V&A

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

V&A

Post by ErikSint »

Hallo collega huggers,

Laatst ben ik benaderd om als gecertificeerd boomverzorger als derde partij een aantal werkzaamheden uit te voeren via een gerechtelijk bevel.

In het gerechtelijk bevel is opgenomen dat een douglasspar van ongeveer 20 tot 25 jaar oud getopt dient te worden zodanig dat deze weer door kan groeien. De plek waar ik voorgenomen heb hem te toppen heeft een takkrans met zowel "volgroeide"
als beginnende takken. Hij is ongeveer 13 meter hoog en er gaat ongeveer 2 meter af.

Allereerst wil ik aangeven dat ik natuurlijk niet graag bomen toppen maar in dit geval is het, ik of een ander de top gaat er af. De vraag is echter of de maatregel die ik neem niet te grof is. Ik ben van mening dat dit niet zo is maar ik weet natuurlijk niet alles.

Groeten Erik
daar kun je boom op zeggen
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: V&A

Post by -WOUTER- »

ik ben ernstig benieuwd waar al die gerechtelijke dwalingen vandaan komen de laatste tijd...heb vandaag en antieke amerikaanse eik compleet eenzijdig moeten innemen (20 cm snoeiwonden) omdat de eigenaar een advocaat erop stond zijn buurman die had geklaagd over bladval zijn gerechtelijke zin te geven.... :? :?

volgende actie wordt denk ik de complete boom vellen...want je kunt nog zo mooi (en in dit geval niet zo mooi) snoeien maar de wind blaast de blaadjes toch waar hij wil :lol: :lol:

Ik denk dat het toppen van 2 meter in de hoogte geen kwaaf kan, maar de uitgroei zal wel zorgen voor een onbalans in de top en meer kans op breuk van de nieuw gevormde topjes ..... dus een beetje een kromme redenering van die edelachtbare. Kun je er beter onder een meter of 2 tussenuit zagen :lol: :lol:

succes ermee
grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: V&A

Post by ivo »

Dat zijn ondankbare klusjes Erik. Volgens de eigenaar van de boom zal er altijd teveel afgaan, terwijl de gene die last van de boom heeft , altijd vindt dat er te weinig afgaat.
En als je zo'n klusje gaat doen ,probeer het dan te krijgen op urenbasis en niet als aangenomen werk . Gezeik krijg je sowieso :?

Al hoop ik voor jou dat het anders wordt, maar mijn ervaringen zeggen anders.....
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: V&A

Post by R Schra »

hoezo ben je (3e)partij? je speelt alleen maar 'beul'..... wat is de achtergrond/reden van het toppen? meaw waar is de uitspraak op gebaseerd?

Is er iemand als deskundige gehoord/aangevoerd in deze zaak bij de rechtbank? want als de apex van de boomtop verdwenen is na het toppen, hoe kan die dan door groeien? ja ik weet het allemaal makkelijk en begrijpelijk uit te leggen.......
Ronald,

European nogwat
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: V&A

Post by Pietje »

Een beul is ook een partij :wink:

Tussen Wouter en Erik in: een aantal jaren geleden 2 Weymouthdennen kaal gezet aan 1 kant, rechtsbijstandsverzekering betaalde deze actie.
Eind van de eerstvolgende zomer waren de bomen dood. En dat was niet waar de buurman op uit was; hij heeft niet met zout lopen strooien of zo...

Sterkte, Erik! Hier wordt niemand blij van! :D :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: V&A

Post by enricovanwees »

heb ook ooit eens zo iets gehad, alle takken onder de tjop zijn een nieuwe bredere evenhoge top geworden, dus terug bij start oid. Jaap van tarzan mocht ook redeneren in zo een zaak, duurde id uren langer. voor de een te weinig en te veel voor de ander. dus urentarief en niet offerte. succes.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: V&A

Post by treespotter »

Er bestaan geen gerechtelijke uitspraken waarbij de snoei de dood tot gevolg mag hebben. Snoei mag best rigoureus worden uitgevoerd, maar de fysiologie van de boom moet de ingreep wel toelaten. Het kan dus niet zo zijn dat de erfgrens heilig verklaard wordt ten nadele van de boom.
Snoei kan soms een verplichting zijn. Een 'verplichting' die vaak te laat wordt opgelegd en alleen gefaseerd deels kan worden opgelost. :wink:
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: V&A

Post by ErikSint »

Nou de rechtzaak is aangespannen omdat er op bepaalde punten op het erf geen zon aanwezig was. De bomen staan binnen 1,5m van de erfgrens en zodanig is bepaald dat de boom gesnoeid mog worden door de buurman van de eigenaar van de bomen.

Zelf vond ik het bewonderingswaardig dat de man de rechtzaak heeft gewonnen, maar desalniettemin zal de top verwijderd worden.

En R Schra (zonder hopelijk als een complete leek over te komen) wat bedoel je met de apex van de top?

En het is gelukkig wel op urenbasis. Er is wel een (enigzins ruime) prijsindicatie afgegeven.

groeten erik
daar kun je boom op zeggen
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: V&A

Post by WiPe »

ErikSint wrote: En R Schra (zonder hopelijk als een complete leek over te komen) wat bedoel je met de apex van de top?
De apex is het uiteinde, in dit geval de eindknop die uitloopt en voor nieuwe lengtegroei zorgt. De meeste coniferen (niet allemaal) vormen geen slapende ogen van waaruit ze gaan uitlopen. Op die manier kunnen er geen nieuwe topscheuten gevormd worden.
Maar coniferen gaan wel hun zijtakken rechtop duwen om van daaruit een of meerdere toppen te vormen. Ik heb het al vaker meegemaakt dat zo'n tak die omhoog geduwd wordt uitbreekt omdat de tak onvoldoende bestand blijkt tegen de zijwaartse torsiekrachten die kunnen ontstaan wanneer de tak naar opzij gebogen wordt door rukwinden.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: V&A

Post by joepiedubbelloepie »

Gewoon de top eruit meppen, over een jaar of 30 kun jij dan een mooie kromme zitbank zagen. :wink:

"recht"spraak :roll:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: V&A

Post by treespotter »

Ja, jij hebt makkelijk praten Joepie. Jij lult alles recht wat krom is. Die jongens moeten met hun zaagjes over 10 jaar de boel weer recht breien en er een puntje aan draaien (of zuigen). :lol:
Post Reply