Direct met de deur in huis vallen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
Arbor Vivae
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 27 Jul 2011, 21:10
Location: Mol / België
Contact:

Direct met de deur in huis vallen

Post by Arbor Vivae »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Erik Driessens en ben een beginnend boomverzorger.
Eerst en vooral even zeggen dat dit forum best wel OK is.
Ben al een tijdje aan het meelezen, nu is het tijd om er zelf aan te beginnen.

Dus hier ga ik dan...

Onlangs heb ik de vraag gekregen van een klant of hij zijn volwassen eik kon behouden na het ophogen van het perceel.
Dwz. er zou ong 50 à 60 cm grond opgehoogd worden, ook in de wortelzone van deze eik.

Kan het in zo een geval nuttig zijn om een beluchtingssysteem te plaatsen?

Heeft er iemand ervaring met deze situatie?

Vriendelijke groeten
Laat ons een boom...
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by boomverzorgingbruno »

Arbor Vivae wrote:Hallo allemaal,

Mijn naam is Erik Driessens en ben een beginnend boomverzorger.
Eerst en vooral even zeggen dat dit forum best wel OK is.
Ben al een tijdje aan het meelezen, nu is het tijd om er zelf aan te beginnen.

Dus hier ga ik dan...

Onlangs heb ik de vraag gekregen van een klant of hij zijn volwassen eik kon behouden na het ophogen van het perceel.
Dwz. er zou ong 50 à 60 cm grond opgehoogd worden, ook in de wortelzone van deze eik.

Kan het in zo een geval nuttig zijn om een beluchtingssysteem te plaatsen?

Heeft er iemand ervaring met deze situatie?

Vriendelijke groeten
nou erik dit forum best ok is een slechtte opening hoor jongen toch welkom.
tuurlijk kan jij rond die boom ophogen maar haal zeker eerst al de vegetatie weg die erop nu rond je boom groeit en dan ga je een manier moeten zoeken om zuurstof bij de bovenste wortels te krijgen dit word meestal gedaan met een drainage slang en dan kan je gaan ophogen ik persoonlijk zou niet ineens voor de volle 60 cm durven gaan maar in een keertje of 3 zou het zeker gaan .
laat een oen niet zomaar doen !
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by densmee »

Arbor Vivae wrote:Hallo allemaal,

Mijn naam is Erik Driessens en ben een beginnend boomverzorger.
Eerst en vooral even zeggen dat dit forum best wel OK is.
Ben al een tijdje aan het meelezen, nu is het tijd om er zelf aan te beginnen.

Dus hier ga ik dan...

Onlangs heb ik de vraag gekregen van een klant of hij zijn volwassen eik kon behouden na het ophogen van het perceel.
Dwz. er zou ong 50 à 60 cm grond opgehoogd worden, ook in de wortelzone van deze eik.

Kan het in zo een geval nuttig zijn om een beluchtingssysteem te plaatsen?
Vriendelijke groeten
Heeft er iemand ervaring met deze situatie?
maak een vierkant rond de stam van 8 x de stamdiameter op
dus een stam doorsnede van 40 cm levert een vierkant op van 3.2x3.2 meter
en maak hier bekisting in, hier moet het oude peil gehandhaafd worden.
in de volledige kroonprojectie beluchtings buizen aanbrengen die onderin de bekisting uitkomen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Arbor Vivae
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 27 Jul 2011, 21:10
Location: Mol / België
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by Arbor Vivae »

Damn weeral slecht geopend :D
Best wel OK is zo mijn manier om te zeggen dat het geweldig is.

Kan die drainagebuis dan gewoon boven op de wortels komen of moet die op een af andere manier onder de wortels komen om een optimaal resultaat te bekomen?
Laat ons een boom...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by treespotter »

ZO BRUNO EN DENSMEE, ZIJN JULLIE BOOMVERZORGERS??????
Ga direct in de hoek staan, potjandikkie! Densmee ken ik niet persoonlijk, maar van jou Bruno :evil: had ik deze opmerking echt niet verwacht.

Hallo Erik, welkom op Treehugs als meedoener.
Arbor Vivae wrote:Onlangs heb ik de vraag gekregen van een klant of hij zijn volwassen eik kon behouden na het ophogen van het perceel.
Dwz. er zou ong 50 à 60 cm grond opgehoogd worden, ook in de wortelzone van deze eik.
Ik zou hier als volgt mee omgaan.
Ik zou de klant uitleggen dat dit echt absoluut niet mogelijk is.
Begin jou verhaal in ieder geval niet met zoiets als, met een paar kunstgrepen zal dit allemaal wel lukken want dat is niet zo.

