jammer

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

jammer

Post by Roel »

Jammer dat dit achteruit gaat. Mij is het niet echt opgevallen.

http://www.tuinenlandschap.nl/nieuws/id ... -snel.html

Groeten Roel
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

En wat dacht je van al het uitfreeswerk om de bomen te redden van de afgelopen veertig jaren. Hierdoor heb ik eraan meegeholpen dat de ouwe jongens systematisch om zeep zijn geholpen. Maar..... wij hadden wel het beste met de bomen voor :?
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

toen wist je ook nog niet beter. misschien zeggen ze over 50jaar dat we nu ook niet helemaal lekker bezich zijn.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: jammer

Post by Pietje »

Roel wrote:Jammer dat dit achteruit gaat. Mij is het niet echt opgevallen.
Tja, de Bomenstichting is al jaren bezig om een lijstje samen te stellen met monumentale bomen, maar (effe lekker negatief) maakt het voor veel bomen niet uit om al dan niet op dat lijstje te staan. Qua handhaving zijn deze bomen nauwelijks meer beschermd dat een boom die niet op deze lijst staat. Ik kan legio voorbeelden noemen waar dat uit blijkt.
Verder is de bomenstichting erg huiverig om meer dan 10.000 objecten in deze lijst te houden "omdat we al moeite genoeg hebben om deze 10.000 bomen bij te houden."
Dus tja, wat doen we er aan?! Ideeen?

Peter
User avatar
Jazzjerry
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 01 Oct 2007, 22:52
Location: Arnhem

Groen Erfgoed.

Post by Jazzjerry »

:idea:

Mischien kunnen we met zijn allen een eigen lijst maken met bijzondere bomen, Een soort alternatieve Index-pagina met foto,s en google maps/gps coödinaten onderverdeeld per provincie.

Volgens mij heeft iedereen van de boomverzorgers wel ergens een aantal favoriete bomen en mischien zelfs al wel kant en klare foto's. Zou wel leuk zijn en ook als je de juiste introductie geeft op de hoofdpagina waarin je het juridische probleem van het bijna niet beschermd zijn van monumentale bomen aan dekaak stelt kunnen we mischien nog wat bereiken.

Mischien ben ik ook wel gewoon te links activistisch bezig maar goed.............

Ik zou in elk geval graag willen dat er wat van ons groene erfgoed overblijft voor mijn kids of weet ik veel wie er na mij komt met een passie voor bomen.

Groeten Jeroen

http://www.Beeldhout.nl
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Er zijn al zoveel lijstjes.... :(

Het grote probleem is dat er geen wetten zijn die bouwplannen, onzorgvuldigheid, beunhazen die denken te kunnen snoeien etc. tegenhouden om de bomen om zeep te helpen. De bomenstichting kan alleen maar lijdzaam toekijken wat er met de bomen gebeurd is en eventueel aan een bel trekken waar niemand naar luistert.

Het beste kun je gewoon de grond kopen waar je te sparen boom op staat. Eigendomsrecht is namelijk erg uitgebreid, en heeft veel mogelijkheden tot beroep en zo.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply