt mij dat toch wel erg fijn
Helemaal waar. Een batterijbladblazer mis ik ook nog. Die machines zijn echt enorme energieslurlpers. Dan is een groot pakket op de rug wel de moeite waard.
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by Gardenier »

Wolter, ik weet ook wel dat die accu tophandle een erg fijne zaag is. Ik heb er vandaag weer mee gewerkt, en heb er helemaal geen spijt van.
Ik twijfel alleen of er in de korte nabijheid een tophandle zaag op accu wordt gemaakt die de belofte waar kan maken om bomen af te kunnen blokken, waarvoor de 540 ontworpen is. Het geheel moet natuurlijk ook draagbaar zijn, dus naar alle waarschijnlijkheid (onvermijdelijk) zal er gewerkt gaan worden met een accupack op de rug. Een zaag ontwikkelen met een accu ter grote van een autoaccu lijkt mij geen goed idee :lol: Moet alleen wennen aan het idee dat er weer een kabeltje aan moet hangen....
Ik denk dat het plaatje een beetje bijgeschaafd moet worden door te zeggen dat de uitvinding van alkylaat brandstoffen ook niet stil heeft gezeten. Pak een beet een jaar of 8 geleden werd er nog op het bedrijf waar ik werkte met de hand mengsmering gemaakt..... Nu is er Aspen en Motomix waar al een hoop narigheid uit is gehaald. Wellicht dat de alkylaat brandstoffen ook niet uit ontwikkeld zijn. Wanneer ik dat wist had ik hier nu niet gezeten :lol:
En ik geef je ook groot gelijk dat er nog steeds een hoop van die mensen zijn die niet op een goede manier een tak kunnen afzagen, daar baal ik ook van!
John GZ3500
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 08 Jan 2011, 10:00
Location: Oud Gastel
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by John GZ3500 »

Er hing in Hardenberg wel een prototype van het accupack, maar zo te zien was dat nog verre van af. Het zag er in ieder geval wel loeizwaar uit en zeker niet geschikt om er mee een boom in te kruipen. Ook het accupack van Stihl is enorm groot en zwaarder dan mijn Pellencaccu. Pellenc is dan al wel een stukje verder met hun Poly5 accu van enkele cm's dik maar heeft weer minder autonomie dan de grote accu's
Zo'n accupack is wel handig voor de heggenschaar (gebruik hem nu al ruim drie jaar) en een blablazer/bosmaaier maar om te klimmen is het een ander verhaal. Maar die werkzaamheden laat ik vriendelijk over aan een ETW'er :D
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by timo »

John GZ3500 wrote: maar om te klimmen is het een ander verhaal. Maar die werkzaamheden laat ik vriendelijk over aan een ETW'er :D
:lol: :lol: alsof je als je ETWer bent een goede klimmer bent en ook nog verstand van bomen hebt. :?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by treespotter »

Kun je nagaan hoeveel verstand de rest ervan heeft. 8)
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by -WOUTER- »

:lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by treespotter »

Niet iedereen kan Treehugs gecertificeerd zijn. Toch?
Attachments
button.jpg
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: T 540 XP NIEUWE TOPHANDLE

Post by -WOUTER- »

Gardenier wrote:Gisteravond op de beurs in Hardenberg gesproken met iemand van Husqvarna, en uiteraard even over de 540 gehad. Immers de demomachine hing aan het rek.

Blijkbaar zijn er nieuwe europese richtlijnen gekomen voor wat betreft uitstoot van verbrandingsgassen. Zodanig dat de 540 daaraan niet meer kan tippen. Blijkbaar kan er bij Stihl machines op een makkelijkere manier de caborateur vervangen worden, zodat de uitstoot aangepast wordt. Bij de machines van Husqvarna willen ze dit niet op deze manier oplossen.
Zou die aanpassing op de 201t van Stihl wel zo zijn uitgevoerd, met als gevolg alle klachten hieromtrent? :o
Voorlopig komt de 540 dus niet uit......
de T540 zoals hij in maart ? Op de markt komt blijft gewoonweg staan. Dus dat verhaal dat lijkt niet helemaal te kloppen Gardenier :wink: zelfs bij Husqvarna is dit verhaal niet bekend....
- climb fast, move slow -
Post Reply