60 centimeter verhoging zorgt niet alleen voor een ander luchthuishouding!!!

Heb jij echt het beste voor met de boom dan is het de klant afpraten van deze actie echt eerste prioriteit.
Mijn brandende vraag is deze. Waarom is het in godsnaam nodig dat er daar ter plaatse 60 centimeter onder de boom wordt opgehoogd. :roll:
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by densmee »

treespotter wrote:ZO BRUNO EN DENSMEE, ZIJN JULLIE BOOMVERZORGERS??????
Ga direct in de hoek staan, potjandikkie! Densmee ken ik niet persoonlijk, maar van jou Bruno :evil: had ik deze opmerking echt niet verwacht.

Hallo Erik, welkom op Treehugs als meedoener.
Arbor Vivae wrote:Onlangs heb ik de vraag gekregen van een klant of hij zijn volwassen eik kon behouden na het ophogen van het perceel.
Dwz. er zou ong 50 à 60 cm grond opgehoogd worden, ook in de wortelzone van deze eik.
Ik zou hier als volgt mee omgaan.
Ik zou de klant uitleggen dat dit echt absoluut niet mogelijk is.
Begin jou verhaal in ieder geval niet met zoiets als, met een paar kunstgrepen zal dit allemaal wel lukken want dat is niet zo.

60 centimeter verhoging zorgt niet alleen voor een ander luchthuishouding!!!

Heb jij echt het beste voor met de boom dan is het de klant afpraten van deze actie echt eerste prioriteit.
Mijn brandende vraag is deze. Waarom is het in godsnaam nodig dat er daar ter plaatse 60 centimeter onder de boom wordt opgehoogd. :roll:
afzagen en nieuwe planten dan maar, hij zal wel zo zijn redenen hebben om die 60 cm op te hogen.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Arbor Vivae
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 27 Jul 2011, 21:10
Location: Mol / België
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by Arbor Vivae »

Hallo Treespotter,

Het op andere gedachten brengen was geen optie :( .
Het perceel ligt 60cm lager dan de straat en de klant wil het perceel op gelijke hoogte brengen.

De situatie is als volgt: Het betreft een nieuwbouwwoning op een stuk grond dat vol stond met bomen. De man wil alle bomen weg en nieuwe planten, de vrouw wil er enkele behouden waaronder deze volwassen eik.
De meeste bomen zijn dus al gekapt.
Deze volwassen eik is echt wel een prachtexemplaar en als deze geveld zou worden is er weeral een mooie oude boom in onze omgeving weg om vervangen te worden door...

Daarom dacht ik misschien...
Laat ons een boom...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by treespotter »

Arbor Vivae wrote:Het perceel ligt 60cm lager dan de straat en de klant wil het perceel op gelijke hoogte brengen...

...de vrouw wil er enkele behouden waaronder deze volwassen eik...

...Deze volwassen eik is echt wel een prachtexemplaar en als deze geveld zou worden is er weeral een mooie oude boom in onze omgeving weg om vervangen te worden door...
Precies.

Aan jou dus de schone taak om de mensen uit te leggen dat die prachtige volwassen eik het waard is om hem te behouden in de staat zoals hij nu is.

Ik zal twee dingen opnoemen die absoluut onverenigbaar zijn.
1. Een volwassen eik, echt een prachtexemplaar en 60 centimeter ophogen onder/bij een eik.
2. De wens van de vrouw en de wil van de klant.

Zaken die wel verenigbaar zijn:
60 centimeter ophogen.
Een volwassen eik, echt een prachtexemplaar die de komende jaren gaat aftakelen tot een verdrietige boom die uiteindelijk over een paar jaar (bij een eik zou dat ook 20 jaar kunnen zijn) toch geveld gaat worden omdat de toegebrachte wortelschade en de hierin binnendringende schimmelaantasting de boom vernietigen.

De klant heeft iets voor ogen, jij wilt hier in meegaan en de boom gaat kapot.
Densmee geeft een hele mooie 'oplossing' maar ook deze zorgt ervoor dat de volwassen eik, echt een prachtexemplaar zijn pracht zal verliezen. De stam blijft vrij (echt heel belangrijk omdat de stam en het bastweefsel niet gemaakt zijn op een leven onder de grond), maar de meest actief doorwortelde zone verdwijnt onder de groene zoden.

