Hoe neem je een stokzaag mee in de boom

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Hoe neem je een stokzaag mee in de boom

Post by Pietje »

Ik weet het, "stokzaag" is bijna een scheldwoord....
Maar gister was ik een grote terugstervende esdoorn van dood hout aan het ontdoen, en dat dode hout zit alleen maar aan het einde van de takken en natuurlijk in de top. En een topanker leggen om een dode oksel maakt je een beetje zenuwachtig....
Dus: stokzaag mee naar boven en meppen maar... Alleen het meenemen van die zaag gaf nogal wat problemen: ik had hem aan een lange strop aan m'n gordel gehangen zodat 'ie niet de hele tijd mijn been lag te prikken. Maar vervolgens bleef 'ie natuurlijk overal achter haken: klimt weer niet fijn.

Tips...?

Groetjes,

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Hoe neem je een stokzaag mee in de boom

Post by ivo »

Pietje wrote:Ik weet het, "stokzaag" is bijna een scheldwoord....
Maar gister was ik een grote terugstervende esdoorn van dood hout aan het ontdoen, en dat dode hout zit alleen maar aan het einde van de takken en natuurlijk in de top. En een topanker leggen om een dode oksel maakt je een beetje zenuwachtig....
Dus: stokzaag mee naar boven en meppen maar... Alleen het meenemen van die zaag gaf nogal wat problemen: ik had hem aan een lange strop aan m'n gordel gehangen zodat 'ie niet de hele tijd mijn been lag te prikken. Maar vervolgens bleef 'ie natuurlijk overal achter haken: klimt weer niet fijn.

Tips...?

Groetjes,

Peter
Ten eerste:voor mij en veel andere boomverzorgers is stokzaag absoluut geen scheldwoord,veelal een onderschat en ondergewaardeerd stukje gereedschap.
ik gebruik hem erg veel, met name met doodhout snoeien.Ik heb aan de onderkant van de stokzaag een gaatje geboord (let op;alleen in het onderste deel!!!! anders schuift ie niet meer uit...) en er een touwtje doorheen gehaald, in mijn geval een stukje trekkoord van een kettingzaag(is sterk!) en zo hang ik hem aan een karabijn aan mijn gordel. Als je je stokzaag aan een stropje hangt, wil hij er nog wel eens uitschieten.wat betreft het blijven hangen achter takken enzo:niks aan te doen, maar kijk uit voor je klimlijnen!!! :idea:
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

dat hebben wij ook. wat je ook kan doen is z'n heel kort stokzaagje kopen. die zijn ingeschoven volgens mij nog geen meter. maar anders weet ik het ook zo niet. blijft gewoon een stom lang ding aan je gordel.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Ik heb op een foto gezien dat ze de stokzaag met het blad omhoog aan de gordel vast maakte. Zo is alleen de steel nog hinderlijk.
Weet niet of het was is (ik heb er nog geen ervaringen mee)

gr roel
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 04 Apr 2007, 19:05
Location: haarlem
Contact:

Post by joren »

hee pietje

ik heb een klein stokzaagje van silky 3 delig kort model en heb in het onderstedeel een gaatje
geboord en daar een stukje trek koort van de kettingzaag door heen gedaan
en daar een carabiner aan gedaan werkt echt top
de stokzaag kan je gewoon kopen bij poel
groetjes
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Afgekeken van Willy van de Vorst:
Een spijker lassen op het onderste mes (onderkant van het blad), zodanig dat deze spijker iets naar beneden wijst. Je kan de zaag gewoon aan een tak ophangen en pakken als je um nodig hebt. Willy heeft nog een spijker op dit mes gelast dat naar boven wijst, deze gebruikt hij als opsteekhaak om zijn klimlijn meteen 6 meter hoger te hangen. (Hij heeft een 4-delige zaag...).
Maar zon klein silky stokzaagje is ook handig. Nooit lang genoeg natuurlijk, maar dat is geen enkele stokzaag. (want anders hoeven we niet te klimmen ;-) )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Roel wrote:Ik heb op een foto gezien dat ze de stokzaag met het blad omhoog aan de gordel vast maakte. Zo is alleen de steel nog hinderlijk.
Weet niet of het was is (ik heb er nog geen ervaringen mee)

gr roel
Ik had het blad ook naar boven zitten; dan heb je je zaag meteen in de goede richting vast. Maar of je moet de hoes ook mee naar boven nemen (en elke keer van de zaag afhalen en niet verliezen dan!), of je krijgt allemaal putjes in je armen en benen ... :( )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Post by JohnnY »

mijn mening is dat het het makelijkste is om je stokzaag later even aan je klimlijn te laten binden zodat je zonder hinder naar boven kan klimmen en dan wel met het zaagblad naar benede.als je boven ben en je gaat afdalen dat is meestal makelijker omdat je dan al een hoog punt heb dan zet je makkelijker even een voetje naar links of naar rechts om je zaag goed te begeleiden naar benede..

groetjes en succes johnny
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
Post Reply