het franse klimsysteem

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

het franse klimsysteem

Post by Roel »

kan iemand mij uitleggen wat het franse klimsysteem is? en word het veel gebruikt?
kan er zelf niks over vinden

gr roel
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

France klimsysteem

Post by Alexander »

Ik zou zo niet weten wat er bedoel wordt.
Wie heb je hier over horen spreken? Het zou kunnen dat het over de "franse knoop" ging.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

het franse klimsysteem

Post by Roel »

ik heb het zelf gelezen op de site van poel. Bij de klimmaterialen catalogus staat bij de lock-jack dat het ook het franse klimsyteem kan overnemen
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Post by berry »

hee roel

ik denk dat het hier gaat over de "franse prusikknoop" of wel de "marchard tresse".
De marchard dus.
een klimmers knoop die makkelijk touw geeft en niet gauw vast gaat zitten.
Vandaar de vergelijking met de "lock jack"denk ik.

greetz berry
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Post by kluit »

yep, berry volgens mij heb je gelijk.

het is af en toe even verwarrend omdat elke streek het beestje een andere naam geeft!
maar over het algemeen(lekker vaag) zijn de `franse knopen` de marchard tresse en de valdotain tresse. het enige verschil tussen deze is dat de marchard met eindeloze loop(net als een lange prussikloop) geknoopt word en de valdotain geknoopt word met een enkel lijntje met twee vissersknopen. en dan met een katrolletje ertussen.
harstikke snelle knoop en heb er veel lol van, maar wel een knoop waar ervaring voor nodig is. toen ik er zelf mee begon te klimmen begreep ik hem nog niet helemaal. en dan dus de boom in en dan doorkrijgen dat ie niet ´pakt`. wel even schrikken... dus eerst op de grond oefenen en zeker weten dat ie pakt!! nog steeds is het oppassen als je er een nieuw schuifknooplijntje tussen doet welke van een andere makelij of diameter is. het reageerd namelijk anders op elke lijn. en dus ook als je je oude schuifknooplijntje op een nieuwe lijn zet! heb een vriend die er niet aan begint omdat hij het teveel babysitten vind. dus alleen uitproberen als je gevorderd bent en je goed uit laten leggen door iemand die er ervaring mee heeft!! eerst goed worden en dan pas snel!!!

kluit
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

roel

Post by Roel »

hey berry,

ben het helemaal met je eens.

Maar voorlopig gebruik ik de strassers met kartol wel (deze gebruik ik al wat langer)
Ik heb de machard wel een gelegd en uitgeprobeerd maar vind het maar een spannend knoopje. was benieuwd wat het woord franse klimsysteem betekende
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

bedoel kluit
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

strassers met kartol

Post by JohnnY »

ik heb net een stukkie geleze over knopen. marchard tresse en valdotain tresse
ik gebruik zelf na het lezen van de omschrijving de valdotain tresse maar ik probeer graag nieuwe dingen en nieuwe knopen nu klinkt de strassers met katrol mij niet echt bekend Wie Helpt mij!!!!
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Hallo JohnnY,

de knoop die jij bedoelt heet eigenlijk anders. Dat is de distel. Hieronders staat een site met heel wat knopen (dus je kunt voorlopig vooruit)

http://www.mytreelessons.com/friction%20hitch.htm

Groeten,

Roel
Post Reply