dikke eugene RIP

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

dikke eugene RIP

Post by boomverzorgingbruno »

voor de mensen die met condor mee gaan klimmen zijn dat was daar in de buurt .

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... id=1427487
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Arbor Vivae
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 27 Jul 2011, 21:10
Location: Mol / België
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by Arbor Vivae »

Heb verleden jaar tijdens de les boomsoortenkennis bij inverde nog verwonderd staan kijken naar dikke eugene.
Twas een prachtexemplaar, spijtige zaak dat deze gesneuvelt is. :(
Laat ons een boom...
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: dikke eugene RIP

Post by boomgnoom »

jonegns het is een boom hoor , en dat hij eugene heette ;tja..... een vriend van mij heet ook zo maar dat wil nog niet zeggen dat ik hem ga begraven
maar het geeft wel aan hoe onze zuiderburen denken .....
the northern gnome
maar als dikke bertus van zijn motor valt moeten we dat ook melden?
victim of gnomebashing
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by treespotter »

Als je een populier Dikke Eugène gaat noemen.... Dan vraag je erom. :lol:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by boomverzorgingbruno »

boomgnoom wrote:jonegns het is een boom hoor , en dat hij eugene heette ;tja..... een vriend van mij heet ook zo maar dat wil nog niet zeggen dat ik hem ga begraven
maar het geeft wel aan hoe onze zuiderburen denken .....
the northern gnome
maar als dikke bertus van zijn motor valt moeten we dat ook melden?
we gaan hem niet begraven we gaan hem laten liggen zodat de mensen hem kunnen bewonderen
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:Als je een populier Dikke Eugène gaat noemen.... Dan vraag je erom. :lol:

hij werd genaamd naar de man die deze boom jaren onderhield die man noemde ook eugene en was nog al van de dikke kant .
laat een oen niet zomaar doen !
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by tarzan »

Hoe hadden wij kunnen zien aankomen dat de wortelrot al zo ver was zonder trekproef. DAt is een vraag die mij all nag bezig houd en dit is zo'n geval waarvan je zegt: "HAd ik bij een nader onderzoek aan deze boom dit aan zien komen? De stam lijkt van buiten intact en ik denk cdat je met kloppen geen holte had gehoord. Ook zie ik geen adventiefwortelds die er op kunnen duiden dat de boom een stabiliteitsprobleem had.

LAat horen wie had dit met welkj onderzoek aan zien komen?
groet van Tarzan
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by boomverzorgingbruno »

tarzan wrote:Hoe hadden wij kunnen zien aankomen dat de wortelrot al zo ver was zonder trekproef. DAt is een vraag die mij all nag bezig houd en dit is zo'n geval waarvan je zegt: "HAd ik bij een nader onderzoek aan deze boom dit aan zien komen? De stam lijkt van buiten intact en ik denk cdat je met kloppen geen holte had gehoord. Ook zie ik geen adventiefwortelds die er op kunnen duiden dat de boom een stabiliteitsprobleem had.

LAat horen wie had dit met welkj onderzoek aan zien komen?

waarom een proef doen als de boom geen tekenen van aftakeling laat zien ??
een populier van 6 m omtrek en meer dan 100 jaar oud.
wat viel hier aan deze boom te redden .
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by KIMME »

[quote="tarzan"]Hoe hadden wij kunnen zien aankomen dat de wortelrot al zo ver was zonder trekproef. DAt is een vraag die mij all nag bezig houd en dit is zo'n geval waarvan je zegt: "HAd ik bij een nader onderzoek aan deze boom dit aan zien komen? De stam lijkt van buiten intact en ik denk cdat je met kloppen geen holte had gehoord. Ook zie ik geen adventiefwortelds die er op kunnen duiden dat de boom een stabiliteitsprobleem had.

LAat horen wie had dit met welkj onderzoek aan zien komen?[/

De standplaats, omgeving, vochtigheidsgehalte in combinatie met leeftijd en boomsoort is genoeg om dit aan te zien komen. In principe is hier een trekproef enkel ter bevestiging enof meting van hetgeen men vermoed. De vraag is wat zou men er na constatatie aan hebben gedaan om het te voorkomen?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by treespotter »

Gaan wij hier nou ineens allemaal voor de twijfelachtige 'waarheid' van een trekproefmeting?
Dat de gemiddelde boomverzorger (en dat bedoel ik niet negatief) geen uitwendige gebreken kan onderkennen wil dan nog niet zeggen dat een getraind oog van een boomcontroleur deze ook niet kan zien.
Een beoordeling begint niet door met je neus bovenop de stam te staan. Al van ver begint de beoordeling met een heel stappenplan.
Boomsoort, locatie, bodemgesteldheid, grondwaterstand en indien mogelijk verleden daarvan, bovengrondse groeiplaats, leeftijd en zijn er in een recent verleden in of bij de groeiplaats recentelijk veranderingen doorgevoerd. Op dit moment ben je nog niet eens in de buurt geweest van de boom. Dan kom je al op twee potentieel risico verhogende factoren die je kan lezen in het voorlaatste bericht.
Populier.
100 jaar.
Is het een nigra dan is de leeftijd niet zo'n enorm grote negatieve factor.
Dan ga je kijken naar de boom. BEGINNEND VANAF EEN GROTE AFSTAND. Kroonopbouw, vertwijging, knopbezetting, locatie van het dode hout, uitzakkende kroondelen, holte's en scheuren.
Geen problemen? Mooi.
Nou eens kijken bij de stamvoet. Waren daar echt geen plaatsen waarneembaar waar de schors los zat of zelfs al gedeeltelijk afbrokkelde? Geen holtes waarneembaar? Lengtescheuren? Onregelmatigheden in het schorspatroon? Nee? Echt niet?
Dan zou een nadere inspectie voor mij ook niet aan de orde zijn geweest en al helemaal geen trekproef.