Alles wat ik hier geschreven heb klinkt heel zwart/wit, maar bedenk goed. Wat 'de klant wil' en wat 'de vrouw wil' zijn onverenigbaar. De huidige toestand van de boom is dan niet te garanderen.

Probeer de klant over te halen tot een compromis waardoor de boom gespaard wordt en de tuin en mevrouw deze prachtige boom behouden.

Blijf minimaal één meter weg uit de kroonprojectie van de boom. Verwijder van het gebied buiten de kroonprojectie (plus 1 meter) alle losse organische materiaal. Leg op dat 'werkgebied' om de meter een ring van drainageslang aan. De beide uiteinden van elke ring kun je gewoon uit laten monden binnen de kroonprojectie. Maak hiermee een cirkel die net zo breed is als de afstand van de stam naar de kroonprojectie. Op deze drainagebuizen die buiten de kroonprojectie liggen ga je ophogen met grof zand.
Zelfs wanneer deze actie heel zorgvuldig uitgevoerd is, dan nog is de kans groot dat de boom negatieve gevolgen zal ondervinden.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by -WOUTER- »

Gewoon de boom 60 cm vertikaal verplanten :wink:
kost wat, maar dan heb je meer kans dan bij ophogen.

welkom trouwens.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by boomverzorgingbruno »

nu wolter ik wil je volgen in je uitleg hoor maar het gaat hier nu eenmaal over een belg en niet over een nederlander geloof me als onze nieuwe vriend hier niet mee gaat doen dan word de job door iemand anders gedaan (vrijwaarschijnlijk iemand met helemaal geen kennis en die gooit er gewoon 60 cm grond op en rijd er met zijn rupskraan over om het aan te drukken) ik weet zelf ook best dat het niet de goede oplossing is maar het geen wat densmee en ikzelf voorstellen is een oplossing niet de beste maar het is er eentje.
en stel even voor dat er toch iemand bij die klant komt die gewoonweg zegt dat het niet doenbaar is om op te hogen maar hij wil de boom omzagen voor die 10m³ brandhout wolter geloof mij het is niet omdat we bijna een regering hebben dat er hier iets verandert is
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by Harrie »

En als het maaiveld dan perse gelijk moet zijn kun je ook nog een zwevend boomvlonder adviseren onder de gehele kroonprojectie.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by boomgnoom »

hmmm als ik met 60 cm verhoging thuis kom doe; ik andere dingen :lol: :lol:
Maar is het geen optie om terras vorm aan te leggen van af de straat kant.
als je dat met oude moppen in elkaar zet ziet het er mooi uit hoor :lol:
the 16 inch gnoom :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by noel2512 »

Erik ga zelf eens onder 60 centimeter grond liggen wat zal de reactie zijn :!:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by Steven »

boom 60 cm hoger zetten? :wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:als onze nieuwe vriend hier niet mee gaat doen dan word de job door iemand anders gedaan (vrijwaarschijnlijk iemand met helemaal geen kennis
Dat is de grootste dooddoener Bruno.
Jullie doen nou net alsof alle belgen alleen maar roepen "Ik wil het, ik wil het, ik wil het". Wie is er straks thuis wanneer die boom over 7 jaar de eerste tekenen vertoont van aftakeling? Nemen jullie dan nog steeds verantwoordelijkheid voor jullie daden of zeg je dan, "tsja, ik wist wel dat het eigenlijk niet zo moest, maar als ik het niet gedaan zou hebben dan was het de bus van iemand anders geweest die daar op de oprit stond".
Sorry dat ik het zeg Bruno, maar dit vind ik toch echt een brevet van onvermogen.

Ik vind de actie van Harrie een perfecte oplossing en die zou prima in te passen zijn in mijn actie. Lapje kunstgras erover en iedereen is blij.

Is Erik toch nog, ondanks alle gerollebol hier, geholpen met een mooi advies.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by ludovanmil »

Harrie wrote:En als het maaiveld dan perse gelijk moet zijn kun je ook nog een zwevend boomvlonder adviseren onder de gehele kroonprojectie.
zit mee te lezen bij deze discussie. En dat vind ik nu eens een briljant idee. Ook nog eens heel mooi :D
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by WiPe »

boomverzorgingbruno wrote:als onze nieuwe vriend hier niet mee gaat doen dan word de job door iemand anders gedaan (vrij waarschijnlijk iemand met helemaal geen kennis
Als je klant niet wil luisteren en op zoek gaat naar iemand anders die de grond wel wil ophogen, dan heeft die niet de kans om de boel te verkloten bij een klant die wel had willen luisteren.

