lockjack en spiderjack

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

lockjack en spiderjack

Post by gabbel »

Wie van jullie heeft er ervaring met het klimmen met een lockjack of spiderjack, en kan mij zijn of haar ervaringen vertellen.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
Twan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 16 Sep 2009, 23:56
Location: Schaijk
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by Twan »

Dag Gabbel, ik heb een Lockjack op een korte lijn, voor de wat kleinere bomen, maar pak de laatste tijd steeds meer een lijn met knoop. Het klimmen met de Lockjack bevalt mij wel, maar het afdalen gaat wat meer met stoten (zenuwachtiger), waar de knoop beter te sturen is. Wat ik makkelijk vind is om de lijn in de boom te werpen en dan met een voetascender naar boven. De Lockjack loopt dan makkelijk door en je kunt eventueel meteen uitlopen. Kortom we houden hem er wel bij.
willen is kunnen !!!
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by JohnnY »

Ik klim al een jaar of 6 denk ik met de Spiderjack, de Lockjack vind ik persoonlijk een stuk minder prettig.

Na een week klimmen met de SJ was ik er aan gewent, bij me vorige werkgever deden we ook heeeeeeeeeeeeeeel veeel met een telekraan. en de grote afdalingen gaan helemaal super met de SJ en wat ik heel fijn vind is dat hij goed functioneerd onder alle weersomstandigheden.

Echter word hij de laatste tijd niet zo veel gebruikt omdat ik veel met de unic doet experimenteren..
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by timo »

gabbel wrote:Wie van jullie heeft er ervaring met het klimmen met een lockjack of spiderjack, en kan mij zijn of haar ervaringen vertellen.
kl@ten ding. ik ben der klaar mee. heb de spiderjack uit getest paar weekjes geleden. zolang je ophoog gaat is het super. lijn voert er gemakkelijk door. maar naar beneden echt niet fijn. het ding grijpt en reageerd met de kleinste bewegingen. dus gabrielle ik zou het gewoon bij de VT houden
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: lockjack en spiderjack

Post by gabbel »

Weet je wat het is Timo, de VT is een geweldige knoop vind ik.
Maar op het moment dat het nat weer is of je hangt er te lang in dan slaat ie bij mij steeds vast.
Dit kan misschien ook wel te maken hebben met lijn, prusik combi (edelrid x-perience met bee-line) geen idee.
En stiekum wil ik toch ook wel eens met wat anders proberen te klimmen.
Nou weet ik dat de spiderjack redelijk snel is.
Heb hem ongeveer 6 jaar geleden mogen uitproberen maar vondt hem toen te snel.
Kan misschien ook wel de overstap zijn blake hitch zonder katrol.
Dus vandaar dat ik de mening en ervaring van andere vraag om zo de voor en tegens van de jacks vs de VT naast elkaar te leggen en uiteindelijk een beslissing te nemen.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by treespotter »

gabbel wrote:Maar op het moment dat het nat weer is of je hangt er te lang in dan slaat ie bij mij steeds vast.
Gaby, heb jij wel eens aan een Ropeman gedacht? Één van de 'poten' van jou schuifknoop knoop je gewoon aan de biner en de andere poot maak je vast aan de biner door deze in een ropeman aan de biner te klemmen. Hierdoor is de schuifknoop lengte tijdens het werk te verstellen zodat je meer kan spelen met de afklemming.
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by JohnnY »

timo wrote:
gabbel wrote:Wie van jullie heeft er ervaring met het klimmen met een lockjack of spiderjack, en kan mij zijn of haar ervaringen vertellen.
kl@ten ding. ik ben der klaar mee. heb de spiderjack uit getest paar weekjes geleden. zolang je ophoog gaat is het super. lijn voert er gemakkelijk door. maar naar beneden echt niet fijn. het ding grijpt en reageerd met de kleinste bewegingen. dus gabrielle ik zou het gewoon bij de VT houden

Hey Timo,

Dit klinkt echt als een ervaring van 1 dag klimmen.. Zodra je de SJ onder controle krijgt doet hij niet onder voor de VT.

Veel gebruiken en de tijd nemen om hem door te krijgen. je kunt remmen op het zijn aluremblokje of op het houtblokje boven op, door daar de juiste keuze in te maken tijdens het werk zul je er achter komen dat het een fijn ding is.
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by -WOUTER- »

Iedere mechanische "knoop" heeft een langere leertijd nodig om hem onder de knie te krijgen. Maar dat is ook zo met de VT en adnere klimknopen. Die moet je naar je eigen setting leggen en soms een wikkeling meer of minder maakt een enorm verschil.
Dat duurt even en kost wat tijd maar als je eenmaal een goede configuratie hebt (BV experience met een Ocean polyester 8mm 2 wraps 4 over en over) dan maakt het weer niet uit voor de functionaliteit van je knoop. Maar dat is wel effe proberen en erg gewicht afhankelijk, wat voor mij werkt werkt voor iemand anders net niet :wink: dus zelf proberen en fijn tunen net zo lang tot ie perfect is en dan er niks meer aan doen.

climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: lockjack en spiderjack

Post by gabbel »

Das wel heel toevallig Wouter.
Had net bij saf polyester 8mm meegenomen om uit te proberen.
Ga hem er op zetten en uit proberen.
Maar heb jij zelf ook ervaring met de jacks of stijgt de uni hun voorbij?
( ben absoluut niet nieuwschierig hor :wink: )
En Wolter denk dat ik gewoon een keer met je afspreek om te zien wat je precies bedoeld, misschien dat het zien ervan mij het doet herkennen :D
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by ludovanmil »

-WOUTER- wrote:Iedere mechanische "knoop" heeft een langere leertijd nodig om hem onder de knie te krijgen. Maar dat is ook zo met de VT en adnere klimknopen. Die moet je naar je eigen setting leggen en soms een wikkeling meer of minder maakt een enorm verschil.
Dat duurt even en kost wat tijd maar als je eenmaal een goede configuratie hebt (BV experience met een Ocean polyester 8mm 2 wraps 4 over en over) dan maakt het weer niet uit voor de functionaliteit van je knoop. Maar dat is wel effe proberen en erg gewicht afhankelijk, wat voor mij werkt werkt voor iemand anders net niet :wink: dus zelf proberen en fijn tunen net zo lang tot ie perfect is en dan er niks meer aan doen.

climb safe
wouter
:lol:
is er ook een vertaling en bijpassende lijst met afkortingen voor leken Wouter ??
bij wraps denk ik alleen aan eetbare pannekoeken en VT....uuhh....vrije tijd ?
misschien moet ik ook niet alles willen begrijpen.... :?
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Re: lockjack en spiderjack

Post by berry »

Ik klim zelf al 5 jaar met een lockjack twin.
Dit is echt ideaal!
Als je eenmaal een hoofdankerpunt hebt is het teruglopen op een tak en het omhoog klimmen een eitje want je hoeft alleen maar aan je klimlijn te trekken en hij schuift zichzelf mhoog.
Ook met nat weer laat hij goed door.
Het is wel aan te raden om hem in kleine boompjes uit te proberen omdat hij wel vrij gevoelig is.
He that plants trees loves others beside himself
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by -WOUTER- »

@ Gabbel : Ik heb zelf ook een lockjack en is ideaal voor telekraanwerk, verder gebruik ik hem weinig aangezien je niet boven je topanker kunt uitklimmen en het betere springwerk echt onmogelijk is. Spiderjack heb ik een keertje aan mogen ruiken en die is in ieder geval al veel beter te doseren, maar ook daarbij is het klimmen boven topankers en erg haaks op je topanker erg lastig. De uni heeft helaas ook deze problemen maar daar klim ik uitsluitend SRT mee. Voor het echte klim en springwerk blijf ik bij de VT en hitchclimber setup.

@Ludo : VT = valdotain tresse (klimknoop die ik en velen anderen gebruiken)
@Ludo : Wraps zijn erg lekker en in ons vakgebied gaat dit om het aantal windingen dat je stropje om de klimlijn maakt...en idd je hoeft niet alles te weten maar is wel handig als je zo langzaamaan ons vaktaaltje begint te begrijpen ;-)

climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Re: lockjack en spiderjack

Post by berry »

@wouter
Dat het betere springwerk niet te doen is met een lockjack ben ik niet met je eens.
Het is wel degelijk mogelijk als je er een tijdje mee klimt.
He that plants trees loves others beside himself
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: lockjack en spiderjack

Post by -WOUTER- »

Oke, dan heb ik er waarschijnlijk nog niet genoeg mee geklommen :D
- climb fast, move slow -
Post Reply