kettingolie mengbaar met water

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 52
Joined: 26 Jul 2007, 21:29
Location: Doorn

kettingolie mengbaar met water

Post by Patrick »

Oregon heeft sinds kort arborol uitgebracht een kettingolie die je kunt mengen met water. Die zo gezegt nog biologischer is dan andere soorten van kettingsmering. http://www.oregonchain.be/arborol/use/use.htm Nou ben ik erg benieuwd naar wie het al uitgporbeerd hebben en wat jullie ervaringen ervan zijn? En is het een betere vervanger van de door vele gebruikte koolzaadolie?
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

'K heb het laatst geprobeerd: een motorstokzaag in het water laten vallen, kwartiertje laten inweken (zoeken), en hij deed het nog prima. Voor het starten heb ik hem echter wel even helemaal drooggeblazen 8)
Attachments
Snipperen vanaf ponton sept 2007 002.jpg
Snipperen vanaf ponton sept 2007 002.jpg (95.14 KiB) Viewed 4791 times
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

we hebben ook een proef pakket gekregen. zal het eens gaan proberen.

nadeel wat ik nu al gezien is: dat je het niet lang in je tankje mag laten staan. ook niet in een jerrycan ofzo. dus voor het bedrijfsleven weet ik het zo niet. maar voor de carvers en de brandhoutzagers die weken op de zelfde plek alles lopen tezagen. waarom niet?!?
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

arboroil

Post by -WOUTER- »

Ik heb voor de Firma Stierman tijdens Papendal met deze olie gezaagd tijdens een klimdemo en ben er goe dover te spreken.
De voordelen zijn :

- smering van de ketting en tegelijkertijd koeling ! wat uithangen van de ketting voorkomt.
- milieu-vriendelijk voor 90 %
- de ketting en tandwielen en zo blijven schoon doordat het tevens reinigd
- in verhouding tot andere bio-olien zeer scherp geprijsd.

De nadelen zijn :

- beperkte houdbaarheid, binnen 1 maand na openen opgebruiken
- met strenge vorst bevriest het spul als het voor gebruik is aangelengd en moeten antivries-middelen worden toegevoegd

verder heb ik er nog geen zeer uitgesproken mening over omdat ik het slechts enkele dagen heb gebruikt.

grtn
wouter
Post Reply