Als jij job uitvoert zoals de klant dat vraagt, en die 'iemand anders' verkloot de boel bij een klant die wel had willen luisteren, dan zijn op twee locaties de bomen verziekt.

Ik heb het al eerder gezegd: je wordt onder andere ingehuurd voor je vakkennis. Als je de vakkennis (of het gebrek daaraan) boven je eigen vakkennis plaatst, verlaag je jezelf tot het niveau van een aap met een kettingzaag.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by JasperLeerling »

Tijdje terug had ik ook iemand die een paar berken getopt wilde hebben voor meer licht. Want de huizen aan de achterkant bleven zo uit het zicht.

We weten inmiddels dat dit geen optie is.

Dus ben met een vriend die er ook wat meer vanaf weet heengegaan. Na uitleg en overleg hebben we de berken verantwoord gesnoeid en een slechte weggehaald.
De eerst wat twijfelachtige blikken veranderde snel. Het zag er gewoon goed uit.

Dus Erik, ik weet hoe je je voelt :P
Duidelijk uitleggen, zorg dat de klant je passie ziet en dan kan je deze boom nog jaren verzorgen.

Succes! En welkom nog trouwens! :D


ps Ik moest bij deze post aan deze uitspraak denken van Herman Finkers:

Een Mammoetboom kan wel 80 meter hoog worden!
Mits je hem niet te diep poot.
:wink:
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by treespotter »

WiPe wrote:verlaag je jezelf tot het niveau van een aap met een kettingzaag.
:lol: Mooi gesproken! Image
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by Allard »

JasperLeerling wrote: ps Ik moest bij deze post aan deze uitspraak denken van Herman Finkers:

Een Mammoetboom kan wel 80 meter hoog worden!
Mits je hem niet te diep poot.
:wink:
Deze moet ik echt onthouden is er een voor een tegeltje haha :D

Welkom Erik op dit forum laat ons aub nog de afloop van dit verhaal weten.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by boomgnoom »

je wordt onder andere ingehuurd voor je vakkennis. Als je de vakkennis (of het gebrek daaraan) boven je eigen vakkennis plaatst, verlaag je jezelf tot het niveau van een aap met een kettingzaag.[/quote]

hmm ,,,,,,,,,,,dat opent nieuwe mogelijkheden
dan kan ik ook bij personeel een oproep plaatsen
"bied zich aan kleine aap met grote zaag "
en punt muts :lol: :lol: :lol:
kettingaapgnome
victim of gnomebashing
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by Pietje »

De boom naar boven halen is (mits voldoende ruimte) ook een optie. Bovendien kun je hem dan neerzetten waar je hem precies wilt hebben. Verslepen dus...
Overigens is een boom met kluit en al laten zakken een goed uitvoerbaar werk; Willy heeft me een keer mee verbaasd hoe makkelijk dat gaat.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by boomverzorgingbruno »

kijk en dan vind onze nieuwkommer het hier best ok :mrgreen:
hij stelt een vraagje en krijgt hier dadelijk een fijne discussie aangeboden het is hier meer dan ok . :mrgreen:

harrie zijn idee vind ik ook wel een beter oplossing zo zie je maar dat het alle kanten uit kan .
btw wolter ik heb niet gezegd dat hij het zou moet doen maar als hij het zou doen dan zou ik op zijn minst zorgen dat er lucht aan de wortels kunnen .
of zoals densmee zegt een border maken zodat de boom ten alle tijden kan ademen .

@ wipe dat is een mooie uitspraak en er lopen dus best wel veel apen rond in dit landje .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Arbor Vivae
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 27 Jul 2011, 21:10
Location: Mol / België
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by Arbor Vivae »

kijk en dan vind onze nieuwkommer het hier best ok
hij stelt een vraagje en krijgt hier dadelijk een fijne discussie aangeboden het is hier meer dan ok .[quote][/quote]

Idd. meer dan ok. :D
Alvast bedankt voor de goede raad.

Wat is een zwevende boomvlonder?
En wat is de kostprijs om zoiets te plaatsen voor een opp. van ong. 250m²?
Laat ons een boom...
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Direct met de deur in huis vallen

Post by boomverzorgingbruno »

in belgentaal is dit een houten terras rond de boom . kan in hardhout maar kan ook in gewoon lekker inlands hout .
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply