Situatie: een Acer Sacharinum' op de zonnewijde van een zwembad. De boom is een exemplaar van zo'n 22 meter en een stam omtrek 3,5 meter...... met een beginnend active olifants oortjes aan de onderste (en tevens de dominantste ) gesteltakken, doorsnee 60 cm en een lengte van ca 17 meter.
Een rapportje meegekregen waarin geadviseerd wordt 'verankeren' ...... hmmm ja lijkt mij ook
Nu staan er op het zelfde terrein nog een 20 tal bomen waar wij een dagje dood hout mogen verwijderen met 3 klimmers. Misschien krijg ik wat te vaak te horen 'en als je nog wat tegen komt neem maar mee' Want bij het plaatsen van een verankering, zorg ik ook ( bijna ) altijd voor een gewicht reductie. Heb aan het uiteinde van deze tak enkele takken uitgelicht en ingenomen. met een maximale snoeidiameter van 12 cm en lengte van 2,5 meter. Om ter plaatsen zo'n 150kg weg te nemen zou een enorme verlichting zijn op de plakoksel
ten minste dat was mijn gedachte......
Na een telefoontje kreeg ik reactie van een ( liever niet te noemen ) tree tecnician, over waar ik wel helemaal mee bezig was, ik zou de boom (tak ) nu nog gevaarlijker hebben gemaakt, de boom geeft in twee a drie zoveel reactie hout af waardoor een onveilige situatie ontstond, wij tree workers denken alleen maar aan het cosmetisch plaatje, en ik beheers mijn vak niet omdat ik in een acer aan het snoeien ben voor 15 mei........en zo kreeg ik nog enkele dingen naar me toe geworpen