jullie mening aub

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

jullie mening aub

Post by Philippe »

Collega's, boomliefhebbers;

Bij deze zou ik graag jullie mening willen horen.
Een klant van mij heeft grenzend van haar perceel (niet op haar perceel!!) een prachtige eik staan met stamomtrek 2m15.
Het perceel waarop deze eik staat gaat binnenkort omgevormd worden tot een perenplantage.
Jullie kunnen het misschien al raden maar jawel, de eikenboom moet weg.....
De eigenaar heeft een vergunning ontvangen voor het vellen van de boom.
Mijn klant heeft er veel voor over om deze boom te behouden. Ze gaat zelfs in beroep tegen de vergunning (gezien het Agentschap voor Natuur en Bos negatief advies gaf ; echter niet bindend; voor het verlenen van de vergunning).
Nu zou ik graag jullie mening hierover hebben.
Wat denken jullie om deze prachtige volwassene eikenboom te kandelaberen als een compromis met de huidige eigenaar.
Laat mij uitdrukkelijk vermelden dat ik geen voorstander ben voor het kandelaberen want ik kan met een eerlijk hart vermelden dat ik deze werken niet doe.Echter hier is het zo dat mijn klant graag de boom wilt behouden, liefst in oorspronkelijke vorm maar t'is de eigenaar die niet akkoord gaat want deze zou te veel voedingsstoffen en water ontnemen zo gezegd voor zijn peren (deze heeft zeker nog geen kennins met agroforesty!!)
T'is zelfs zo dat mijn klant op hun kosten de boom heeft laten snoeien (dood hout verwijderen) ten voordele van de eigenaar.

Gelieve jullie mening hierover geven want ik weet het niet goed. Kandelaberen tegen mijn principes in en hopelijk beide partijen tevreden ofwel boom weg en 1 partij, de eigenaar, blij en de andere niet....

Alvast bedankt voor jullie mening
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: jullie mening aub

Post by Pietje »

Het mooie van de eik is niet zozeer de stamomvang, maar de kroon met alles er op, in en aan. Als je dat weghaalt, dan ben je het mooiste kwijt en wat je overhoudt is zo lelijk dat je dat liever ook weg hebt.

Dus....

Planken zagen :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: jullie mening aub

Post by Peterke »

Spijtig maar helaas...
Als het besluit van die eigenaar vast staat, dan vrees ik dat daar zeer weinig tegen in te brengen is.
Laat ons hopen dat de beroepsprocedure iets zal uithalen.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: jullie mening aub

Post by ivo »

Ik weet niet hoe het daar zit met de flora en faunawetgeving, maar ik zou er als de sodemieter een nestkast in die boom hangen! Permanente of zelfs tijdelijke nestruimte zijn beschermd ( in nederland tenminste) volgens de flora en faunawet . Geeft je misschien in ieder geval wat meer tijd hoop ik ...... :wink:
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: jullie mening aub

Post by joepiedubbelloepie »

Hoeveel inkomsten derft deze boom dmv licht of voedseltekort? Dit kun je wel uitrekenen.

Hoeveel peertjes komen er niet aan de fruitbomen door die eik= verschil compenseren

En dat dooie hout had er voor de boom ook wel in mogen blijven zitten, of wordt de boom er beter van dat het dode hout eruit is? :wink:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: jullie mening aub

Post by ludovanmil »

ivo wrote:Ik weet niet hoe het daar zit met de flora en faunawetgeving, maar ik zou er als de sodemieter een nestkast in die boom hangen! Permanente of zelfs tijdelijke nestruimte zijn beschermd ( in nederland tenminste) volgens de flora en faunawet . Geeft je misschien in ieder geval wat meer tijd hoop ik ...... :wink:
:lol:
aansluitend op de hier geopperde ideeen, zou ik een Duif (ik noem maar een leuke vogel) met nest en al verplaatsen naar de eik. En dat blijvend blijven doen, totdat de eigenaar in ziet dat het een ondoenlijke zaak wordt het weghalen van de boom.
Wat je ook nog kan doen;
Een serieus gesprek met de eigenaar over het mogelijk behoud van de eik 9met alle kennis die je in huis hebt over bomen , groeiwijze etc.), een compensatie (€€) van de klant daar tegenover stellen voor productieverlies van de peertjes? :wink:
wat je altijd nog kan doen, zoals Pietje zei;
afzagen: kandelaberen is een kuloplossing mijns inziens. Als ik jou kop eraf zaag ben je ook niet meer zo tof, dan maar afzagen die handel.
succes !
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: jullie mening aub

Post by Joris »

stuk grond met eik en al opkopen, verplanten, fysiek geweld, ...

