lering ende vermaak & onderaan beginnen

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

lering ende vermaak & onderaan beginnen

Post by Tien »

Na blokje 1 en 2 vorig jaar gevolgd te hebben (3 & 4 pas volgend jaar ivm knie laten repareren) was het advies 'oefenen oefenen en nog eens oefenen'!
Zo gezegd zo gedaan, basis klimset gekocht, 2 zaagjes erbij, ladder aan geschaft en de bomen in.
Er breekt wel eens een takje af, waar je net je gewicht hebt opgezet, maar voor alsnog geen rare dingen.
1 minder punt, ik oefen alleen, ken niemand in de buurt die mee kan oefenen en m'n partner moet ook wel eens werken.
Vorige week, windkrachtje 4 (aan zee) besloot ik de abelen op te kronen, op straffe van een boete van het Waterschap.
ladder tegen de zijtak, lekker laten staan, altijd makkelijk, hangen aan de te zagen tak en zagen maar.
De tak had iets teveel gewicht (paste echt niet op de weegschaal en zo groen als gras he, dan krijg je dat).
De zijarm maakte een prachtige val, recht naar beneden, zo de sloot in waar ik bijna boven hing, geen punt.
Maar de tak waar ik aan hing veerde bij zoveel 'verlichting' verder terug omhoog als ik hoopte, ladder viel er onder door in mijn dubble-loop lijn.
Na het vallend hout nagekeken te hebben voelde ik wat aan de lijn trekken, de ladder hing erin.... en de zware tak lag op de lijn die nog op de grond lag....
Geen beweging in te krijgen, metertje of 5 boven de grond.... Wat een geweldig leerpuntje, smullen, want hoe moest ik er nu uit.
De ladder heeft ruimte in mijn lijn gecreerd door het gewicht, ik heb eerst de ladder via de lijnen naar me toe getrokken, vastgehouden met mijn voeten had ik wat speling op m'n lijn.
Zo heb ik me 3 meter kunnen laten zakken, maar die laatste 2 meter??? ladder langzaam laten zakken en losgelaten.
Ben maar uit mijn tuigje geklommen en me zo op de grond laten 'vallen' .... Toen met shakey-legs mijn fototoestel gaan halen, want vond het een sublieme beginnersactie; super leerzaam, creatief opgelost en niet voor herhaling vatbaar.
Tips en adviezen altijd welkom ............ what can i say more ;-)
Attachments
Lering ende vermaak (3).jpg
Lering ende vermaak (3).jpg (180.78 KiB) Viewed 13227 times
Lering ende vermaak (4).jpg
Lering ende vermaak (4).jpg (146.6 KiB) Viewed 13224 times
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Welkom Tien op Treehugs.

Ik moet zeggen dat ik jou erg moedig vind dat jij met deze 'binnenkomer' begint.
Probeer voordat de andere leden van het forum gaan reageren eerst zelf eens te bedenken wat jij allemaal fout deed en reageer dan nog eens.

Probeer er in ieder geval vijf te benoemen waarvan er vier kritiek en potentieel dodelijk zijn.

BTW. ben jij de dame die in Eindhoven van ons les heeft gehad??????????????????
Als dat zo is dan ga ik stoppen met lesgeven. Blijkbaar heb ik het dan niet in mij om de zaken duidelijk over te brengen :cry:
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

potentie...

Post by Tien »

ehm Wolter, lang hoef ik natuurlijk niet na te denken;
1 alleen de boom in
2 ladder tegen de te zagen tak
3 ladder niet weg kunnen halen/niet lang genoeg uitschuiven
4 zagen op hoofdhoogte
5 lijn in bereik van te zagen tak

punt 1 is niet te vermijden, ik kan het bomen verzorgen wel vergeten als ik altijd een 'maatje' nodig heb.
punt 2 is afgeleerd ;-)
punt 3 in het vervolg tegen de stam, weghalen cq. verplaatsen kan niet
punt 4 toch maar de moeite nemen hoger te ankeren, maar heb te weinig lessen gehad en ervaring gezien verschil van bomen
punt 5 studpide en gemakzucht; de boom erna gelijk al anders geregeld (iets langer nadenken voor de start)

heb je nog een echte blinde vlek voor deze starter??
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 04 Apr 2007, 19:05
Location: haarlem
Contact:

Post by joren »

hee tien,

is niet echt netjes wat je gedaan heb zo hoop dat je van deze (bijna dodelijke) fout heb geleerd
soms kan je wel eens uit glijden in de boom maar dit is wel heel erg. ga eerst eens lekker oefenen
dat je handiger word gewoon met kleine boompjes beginnen een eik of beuk die zijn vaak wel stevig

groetjes en doe volgende keer even rustiger aan ( niet te gek kan je dood zo nog eens worden )
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Nou wolter, geef niet op ik heb ook les van je gehad en heb er veel van geleerd.

Tien, ik zou als ik jou was toch echt een maatje aanschaffen, want dat had je een hoop ellende gescheeld.
En wees blij dat je geen motorzaag in je handen had!!!

Probeer voortaan vooruit te denken hoe de af te zagen tak gaat vallen en of ie dan niet in je lijn of op je materiaal valt.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

TiP: dat niet meer doen! :D

verder veel oefenen en dat kan alleen maar door veel doen en veel kijken en vragen stellen aan jongens/meiden met meer ervaring! ga desnoods ergens stage lopen.

ga kijken of je ook zonder dubbelloop kan klimmen van dit vind ik dus "het"grote nadeel ervan

dus met alleen een korte lijn (eekhoorn lijntje en weet ik veel hoeveel meer namen er voor zijn)

PS

welkom !!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: potentie...

Post by treespotter »

Tien wrote:ehm Wolter, lang hoef ik natuurlijk niet na te denken;
1 alleen de boom in
2 ladder tegen de te zagen tak
3 ladder niet weg kunnen halen/niet lang genoeg uitschuiven
4 zagen op hoofdhoogte
5 lijn in bereik van te zagen tak

punt 1 is niet te vermijden, ik kan het bomen verzorgen wel vergeten als ik altijd een 'maatje' nodig heb.
punt 2 is afgeleerd ;-)
punt 3 in het vervolg tegen de stam, weghalen cq. verplaatsen kan niet
punt 4 toch maar de moeite nemen hoger te ankeren, maar heb te weinig lessen gehad en ervaring gezien verschil van bomen
punt 5 studpide en gemakzucht; de boom erna gelijk al anders geregeld (iets langer nadenken voor de start)

heb je nog een echte blinde vlek voor deze starter??
Hebben wij dat echt gezegd? "oefenen, oefenen, oefenen". Het lijkt de interpretatie van de bijbelteksten wel.
Inderdaad ja, wij hebben gezegd ga SAMEN het KLIMMEN oefenen. Is iets anders dan ga in je ééntje in één keer de dikste tak uit de boom rossen.

Sorry dat ik een beetje opgefokt reageer maar punt één van jou slaat helemaal nergens op. Hoe haal je het in je hoofd om in je ééntje te gaan werken. In de eerste plaats zal jou maar wat overkomen, en dan? In de tweede plaats zet jij iedereen te kakken die wel op zijn strepen blijft staan als hij zegt "wij komen altijd met zijn tweeën". Het is vaak erg belangrijk (en al helemaal als je net begint met klimmen) om geassisteerd te worden door een goede tweede klimmer als grondman. Losmaken van een vastzittende klimlijn bijvoorbeeld of even meedenken over de te nemen volgende stap? Of wat denk je van het redden van JOU als het de volgende keer wel echt misgaat.

Oke, punt één is wel besproken denk ik.

Punt twee.
Controle over je werk. Als de takken (het probleem) te groot worden, maak er dan een heleboel kleine probleempjes van. Een heleboel kleine probleempjes laten je ladder niet omvallen :lol: Je had het grote probleem ook kunnen afvangen. Maar ja daar komt punt één weer om de hoek kijken en afvangen was door ons nog niet aan jullie meegegeven (wel het samen oefenen van het klimmen).

