Auw!

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Auw!

Post by JohnnY »

Me zaagbroek voelde aan als een vodje na 1 jaar gebruik. Mooi om eens te kijken wat een oude broek doet met een klimzaagje.

eerste broekspijp deed ik vol gas in zagen en het gas er ophouden. ( niet heel realistisch maar je weet het nooit)

tweede broekspijp vol gas om de ketting snelheid te geven en dan op de broek drukken.

In beide gevallen werd niet de voering uit de broek getrokken en kon de zaag gewoon nog zagen zonder dat de ketting vol troep zat.

http://www.youtube.com/watch?v=vvUHXOQJ5Yk
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Auw!

Post by timo »

:shock: pfoe das wel even schrikken zeg
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Auw!

Post by Tom »

Dat ging me toch vlotter dan verwacht :?

Gelukkig blijven we ook met bes her kledij oplettend :D
Take care, there's not much spare!
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: Auw!

Post by JohnnY »

Gelukkig zijn we met ze alle oplettend en gebeurt er weinig, maar dit soort testjes zijn leuk om te doen en laat vele ogen toch weer even open gaan.
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Auw!

Post by -WOUTER- »

Jammer van die broek Johnny....die had nog jaren mee gekunnen :lol: :lol: :lol:







leuk filmpje ;-)
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Auw!

Post by bigbird »

hoe vaak heb je de broek gewassen je schijnt em maar een bepaald aantal keer te mogen wassen en dan is ie ook afval dus als jij hem elke week hebt gewassen dan vind ik het niet gek en anders is er toch iets goed mis met "bescherm" kledij
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: Auw!

Post by dustinvm »

misschien dat het hout extra grip geeft aan de zaag om door te zagen, dan waneer je je eigen broek aan hebt. In ieder geval moeten we altijd alert blijven!
this is what we do!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Auw!

Post by treespotter »

In eerste instantie dacht ik, dat is niet echt wetenschappelijk onderbouwd, maar dat is een ongeluk en daardoor zagen in een broek ook helemaal niet.
Vooropgesteld, een zaagbroek vangt alleen een uitdraaiende zaag op, maar stel je voor dat je volgas voorover valt. :roll: Moet er niet aan denken en er dus altijd alles aan proberen te doen om dat ook niet te laten gebeuren.
Ik ben er wel van geschrokken dat de zaag de broek zo enorm laat ronddraaien op de stam en tegelijkertijd zo weinig weefsel opneemt. Dan denk je natuurlijk in eerste instantie, dat stammetje is te dun, maar er zijn zat houthakkertjes met smalle beentjes. Brrr.

Met de wasvoorschriften opmerking kan ik niet zo heel erg veel. Dit zou betekenen dat je met een broek moet blijven werken totdat de brokken eraf vallen. :roll: Ik heb er al een beetje moeite mee om twee weken in zo'n ding rond te lopen. Nou weet ik best dat het onbegonnen werk is met een kop als de mijne, maar een beetje representatief mag je er toch wel bijlopen. Laat dan op zijn minst de broek netjes en schoon zijn.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Auw!

Post by Steven »

is n zaagbroek niet ontwikkeld op een vertikale aanvaring met de kettingzaag?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Hanz
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 11 Oct 2011, 20:48

Re: Auw!

Post by Hanz »

een zaagbroek mag wel degelijk gewassen worden! het probleem is meer het drogen, Bij het centrifugeren (zeker na meerdere keren) bestaat de kans dat de vezels door de middelpunt vliegende kracht op een hoop/kluwe terecht komen waardoor ze niet goed meer afzonderlijk in de ketting komen maar als een bosje en dus minder makkelijk verstrikt raken.

Verder is mij altijd verteld dat een zaagbroek juist losjes moet zitten omdat hij een stuk moet kunnen meedraaien met de ketting, Als de broek te strak zit of als je er een broek onder hebt is de werking ook altijd minder

Groeten Hans
Je hoeft geen eikel te zijn om in een boom te hangen...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Auw!

Post by treespotter »

Dat is het hem nou Steven. Een ongelukje is geen wetenschap. De kans dat je hem verticaal of diagonaal pakt is waarschijnlijk groter, maar een horizontaaltje is natuurlijk in de boom ook mogelijk. Er zijn zelfs klimmer die het lukt om hun draaiende zaag achter in hun kuit te zetten. Chapeau!

Schade is nooit uit te sluiten. De veiligheid van een auto wordt getest op één van de meest voorkomende ongelukken waarbij zwaar letsel voorkomt/voorkwam. Wordt de aanrijhoek 30 graden groter of de snelheid 20 km/u harder dan zijn de inzittenden van een 'veilige' 5 sterrenauto ook echt het haasje.

Tsja Hans daar heb jij helemaal gelijk. De broek moet inderdaad lekker losjes zitten.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Auw!

Post by NannoB »

mijn zaagbroekwasinstructie heeft het ook over strijken na het wassen om de snijbescherming weer op orde te krijgen. Ergens moeten de vezels toch goed liggen kennelijk. Maar even wachten wat onze klimgeitenbreier te melden heeft.
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: Auw!

Post by klimgeitebreier »

NannoB wrote:mijn zaagbroekwasinstructie heeft het ook over strijken na het wassen om de snijbescherming weer op orde te krijgen. Ergens moeten de vezels toch goed liggen kennelijk. Maar even wachten wat onze klimgeitenbreier te melden heeft.
Beste motorzaag vriendjes.....even bomen over zaagbroeken !

Er zijn best een hoop wilde verhalen over zaagkleding en de bescherming die deze kleding kan bieden tegen de ketting van de motorzaag. De definitie van de En norm 381-5 klasse 1,2 of 3 is dat deze bescherming bied tegen een ketting met een snelheid van respectievelijk 20 m/sec, 24m/sec of 28m/sec met een vast gesteld vermogen en een uitlopende ketting !!!! Een vol gas lopende motorzaag met een kettingsnelheid tussen de 30 en 45 mtr/sec wordt door geen enkele broek gestopt.

De EN 381-5 normering is ooit in het leven geroepen om een rest risico van het gebruik van een motorzaag op te lossen. Werkpositie, het op de juiste wijze vast houden van de motorzaag (2 handen :mrgreen: ) en een stabiele opstelling van de gebruiker bieden veel meer veiligheid als de zaagbescherming in je broek.

De pasvorm van de zaagkleding is wel degelijk belangrijk en vooral omdat we vanwege het comfort er voor hebben gekozen dat een type A bescherming dwz: voorkant en +5cm aan de linker zijde van de pijp bescherming hebben aangebracht. Aan de achterzijde zit dus geen bescherming. Onze engelse collega's gebruiken een type C bescherming dwz; rondom beschermend..... vooral zomers lekker warm :( . Een zaagbroek die te ruim om je been zit is dus echt gevaarlijk hetgeen met het filmpje pijnlijk zichtbaar is gemaakt.

Een zaagbroek kan je tegenwoordig gerust een groot aantal malen wassen zonder dat dit ten koste gaat van de bescherming (vinden je collega's en klanten ook veel plezieriger). In de tijd dat de zaaginleg bestond uit grote hoeveelheden katoen, had het wassen een vrij directe invloed op de bescherming maar met de huidige zaaginleg is dat niet het geval. Er word zelfs beweerd dat een zaagbroek die nooit word gewassen, en dus rechtop naast je bed blijft staan, gevaarlijker is als een gewassen broek. De verklaring ligt in het feit dat olie en brandstof resten verkleving van de zaaginleg tot gevolg kunnen hebben en dat de lange draden die uit de broek moeten worden getrokken door de ketting, eenvoudig worden door gesneden omdat ze zich niet kunnen verplaatsen.

Het lezen van het wasvoorschrift is toch wel belangrijk; niet centifugeren en niet in de droger stoppen zijn wel de 2 belangrijkste mededelingen. en tot slot Nanno het strijken van jou broek doe je niet om de zaaginleg op nummer te leggen, maar om de buitenstof waterafstotend te houden :?

de klimgeitebreier
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: Auw!

Post by jelte »

treespotter wrote: Er zijn zelfs klimmer die het lukt om hun draaiende zaag achter in hun kuit te zetten. Chapeau!
.
dank je, dank je :lol: ....just a minor flesh wound... :wink:

verbaasd mij ook hoe weinig stof uit het broek wordt getrokken :shock: ik heb ook ooit zo'n test gedaan met een 020, maar dat zag er wel anders uit, meer fluffy wit spul, en toch maar een krassje op de stammetje.....
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Auw!

Post by ludovanmil »

verhelderend filmpje, bedankt. :shock:
Piet Vroon (bekend psycholoog) heeft veel geschreven over veiligheid en bescherming in ons leven. En met name de schijnveiligheid die veel maatregelen bieden. Daar moest ik aan denken bij het filmpje en alle reacties.
M.a.w. airbags,ABS, gordels, valhelmen, zaagbroeken, kettingremmen kunnen nooit op tegen onze eigen alertheid.
' een doekje voor het bloeden lijkt onze zaagbroek in de meest letterlijke zin van het woord' daarrom heb ik altijd (ja lach maar.....)een snelverband in mijn broekzak in geval van nood. Nu maar hopen dat ik daar nooit in zaag, want dan is het niet meer steriel ! :wink:
User avatar
Jacco
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 02 Aug 2009, 10:58

Re: Auw!

Post by Jacco »

Hee Johnny al thuis? Als we een wedstrijdje doen wie t verste uit elkaar wonen en werken winnen wij. :lol: Snelste route vandaag 407 km terug naar huis binnen Nederland. Ik ga ook maar eens een broek opofferen dit moet ik zelf zien.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Auw!

Post by treespotter »

Jacco wrote:Snelste route vandaag 407 km terug naar huis binnen Nederland.
:shock:
Nooit geweten dat dat mogelijk is in Nederland Jacco. Is dat echt enkele reis?
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Auw!

Post by boomgnoom »

Ik denk een denkfout ,
een been is veel zachter als een blok hout dus er kan veel meer stof bij komen
als je in je been zaagt zal de broek meegeven en je been ook .
Ik denk dat de test beter was gegaan met een complete ossehaas als vulling
( ik had je wel geholpen met het opeten )
en het is leuk zo'n test ,maar wie geeft er nu vol gas als je je been tegen komt
of je denkt hele foute dingen over S.M. .
The Rosgnoom :mrgreen:
victim of gnomebashing
User avatar
Jacco
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 02 Aug 2009, 10:58

Re: Auw!

Post by Jacco »

treespotter wrote:Nooit geweten dat dat mogelijk is in Nederland Jacco. Is dat echt enkele reis?
Ja Wolter, enkele reis. Samen met Johnny in Sluis aan t werk. En we hebben niet de snelste route genomen maar de bomen route :D . Die is echt een stuk langer.
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: Auw!

Post by JohnnY »

Jacco wrote:
treespotter wrote:Nooit geweten dat dat mogelijk is in Nederland Jacco. Is dat echt enkele reis?
Ja Wolter, enkele reis. Samen met Johnny in Sluis aan t werk. En we hebben niet de snelste route genomen maar de bomen route :D . Die is echt een stuk langer.

Het was niet dicht bij ni, maar zeker de moeite waard.
Naast de werkzaamheden vond ik de bomen route (en de koffie met appeltaart) zeker de moeite!
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
Post Reply