Typisch voor natuur en bos om zo een zinnetje van ' niet binden' in hun advies te zetten. Zo kan iedereen rustig zijn zinnetje blijven doen.

Ik zou rechtstreeks met Natuur & Bos contact opnemen om die mee te laten wegen op de vergunning.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: jullie mening aub

Post by WiPe »

Pietje wrote:Het mooie van de eik is niet zozeer de stamomvang, maar de kroon met alles er op, in en aan. Als je dat weghaalt, dan ben je het mooiste kwijt en wat je overhoudt is zo lelijk dat je dat liever ook weg hebt.

Dus....

Planken zagen :wink:
De natuurwaarde van knoteiken moet je ook niet onderschatten. Wat dat betreft: hoe holler hoe beter.
Maar als je een eik van dit kaliber wil omturnen tot een knoteik kun je idd. beter vellen.

Het lijkt me het verstandigste om druk uit te oefenen via Natuur & Bos. Dat hun advies niet bindend is, heeft meer te maken met wetten dan met hun eigen politiek.
Last edited by WiPe on 05 Mar 2012, 16:20, edited 1 time in total.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: jullie mening aub

Post by Marc »

Tja, kandelaberen is geen compromis natuurlijk voor een eik.

Ik zou je klant adviseren zich erbij neer te leggen. Als de vergunning reeds is afgegeven, gaat het toch lastig en kostbaar worden er tegen in beroep te gaan. Het behoud van de boom red je niet middels juridische procedures of wetgeving helaas, maar alleen door de eigenaar te overtuigen van het belang van deze unieke boom.

Als de eigenaar de boom weg wil hebben en de waarde van behoud ondergeschikt acht aan zijn economische motieven, dan zal dat hem toch wel lukken er voor te zorgen dat de eik weg zal moeten over een aantal jaren, middels de bekende maatregelen.

De vergunning is afgegeven, eigenaar wil de boom weg hebben. Leg je erbij neer en probeer eventueel de opdracht te krijgen als je het werk wil doen.
Image
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: jullie mening aub

Post by timo »

wipe @ De natuurwaarde van knoteiken moet je ook niet onderschatten. Wat dat betreft: hoe holler hoe beter.
Maar als je een eik van dit kaliber wil omturnen tot een knoteik kun je idd. beter vellen.@



daar ben ik het niet eens wipe. ik vind als je ook maar iets kan laten staan is altijd beter dan helemaal weg zagen. je moest is weten wat een kale stam of stobbe voor meerwaarde levert voor de flora en fauna.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: jullie mening aub

Post by WiPe »

Dara heb je een punt. Ik had beter geschreven dat je een eik van dit kaliber niet meer moet omturnen tot knoteik omdat de kans bestaat dat hij het niet overleeft. Maar een dode stam heeft inderdaad ook een grote ecologische waarde.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: jullie mening aub

Post by boomverzorgingbruno »

WiPe wrote:Dara heb je een punt. Ik had beter geschreven dat je een eik van dit kaliber niet meer moet omturnen tot knoteik omdat de kans bestaat dat hij het niet overleeft. Maar een dode stam heeft inderdaad ook een grote ecologische waarde.
maar in belgie staat het reeds vol met dode en holle en gekandelaberde stammen .
laat een oen niet zomaar doen !
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: jullie mening aub

Post by Philippe »

Collega's, Boomliefhebbers,

Eerst en vooral bedankt voor jullie mening.
Het is altijd leuk en goed om een bepaald probleem vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
Helaas is besloten om de eik te vellen, bij deze zijn jullie hiervan op de hoogte.
Helaas is in België een boom niet zo beschermd.
Bosdecreet is sterk in gerechtelijke wereld maar 1 boom in natuur, dus het natuurdecreet stelt niet zo veel voor.
Helaas is het nu zo dat voor advies het ANB niet meer in aanmerking komt, alles wordt nu geadvisserd door dienst landbouw...

Een terechte opmerking i verband van nestplaatsen. Hier is het Soortenbesluit van toepassing. Echter moest ik maar eens betrapt worden om een nest te plaatsen....

Nogmaals bedankt voor jullie respons en aan allen een fijne avond toegewenst.

Groeten
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: jullie mening aub

Post by treespotter »

Ja, dan is een boom ineens mandelig en mag er alleen iets aan gedaan worden wanneer beide eigenaren instemmen.
Voor dit moment is het volgens mij gewoon vette pech. Eigenaar wil de boom kwijt en heeft een vergunning.
Post Reply