Punt drie.
Weet waar je lijnen hangen. Het klimmen met het dubbel loupe systeem hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er een grote lus onder je hangt. Zorg er voor dat je lijn niet door vallend materiaal 'gevangen' kan worden.

Punt vier.
Waarom ben je naar beneden afgedaald?
Door omhoog te klimmen creëer je ruimte op je lijn onder je. Bij de stam had je je een tweede keer kunnen zekeren om hierna je topanker te verlagen. Hierdoor had je de grond kunnen halen zonder.......

Punt vijf.
Maak NOOIT je enige veiligheids/zekeringspunt los. Als je een halve meter boven de grond hangt dan kan ik mij voorstellen dat je het uiteinde van je klimlijn losklipt om je dan op de grond te laten zakken, maar een hele gordel uittrekken op drie meter hoog??? Wat was er ook alweer aan de hand met je knieën?

Punt zes.
Zet inderdaad de ladder tegen de stam aan en laat hem gerust staan. Wat heb je liever. Snel uit de boom kunnen komen doordat de ladder er nog staat of het kleine risico dat je met 'een klein probleem' :D een sport uit de ladder gooit.

O, ja Punt zeven.
GA NOOIT ALLEEN KLIMMEN (of had ik dat al gezegd).

Punt acht.
GA NOOIT ALLEEN KLIMMEN (of had ik dat al gezegd).

Punt negen.
GA NOOIT ALLEEN KLIMMEN (of had ik dat al gezegd).

Punt tien.
GA NOOIT ALLEEN KLIMMEN (nog één keer? nee hè....).
Administrator

Post by Administrator »

Toch wil ik dan toch wel aangeven dat ik het een gedurfde actie vind om dit als eerste post op treehugs te zetten!
Welkom!

(overigens sluit ik me aan bij bovenstaande reacties, niet meer doen. We willen tenslotte graag meer bezoekers op treehugs en niet minder)
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Je hebt toch nog wel die tak opgeruimd???....
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hoi Tien!

Welkom op dit forum. Wat heb ik gesmuld van je openhartige bekentenis: heerlijk beschreven vol eerlijke zelfspot. Dat mag ik wel!

Voel je niet al te aangevallen door de andere klimmers. Je leert het meest door fouten te maken, en hier leer je wel heel veel van...! :-) . En als je eerlijk vraagt aan ervaren klimmers wat er ooit bijna (en helemaal) fout is gegaan, dan kunnen we zeker een nieuwe rubriek openen voor al die topics.

(Ik heb bijna een keer mijn tweede topanker er uitgezaagd, met een gewicht hout van zeker 500Kg. :shock: )
(Oh ja, ik heb na een lange klim mijn losse eind op vier plekken laten "haken", dat ik ook niet meer naar beneden kon. Toevallig was ik die dag ook alleen, doek anders nooit. Stukje naar boven klimmen, topanker verlagen, stukje afdalen, topanker verlagen, tjonge, hoge boom, nog een keer topanker verlagen, zo, ik ben beneden, nu mijn touw nog....)

Maar het is wel verstandig om een netwerkje op te bouwen van klimmers bij jou in de buurt met wie je kan samenwerken. Zeker in je eerste jaar, want dan gebeuren meestal de mooiste leermomenten. En verder herhaal ik ook: klim niet alleen. Als je er opdrachten mee misloopt: jammer, maar het is het risico niet waard.

Tot op een KPB-dag (ben je nog geen lid?!?)

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

opruimen

Post by Tien »

Ja, ik heb die tak uit de sloot gevist, in stukjes en had de ladder nog bij de hand... :)
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

WOW

Post by Tien »

geweldig alle reactie's, adviezen, tips en DON'Ts!! Maar het lijkt erop dat je op dit forum enkel super geslaagde leuke relaxte en perfecte berichtjes kunt plaatsen. Dat ik op mijn falie krijg is terecht; oa Wolter, wel bedankt, want daar leer ik van. Maar probeer me niet duidelijk te maken dat niemand nooit alleen klimt, beginnersfouten maakt en volgens het boekje kan werken, dit is niet reeel. het macho-gehalte is hoog en ben blij dit niet te kunnen ervaren; ben tenslotte geen vent ;-) Het leek me juist goed om eens wat anders te laten zien, wat velen herkenbaar zullen vinden. iedereen is ergens begonnen.
De moeite die ik in het bomen leren verzorgen steek is enorm, ben niet jong meer en denk toch 10x na voor ik iets doe. Werk nog niet commercieel in de bomen, hanteer geen kettingzaag (enkel op de grond), draag altijd oordoppen en ben nog nooit in oost-indie geweest.
Zal het oefenen dus niet laten, want ik leer het anders nooit. Dat krijg je ervan als je verslingerd bent geraakt.
De stunts die ik de mannen in de bomen heb zien uithalen zijn voor mij geen voorbeeld te noemen, dit is wel de praktijk die ik zie en niet alleen van zeer ervaren klimmers. (beroepsdeformatie????)
Verder echt iedereen heel erg bedankt voor de reactie's...
Inmiddels KPB-lid aan het worden, klim-maat-topic geplaatst en ivm de wind niet de boom in vandaag ;-)
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

alleen klimmen

Post by Pietje »

Hoi Tien,

Er is een verschil tussen alleen klimmen of als enige klimmer klimmen:

Alleen klimmen (niemand in de buurt) is iets dat ik pertinent weiger. Er hoeft maar iets te gebeuren en er is niemand die ook maar iets voor je kan beteken. Levensgevaarlijk, echt nooit meer doen!
Als enige klimmer klimmen (dus alleen een hovenier of klant in de buurt) doe ik alleen in makkelijke bomen, zoals snoeien zonder kettingzaag. Het afbreken/afblokken van coniferen vind ik dan wel verantwoord, omdat ik mijn lange klimlijn altijd installeer met een verstelbare frictionsaver onder me, en binnen acceptabele tijd beneden ben.

Afbreken doe ik alleen met een andere klimmer. Vroeger liet ik nog wel eens klanten / hoveniers afvangen, maar afgezien dat wel eens fout gaat, werkt het nogal vervelend als je van boven moet uitleggen hoe een karabijnhaak open moet, of welke knoop er in moet.

Het is helemaal geen schande om tegen bepaalde afmetingen van bomen te zeggen dat je dat (nog) niet doet. In Oostvoorne staan natuurlijk veel populieren, maar in kleine boompjes kun je prima leren.

Ik was 32 toen ik "om" ging, nu ruim 5 jaar geleden. En het gaat me prima af: jij komt vast ook een heel eind. Zorg dat je mensen om je heen krijgt.

Even een opmerking over collegas zonder opleiding maar wel 20 jaar ervaring: haal er de goede dingen uit, stop er de goede dingen uit de opleiding bij en je wordt een goede klimmer. Geen opleiding wil niet zeggen dat iemand slecht / onveilig werk doet, wel een opleiding wil niet zeggen dat je veilig werkt (maar daar was je al achter gekomen :D )

Succes!

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Administrator

Post by Administrator »

['verplaatst naar 'veiligheid']
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: WOW

Post by treespotter »

Tien wrote:Maar probeer me niet duidelijk te maken dat niemand nooit alleen klimt, beginnersfouten maakt en volgens het boekje kan werken, dit is niet reeel.
Morgen ga ik alleen klimmen. Op de grond staat dan een dametje van een jaar of tachtig. Ik ben dan alleen maar aan het snoeien (je weet wel takjes van een centimeter of 4 in diameter uit een boom verwijderen).
Van de 200 dagen die ik werk in de bomen per jaar hang ik er zo'n 5 (vijf) alleen in de boom met de klant als opruimer.

Wat jij vergeet is dat jij degene bent met het macho haantjes gedrag als jij denkt dat het verantwoord is om als beginnend klimmer alleen op pad te gaan. Bijna alle jongens (en meiden) op dit forum zijn bij een baas begonnen of hadden een goede collega naast hun staan. Er is er hier (denk ik) geen een die als beginnend klimmer het in zijn hoofd haalt om alleen te werken.
Weet je Martien, ik zou het ontzettend jammer vinden wanneer jij gedroogd en aangevreten, door de volgende boomverzorger in de boom gevonden wordt.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Zeg Tien, heb je er al 's aan gedacht om bij een boomverzorgingsbedrijf iets te beginnen? Desnoods als grondman(vrouw)En te combineren met klimmen. Vergeet niet dat volgens mij 9 van de 10 boomverzorgers op de grond begonnen zijn.(ook ik)
En vergeet vooral niet dat een goede grondman(vrouw)net zo belangrijk is als de klimmer zelf.vooral bij het slopen!
Er valt in de praktijk heel veel te leren bij verschillende bedrijven.
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

op pad

Post by Tien »

blijf het fijn vinden de feedback, maar ga nog niet eens op pad, heb nog geen klant geholpen, werk thuis in de tuin en zorg dat ik niet alleen ben. wel in de boom maar niet uit gehoor afstand. wel lief al die zorgen, maar bluf nergens over en neem geen risico's die ik al wel inschat. ik heb als beginner alleen nog blinde vlekken.
krijg nu het idee dat ik beter niets meer kan ventileren...
het idee om mee te gaan lopen met een bedrijf spreekt me aan, nu nog een bedrijf zien te vinden ;-)
eerst een maandje schotland en kijken of ik ervan terug kom.

Wolter, je advies is welkom, maar alleen als het je echt uitkomt om even omhoog te kijken, als ie ooit omwaait kan er alleen een paard onder staan, das altijd beter dan erin te klimmen toch?
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: op pad

Post by ivo »

Tien wrote:blijf het fijn vinden de feedback, maar ga nog niet eens op pad, heb nog geen klant geholpen, werk thuis in de tuin en zorg dat ik niet alleen ben. wel in de boom maar niet uit gehoor afstand. wel lief al die zorgen, maar bluf nergens over en neem geen risico's die ik al wel inschat. ik heb als beginner alleen nog blinde vlekken.
krijg nu het idee dat ik beter niets meer kan ventileren...
het idee om mee te gaan lopen met een bedrijf spreekt me aan, nu nog een bedrijf zien te vinden ;-)
eerst een maandje schotland en kijken of ik ervan terug kom.

Wolter, je advies is welkom, maar alleen als het je echt uitkomt om even omhoog te kijken, als ie ooit omwaait kan er alleen een paard
onder staan, das altijd beter dan erin te klimmen toch?
Die blinde vlekken kun je juist wegwerken door vooral dingen te blijven doen, (ook als het wel eens fout gaat)
En wat betreft het ventileren:daar is een forum toch voor?
En bovendien zijn er dankzij dit forum toch al wat blinde vlekjes weggewerkt, toch??
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

Ivo, je hebt helemaal gelijk. Daarnaast zijn de mensen om mij heen, die me errug goed kennen, ervan overtuigd dat ik geen risico's neem. In de zin van risico's die ik in kan schatten. Dat zijn tevens de mensen die van me houden en dus juist niet willen dat ik domme dingen doe. (anders had de abeel al lang gesnoeid geweest... )
Het idee om de cd over krachtenleer aan te schaffen is ook een hele leuke.



zoek alleen nog een verklaring waarom ik in de praktijk van de ervaren boomverzorgers zoveel man alleen de boom in zie gaan??? (zonder grondman, zonder hovenier, zonder wandklimmer in de buurt????)
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Tien wrote:Ivo, je hebt helemaal gelijk. Daarnaast zijn de mensen om mij heen, die me errug goed kennen, ervan overtuigd dat ik geen risico's neem. In de zin van risico's die ik in kan schatten. Dat zijn tevens de mensen die van me houden en dus juist niet willen dat ik domme dingen doe. (anders had de abeel al lang gesnoeid geweest... )
Het idee om de cd over krachtenleer aan te schaffen is ook een hele leuke.



zoek alleen nog een verklaring waarom ik in de praktijk van de ervaren boomverzorgers zoveel man alleen de boom in zie gaan???
(zonder grondman, zonder hovenier, zonder wandklimmer in de buurt????)
Ik denk dat ervaren boomverzorgers alleen de boom ingaan om dezelfde reden als jij dat doet; simpelweg geen maatje kunnen vinden.
Ook een reden is omdat sommige klussen simpelweg te duur worden als je er een tweede man bij moet huren.
Zeker als het om wat kleinere bomen gaat,Dus puur om economische redenen.
Dat is ook de reden waarom ik ook voor een bedrijf werk, geen gezeik, altijd een mannetje mee waarop je kunt bouwen,en enige zekerheid.
Volgens mij is er op het forum een hoog zzp'r gehalte. (dat is mijn indruk tenminste)
Dus je zou ook eens kunnen informeren hoe die jongens dat oplossen.(meestal huren ze elkaar in, als ze een wat grotere klus hebben,en anders gaan ze inderdaad alleen de boom in.....)
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Tien wrote: zoek alleen nog een verklaring waarom ik in de praktijk van de ervaren boomverzorgers zoveel man alleen de boom in zie gaan??? (zonder grondman, zonder hovenier, zonder wandklimmer in de buurt????)
Op het moment dat jij ze de boom in ziet gaan, zijn ze in elk geval niet meer alleen ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: WOW

Post by Pietje »

treespotter wrote:Morgen ga ik alleen klimmen. Op de grond staat dan een dametje van een jaar of tachtig.
Van de 200 dagen die ik werk in de bomen per jaar hang ik er zo'n 5 (vijf) alleen in de boom met de klant als opruimer.
Wolter, laat jij dat ouwe vrouwtje de takken zelf opruimen ?!?
:?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jaapie
Nieuw
Nieuw
Posts: 24
Joined: 21 Feb 2007, 17:37
Location: amstelveen

Post by jaapie »

ik ben begonnen met in de bomenwereld door stage te lopen bij een boomverzorger. daar begon ik als grondman en leerde langzamerhand steeds meer van het vak. op een gegeven moment ben ik dan ook de boom in gegeaan en heb toen leren klimmen van me baas. inmiddels heb ik nu een eigen gordel aangeschaft en klim ik af en toe met schoolgenoten. die de klimcursus hebben gehad bij wolter. als zij er niet zijn zorg ik dat er anderen bij zijn die kunnen alarmeren en ik zorg er dan voor dat ik op een plek ben waar mocht het heel erg zijn ook een hoogwerker erbij kan.

gr jaapie
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

ik neem altijd me broertje mee en druk die en debieltjuh in de hand :P

Nee ik klim ook altijd met een klasgenoot erbij. we hebben allebei bij het zelfde bedrijf stage gelopen.
en van een van de jongens daar een beetje leren klimmen.

maar ik doe alleen makkelijke bomen en bomen waarvan ik zeker weet dat alles goed zal gaan.
maar wil binnenkort toch nog wel ff een paar lesjes gaan volgen en het liefst mijn european treeworker certificaat halen.
iemand nog tips voor welke opleiding, school je dat kan halen.

maar ja eerst het laaste jaartje van mijn hovenieropleiding afmaken :)
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Post by JohnnY »

nou martine, je heb wel gelijk er is veel reactie op je post en de foto's zijn inderdaat behoorlijk knullig maar ik moet toegeven dat ik het wel leuk vind dat je dit gewoon als eerste bericht op treehugs zet.

maar je weet het we gaan er aan werken hoe vaker hoe beter.

groetjes tot snel
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
Post Reply