SRT op dynamische lijn

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

SRT op dynamische lijn

Post by -WOUTER- »

Sinds enige tijd ben ik een beetje aan het spelen met een dynamische (bergsport) lijn voor SRT toeganstechniek.

Dit gaat best wel goed en heeft enkele voordelen die ik graag hier deel.

1) De top krijg nagenoeg geen "bounce' bij een wat ruwere SRT benadering waardoor je per saldo minder dode twijgen, takken of toppen op je helm krijgt.

2) Mocht de lijn op welke onvoorspelbare en niet waargenomen manier net achter een twijgje recht achter dat dikke kroondeel gaan - wat je vanaf de grond niet kunt zien -heb je een hele fijne shockabsorber die een schuiver van een metertje of wat heel erg netjes opvangt zonder blijvende schade voor de klimmer of de gear.

....verdere punten worden nog proefondervindelijk getest.

zover tot op heden, graag eens wat info van iemand of iedereen die dit ook wil testen of heeft getest ;-)

alle info is welkom :D

climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by boomverzorgingbruno »

als je die uitschuiver maakt wouter loopt dan je touw niet of minder kans om gestript te worden door je klemmen ??
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Tamil »

Ik heb bij Bleeky wel veel gelockt op bergsportlijn, maar ook om de kracht van het bounce'n te verminderen. Maar nu veel SRTers twee maal zoveel kracht op hun topanker zetten is dit wel erg achterhaald :? .

Maargoed, lijkt me Voor SRT zeker geen slechte manier om je veilige marge te vergroten. Alleen vind ik de mantel van een bergsport lijn wat los zitten ten opzichte van boomklim lijn of static lijn.

Wij gebruikte deze vroeger veel om af te vangen, maar deed je dat gewoon via de stam (dus zonder pully :oops:) kon je al met 1 keer vangen je mantel kwijt zijn.
Ik denk dat bergsportlijn qua glijden minder geschikt is, maar dat kan je maatje Steven je beter vertellen over dynamische bergsportlijnen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Tamil »

boomverzorgingbruno wrote:als je die uitschuiver maakt wouter loopt dan je touw niet of minder kans om gestript te worden door je klemmen ??
De Belgen zijn snel vandaag:) je was me net voor
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:2) Mocht de lijn op welke onvoorspelbare en niet waargenomen manier net achter een twijgje recht achter dat dikke kroondeel gaan - wat je vanaf de grond niet kunt zien -heb je een hele fijne shockabsorber die een schuiver van een metertje of wat heel erg netjes opvangt zonder blijvende schade voor de klimmer of de gear.
Pas op hoor Wouter. Dat twijgje blijkt er helaas proefondervindelijk (niet bij mij hoor) bij de eerste meters uit te breken. Dan zit je dus net hoog genoeg (not) om toch nog op de grond te stuiteren om beide enkels te breken. Die gevarenzone-afstand wordt op een dynamische lijn alleen maar groter.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by boomverzorgingbruno »

Tamil wrote:
boomverzorgingbruno wrote:als je die uitschuiver maakt wouter loopt dan je touw niet of minder kans om gestript te worden door je klemmen ??
De Belgen zijn snel vandaag:) je was me net voor
:lol: :lol:

dat is en blijft een punt waar ik bij srt koude rillingen van krijg wat als er nu een takje knapt en ik zak enkele meters en door de schok eten die leuke klemmetjes men touw op .
en met dynamisch touw gaat dat volgens mij niet over .
met de unicender had ik daar al minder schrik van (maar ja die is ondertussen op zijn dooie gemakie naar united states of amerikaka aan het reizen ) dus daar heb ik nu ook niets aan .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Harrie »

Daar dacht ik ook aan. Een bergsport lijn mantel zit er puur voor bescherming van de kern en heeft verder weinig dragende functie.

En juist daarin zitten nu de tanden van de stijgklemmen.

Het idee van dynamische lijn in het systeem lijkt me een goed plan, maar om alleen met je stijgklemmen op die lijn te klimmen, weet ik niet
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by -WOUTER- »

in combinatie met de unicender klim ik er mee.....die van mij is al weer 2 weken terug uit de states :wink:

maar goed, zo komen we wel ergens. ga door....
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Pietje »

Harrie wrote:Daar dacht ik ook aan. Een bergsport lijn mantel zit er puur voor bescherming van de kern en heeft verder weinig dragende functie.

En juist daarin zitten nu de tanden van de stijgklemmen.
Harrie, SRT jij in een boomklimlijn ?
Ik niet, ik heb daarvoor een 1 of ander statisch lijntje (welke ook door tenminste Wouter en Steven gebruikt wordt). Dit lijntje is ook een kernmantellijn, dus ook daarin zitten de tanden ook "in de bescherming"...

