Vleermuizen in de bomen van Abcoude

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
Abcouder
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 10 Sep 2007, 17:35
Location: Abcoude

Vleermuizen in de bomen van Abcoude

Post by Abcouder »

Ik heb een vraag over een voorgenomen kap van 23 grote bomen aan de Burgemeester des Tombeweg.
Gemeente Abcoude geeft opdracht tot kap voor herinrichting, diverse omwonenden melden vlak voordat er gekapt wordt, dat er vleermuizen in de bomen wonen, Mag er dan gekapt worden? Hoe gaan boomverzorgers daar mee om?
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Eerst nagaan of dit werkelijk zo is, waar je dus wel van uit kunt gaan met oude holle bomen. Als er inderdaad vleermuizen in de boom zitten, alleen takken eraf halen en de stam laten staan. Denk aan de flora en fauna wet!
Als de takken nl. van de stam af zijn veranderd het klimaat in de boom, de vleermuizen zullen vrijwel zeker verhuizen, mits er alternatieven zijn in de buurt.(hang vleermuiskasten op!)
Zaag geen boom om waar vleermuizen in zitten, zeker niet als de bewoners dat ook weten, als er een zooitje vleermuizen te pletter slaan op de straat , dan heb je een probleem, wedden dat je de voorpagina van de telegraaf haalt?...
User avatar
Abcouder
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 10 Sep 2007, 17:35
Location: Abcoude

Vleermuizen Abcoude

Post by Abcouder »

Beste Silversan, Ivo,

Goeie becommentariering, bedankt.

Maar als de boomverzorgers nu niet mogen kappen vanwege vliegende muizen zie ik wel de aannemer volgende week de wortels slopen.

Hoe kan de uitvoerder dan gewoon de weg openbreken om te gaan asfalteren, zeker weten dan binnen 6 maanden weer een kap inschrijving komt, omdat er machinaal binnen de kroonprojectie wordt gewerkt aan dat wegdek. Die bomen gaan het echt never nooit niet redden, dus ook die vleermuizen niet.

Er liggen direct naast de bomen met vleermuizen betonplaten welke verbrijzeld gaan worden als ondergrond voor asfalt en een luxe asfalt fietspad daar wordt ook machinaal afgegraven allemaal binnen de kroonprojectie.

Overigens ik wilde ze niet zien maar ze zitten er, heel veel mini vleermuizen.

Mocht een iemand nog ideeën hebben of tips betreffende vleermuizen of uitvoerders die de wortels slopen, zie ik het graag tegemoet.

Ab
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Abcouder Kap...HELP

Post by bat girl.... »

Dag Abcouder buurman,
Ben een buurtbewoner van je en zet me in voor de vleermuizen...Alle info en tips van de bezoekers van deze site is welkom!! Word bloednerveus van al die werkmannen die de straat al aan het voorbereiden zijn...tis zo maandag...
Administrator

Post by Administrator »

User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Flora en faunawet

Post by ivo »

Silversan wrote:Nee, je mag dan niet kappen. Sterker nog, je mag NIKS :!: aan de boom doen dat de vleermuizen kan verstoren. Als ik me niet vergis is het namelijk een beschermde diersoort. Ik heb het meegemaakt dat er twee bomen moesten blijven staan omdat er een doodnormale, in overvloed aanwezig zijnde houtduif in zat te broeden. Maar omdat die vogels ieder jaar een nieuw nest maken mochten ze na het broeden wel om.

Kijk hier maar eens op: http://www.vleermuis.net/ onder het kopje bescherming. Als je nog wat meer googled zal je vast meer info vinden.

Het zijn geen kauwen waar je door de takken op een bepaalde manier te snoeien de nesten kan wegpesten omdat ze overlast veroorzaken.

Slechte zaak van de herinrichter dat hij dat niet wist! Of waarschijnlijker, niet wilde weten omdat het niet in zijn plannetje paste... :cry:[
Je hebt er gelijk in dat je strikt genomen niks aan de bomen mag doen, maar als er dan toch gekapt gaat worden, zullen er toch maatregelen genomen moeten worden, vleermuizen zijn wel gevoelig voor een veranderde habitat, dus vleermuiskasten ophangen is de moeite waard. zeker als er over 6 maanden toch gekapt gaat worden(februari?)dan zitten de vleermuizen nog in de winterslaap, en is de overlevingskans nihil.
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Post by Nelis »

Weten jullie zeker dat er vleermuizen o.i.d in de bomen zitten? Ik kan me nog een verhaal herinneren van een korenwolf in limburg die nooit gezien of gevonden is. Ikzelf heb iets dergelijks om handen gehad met een specht,....... . Probeer eerst de vleermuizen weg te plagen en ga dan over tot rooien,.... of wordt er weer eens vanalles uit de hoek gezocht om een kapprocerdure te remmen...?. Als een procedure (kapaanvraag enz) op de juiste manier is doorlopen en voor aanvang van de procedure een schouwing is geweest in het kader van de flora en faunawet, waarbij niets is geconstateerd kan er volgens mij over gegaan worden tot de werkzaamheden
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Hè Nelis, die arme Abcoudense treehuggers zitten geloof ik niet te wachten op zo'n relaas van een pragmatische boombeheerder...... Ik denk inderdaad dat 't een gevalletje traineren is :shock:
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Post by Nelis »

Wolter,...
zie me a.u.b. niet als pragmatisch boombeheerder,.. maar als liefhebber. Ik weet wat er in het openbaargebied speelt,. en ben zelf verschillende keren behoorlijk op deplaat gegaan door aan de ene kant protest van de liefhebber en de andere kant de druk van de opdrachtgever,..ik waarschuw alleen maar,... daarbij ben ik van mening, dat wat waardevol is in stand gehouden moet worden en niet zondermeer weggegooid,...... toch?
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Post by bat girl.... »

Kijk daar gaat het nu allemaal om..er is nog geen schouwing geweest, die komt nu alsnog....Wil helemaal de boel niet "traineren". Het is wat Nelis zegt, dat wat waardevol is dient in stand gehouden te worden..
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Silversan wrote:Ik heb het meegemaakt dat er twee bomen moesten blijven staan omdat er een doodnormale, in overvloed aanwezig zijnde houtduif in zat te broeden.
Ik verkondig altijd dat houtduif, ekster, grauwe en die rare nijlgans en nog een paar exoten, niet door de FF-wet beschermd worden. Maar ik lees net op een site dat het enkel de grauwe gans, Europese kanarie, rotsduif en wilde eend zijn die buiten deze wet vallen. Maar dat geloof ik niet helemaal: volgens mij zijn alle exoten die van buiten de EU komen, niet beschermd. En een paar inheemse soorten, waar de Europese kanarie er 1 van is.

Affijn, geen bomen zagen met vleermuizen er in. Sommige afdelingen van IVN hebben contacten met mensen die veel van vleermuizen afweten; zij hebben speciale microfoons waarmee ze die beestjes kunnen waarnemen, en aan poepresten kunnen zien of een nest aanwezig- danwel in gebruik is.

Het kan geen kwaad om parallel aan de schouwing door de eigenaar (gemeente in dit geval) een "second opinion" te regelen; als je bij de bezwarencommissie mag opdraven heb je dan goede argumenten. Maar dan moeten ze er wel zitten...!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Post by bat girl.... »

Pietje, dank je wel. Kan ik wat mee. Heb gezien dat zo een ding een Bat detector heet en de bomen zijn zwarte populieren van ongeveer 30 jaar oud. Ik ga er mee aan de slag!
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Post by bat girl.... »

Silversan..Nee, heb de aanvraag niet gemist. Ze wilde eerst geen aanvraag doen en gewoon beginnen. Schijnt te kunnen bij herinrichting o.i.d. Maar omdat er zoveel bewoners uit het hele dorp die bomen niet gekapt willen zien en omdat er misschien vleermuizen in zitten gaan ze nu alsnog een kapvergunningaanvraag indienen, vandaar dat er nu een ecologisch onderzoek komt.
Wat de vleermuizen betreft, ben het helemaal met je eens. Ik woon ongeveer 50 meter bij die bomen vandaan en vooral als er veel muggen zijn, scheren ze af en aan over je hoofd.
Idd had de gemeente dat eerder kunnen bedenken. De weg is DE toegangsweg tot het dorp. Weet niet of je Abcoude een beetje kent, maar er zijn de afgelopen tijd ongeloofelijk veel bomen gekapt vanwege de uitbreiding van de A2. Er is hier echt een enorme kaalslag gaande. Tis echt zonde. En als die bomen niet gezond zijn, of voor ernstige overlast zorgen dan is het een ander verhaal. Nu gebeurd het alleen maar vanuit kostenbesparende overwegingen.
Weet niet of ik dit al eerder vermeld heb, maar moet het toch even delen en ben benieuwd of jullie deze klacht over bomen vaker gehoord hebben.
Er zijn mensen die een klacht hebben ingediend over de bomen omdat ze niet kunnen slapen door het lawaai van de (en nu komt het....) ruisende bladeren???
Ik heb in het begin werkelijk gedacht dat dit een geintje is, of een dwaling van één persoon, maar nee..Nu die bomen zo een hot item zijn krijg je het steeds meer te horen.
Nou ja...voorlopig gaat het er mij alleen om, dat er wel even over wordt nagedacht. En mochten er werkelijk families van vleermuizen in die bomen huizen (kan ook zo zijn, dat ze hier alleen voor het voedsel komen.) Dan hoop ik dat ze daar ook rustig kunnen blijven zitten de aankomende jaren. Daarbij geeft het geruis van de bladeren mij juist een heerlijk rustig gevoel!
Groetjes
Bat girl
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Post by Nelis »

