Mysterieuze coniferenziekte ... ?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Mysterieuze coniferenziekte ... ?

Post by Pietje »

Hoi allemaal,
Een paar berichtjes in de krant en een komkommertijd-journaal hebben melding gemaakt van een mysterieuze coniferenziekte. Vervolgens vragen een hoop mensen me of ze wel de haag mogen scheren, of de ziekte besmettelijk is, wat er aan te doen is.
Volgens mij is het slechts een gevolg van de droge lente, maar heeft er misschien iemand hierover iets anders vernomen?

Peter

PS: ik moet zeggen dat er wel heel veel coniferen staan te kwarren cq al dood zijn. Maar er zijn zowieso veel bomen die het nog steeds moeilijk hebben en nog steeds veel blaadjes laten hangen.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

je hoort er inderdaad veel verschillende dingen over, de één zegt dat het komt door het warme najaar, mensen hebben dus nog laat de haag gesnoeid, en dus daarna de invloed van de vorst. Een ander zegt weer dat het de thujakever is, en weer een ander zegt dat het spint is.En misschien is het wel een combinatie van alledrie de factoren. Zelf zou ik geen definitieve oorzaak kunnen geven. Ben benieuwd!
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Als Coniferen niet tegen wisselvallig nederlands weer kunnen waren ze er al lang niet meer geweest. Wij (alex en ik) hebben al enkele keren vragen van mensen gehad omdat hun coniferen erg snel dood gingen terwijl er jaren ervoor niets mee aan de hand was. Zowel individuen als hagen. Een van de bomen weas venield door een of ander torretje wat zich een weg door de coniferen heen boord. De andere hebben iid een soort van spint-aantasting waar dan ook weer een soort van kleine geligbruine beestjes doorheen lopen. Geen idee wast het is en hoe je het oplost maar hoe meer ik rond kijk hoe meer bruine coniferen ik zie.
Ook al ben ik niet zo'n coniferen fan ik begin me toch zorgen te maken.

GRRR Zjoske
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Bij ons gingen vroeger de meeste coniferen dood door beestjes met groene of donkerblauwe pootjes.

De laatste jaren worden ze steeds meer vernield door beestjes met rode, lichtblauwe, grijze of soms zelfs oranje pootjes.
Als je goed kijkt zie je vaak ook iets op doe pootjes staan. Vaak iets in de trand van



















Pfanner, Stihl, Husqvarna of Sticomfort.



Als het geen kevertjes zij dan zijn het wel mijten of luizen. Feit is wel dat de diversiteit van aantastingen explosief groeit.

Was het een aantal jaren geleden alleen maar de luis op de linde. Sinds een aantal jaren hebben wij ook al de Beukenbladluis en sinds kort de Berkenbladluis.

Vandaag zagen wij een moerascypres vol zitten met heeeele kleine kevertjes (iepespintkevertjes maar dan maar 1,5mm groot). De boom was dood, maar dit was niet door de boorgangen. Volgens Tamil zou het wel eens een zelfde probleem kunnen zijn als met de iepenspintkever (de kever is de drager van de ziekteverwekker). De boom had bruine verkleuringen onder de schors.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

treespotter wrote:Bij ons gingen vroeger de meeste coniferen dood door beestjes met groene of donkerblauwe pootjes.

De laatste jaren worden ze steeds meer vernield door beestjes met rode, lichtblauwe, grijze of soms zelfs oranje pootjes.
Toch zijn deze ogenschijnlijk nutteloze beestjes van groot belang in de kringloop. Deze uiterst complexe kringloop bestaat voornamelijk uit het heen- en weer bewegen van gekleurde briefjes met getallen er op (waarbij de getallen 5, 10, 20 en 50 het vaakst voorkomen). En deze kringloop heeft het heel moeilijk; de laatste tijd zijn er steeds meer plaatsen waar deze briefjes zich ophopen, terwijl op andere, grotere gebieden deze briefjes steeds schaarser worden. Het lijkt er op dat bovengenoemde gekleurde beestjes deze briefjes weghalen van de plaatsen waar een overschot is en deze brengen naar gebieden waar veel te weinig briefjes zijn.
De beestje hebben het moelijk, omdat onderzoek heeft aangetoond dat deze briefjes een verband hebben met de hoeveelheid eten die deze beestjes kunnen bemachtigen. En zonder eten kunnen ze die coniferen niet te lijf, wat weer gevolgen heeft voor de hoeveelheid gekleurde briefjes. Eenmaal in deze cirkel is het voortbestaan van het beestje ernstig bedreigd.

Ook langdurige regen (zoals vandaag in zuid nederland) heeft gevolgen voor de activiteit van deze beestjes. Ze schijnen zich dan binnenshuis, achter de PC, te verenigen in een soort netwerk-praatgroepen. De grootste lol schijnen ze te hebben om soortgenoten te vervelen met flauwe lappen tekst. Maar dat moet nog door nader onderzoek bevestigd worden.

Tot zover geciteerd uit de nieuwsbrief van de universiteit van Harderwijk.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Pietje wrote:Ook langdurige regen (zoals vandaag in zuid nederland) heeft gevolgen voor de activiteit van deze beestjes. Ze schijnen zich dan binnenshuis, achter de PC, te verenigen in een soort netwerk-praatgroepen. De grootste lol schijnen ze te hebben om soortgenoten te vervelen met flauwe lappen tekst. Maar dat moet nog door nader onderzoek bevestigd worden.

Tot zover geciteerd uit de nieuwsbrief van de universiteit van Harderwijk.
Toch zag ik vandaag in Ameide een beestje met grijze pootjes weer de hele dag in de regen in de boom knagen.
Dit keer was de rechter boom het haasje. Ik heb nu wel een extra aanknopingspunt aangaande de herkomst van het beestje. Het klom namelijk 's morgens vroeg uit een licht en donkergroen coconnetje waar iets als betuwehuppeldepup op stond. :D
Attachments
nf_IMG_3256.JPG
nf_IMG_3256.JPG (78.94 KiB) Viewed 6895 times
Administrator

Post by Administrator »

treespotter wrote: Toch zag ik vandaag in Ameide een beestje met grijze pootjes weer de hele dag in de regen in de boom knagen.
Dit keer was de rechter boom het haasje. Ik heb nu wel een extra aanknopingspunt aangaande de herkomst van het beestje. Het klom namelijk 's morgens vroeg uit een licht en donkergroen coconnetje waar iets als betuwehuppeldepup op stond. :D
Hé die heb ik laatst ook gezien... men denkt dat het beestje uit Sri Lanka komt (tijgers anyone?)
Maar blijkt toch al jaren te resideren in Nederland.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ramon wrote:Hé die heb ik laatst ook gezien... men denkt dat het beestje uit Sri Lanka komt (tijgers anyone?)
Maar blijkt toch al jaren te resideren in Nederland.
Aha. Een zogenaamde T.... Tijger.

Het zou best kunnen, maar deze was goed te verstaan en zeker niet agressief. Ik geloof ook niet dat deze op enige manier religieus gehinderd werd. 8)
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Volgens mij is Sri Lanka zo'n gebied met een schaarste aan van die getallen-briefjes. De theorie van de universiteit van Harderwijk zou bevestigd worden als dat Betuwehuppeldepup-beestje hier briefjes weghaalt en meeneemt naar Sri Lanka. Misschien moet dit nader onderzocht worden.

Maar het is hier droog (nadat er gister 25mm is gevallen), dus we houden het kort. :-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply