Rooien kastanjes Maastricht

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Rooien kastanjes Maastricht

Post by noel2512 »

User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Rooien kastanjes Maastricht

Post by ludovanmil »

tja,
wat moet je ervan zeggen...sowieso heel jammer natuurlijk, maar mogelijk ook nodig ?
Naast het besmettingsgevaar vraag ik me af hoe breukgevoelig de kastanjebomen nu zijn door deze aantasting ? M.a.w. is de reden dat er nu direct enkele honderden bomen gerooid moeten worden ?
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: Rooien kastanjes Maastricht

Post by Ginkgo »

Ik denk dat het breukgevaar voornamelijk de oorzaak is van de secundaire aantasters, bijvoorbeeld oesterzwam. Het houtweefsel wordt er bros van.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Rooien kastanjes Maastricht

Post by treespotter »

Ginkgo wrote:Ik denk dat het breukgevaar voornamelijk de oorzaak is van de secundaire aantasters, bijvoorbeeld oesterzwam. Het houtweefsel wordt er bros van.
Precies Ginkgo. De bloedingsziekte is bijna nooit een dodelijke ziekte. Hooguit bij bomen met een kleine stamdiameter, maar ook die worden zelden dusdanig aangetast dat de dood erop volgt.
Kastanjes rücksichtslos vellen omdat deze zijn aangetast door bloedingsziekte is een gevalletje "erg kort door de bocht". Dan hoor je toch op zijn minst te wachten op de structurele verzwakking die veroorzaakt wordt door de secundaire aantasting of te wachten totdat het grootste gedeelte van de kroon is uitgedroogd.

Dit artikel van De Limburger klinkt bijna alsof de bloedingsziekte wordt aangegrepen om de kastanjes te 'mogen' vellen.
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: Rooien kastanjes Maastricht

Post by noel2512 »

User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: Rooien kastanjes Maastricht

Post by JohnnY »

Misschien lopen de kastanjes al met al hard achteruit en hebben ze de knoop doorgehakt om te kiezen voor grootschalige kap en dan de straten te herinrichten met een ander soort bomen.

Dit gebeurde namelijk bij een andere gemeente een paar jaar terug waar ik in opdracht van de gemeente wekelijks tientallen bomen moest kappen. Daar is toen ook alles weg gehaald en nieuw terug gezet. En dat ziet er ondertussen weer goed uit. Bomen voor de volgende generaties zeg maar..
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Rooien kastanjes Maastricht

Post by treespotter »

% aantasting NVT?
Wat zou daar de uitleg kunnen zijn...
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Rooien kastanjes Maastricht

Post by ludovanmil »

wat mij dan het meest opvalt is dat nest in de boom :( kappen tzt okay, misschien hier en daar nog ff wachten misschien ?? :)
Post Reply