Maar daar zijn die lijnklemmen nu precies voor ontwikkeld. :wink:

Een schok levert misschien een gescheurde mantel op (vanaf 600Kg, auw!) maar daarmee is het touw nog lang niet gebroken. Sterker nog: doordat de tanden NIET in de kern zitten, blijft de kern de sterkte behouden.

Toch bevalt mijn statische lijntje (wel choken!) me prima, Wouter! Weinig behoefte daar iets aan te veranderen ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by -WOUTER- »

gaan we samen nog wel eens mee aan het spelen :D
- climb fast, move slow -
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Harrie »

Ja peter klopt maar je schuift wel met mantel en al naar beneden als je die val maakt.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Pietje »

Harrie wrote:Ja peter klopt maar je schuift wel met mantel en al naar beneden als je die val maakt.
Nog meer dynamische demping :lol:
Meer dan een paar meter glij je niet naar beneden; de mantel gaat stroppen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Harrie »

Pietje wrote:de mantel gaat stroppen.
Denk dat je het daar toch echt mis hebt Pietje.


Mantel van semi statische lijn is veel sterker en slijtvaster dan van dynamisch touw.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Pietje »

OK, dat zou kunnen. Ik ben er niet van overtuigd hoor, want een mantel van een dynamische lijn moet ook mee kunnen uitrekken (en is daarom veel losser om de kern gezet) en dat zou de indruk kunnen wekken dat hij minder sterk is.

Een proefje is wel leuk: iemand met een winch, een krachtopnemer in de gelederen? :D Dan gaan we dat een keer proberen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by -WOUTER- »

Ik heb in een ver verleden voor Ton redelijk zwaar afvangwerk gedaan met een oude bergsportlijn (dynamisch) en deze lijn heeft zich al die tijd wonderbaarlijk goed gehouden. En toen vingen we gewoon in oksels af op een oude alu 8.....

maar goed, laten we Steven eens uitnodigen om zijn Loadcell en winch eens mee te nemen naar een testdag :D
- climb fast, move slow -
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Steven »

ligt er aan welke lijn je pakt, dryfit lijnen zijn minder geschikt die hebben een hele dunne mantel.
de indoor lijnen zijn wat dikker in de mantel.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by boomverzorgingbruno »

Steven wrote:ligt er aan welke lijn je pakt, dryfit lijnen zijn minder geschikt die hebben een hele dunne mantel.
de indoor lijnen zijn wat dikker in de mantel.
maar het blijft dus een extra gevaar opleveren????? waarom zouden we dan op een dynamische lijn gaan srt'en wouter ???
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by -WOUTER- »

wow, jij hebt dus ergens gelezen dat het extra gevaarlijk zou zijn.....ik nog niet hoor :D
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by boomverzorgingbruno »

met de unicender niet neen maar de meeste srtende mensen gebruiken nog de agressieve klemmen en die kunnen dus op een dynamische lijn sneller de mantel opeten en zijn dus gevaarlijk :wink:
dus wat zijn dan de voordelen ???
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: SRT op dynamische lijn

Post by jelte »

Ik heb laatst deze discussie ook me Menno gehad....wat zou het eerst begeven als je een val maak in je srt? (met gewoon cam ascenders). Ik vind als je een kort dynamische lijn (petzl jane of gewoon geknopt) tussen je hand ascender en jezelf heb, is al voldoende.... veder komt er nooit slack tussen je croll. De hele discussie over...."als je lijn over en twijg hangt en je ziet het niet..." ligt aan je opzet, don't cut any corners!.... Zorg altijd dat je opzet perfect is! Ik blijf lekker bij mijn statische double braid lijn....

ook iets, als je zorgen maakt over je mantel door schuren en naar beneden schuiven.... ik weet dat (vergeet de merk naam) er een kern-mantel access bestaat met een tussen kern die ervoor zorgt dat, ook al is de mantel volledig door, er geen verschuiving plaats vind. Steven weet jij de merk name nog? Was op de a+a messe 3 jaar geleden...
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by treespotter »

jelte wrote:De hele discussie over...."als je lijn over en twijg hangt en je ziet het niet..." ligt aan je opzet, don't cut any corners!.... Zorg altijd dat je opzet perfect is!
Zo is dat Jelte. Er dwarrelen al genoeg mannen uit de bomen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by -WOUTER- »

Helemaal mee eens Jelte, maar soms kijk je toch raar op als je boven bent aangekomen, dat herkent iedereen hier wel denk ik.

Ga er nog lekker verder mee aan het spelen en dan zien we wel, en anders kunnen we altijd nog kijken....of hoe was die leuke sub note van Peter ook al weer ;-)
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Pietje »

:lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by treespotter »

Zo te zien onder dat lachebekje hierboven is het inderdaad ongeveer zoiets. :lol:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT op dynamische lijn

Post by Steven »

Denk dat jij de unicore lijn van beal bedoeld jelte?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply