Ik heb nu ongeveer wekelijks een hakselaar nodig ben maar beginnend zelfstandig in bijberoep (nu 1 jaar ongeveer) en ik ben aan het denken om een hakselaar te kopen. Budget speelt dus echt nog wel een rol
Ik werk zelf veel met een Rajo CV 14 en ben daar heel tevreden over, alles heeft z'n voor en nadelen natuurlijk maar prijs /kwaliteit en capaciteit vind ik echt super. Je kan overal geraken (smal), kan makkelijk mee op de aanhangwagen, en het blijft mij verbazen hoeveel je gesnipperd krijgt op een uur. Even ter indicatie, een volledig vrijstaande eik , hoogte +/- 15 m , kroonprojectie +/- 11m levert ongeveer een 30 min extra onttakwerk tov van een "zware" hakselaar en in 1 uur was alles gehakseld. Collega's schakel ik dan weer in voor de grote hakselwerken en zo blijft dat ook nog plezant. Ik heb zelf ooit (2 jaar geleden) de vergelijking (rechtstreeks naast mekaar) gemaakt tussen Jo Beau, Rajo en GTM. Gtm viel al direct af, Jo Beau en Rajo zijn vergelijkbaar met een lichte persoonlijke voorkeur voor de Rajo uiteraard. Grootste verschil '(toen, nu weet ik niet welke motoren Jo Beau monteert) is dat er een 2-cyl. op zit met een hoger koppel dan een 1 cyl., en dat merk je wel.
Frederik wrote:dan hebben we het dus over een 1500 euro...
!
Dan is een Eliet Super Prof, zoals ik die naar volle tevredenheid gebruik, niet aan de orde........
Je zult dan wellicht iets in het gebruikte circuit moeten zoeken....
Beste advies dat ik kan geven is om voor deze 1 keer per week van een collega hovenier of boomverzorger in te huren of deze personen met snipperaar in te huren voor die dag. Dan kun je rustig gaan sparen voor een echte snipperaar en krijg je niet zo'n machine waarvan je van iedere euro die eraan besteedt is spijt hebt.
Als je al een minitrekker met aftakas hebt is er misschien ook nog wat te vinden, of zoek je beslist een met eigen motor? Maar voor serieus spul kun je beter nog effen sparen.
even voor de duidelijkheid, zoals ik al zij, budget maakt echt nog wel uit voor mij..
Hoi Frederik,
budget is iets tijdelijks, en een snipperaar is iets blijvends. Het zou (zoals Wouter ook zegt) heel jammer zijn als je op basis van een "tijdelijk" geldprobleem jaren vast zit aan een stuk gereedschap dat er uit ziet dat het werkt, maar helaas niet "werkt".
Doorsparen, en iets kopen waar je na jaren nog blij mee bent.
Ik heb zelf sinds 2005 een Jo Beau M300, en werk er nog steeds heel graag mee. Dit in tegenstelling tot mensen om me heen die de (om budgetaire redenen ) GTS1300 gekocht hebben. De aanschafprijs ben je na een jaar vergeten, de ergernis nog niet...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
ik kan ook alleen maar jo beau aanraden als je in die kleine budget reeks gaat .
caravagi zuigt hoor van kennisen rondom mij niet veel goeds heb recent met collega zijn bio 190 gewerkt en voelde me terug 15 jaar . toen moest ik als vakantie job heel de maand takken door een tolle hakselaar duwen (weet niet of iemand dit nog kent) merk bestaat zelfs niet meer denk ik . in ieder geval ik werd daar toen niet blij mee en nu zeker niet meer .
maar zoals wouter zegt als je maar 1500 euro hebt ga dan eens in de verhuur een jaartje en spaar wat geld jo beau kan je in belgie voor 80 euro per dag huren
en je kan in verhuur ook eens andere merken proberen en daar je aankoop door laten beinvloeden
-WOUTER- wrote:Beste advies dat ik kan geven is om voor deze 1 keer per week van een collega hovenier of boomverzorger in te huren of deze personen met snipperaar in te huren voor die dag. Dan kun je rustig gaan sparen voor een echte snipperaar en krijg je niet zo'n machine waarvan je van iedere euro die eraan besteedt is spijt hebt.
Bij dat advies sluit ik me aan, ik ben zo'n boomverzorger die dat doet. Bij een collega huur ik voor een 1/2 dag of hele dag een middelzware machine (Jenssen) , al het onderhoud is voor hem en ik spaar voor een eigen machinen t.z.t.
Heb zelf wel last van kooplust....zeker als ik hier weer allerlei enthousiaste verhalen, plaatjes, technische data etc. zie voorbij komen. Hoe vergaat jou dat collega ?? Ik kan alles staan behalve verleiding citaat van Oscar Wilde.
En dan gaat het nu ff niet over vrouwen, drank oi.d. maar machines, ben dan net een klein kind in de snoepwinkel
waar is de tijd! 15 jaar geleden toen ik vaak in het weekend met mijn vader moest meewerken heb ik uren met een Tolle verhakseld. een verschrikkelijk lawaai was dat.
wij noemde het niet hakselaar maar " het koffie moleken"
nu haksel ik reeds 3 jaar met een jo beau gemonteerd op het chasis van de Tolle en mijn vader hakseld met een schliesing.
wannes wrote:waar is de tijd! 15 jaar geleden toen ik vaak in het weekend met mijn vader moest meewerken heb ik uren met een Tolle verhakseld. een verschrikkelijk lawaai was dat.
nu haksel ik reeds 3 jaar met een jo beau gemonteerd op het chasis van de Tolle en mijn vader hakseld met een schliesing.
kijk zie nog iemand die er vroeger ervaringen me gehad heeft tolle was idd gewoon koffiemolen en vind dat caravaggi er een goedkoop kopie van is
Ik heb toch aan de verleiding niet kunnen weerstaan.
Heb vandaag een 'weibang wb80 gekocht, 2500 (incl. btw en excl 10% korting) euro voor een 9.5 pk kawasaki motor, dubbel omkeerbare messen en 30 klepels. goed voor takken tot 75 mm...
wannes wrote:waar is de tijd! 15 jaar geleden toen ik vaak in het weekend met mijn vader moest meewerken heb ik uren met een Tolle verhakseld. een verschrikkelijk lawaai was dat.
kijk zie nog iemand die er vroeger ervaringen me gehad heeft tolle was idd gewoon koffiemolen en vind dat caravaggi er een goedkoop kopie van is
ligt ook eraan wat voor versie je neemt
frits
Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Weibang is voor zover ze mij verteld hebben in de tuinzaak, een nieuw merk. met heel goede prijs kwaliteit verhouding. nadeel, niet zo bekend dus je vind er niet veel info over op het net.. :s