BIO OLIE VAN ASPEN

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
marijn
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 14 Oct 2008, 10:51
Location: schoonhoven
Contact:

BIO OLIE VAN ASPEN

Post by marijn »

ik dacht in kader van millieu e.d over te stappen van normale (lees stihl )olie op bio olie van aspen,qua prijs weinig verschil,maar mijn ketting smeerde niet meer,
ik dacht o dat zal het tandwiel vd pomp wel zijn ,ik naar de dealer,wat blijkt bij deze olie en temperatuur.....er vormt zich een soort filmlaagje in de tank die nagenoeg niets meer doorlaat,hij heeft het tankje gereinigd ,gewone olie erin en alles werkt weer
ik was de derde die week met hetzelfde probleem.......
dat wilde ik jullie niet onthouden,even opletten dus,al blijf ik het een vreemd verhaal vinden want de viscositeit(stroperigheid ) is juist minder bij bio olie

nu weet ik dat er al een aantal topics hier de revue gepasseerd zijn over dit onderwerp maar toch .

grt marijn en goeie kerst en een volle agenda toegewenst in 2011
en natuurlijk climb safe
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by densmee »

marijn wrote:ik dacht in kader van millieu e.d over te stappen van normale (lees stihl )olie op bio olie van aspen,qua prijs weinig verschil,maar mijn ketting smeerde niet meer,
ik dacht o dat zal het tandwiel vd pomp wel zijn ,ik naar de dealer,wat blijkt bij deze olie en temperatuur.....er vormt zich een soort filmlaagje in de tank die nagenoeg niets meer doorlaat,hij heeft het tankje gereinigd ,gewone olie erin en alles werkt weer
ik was de derde die week met hetzelfde probleem.......
dat wilde ik jullie niet onthouden,even opletten dus,al blijf ik het een vreemd verhaal vinden want de viscositeit(stroperigheid ) is juist minder bij bio olie

nu weet ik dat er al een aantal topics hier de revue gepasseerd zijn over dit onderwerp maar toch .

grt marijn en goeie kerst en een volle agenda toegewenst in 2011
en natuurlijk climb safe
vandaag toch weer flink aan het zagen geweest met een collega en we hebben 4 verschillende zagen gebruikt en geen enkel probleem
wel hebben wij vandaag alleen berken gerooid (0.7Ha) dus de zagen waren wel goed warm
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by boomverzorgingbruno »

ik moet zeggen dat ik vroeger aspen bio had en heb er nooit problemen mee gehad ook niet met koud weer . nu zaag ik met kox(oregon bio chain) gewoon omdat die stukken goedkoper is en daar heb ik ook geen probleem mee .
dus denk dat het aan je machines ligt ofwel heeft jou dealer iets gevonden dat hij niet kon verklaren
laat een oen niet zomaar doen !
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by Marc »

Ik gebruik geen bio-olie maar ook mijn ketting werd niet meer gesmeerd vorige week. Schoon laten maken bij de dealer, nieuwe olie er in...maar volgende dag weer hetzelfde probleem. Ik sta voor een raadsel. De koude, dat lijkt me sterk. Morgen maar weer terug dus.
Image
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by treespotter »

Jongens loop toch niet zo te klagen en stap nou toch eindelijk eens over op pure koud geperste koolzaadolie. :roll:

Is niet duur.
Is nog milieuvriendelijker omdat er echt geen toevoegingen in zitten.
Zit handig verpakt.
Is in België volgens mij op elke hoek van de straat te koop (maar toch in ieder geval bij de Colruyt).
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by jef »

of van de pomp...
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by Frederik »

treespotter wrote:Jongens loop toch niet zo te klagen en stap nou toch eindelijk eens over op pure koud geperste koolzaadolie. :roll:

Is niet duur.
Is nog milieuvriendelijker omdat er echt geen toevoegingen in zitten.
Zit handig verpakt.
Is in België volgens mij op elke hoek van de straat te koop (maar toch in ieder geval bij de Colruyt).
is zoiets als olijfolie ofzo dan? verbrand dat het zaagblad niet bij veel wrijving?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by treespotter »

Wees eens heel eerlijk Frederik. Klinkt koolzaadolie als hetzelfde product als olijfolie? Nee toch. Koolzaadolie heeft echt andere eigenschappen als olijfolie, zonnebloemolie of afgewerkt frituurvet.
Wanneer ik iets anders bedoeld zou hebben dan koolzaadolie dan had ik wel iets anders genoemd. :lol:
De smering is perfect. Ik heb echt minder slijtage aan kettingen en bladen dan voordat ik met koolzaadolie begon te smeren.
melzz
Nieuw
Nieuw
Posts: 36
Joined: 24 Feb 2011, 20:30
Location: hazerswoude rijn dijk

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by melzz »

loopt dat koolzaadolie niet langs je zaagblad naar beneeden dan als je zaag aan je gordel hangt?
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by Tom »

melzz wrote:loopt dat koolzaadolie niet langs je zaagblad naar beneeden dan als je zaag aan je gordel hangt?
Nope, maak je daar maar geen zorgen over, tenzij je de kraan helemaal opendraaid natuurlijk :)
Take care, there's not much spare!
melzz
Nieuw
Nieuw
Posts: 36
Joined: 24 Feb 2011, 20:30
Location: hazerswoude rijn dijk

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by melzz »

ah oke want wij hebbe juist dikkere olie weet ff niet van welk merk
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by treespotter »

melzz wrote:ah oke want wij hebbe juist dikkere olie weet ff niet van welk merk
Het verkeerde. :lol:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by boomverzorgingbruno »

er is zo een aapje broodje verhaal (merk trouwens bij mijn pa dat het nog leeft) over het feit dat kettingzaagolie dik moet zijn om goed te smeren maar dat klopt echt niet meer heb ook getest met koolzaadolie en werkt prachtig alleen de verpakking in onze belgische winkels in kruikjes van 2 liter vind ik niets dus werk nu met de bio olie van kox en die lijkt op koolzaadolie dus denk dat het zeker een extract of zo is
laat een oen niet zomaar doen !
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by Marc »

MAL wrote:Ik gebruik geen bio-olie maar ook mijn ketting werd niet meer gesmeerd vorige week. Schoon laten maken bij de dealer, nieuwe olie er in...maar volgende dag weer hetzelfde probleem. Ik sta voor een raadsel. De koude, dat lijkt me sterk. Morgen maar weer terug dus.
Nou, ik had er dus gewoon vuiligheid in de kanaaltjes waardoor het zaakje verstopt zat. Mogelijk is die bio-oie toch prima en is het gewoon vuil in je tankje.
Image
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by chestnutnut »

jongens toch, telkens dat terugkerend gelul over kettingolie, tsk tsk.
gebruik toch jullie verstand en doe zoals Wolter, ga voor puur natuur, koolzaadolie, arachide, zonnebloem, olijfolie etc allemaal bovenste beste smeerolien en niet voor 99 maar voor de volle 100%
hergebruikbaar door moeder natuur
in de laatste 21 jaar heb ik nog nooit iets anders gebruikt, dat telt toch qua ervaring me dunkt.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by densmee »

chestnutnut wrote:jongens toch, telkens dat terugkerend gelul over kettingolie, tsk tsk.
gebruik toch jullie verstand en doe zoals Wolter, ga voor puur natuur, koolzaadolie, arachide, zonnebloem, olijfolie etc allemaal bovenste beste smeerolien en niet voor 99 maar voor de volle 100%
hergebruikbaar door moeder natuur
in de laatste 21 jaar heb ik nog nooit iets anders gebruikt, dat telt toch qua ervaring me dunkt.
staat er het blaue engel logo op, op veel plekken mogen wij niets anders gebruiken.
aannemers die voor ons in natuurgebieden werken zijn ook verplicht blaue engel olie in motorzagen te gebruiken, en de hydroliek olie is ook verplicht bio olie. hier wordt ook op gecontroleerd
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by chestnutnut »

Blaue Engel
is dit een grap ja??

alle plantaardige olien uit de supermarkt zijn van voedingskwaliteit. als je extreem wilt gaan kan je natuurlijk naar de bio winkel gaan en biologische koolzaadolie kopen dan zal de blaue engel groen uitslaan van afgunst.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by densmee »

chestnutnut wrote:Blaue Engel
is dit een grap ja??

alle plantaardige olien uit de supermarkt zijn van voedingskwaliteit. als je extreem wilt gaan kan je natuurlijk naar de bio winkel gaan en biologische koolzaadolie kopen dan zal de blaue engel groen uitslaan van afgunst.
al tuf je in de tank van je motorzaag, dit is niet toegestaan
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by treespotter »

chestnutnut wrote:Blaue Engel
is dit een grap ja??

alle plantaardige olien uit de supermarkt zijn van voedingskwaliteit. als je extreem wilt gaan kan je natuurlijk naar de bio winkel gaan en biologische koolzaadolie kopen dan zal de blaue engel groen uitslaan van afgunst.
:lol: De Blauwes Engel markering betekent niets meer dan dat het product gunstig afsteekt tegen CONVENTIONELE producten.
Is met het verstrijken van de tijd jammerlijk achterhaald. 20 Jaar geleden waren conventionele kettingsmeermiddelen nog vervaardigd uit minerale olie en toen staken de Blauwes Engel gemarkeerde producten er inderdaad gunstig bij af.

Tegenwoordig gebruikt iedere zichzelf een klein beetje respecterende motorzaaggebruiker biologische kettingzaagolie en zou je kunnen zeggen dat dat conventioneel is geworden.
Dan kan ik mij voorstellen dat de normering aangepast moet worden. Of je zet er een markering naast voor ECHT 100% schone natuurproducten. Bijvoorbeeld "De Groene God". :lol:
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by Frederik »

treespotter wrote:Wees eens heel eerlijk Frederik. Klinkt koolzaadolie als hetzelfde product als olijfolie? Nee toch. Koolzaadolie heeft echt andere eigenschappen als olijfolie, zonnebloemolie of afgewerkt frituurvet.
Wanneer ik iets anders bedoeld zou hebben dan koolzaadolie dan had ik wel iets anders genoemd. :lol:
De smering is perfect. Ik heb echt minder slijtage aan kettingen en bladen dan voordat ik met koolzaadolie begon te smeren.
en van de delhaize of de gb ( of de albert heijn, of hoe je dat ook schrijft) ? :lol:

ik ga het eens testen, nog geldbesparende tips?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by treespotter »

Frederik wrote:nog geldbesparende tips?
Ja. Ga het halen bij de Colruyt.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by boomverzorgingbruno »

colruyt is echt goedkoopste maar enkel in busjes van 2 liter :cry:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by treespotter »

Wat loop jij daar nou toch iedere keer over te zeiken Bruno.
Ik gebruik een Duokan voor brandstof en olie. Wanneer de olie bijna leeg is dan kieper ik daar zonder knoeien zo'n tweeliter kannetje in en ben weer klaar. Die kunststof flessen die lever je dan weer in bij het gescheiden huisvuil en die worden voor jou dan weer keurig gerecycled.
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by Frederik »

[quote="treespotter"]Wat loop jij daar nou toch iedere keer over te zeiken Bruno.


haha.. colruyt here i come!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BIO OLIE VAN ASPEN

Post by treespotter »

Hé Frederik, VRIEND :roll: :lol: . Als jij toch gaat inslaan. Op de LB zijn er vast heel veel liefhebbers. In Nederland is er namelijk niet aan te komen. Dussssss.
Post Reply