Bij deze dan

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Ruud.H
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 127
Joined: 13 Nov 2010, 16:45
Location: overlangel NB

Bij deze dan

Post by Ruud.H »

treespotter , ik noem hetgene wat herman zei ook niet gelogen, het stond alleen haaks op sommige dingen die we op school en in mn stage heb geleerd. Uiteraard is het voor de boom het beste om niet te snoeien , alleen als hij in contact komt met de mens.
Dood hout snoeien was wel nodig , maar daar bleef het dan bij.

Mechanisch zwaar belaste armen die bij uitbreken op de rijbaan kunnen vallen of anders mensen of gebouwen zouden kunnen raken werd ons geleerd om die arm uit te lichten en eventueel te verankeren . (oa Gerrit Jan)

Grote plakoksels die niet meer verwijderd kunnen worden ook uitlichten en eventueel verankeren.
Pechbalken idemdito uitlichten indien nodig. Net als bij plakoksels is dit uiteraard afhankelijk van de gevaarsetting.

Veterane snoei heb ik nog niet genoeg ervaring mee om er een oordeel over te geven of het nodig/zinvol is of niet en dat zal ook per situatie verschillend zijn, maar het was per definitie nooit nodig.Vooral de plataan in het Wasven niet.

Licht innemen van takken kan de boom een stimulans geven om weer te gaan groeien. (Erwin van Herwijnen)

Maar voor het oplossen van deze problemen ben je aan het snoeien, hetgene wat je als boomverzorger dus eigenlijk niet zou moeten doen :?

Het kwam er een beetje zwart wit op neer dat een treeworker dood hout en begeleidings snoei mag doen en verder van de boom af moet blijven, en eigenlijk zou je een boom om moeten zagen ipv ingrijpen met maatregelen. :?

Ik weet dat er veel verschillende meningen en opvattingen zijn in de boomverzorging maar dit vond ik wel een beetje apart , en zeker als gastdocent.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Bij deze dan

Post by Tamil »

maar het was per definitie nooit nodig
.

Dit lijkt me onzin in stedelijke omgeving, we hebben ooit de fout gemaakt er gebouwen straten etc omheen te bouwen, en daar moeten we nu zo goed mogelijk mee om zien te gaan als boomverzorger.


Vooral de plataan in het Wasven niet.
Hier ben ik het wel mee eens! Deze wereldboom had ook prima met rust gelaten kunnen worden, al brak de hele bovenkant er af dan was daar ruimte voor. En het wandelpad had een bordje kunnen dragen niet betreden bij stormweer.
Toch willen we als boomverzorger weer een trucje proberen uit te halen met de natuur om er dubbel en dwars van te kunnen genieten. Namelijk er voor zorgen dat de boom nooit meer gevaarlijk mag zijn, door er een trouwplatvorm onder te maken.

Waarom:
- Een boomverzorger wil vernieuwen zoals in elk beroep.
- Laten we teveel bomen met rust verdienen we niets meer.
- We willen net als in alle andere beroepen kunnen vertellen kijk eens deze heb ik ....etc.

Oftewel wij zijn mensen en dus schadelijk voor bomen! Als je van deze meneer zijn gasaansluiting afpakt, zal hij vanzelf beginnen met snoeien.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Bij deze dan

Post by ludovanmil »

:lol:
ik dacht dat jij ook een houtkachel had Tamil ?
het is vooral heel leuk dat werk in de bomen en daar zit volgens mij ook een punt....m.a.w. kunnen we nog iets verzinnen om te zagen ? :wink:
Tja, er zijn vele bedenkingen bij ons vak m.i., maar ik doe dit nu even het allerliefste :P
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Bij deze dan

Post by Tamil »

Zolang mijn schoorsteen rookt blijf ik het liefst van monumentale veteranen af als deze vrijstaand zichzelf kunnen snoeien, en waar het hout wat naar beneden valt geen serieus kwaad kan.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Bij deze dan

Post by NannoB »

wil ik ook een rokende schoorsteen!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Bij deze dan

Post by Pietje »

Nou, dan laat je je vriendin toch als een schoorsteen roken..?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Bij deze dan

Post by NannoB »

uhm.. Pietje... schoorstenen komen boven mij uit, ik ben 2 meter, mijn ega 1,80 en die rookt niet....
toch maar verhuizen!
Post Reply