In de fik

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

In de fik

Post by WiPe »

'The Senator' was de oudste/dikste moerascypres in de VS. Stamomtrek van 10,77 en een (waarschijnlijk zwaar overschatte) leeftijd van 3500 jaar. Omdat een druggebruikster wat beter wou zien waar ze mee bezig was heeft ze een vuurtje gemaakt naast de boom...
En dan graag een minuut stilte.

http://www.nu.nl/buitenland/2753311/dru ... -jaar.html

Of het filmpje
http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Dru ... fz7nhf3olz
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: In de fik

Post by bigbird »

nu die tog is afgebrand kunnen ze em afzagen en kijken hoe oud ie nou daadwerkelijk is
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: In de fik

Post by treespotter »

Het is vreselijk, maar die Amerikanen moeten het niet erger maken dan het is. In hun 'achtertuin' worden hele berghellingen kaalgekapt en daar hoor je geen mens over (uitzonderingen daargelaten).
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: In de fik

Post by dennis »

Die volg ik niet helemaal Wolter, de senator was best een statig boompje en het best wel een behoorlijk triest verhaal toch?
ik klim liever ... dan werken
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: In de fik

Post by treespotter »

Ja daar heb je helemaal gelijk Dennis, maar een drugsverslaafde (of het nou af en toe een pilletje is, coke of meth) is nooit toerekeningsvatbaar en een kaalslag van een berghelling met nagenoeg vergelijkbare bomen door houthakkers in dienst van "het grote geld" is zeker zo kwalijk. Maar daar hoor je gemakshalve ($$$$$) niets over in het Amerikaanse nieuws.
Het gaat per slot van rekening alleen maar over de dollars en het gemis hiervan door het uitbranden van de attractie.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: In de fik

Post by WiPe »

Dat klopt helemaal. Ik stel voor dat we als protest tegen dat soort praktijken alle bomen afzagen die we kunnen afzagen. :evil: :evil: :evil:

Leren ze ineens waarom bomen onmisbaar zijn. :roll:
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: In de fik

Post by Tom »

Het grote geld is vaak een bron van kwaad ja :twisted:

En als een boom dan toch eens het eerbetoon krijgt wat 'm toekomt, en dan gebeurt zoiets, dan is het toch best triest, :cry: . Bomen en ander groen zijn onmisbaar voor ons allen, het is hoog tijd om dat inzicht groter te maken, zelfs onder boomverzorgers en natuurbeheerders, activisten en the 'we didn't know that people'.

Maar waar begint het juiste respect? Bij het kiezen van de juiste voeding? Bij een bewuste job kiezen? Bij het juiste vervoermiddel voor de juiste situatie kiezen? Bij het kiezen van de juiste verpakkingsmaterialen? ... Bij het kiezen van correcte informatie?

Laten we nu eerst allen kiezen om even stil te staan bij het verlies van deze mooie boom.

En onthoud dat elke boom, elk plantje, kruidje, mosje, miertje, diertje telt.

(en dan bedoel ik niet dat we allemaal k*t hippie's moeten worden, al zou het wel helpen :wink: )
Take care, there's not much spare!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: In de fik

Post by treespotter »

Tom wrote:Laten we nu eerst allen kiezen om even stil te staan bij het verlies van deze mooie boom.
Ok, doe ik.



























































































































































































































































































































































































































En weer over tot de orde van de dag.
Mijn orde van de dag? A.s. maandag weer bomen planten. Planten ja. Niet vellen. En wat gaan jullie maandag doen?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: In de fik

Post by WiPe »

Ik ga mezelf maandag op mijn gemak neerzetten en uitrekenen hoe lang het duurt eer die boompjes van jou even dik zullen zijn als den dezen :evil: :mrgreen: :lol:
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: In de fik

Post by Freerk »

Maandag? Boompje vellen 8)

Een dode kastanje op een oude stadswal. Spieringkraan erbij, 38 meter van de boom af. Mooie klus.

Maar op zich wel zonde van zo'n boom. Het zijn toch echt monumenten waarvan we zouden wensen dat we zelfs maar eentje in nederland mochten hebben.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: In de fik

Post by joepiedubbelloepie »

Ra, ra, wat is het verschil tussen een productiebos ? en een boom van 3500 jaar? :roll:

We gaan hier toch niet zitten te janken om productiebos wat afgezaagd word ?

En maandag, ga ik voor minimaal 25 dagen jo beau takken snipperen :wink: (o ja, ik krijg er geen vieze handen van)
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: In de fik

Post by Tom »

Ik ga voor het eerst aan de slag voor een mij nieuw en onbekend bedrijf, dus technisch gezien heb ik nog geen idee, maar het gaat om snoeiwerk begreep ik. Ik zal jullie op de hoogte houden :D .

En we gaan niet janken om productiebos, niet om moderne landbouw, niet om gebruik van fosiele brandstof, genetische manipulatie, bio-industrie ,niet om gedachten dat wij overal de baas over kunnen zijn, ...

Stilte was wel degelijk op z'n plaats voor een keertje, dankjewel
Take care, there's not much spare!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: In de fik

Post by treespotter »

joepiedubbelloepie wrote:Ra, ra, wat is het verschil tussen een productiebos ? en een boom van 3500 jaar? :roll:

We gaan hier toch niet zitten te janken om productiebos wat afgezaagd word ?
Het verschil? Valse sentimentele waarde, veel schreeuwende bezoekers voor de ene en een volledig en enorm groot gematigd ecosysteem voor het andere.
Wanneer ik zie hoe daar (voor onze begrippen volledige provincies) compleet kaal worden gezet Joepie, dan ga ik daar inderdaad wel een beetje om zitten janken. Dan blijkt de macht van het grote geld van bijvoorbeeld de papierindustrie enorm. Allemaal ten koste van een fantastisch 'filter' wat ons klimaat op orde kan houden. Het gaat mij echt niet om "het productiebos". Ik ben zelf van oorsprong ook in hart en nieren een bosbouwer, maar kaalslag is roofbouw, geen bosbouw. Het kan echt anders.
Wanneer je dan op televisie die loggers daar ziet werken (en ik kijk echt graag naar die programma's) dan kruipen de rillingen over mijn rug bij het denken aan de enorme erosieproblemen die in zo'n gebied op gaan treden.

Dan kan ik bij het lezen van zo'n bericht over het uitbranden van één zogenaamd 3500 jaar oud boompje niet anders denken dan is er niet iets anders waar zij zich druk om zouden moeten maken? Om één drugsgebruiker? Of om de manier waarop die Amerikanen omgaan met hun grondstoffen.
Flikker maar weg dat oude papier, hup op de vuilberg. Wij zagen wel weer een nieuwe berghelling kaal. :roll:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: In de fik

Post by Tamil »

Ik zeg alle k*t hippy's zijn drugs gebruikers, :roll: :? of uh huh?

Nee alleen al de moeite die wij nu al nemen om meer over een Amerikaanse boom na te denken, die waarschijnlijk maar 800jaar oud is, maar 3500 klinkt gewoon "vet en groot"

psst, er staan er zo nog 100.000den, eeuwen oude woudreuzen in de regen wouden, daar verbouwen ze ook vaak cocaplanten :shock: oh jee arme bomen :lol:

Ik ben weet zelf maar al te goed wat media met een boom uiteindelijk kan doen, en zonder al die media aandacht, dachten wij dat we morgen gewoon weer bomen gingen helpen 800jaar oud te laten worden.

Dus tip weet je een oude boom, plant er bramen onder,tegen drugsgebruikers en houdt er je mond over tegen iedereen. Behalve op Treehugs dan.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: In de fik

Post by R Schra »

Braamstruiken zijn uitstekende beschermers van allerhande gespuis, ook fikkie stokende zwervers.... Politie gaat er niet op af, die bellen de baas dat ze winkelhaken in de broek krijgen dus de baas belt de eigenaar (RWS, Provincie, Gemeente, Internationaal industrieel) en wij mogen vervolgens met 260PK en slagmaaier de zwerver zijn eco systeem vermalen....... Bij de sleedoorn is het meestal wat rustiger met ongewenste bewoning, is net eens een vos er uit schieten op zijn tijd.

Hier onlangs nog wat knotwilgen in de fik gehad wat ook geweldig mooi is met zo'n schoorsteen effect. Jammer dat wel, maar wel mooi man....
Ronald,

European nogwat
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: In de fik

Post by joepiedubbelloepie »

Sorry, ik stond op iemands tenen. :oops:

Tuurlijk is een productiebos beter en gezonder dan 1 oud veteraan wrak van een boom
maar dat neemt niet weg dat ik het beroerder vindt dat zo'n oude boom naar de kl.. gaat ipv een productiebos, waar al dan niet een omvorming plaatsvindt tot juist minder watergevoellig gebied ??
Er zijn hele arealen bossen aangeplant en verezen op deze aardkloot om het hout, terwijl er een ander type begroeing van nature gestaan heeft.
Het voorkomen dat al dat water door het bos opgeslurpt wordt is op een aantal plaatsen een groot probleem.
Maar ik ben het er mee eens dat het veelal verkeerd uitpakt met dat kloterige geld

En ja je kunt een interessante boom het beste in de bramen laten komen, maar in ieder geval hem zeker niet opwaarderen tot plublieks stuk, want daar gaat het vaak mis.

Je kunt ze wel minder interessant maken voor het publiek, maar dat is in deze club ook wel een beetje moeilijk uit te leggen :wink: En je moet het doen bij een boomsoort die dat aankan.

Dan nu maar even stil :lol:
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: In de fik

Post by boomgnoom »

wat een domme druggebruiker zeg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
met vuur spelen naast een boom , hoe dom !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
en kan ze haar aders niet vinden ?????????????????????????????????
gewoon een arm of beentje afsnijden ,aders genoeg
Image
victim of gnomebashing
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: In de fik

Post by treespotter »

Hé Gnoompie is weer uit zijn winterslaap ontwaakt. Wat is er gebeurt jongen. Stond er iemand naast jou boomholte met een enorme grote motorzaag te blaffen? :mrgreen:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: In de fik

Post by ludovanmil »

:lol:
dat vraagt weer om een gepast antwoord van onze boomgnoom !
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: In de fik

Post by enricovanwees »

Het ijskoude water heeft hem niet bekoeld.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
Post Reply