Vergeet niet dat het erg onstuimig weer is geweest de afgelopen dagen. In ons kleine kikkerlandje is de windkracht 9 à 10 geweest. Maar in Friesland (in het noorden van Nederland) is er op een weerstation ook kracht 11 en zelfs 12 gemeten.
edit... Kimme was mij net voor. :wink:
Last edited by treespotter on 07 Jan 2012, 19:04, edited 1 time in total.
Reason: "Vorige bericht" aangepast in "voorlaatste bericht".
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by KIMME »

ik denk dat "ervaring" hier een sleutelwoord is...
na een tiental jaar begin je tijdens een telefoongesprek al half te beseffen wat er wellicht aan de hand is en ga je even kijken ter bevestiging en om te zien of je niks bent vergeten, want tenslotte is elke situatie anders. Maar je begint de link te leggen naar andere gelijkaardige telefoongesprekken uit het verleden. De reden waarom je nooit een sluitend antwoord kan geven zonder te gaan kijken is omdat mensen het nu eenmaal niet uitleggen zoals het altijd is. Ook weet je na geruime tijd in het vak welke vragen je moet stellen....

Wolter legt het nog veel beter uit ...

Er zijn trouwens nuttige metingen te verrichten ivm trekproeven maar als je verschillende methodes en materialen gaat vergelijken zijn er grote verschillen in resultaten en moet je niet alleen gaan kijken naar wie, wat of hoe maar ook naar materiaal en nog veel andere factoren...
Dit ga ik niet allemaal typen, want dan is de server van treehugs overbelast en moet ik drie dagen vrijaf nemen. Bel even en dan gaan we er een pintje bij drinken....

Een trekproef kan wel degelijk veel meer vertellen dan enkel hoe de grond en standplaats eruit ziet.
Uit een trekproef, afhankelijk van hoe, WIE en met welk materiaal kunnen ook veel andere zaken afgeleid worden. Ook is het belangrijk te weten dat er ook wellicht nog andere metingen dienen te gebeuren dan eraan te trekken alleen. Er zijn bv aerodynamische effecten waarmee in de grafieken geen rekening worden gehouden. Trekken is maar 20% van je resultaat. de andere 80% van je advies is een combinatie van ervaring, andere metingen, kennis, boomsoort, standplaats, en vooral GEZOND VERSTAND!
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by tarzan »

Bla bla gevoel, bla bla ervaring, nog meer bla bla, typisch boomverzorgers.

Inderdaad een pop. van honderd jaar oud laat mijn tenen ook krullen. MAAR als je dan inderdaad geen enkel gebrek wat direct aanwijbaar een gevaarlijk gebrek iskan ontdekken. Wat dan!? Gaan wij bij alle 100 jaar oude pop. de halve wortelkluit vrijgraven (want zoals ik in de foto zag waren de wortels pas zichtbaar verrot vanaf ca. 2m vanaf de stam)? Gaan wij alle 100 jaar oude pop. preventief kappen? Of is het inderdaad zoals Wolter (dank je voor je wat duidelijker antwoorde) schrijft dat wij het gewoon niet aan hadden zien komen?

Wat wij nodig hebben binnen ons vak is vooral bij het onderzoek duidelijkheid dus getallen, normen etc. dit niet omdat wij ons gevoel niet kunnen vertrouwen maar vooral om te voorkomen dat de mensen die het aan gevoel en of ervaring ontbreekt kapadviezen geeft die ongegrond zijn.
groet van Tarzan
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by boomverzorgingbruno »

het ging hier over een boom in bosrijk gebied die weinig of gen schade kon veroorzaken en die nog mooi stond het is gewoon noodweer geweest die deze jongen naar de andere wereld geholpen heeft en meer moet er niet achter gezocht worden .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: dikke eugene RIP

Post by treespotter »

Mooi, dat is dan duidelijk.
Het is altijd lastig om aan iemand uit te leggen dat er "bij uw boom verder geen verhoogd risico aanwezig is". Vooral wanneer je op een woensdag als vorige week naast een ceder staat waaruit een enorme lel van een tak is komen zeilen.
Ik had om een statement te maken mijn auto onder de boom gezet terwijl het nog zo hard aan het waaien was, en dat hielp blijkbaar. :wink:
Vooral op dagen zoals vorige week wordt er enorm veel paniekvoetbal gespeeld.

Elke boom is een potentieel gevaar. Net als ieder mens dat geboren wordt. Maar van bijna ieder mens is op de één of andere manier wel te genieten en dat kun je ook van iedere boom. Dan ga je toch niet bij alle potentiële gevaren preventief maatregelen nemen toch?
Post Reply