Bat girl
als voormalig boombeheerder heb ik nog wel gekkere meldingen meegemaakt voor het kappen vangemeentebomen. Ruisende bladeren is nog niet eens de meest gekke. Takken zagen omdat de kat van de buren er opzit, bomen rooien vanwege duivenkak, vallende eikels onder dennebomen vond ik zelf ook nog een goeie,...maar ...het pollen- verhaal spant de kroon,.... een kapaanvraag indienen bij de gemeente voor een berk met een onderbouwing van een deskundige tesamen met een brief van de huisarts, dat de zoon des huizes allergisch is voor pollen uit een berk in de voortuin. Wij ter voorbereiding op de aanvraag (vergunning)ter plaatse gaan kijken,....wat denk je,.... geenberk te zien. Het enige wat er stond,..jawel,..een kollosale inlandse ek van krap 100 jaar. Of een nieuwe bewoner betrekt een appartement, na twee maanden blijkt een grote plataan voor het complex toch eigenlik wel in de weg te staan vanwege het uitzicht.
Snap je nu mijn vorige opmerkingen........ over vleermuizen,.......
natuurlijk is het mooi als die dingen 's avonds rond fladderen in en rond een paarbehoorlijke bomen kort in eenwoonomgeving,...ben blij,..we hebben ze jarenlang niet gezien
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Post by bat girl.... »

Nelis en Silversan,
Geweldig al die klachten...zo zie je, mensen kunnen heel creatief zijn. :D Dat wat Silversan over die cd's zegt, was ook mijn eerste reaktie.
Groet
Bat Girl
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

HAHA Silversan dat van die kinderen kunnen papa en mama ook wel oplossen maar bij
sommige van die ouwe leu betwijfel ik of ze het zelf wel weten.

En klachten. zolang er mensen zijn zul je ze altijd wel houden. maar ik heb der wel lol om en das ook
belangrijk in het leven toch :P
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Hier even een update van het populierenfront van Abcoude.

Afgelopen vrijdag ben ik naar Abcoude afgereisd om aldaar voor de bezorgde bewoners een 'second opinion' uit te voeren.
Het gaat om een laanbeplanting van populieren twee wilgen en drie platanen.
Het is volgens mij de bedoeling dat de gemeente de populieren wil vellen en zij reppen niet over de andere boomsoorten. Wij mogen er dan ook vanuit gaan dat de andere bomen (de wilgen en de platanen) mooie, gezonde en goed onderhouden bomen zijn, maar niets is minder waar.

Hier alvast één voorbeeld. Van wat 'ik heb mogen proeven' uit de woorden van het comité van Milieudefensie, is dit voorbeeld tekenend, voor het omgaan met bomen door de gemeente.
Attachments
DSCF0643a.jpg
DSCF0643a.jpg (278.24 KiB) Viewed 12147 times
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Wolter, ik geloof dat er binnenkort een themadag van de KPB gewijd gaat worden aan "mogen we trots zijn op de bomen van nu, na 25 jaar KPB". Waarschijnlijk heeft de KPB nog te weinig leden... :(
En misschien moeten we wat leden werven zo rond de hoofdstad...

Zijn dit wel gemeentelijke bomen? Of worden ze door RWS onderhouden?
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Die bomen daar beginnen op die lichtmast te lijken, die ertussen staat. lampie erin en klaar, kunnen ze die lichtmast er ook tussenuit halen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Sorry mensen, misschien was de foto niet helemaal duidelijk, maar ik bedoelde niet dat die bomen onredelijk opgekroond zijn.
Al vind ik wel dat je je ogen uit je kop moet schamen als bomensnoeier die daar zijn zakken heeft staan te vullen als je (dit is wat ik bedoelde) TWEE ENORME openstaande en bewegende PLAKOKSELS in de kroon van de eerste boom laat zitten. Die plakoksels zijn niet van vandaag op morgen ontstaan.
Ook in de tweede boom zat trouwens een enorme plakker.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

ben ik een botte boer als ik zeg: er af en op nieuw beginnen ?!? het is nu nog niet z'n vrezelijke inpact en die word alleen maar groter hoe ouder de bomen zijn. en als er ze weg zijn en er staat gelijk weer iets nieuws en het word goed bij gehouden zeurt er met een jaar geen mens meer over. veel mensen(leken) denken alleen aan nu maar als de gemeente de tijd neemt om ze uit teleggen wat er over 50jaar staat snappen de meeste het wel.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Vleermuizen

Post by Tamil »

Dus de strekking van het verhaal, als je als gemeente de bomen niet fatsoenlijk laat snoeien krijg je last van openstaande plakoksels, daar gaan dan weer vleermuizen inzitten.

Tja en als je eenmaal last hebt van die vleermuizen krijg je je bomen niet meer weg als je een nieuw bestemmingsplan wil door duwen.

:? uhm laten we alle plakosels in heel nederland laten zitten voor onze BAT vrienden :? Of toch niet uhm
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Post by bat girl.... »

Begrijp ik nu goed uit jullie reakties dat die bomen beter gekapt kunnen worden???? Weet je, het probleem is dat ik denk dat er dan over 15 jaar precies dezelfde situatie is..Ook de nieuwe bomen zullen niet onderhouden worden. Blijf het schandalig vinden om zo met bomen om te gaan.
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Beste Bad Girl,

Ik geloof niet dat de mensen hier alle bomen gekapt willen zien worden. Het betreft hier enkel de platanen omdat ze en achtelijk zijn opgekroond en dat de takken die ze hebben laten zitten plakoksels zijn. Wolter, ik had graag ook jou hoofd willen zien op de foto. Dan kon ik inschatten hoe dik die platanen zijn. Gezien de dikte die ik nu schat lijkt het me dat de vleermuizen in de populeren zitten en niet in de plataan.

Maar goed nu moet ik even mijn hart luchten
Er worden gvd zo f'n veel bomen gekapt in Nederland (de teller in haarlem staat inmiddels op meer dan 500 bomen dit jaar) :!: De meeste van wege slechte gemeentelijke plannen, matig onderzoek of lompe boeren in de bouwsector. In de afgelopen twee maanden heb ik berichten gelezen van 5 monumentale bomen die vanwege fouten zijn verdwenen en ik wordt depresief van de gedachte dat het waarschijnlijk om een dubbele hoeveelheid gaat die niet de pers halen.
Inmiddels zijn wij bezig de Anne Frank boom te redden ( die toch echt ziek zwak en misselijk is) terwijl de kap van honderden andere bomen nouwelijks aandacht krijgt. (ben daar overigens groot voorstander van maar wil ook graag meer aandacht voor alle andere bomen)
In Haarlem zit ik bij de Haarlemse bomenwachters die zich inzetten om de gemeente er op wijzen beter met het bomenbestand om te gaan. Je schrikt je kapot als je kijkt hoe weinig mensen in de gemeente daar rekening mee houden. Gelukkig hebben we er al aardig wat weten te redden maar nog steeds komen bezwaarschiften terug met het argument dat het straatbeeld moet overeenkomen met de andere straten of in hele dure taal staat er dat het simpelweg te veel moeite kost. Planners van nieuwe wijken/gebouwen beginnen simpelweg op een groot wit vel en tekenen daar alles op. Niet alleen houden zij geen rekening met de bestaande beplanting maar ook denken de tekenaars dat de bomen die zij intekenen niet groeien ofzo want of ze gebruiken de foute boomsoort of ze zetten ze op een plek waar je bij voorbaat al weet dat het met 15 jaar een probleem wordt.

GRRRR :twisted: Zjoske
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Daar ben ik het zeker mee eens. Ik ken eigenlijk maar een paar man die zeg echt inzet voor bomen, meer niet ...

Er zijn steeds van de leuke plannen van beleggen in hout (laatst op tv) en dan totale verkeerde bomen planten op de grondsoort die daar is. Met als gevolg dat het naar 10 nog niks is. Ook dit plan klink leukt:

http://www.tuinenlandschap.nl/nieuws/id ... anten.html

maar dan moeten ze ook rekening houden met onderhoud daarvan :?
Post Reply