boomchirurgen, ze bestaan nog!

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

boomchirurgen, ze bestaan nog!

Post by thomas »

Al Googlend naar boomverzorgers en -chirurgen vond ik iemand die zich nog boomchirurg noemt: Marco Borst. Zie krantenartikel http://www.bndestem.nl/zeeland/article1896222.ece

Hij vindt dat boomverzorgers alleen maar takken wegzagen, hij brengt tenminste ook stalen verankeringskabels aan. Zijn leeftijd: 30 jaar.
Ik denk niet dat hij op dit forum te vinden is, kent iemand hem?
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Tja, dat is er echte één van 20 jaar geleden. Kijk maar naar zijn gordel en lijn.
Trouwens ook een mooie helm,,
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Post by thomas »

inderdaad, en die kettingzaag moet ie ook niet uit zijn (onbeschermde) vingers laten glippen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Joh, laat hem nou maar lekker s/k (doorhalen wat niet van toepassing is) noeien.

Laten we hopen dat die 'boomchirurg (c)' niet wordt ontdekt door Jörn. Als die jonge man uit Zeeland wist dat het hier om een handelsnaam ging en niet om een titel.... Ach, laat hem lekker doorgaan met het gebruiken van die naam, dan heeft Jörn straks een nog betere oude dagvoorziening.

Ik hoorde trouwens dat een van de sprekers afgelopen zaterdag een opmerking had als "de klant betaald dus de klant bepaald".
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

wie zonder zonden zijt, werpe de eerste steen...... :wink:
Administrator

Post by Administrator »

ivo wrote:wie zonder zonden zijt, werpe de eerste steen...... :wink:
Amen!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: $/k_noeien

Post by treespotter »

Silversan wrote:Je bedoelt de nazaten van Jorn? Zelf zou hij er niet veel meer mee opschieten denk ik... :oops:
Call me stupid Silversan, maar wat bedoel jij hiermee?

Ik dacht toch echt dat ik over heel veel 'inside information' beschik, maar dat Jörn naar genen zijde was gegaan moet jij toch echt nog maar eens navragen bij jou 'bron'...
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Post by R Schra »

Ik was vandaag nabij deze boom welke omgeven is door overigens een groot aantal andere monumentale bomen.... Zeer mooi stukje binnen het beperkte Zeeuws Vlaamse monumentaal boombestand.

Ik heb aan de hand van mijn bevindingen contact opgenomen met het kerkbestuur met een aantal vragen en om vrijblijvend wat opmerkingen te spuien....

Wat ik gezien heb, een enorm zware kastanje met echt zware uitlopers van gesteltakken. Deze worden 'bijeen' gehouden door een stalen bekabeling van zeker 10 jaar oud of ouder. De bekabeling staat strak, ik zou deze op voorhand niet durven knippen voordat de nieuwe verankering geplaatst is. (heb niet daadwerkelijk gevoeld hoe strak de spanning is) De uitgevoerde snoei is beperkt tot de direkte top van de boom. Lijkt mij te zwaar gesnoeid terwijl dat juist in de top van de boom niet of minder aan de orde zou zijn. De gesteltakken zijn niet gesnoeid, aan de takken zijn behoorlijke stress symptomen te herkennen. (reactie groei, scheuren etc) De boom hangt ook nog vol snoeihout, en ja ook de stokzaag hangt al enkele weken aan een bekabeling! Al met al geeft het een amateuristische aanblik.

Goed, een en ander is vastgelegd op foto's welke ik nog zal plaatsen. Moet nog eens terug met mijn telelens voor wat puntjes duidelijker te krijgen.

Ik heb dus gebeld met de 'eigenaar' de voorzitter van het kerkbestuur.

ten eerste, de snoeiwerken zijn nog niet klaar. Er is blijkbaar een 2 uur werk geleverd en omwille van weersomstandigheden zijn ze gestopt. (Marco Borst en blijkbaar een Belgische collega)

De verankering moet nog vervangen worden, men heeft geen idee of dit 'staal' gaat zijn of 'dynamisch'.

De kroon zou een 10% gesnoeid worden. (Dat is in mijn opinie te weinig, om de takuiteinden uit te lichten mag men daar juist wel een 15-20% snoeien! De groei omstandigheden zijn ideaal, daar kan de boom wel tegen. )

Ik zal in ieder geval het werk aan de boom verder bijhouden, dat lijkt mij wel interessant. Ik ben benieuwd wat voor prestatie er uiteindelijk geleverd gaat worden.

Dus wat mij betreft kan Marco nog laten zien wel degelijk te weten hoe het vak in elkaar zit ondanks het gebruik van 'oude technieken' . Neemt niet weg dat wat in het gewraakte artikel geschreven staat niet van deze tijd is en indruist tegen al wat waar wij boomverzorgers juist voor staan. Of dat woorden van Marco zijn of verwoordt door een journalist kan ook nog aan de orde zijn. Dat laat ik in het midden. In ieder geval volg ik dit snoeiwerk op!

Mvg Ronald Schra
Last edited by R Schra on 24 Oct 2007, 17:41, edited 1 time in total.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

foto

Post by R Schra »

De kwaliteit hou ik ten goede, was nogal vroeg ;-)

Let eens op de nog steeds aanwezige tak-stomp! Het was toch geen zaagactie voor een mooi plaatje?
Attachments
de stokzaag :-)
de stokzaag :-)
kastanje-03.jpg (78.45 KiB) Viewed 10586 times
de afgebroken tak-stomp zit er nog?
de afgebroken tak-stomp zit er nog?
kastanje-02.jpg (168.46 KiB) Viewed 10586 times
De bewuste boom
De bewuste boom
kastanje-01.jpg (181.05 KiB) Viewed 10576 times
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hoi Ronald,

Leuk dat je ons op de hoogte houdt, we zijn allemaal erg benieuwd!

Om te voelen hoeveel spanning er op een staalkabel staat, kun je er een werplijntje overheen gooien en kijken of er beweging in de kabel zit als je aan het werplijntje trekt. Als na het uitlichten van de bekabelde takken de spanning nog niet van de kabels is, en verder uitlichten niet meer verantwoord is, dan zou ik inderdaad opnieuw strak verankeren. Echter niet met staalkabel, maar met een stijve Cobra of Gefa lijn. Deze laten wat meer beweging toe, zodat de tak weer wat meer tot diktegroei gestimuleerd wordt.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat deze takken mooi uitgelicht worden, omdat ik denk dat Marco niet in staat is om naar de uiteinden van de takken toe te klimmen en daar te werken. Gezien zijn gordel....! ;-)
Ben ook benieuwd hoe Marco de verankeringslijnen bevestigd aan de takken. Maar we zullen er het beste van hopen!

Groetjes,

Peter
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Ook wel raar dat marco B op de foto van de krant de stomp eraf zaagd en op latere foto's van Ronald deze er nog zit. Dus enkel en alleen voor de foto een zaagsnede zetten in een oude kastanje??
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Alexander wrote:Ook wel raar dat marco B op de foto van de krant de stomp eraf zaagd en op latere foto's van Ronald deze er nog zit. Dus enkel en alleen voor de foto een zaagsnede zetten in een oude kastanje??
Nee, dat is (was!) een andere stomp.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: $/k_noeien

Post by treespotter »

Silversan wrote:
treespotter wrote: Ik dacht toch echt dat ik over heel veel 'inside information' beschik, maar dat Jörn naar genen zijde was gegaan moet jij toch echt nog maar eens navragen bij jou 'bron'...
Sorry Wolter, ik denk dat ik dan een ander persoon in gedachten geplaatst heb bij het berich op het treehugsweblog: overlijden van mijn vader op pagina 4.... :oops: Nog erger... :shock:
Dat was Alrik, de broer van Jörn.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Post by R Schra »

Pietje wrote:
Alexander wrote:Ook wel raar dat marco B op de foto van de krant de stomp eraf zaagd en op latere foto's van Ronald deze er nog zit. Dus enkel en alleen voor de foto een zaagsnede zetten in een oude paardekastanje??
Nee, dat is (was!) een andere stomp.
???? Wat bedoel je met "dat is (was) een andere stomp"?

Het is wel degelijk de stomp welke op mijn foto te zien is. Ik ben net terug van een wat uitgebreidere opname en heb duidelijk op foto een voor 1/3 ingezaagde takstomp. :?

De kastanje in kwestie blijkt ook op mijn lijst te staan van Monumentale bomen aangemeld bij de Bomenstichting. Er is naar de Bomenstichting melding gemaakt van het artikel en de koppeling naar dit forum. Wellicht dat de paardekastanje gebaat gaat zijn hiermee.

Mvg Ronald Schra
Last edited by R Schra on 01 Nov 2007, 19:44, edited 1 time in total.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

... oeps ... :oops:

Ik had de twee stompen uitgebreid vergeleken en dacht toch echt dat ze verschillend waren (al leken ze wel wat op elkaar...)

De fotograaf zal wel gezegd hebben dat het "genoeg" was. :?
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Post by R Schra »

Pietje wrote:... oeps ... :oops:

Ik had de twee stompen uitgebreid vergeleken en dacht toch echt dat ze verschillend waren (al leken ze wel wat op elkaar...)

De fotograaf zal wel gezegd hebben dat het "genoeg" was. :?
Ha, dat geeft niet hoor! Dat zal gelegen hebben aan de beeldhoek of positie vanwaar de foto genomen was. Ik heb een fotoserie van de boom welke ik zal plaatsen.


deze "feiten" staan in de krant onder een aanvullend artikel;

----------------------------------------------------------------------

Kastanjeboom in feiten

Dinsdag 18 september 2007 - De kastanjeboom naast het Nederlandse Hervormd kerkje in Kloosterzande is zeker meer dan 150 jaar oud.
Zie ook:
Boomchirurg 'opereert' kastanje in Kloosterzande

In de gunstigste omstandigheden kan een kastanjeboom wel vijfhonderd tot zeshonderd jaar oud worden.

De kastanjeboom wordt in hoogte teruggebracht van 22 meter tot achttien meter.

De kruindoorsnee wordt met tien meter gesnoeid tot dertig meter.

De kastanjeboom heeft een omtrek van ongeveer vier meter.

Na deze onderhoudsbeurt kan de boom er weer vijf jaar tegen tot de volgende controle.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

* Hoogte is gemeten en op dit moment 20meter. In de 'top' is zo te zien al gewerkt.

* kruindoorsnede is ongeveer 22 om 26 meter. 40 meter is wel erg breed gemeten, laat staan dan nog eens 10 meter 'in korten'?

* omtrek op 130cm hoogte is 410cm.

* dat wordt jaarlijks controleren van de kroonverankering op zijn minst. Verder lijkt het mij na elke zware storm die toch frequent voorkomen in Zeeland een controle niet verkeerd.



Gegevens uit de lijst van de Bomenstichting, opname 30 - 01 - 2003.


omtrek 395
hoogte 20
Uitlichten van de te zware gesteltakken en controleren van de verankeringen is nodig.
plantjaar 1830 - 1840
conditie Redelijk
Natuurlijke vorm
standplaats tuin
Monumentaal
grind of puin
Aesculus hippocastanum
solitair
Witte paardenkastanje


mvg

Ronald

(foto's zijn wel 'klein' omwille van de beperking om grotere te laden.)
Attachments
stokzaag op 15 a 20 meter weg roestend.
stokzaag op 15 a 20 meter weg roestend.
DSCF0037 copy.jpg (269.34 KiB) Viewed 10211 times
knoop van stalen verankering
knoop van stalen verankering
DSCF0045 copy.jpg (396.22 KiB) Viewed 10214 times
oostzijde-02 copy.jpg
oostzijde-02 copy.jpg (234 KiB) Viewed 10210 times
zaagsnede? waar is dat goed voor?
zaagsnede? waar is dat goed voor?
DSCF0057 copy.jpg (258.17 KiB) Viewed 10222 times
westzijde-02 copy.jpg
westzijde-02 copy.jpg (365.33 KiB) Viewed 10223 times
zuidzijde-02 copy.jpg
zuidzijde-02 copy.jpg (214.82 KiB) Viewed 10209 times
Peter
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2007, 20:37

Post by Peter »

Code: Select all

Kastanjeboom in feiten 
Kastanje ?

Dit is een paardekastanje! De kastanje en de paardekastanje zijn twee totaalverschillende boomsoorten die helemaal niets met elkaar verwant hebben.

Zeg dus nooit kastanje tegen een paardekastanje

groeten
Peter
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Post by chestnutnut »

om een lange (laat ons zeggen meer dan ca. 200j) levensduur van paardekastanje te verzekeren is het noodzakelijk om de boom toe te laten om zijn natuurlijke strategie toe te passen, nml het afleggen (layering) an de onderste gesteltakken. Dit is een veel voorkomende strategie van oudere bomen die tegelijk zorgt voor een optimale stabiliteit, uitbreiding van het wortelgestel en verjonging door het creeren van een ring nieuwe stammen.

groeten,
Joe
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

wel een heel mooi kampeer boompje :D
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Post by R Schra »

De Bomenstichting heeft actie ondernomen aan de hand van de bevindingen zover. Er wordt dus meegekeken wat de werkzaamheden aan de paardekastanje gaan zijn en of deze conform uitgevoerd worden.

Uiteindelijk zal ik het resultaat nog eens in ogenschouw gaan nemen. Zal dan zien of er middels foto's duidelijk te zien gaat zijn wat er verandert is in de kroon.

Mvg Ronald Schra
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: boomchirurgen, ze bestaan nog!

Post by R Schra »

Ik was laatst nog ind e omgeving en heb ook deze boom weer eens bekeken.


Och och och
:(

Het was een erg iddyllisch plekje met een oud kerkje, bossages ect. Nu hebben ze in kader van een opruimactie de gehele omringende bossage verwijderd (struiken en boomvormers tot ca. 16 meter hoog) en staat de paardenkastanje vol in het licht. De gehele oude bosbodem is opgeruimd.

Het snoeien is zo te zien niet te zwaar uitgevoerd. Wel jammer dat er toch nog vrij duidelijke snoeiwonden zijn die niet conform de regels der kunst zijn. En met de kettingzaag gedund! takken van <5cm met de kettingzaag :?

De kroonverankering is erg ondermaats. Het polyester/polyamide touwsysteem (5 of 20% rek) welke in enkele lijn (4ton) de zware ver uitstaande spillen moet houden? Ook diverse spillen niet afgezekerd terwijl deze ook genoeg aanleiding geven om het wel te doen.

De snoei en kroonverankering is nog wel te corrigeren (maar ja wie bepaalt en betaalt dat) maar het wegnemen van de beschutting gevende bossages is erg erg jammer en niet 123 omkeerbaar.

Als ik tijd heb zal ik eens zien of ik ons bekabelingsschema uit het archief kan trekken en wat kan laten zien hoe en en ander nu verwezelijkt is.

grt Ronald
Ronald,

European nogwat
Post Reply