bomen verplanten

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

bomen verplanten

Post by dustinvm »

Vandaag heb ik een aantal bomen verplant. De locate is het drukke Amstelaan in Deventer. Oorspronkelijke plan was om de bomen in de bak van een kraan te vervoeren, ben blij dat we dat niet gedaan hebben :D.

Het ging hier om een aantal linde's, eik en essen. De grootste boom was een linde van zo'n 14 a 15 meter Hiervoor hadden we een verplantmachine ingehuurd. De bomen moesten 500 meter verplant worden. Ondanks de vele obstakels zoals druk rijverkeer, fietsers , verkeersborden, lataarnpalen, en stoplichten is het goed verlopen:D.

afgezien een krom stoplicht :lol:
Attachments
boomgat graven
boomgat graven
IMG00032-20120405-1122.jpg
boompie eruit halen
boompie eruit halen
transport
transport
obstakels
obstakels
nog meer obstakels
nog meer obstakels
door de woonwijken
door de woonwijken
this is what we do!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: bomen verplanten

Post by Pietje »

Beter verplanten dan omzagen, dat kan altijd nog!

Toch ben ik bang dat die Linde het zwaar gaat krijgen met dat kleine kluitje...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: bomen verplanten

Post by dustinvm »

Pietje wrote:Beter verplanten dan omzagen, dat kan altijd nog!

Toch ben ik bang dat die Linde het zwaar gaat krijgen met dat kleine kluitje...
de toekomst zal het weten, we konden hem ook niet breder maken ivm leidingen die op 1,5 meter afstand waren. het was dit of de zaag.
this is what we do!!!
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: bomen verplanten

Post by ivo »

Mooie machine! Wat is de max. Kluitdiameter die hij kan scheppen?
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: bomen verplanten

Post by dustinvm »

we waren 1 keer heel dichtbij de leidingen die op 1,5 meter van boom stonden. Dus ik schat zo'n 2.80, ik weet het niet precies
this is what we do!!!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: bomen verplanten

Post by Marc »

Pietje wrote:Beter verplanten dan omzagen, dat kan altijd nog!

Toch ben ik bang dat die Linde het zwaar gaat krijgen met dat kleine kluitje...

Dat was ook mijn gedachte meteen, Pietje. Daar komen dit jaar geen druiven in ben ik bang.
Image
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: bomen verplanten

Post by ivo »

Hoop dat je de bomen goed vast hebt gezet. Zo'n mooi halfrond kluitje draait zo de grond uit met een beetje stevige wind.... Leuk project lijkt mij verder! Zal voor de bomen gaan duimen dat ze het maar goed mogen doen. :)
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: bomen verplanten

Post by enricovanwees »

VRAAG aan de kenners en geleerden; is het beter voor de boom om in dit geval de kroon eerst te verkleinen? Zodat de kroon minder wind vangt en minder water nodig heeft?
Ik wou dat ze dat soort acties hier in de stad ook vaker deden. Wel zijn er steeds meer mensen die kachelhout nodig hebben. Ondertussen heb ik enkele bomen met verplaatsing voorbereiding gezien op een van onze dreven.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: bomen verplanten

Post by treespotter »

enricovanwees wrote:VRAAG aan de kenners en geleerden; is het beter voor de boom om in dit geval de kroon eerst te verkleinen? Zodat de kroon minder wind vangt en minder water nodig heeft?
Nee.
Bij het gebruik van deze machines moet je twee dingen heel goed in de gaten houden.
1. Technisch is alles mogelijk. Fysiologisch zijn er grenzen.
2. Een boomverplanting is iets anders dan het verzetten van een stam met takken wanneer iemand ineens vind dat het moet.

Uitleg punt 1
Kijk de volgende keer eens hoe breed de schep is op ongeveer 30 à 40 cm diep. Deel die afstand door acht. Dan weet je hoe dik de boom maximaal mag zijn om een onvoorbereide verplanting redelijk succesvol uit te kunnen voeren. Deze diameter zal zeker weten kleiner zijn dan de diameter die de aanbieder van de machine aangeeft.
Dat is het verschil wat boomtechnisch mogelijk is en wat een machine technisch aankan.

Uitleg punt 2
dustinvm wrote:
Pietje wrote:Beter verplanten dan omzagen, dat kan altijd nog!

Toch ben ik bang dat die Linde het zwaar gaat krijgen met dat kleine kluitje...
de toekomst zal het weten, we konden hem ook niet breder maken ivm leidingen die op 1,5 meter afstand waren. het was dit of de zaag.
Laat mij eens raden. Een wegreconstructie waarbij de wegeigenaar de te verplanten bomen bombardeerde tot schaamgroen?

Ik heb met een vergelijkbare machine ooit net iets te grote onvoorbereide beuken verzet (ook dit was een gevalletje schaamgroen). Van de zes 'verplante' bomen is er uiteindelijk na vele jaren één gehavende boom overgebleven.
De kleine kwekerijbomen die de dode verplante bomen hebben vervangen zijn ondertussen de oude qua grootte en verschijning ver voorbij.
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: bomen verplanten

Post by dustinvm »

MAL wrote:
Pietje wrote:Beter verplanten dan omzagen, dat kan altijd nog!

Toch ben ik bang dat die Linde het zwaar gaat krijgen met dat kleine kluitje...

Dat was ook mijn gedachte meteen, Pietje. Daar komen dit jaar geen druiven in ben ik bang.
ik weet dat nog niet zo, zelfs met de machine rijdend vlogen de vogels erin, en gingen ze op de tak zitten. Stomme beesten :mrgreen:
this is what we do!!!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: bomen verplanten

Post by Marc »

dustinvm wrote:
MAL wrote:
Pietje wrote:Beter verplanten dan omzagen, dat kan altijd nog!

Toch ben ik bang dat die Linde het zwaar gaat krijgen met dat kleine kluitje...

Dat was ook mijn gedachte meteen, Pietje. Daar komen dit jaar geen druiven in ben ik bang.
ik weet dat nog niet zo, zelfs met de machine rijdend vlogen de vogels erin, en gingen ze op de tak zitten. Stomme beesten :mrgreen:
Ik had niet over duiven maar over druiven :-) die komen er zeker niet in dit jaar.

Hoe is het eigenlijk met de bomen? Het vochtige koude voorjaar lijkt me een gunstige factor voor je bomen met relatief klein kluitje. Echter al staan ze er vermoedelijk fris bij nu, zegt dat weinig denk ik. Ik ben benieuwd of er eind augustus nog groen blad in hangt.
Image
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: bomen verplanten

Post by dustinvm »

ik heb hem nog niet gezien, ga zeker een keer kijken :D
this is what we do!!!
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: bomen verplanten

Post by dustinvm »

Nu even een vervolg. Vandaag ben ik even langs de verplante bomen geweest. Was wel reuze benieuwd hoe het eruit zag. De linde's doen het aardig goed, ze staan mooi in het blad, ze vielen me 100% mee. Verder de eiken doet er 1 daarvan wel goed. Helaas de andere wat minder. Deze had helaas schade aan de stam gekregen tijdens het transport met de verplantmachine. Verder was er een lijsterbes bij geplant, daar was ik zelf niet bij. deze staat zeer matig in het blad, en aan het dode hout te zien deed hij het ervoor ook niet goed. Ik heb van een paar bomen foto's
Attachments
IMG00120-20120711-0756.jpg
IMG00122-20120711-0756.jpg
IMG00123-20120711-0757.jpg
IMG00119-20120711-0756.jpg
this is what we do!!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: bomen verplanten

Post by boomverzorgingbruno »

het lijkt wel een beetje op lijken verplanten.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply