Kastanje in binnentuin in Utrecht

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by treespotter »

Vandaag een heerlijk dagje geklommen in een mooie kastanje in Utrecht samen met Tamil.
In 2002 heb ik de boom gesnoeid (met de motorzaag :shock: ) en in de tussentijd is hij ook nog eens te pakken genomen door Jelte en Gerrit.
De veiligheidslijnen die ik er in 2002 in had gehangen, die hingen nu voor het snoeien ook nog keurig slap.
Tijdens een volgende snoeibeurt over een jaar of vijf zullen wij de verankering vervangen voor een nieuwe.
Attachments
verankering1.jpg
verankering2.jpg
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Tamil »

Was weer een lekker dagje klimmen Wolter!
Attachments
Boompje voor.jpg
Boompje na.jpg
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by -WOUTER- »

Mooi klusje heren :D
- climb fast, move slow -
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Harrie »

Mooi, hebben jullie de ankers ook met de langdurige ligtest getest?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by treespotter »

Nee Harrie, wij hebben de zogenaamde piekspanningschoenzolentest uitgevoerd tijdens het overbruggen van de enorme astronomische afstanden tussen de stammen. :lol:
De langdurige ligtest gebruik ik nooit. Die is in mijn optiek alleen maar te gebruiken bij Hollowbraid. Van zo'n driestrengs krijg je dan zo'n pestpokkenpijn in je rug. :cry:
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by jelte »

8) hij staat er weer mooi bij mannen!! en niet te veel last van de mineer motjes?

Blijf een graaf boom zo midden in de stad.....
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by peppel »

Heb gister een grote eik gesnoeid in Lichtenvoorde. De onder stam is gescheurd en daarbij dreigt de helft van de kroon uit te breken. 15 a 20 jaar geleden heeft een collega al draadeinden er in geboord en ankers geplaatst. Ankers boven in de kroon waren nu gebroken. Draadeinden zijn wel helemaal overgroeid. De scheur lijkt ook stabiel.

We hebben hem nu rondom uitgelicht/ingnomen en 4 nieuwe ankers geplaatst. Hij kan weer 15 jaar mee:)

De foto van voor het snoeien zal ik nog toevoegen.

Mijn vraag is eigenlijk of er nog meer boomverzorgers dit anker toepast of toch liever de cobra.

Groet Steven van Santen
Attachments
WP_000053 (Small).jpg
WP_000054 (Small).jpg
WP_000055 (Small).jpg
WP_000056 (Small).jpg
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by treespotter »

Een kroonverankering als deze is voor veel boomverzorgers (mij incluis) een absolute NOGO.
Door de vorm en het gebruikte materiaal hebben jullie nu boven de takaanhechtingen een starre constructie aangebracht.
Met andere woorden. Wanneer een tak en de evenredige optredende krachten normaal van binnen naar buiten optreden dan heb je nu door het plaatsen van de starre verbinding een scharnierpunt voor de krachten geplaatst. Hierdoor zal de boom enorm veel steunweefsel gaan aanleggen op plaatsen waar het eigenlijk helemaal niet zou moeten. Maar het belangrijkste nadeel is vooral dat je de boom actief gaat ondersteunen. Even heel populair gezegd, ga zelf eens een jaartje in een rolstoel rondrijden. En probeer dan na dat jaartje eens een dagje wandelend te gaan winkelen met jou vriendin. Dan heb ik het nog niet eens over een halve marathon lopen.
Wanneer ik de boom zo zie en de 'problemen' hoor van jou die er in de boom aanwezig zijn dan zou ik er persoonlijk voor gekozen hebben om niets uit te dunnen, maar had ik alleen maar ingezet op het verkleinen van de kroon. Hierdoor breng je even rust in de boom waarna hij zichzelf kan aanpassen op de slechte eigen structuur.

Hulp bieden aan een boom moet mijns inziens leiden tot een boom die uiteindelijk zelfstandig verder kan groeien en zijn 'eigen broek' op kan houden.
Afgelopen maand heeft hier op het forum een mooie foto gestaan van een boom die bijna genekt was door een ingesnoerde lijn. De stroppen zullen onherroepelijk tot insnoeren van het bastweefsel leiden.

Wanneer je naar de lijnen kijkt die wij in de kastanje hebben geplaatst dan zul je zien dat deze los hangen te 'bungelen' met grote ogen om de stammen. De lijnen zijn 10 jaar geleden geplaatst en hangen nog los. Hierdoor krijgt de boom de kans om zichzelf te stabiliseren. De lijnen hangen er alleen maar in "voor het geval dat".
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Tamil »

:lol: Mooie zin voor onder je avatar "bomen moeten hun eigen broek maar ophouden" :D

"voor het geval dat" :arrow: En als er toch eens achterlijk veel kracht op een verankerde arm staat tijdens storm, mag dat anker best wel even 5 minuten strak staan en er voor zorgen dat de arm niet te ver uit de kom draait!
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by peppel »

Wolters, de ankers lijken strak te staan. De boom heb ik bewust grotendeels uitgelicht omdat je bij innemen een dichte buitenkroon krijgt waardoor er minder licht in de kroon komt. Dat veroorzaakt weer meer dood hout. Over 15 jaar heeft ie een binnenkroon ontwikkeld en zou je hem wel netjes kunnen innemen.

Dit anker is zo geplaatst dat hij de tak pas afvangt wanneer hij dreigt uit te breken. Dus hij moet nog steeds zijn eigen broek ophouden:)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by treespotter »

Ok. Het zag er alleen zo strak en naar alle kanten star uit. :wink:
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by joepiedubbelloepie »

Ziet er id star uit,
vraag me af wat voor staaldraad jullie gebruikt hebben?

Waarom niet gekozen voor bv Cobra systeem oid ?
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by peppel »

Hier is een 10 mm kabel gebruikt. En het is goedkoper dan een cobra en veel sneller te installeren.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Pietje »

peppel wrote:Hier is een 10 mm kabel gebruikt. En het is goedkoper dan een cobra en veel sneller te installeren.
... en waarschijnlijk ook langer sterk (duurzamer)...

Slijptol mee, of heb je er een knipschaar voor?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Tamil »

Je kan in dat geval beter vanuit een (vast) middelpunt werken met je kabels ipv naar lings en rechts verbinden. Ik heb samen met Alexander ooit een totaal in elkaar gedraaide boom mogen opruimen waarbij bij een kroondeel loskwam en uiteindelijk de staalkabels over elkaar schuurden, stuk gingen en dus het hele spul dwars door een huisje lag.

Oftewel naar mijn praktijk ervaring maak je het erger dan nodig is als er 1 arm uit draait neemt deze er meer mee.

Dit was het zelfde systeem, maar dan uit de jaren 80 van Wim Kruijk en Bleeky.

PS ik heb ook met staal gewerkt, maar Cobra en Gefa gaan toch echt makkelijker en sneller!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Pietje »

Inderdaad liever geen ankerlijnen die kruisen.

Klimmend heb ik ook graag Gefa/Cobra, met een hoogwerker en genoeg gereedschap in het bakkie is staal ook prima te doen. Staal is wel een stuk duurzamer, dat wil zeggen dat Gefa die nog niet eens zo heel oud is, er toch behoorlijk gedegradeerd uit ziet. (niet getest wat er nog van de sterkte over is :wink: ). Terwijl staalkabels van 30 jaar er meestal nog gaaf uit zien. (Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles :D )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by treespotter »

peppel wrote:Hier is een 10 mm kabel gebruikt. En het is goedkoper dan een cobra en veel sneller te installeren.
Maar dat durf ik te betwijfelen wanneer je die kabel vergelijkt met mijn lijn.
Ik maak met die 24 millimeter driestrengs geslagen lijn met een breuksterkte van acht ton een splits in minder dan vijf minuten. De lijn kost nog geen twee euro per meter en de bijkomende kosten zijn een klein rolletje isolatietape om de uiteinden even af te binden tijdens het splitsen.
Die bijkomende kosten zijn er dus eigenlijk niet. Geen hoezen, schokbrekerdildo's of verbredingsplaten zoals bij de Cobra en ook geen kabelschoentjes, hulsjes en hijslussen zoals bij een staalconstructie.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by peppel »

Pietje wrote:
peppel wrote:Hier is een 10 mm kabel gebruikt. En het is goedkoper dan een cobra en veel sneller te installeren.
... en waarschijnlijk ook langer sterk (duurzamer)...

Slijptol mee, of heb je er een knipschaar voor?

Deze constructie is inderdaad ook duurzamer. En cobra word toch al snel aangetast door het weer.
Neem knipschaar mee. Eerst een stukje ducktape erom heen en dan afknippen.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by peppel »

Tamil wrote:Je kan in dat geval beter vanuit een (vast) middelpunt werken met je kabels ipv naar lings en rechts verbinden. Ik heb samen met Alexander ooit een totaal in elkaar gedraaide boom mogen opruimen waarbij bij een kroondeel loskwam en uiteindelijk de staalkabels over elkaar schuurden, stuk gingen en dus het hele spul dwars door een huisje lag.

Oftewel naar mijn praktijk ervaring maak je het erger dan nodig is als er 1 arm uit draait neemt deze er meer mee.

Dit was het zelfde systeem, maar dan uit de jaren 80 van Wim Kruijk en Bleeky.

PS ik heb ook met staal gewerkt, maar Cobra en Gefa gaan toch echt makkelijker en sneller!
Een anker van 30 jaar geleden heeft er al 15 jaar te lang in gehangen. En ik denk in die periode ook niet meer gesnoeid? Bomen met dit soort ankers dienen iedere 5 a 10 jaar gesnoeid te worden. Dan voorkom je uitbreken.

En hoe je een anker plaatst is bij elke situatie weer anders. Soms heb je niet veel mogelijkheden. Ik zorg er in ieder geval altijd voor dat het anker ten alle tijden het gewicht van de tak kan dragen wanneer deze uit zou breken. Bij deze boom dus 4 ankers vanwege het gewicht. Ook zit het anker op ruim tweederde van de taklengte. Dus wanneer hij uitbreekt kantelt hij niet. Hij breekt uit en blijft netjes in de kabels hangen.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by peppel »

treespotter wrote:
peppel wrote:Hier is een 10 mm kabel gebruikt. En het is goedkoper dan een cobra en veel sneller te installeren.
Maar dat durf ik te betwijfelen wanneer je die kabel vergelijkt met mijn lijn.
Ik maak met die 24 millimeter driestrengs geslagen lijn met een breuksterkte van acht ton een splits in minder dan vijf minuten. De lijn kost nog geen twee euro per meter en de bijkomende kosten zijn een klein rolletje isolatietape om de uiteinden even af te binden tijdens het splitsen.
Die bijkomende kosten zijn er dus eigenlijk niet. Geen hoezen, schokbrekerdildo's of verbredingsplaten zoals bij de Cobra en ook geen kabelschoentjes, hulsjes en hijslussen zoals bij een staalconstructie.
Ik vergeleek een stalen anker met een cobra. Inderdaad zal jouw anker nog een paar tientjes goedkoper zijn.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Tamil »

peppel wrote:
Tamil wrote:Je kan in dat geval beter vanuit een (vast) middelpunt werken met je kabels ipv naar lings en rechts verbinden. Ik heb samen met Alexander ooit een totaal in elkaar gedraaide boom mogen opruimen waarbij bij een kroondeel loskwam en uiteindelijk de staalkabels over elkaar schuurden, stuk gingen en dus het hele spul dwars door een huisje lag.

Oftewel naar mijn praktijk ervaring maak je het erger dan nodig is als er 1 arm uit draait neemt deze er meer mee.

Dit was het zelfde systeem, maar dan uit de jaren 80 van Wim Kruijk en Bleeky.

PS ik heb ook met staal gewerkt, maar Cobra en Gefa gaan toch echt makkelijker en sneller!
Een anker van 30 jaar geleden heeft er al 15 jaar te lang in gehangen. En ik denk in die periode ook niet meer gesnoeid? Bomen met dit soort ankers dienen iedere 5 a 10 jaar gesnoeid te worden. Dan voorkom je uitbreken.

En hoe je een anker plaatst is bij elke situatie weer anders. Soms heb je niet veel mogelijkheden. Ik zorg er in ieder geval altijd voor dat het anker ten alle tijden het gewicht van de tak kan dragen wanneer deze uit zou breken. Bij deze boom dus 4 ankers vanwege het gewicht. Ook zit het anker op ruim tweederde van de taklengte. Dus wanneer hij uitbreekt kantelt hij niet. Hij breekt uit en blijft netjes in de kabels hangen.
Ik vertel je dit niet om je af te vallen maar er juist op te wijzen, dat het met het kruisen van kabels ook mis kan gaan.

Het anker was uit eind 80 en het voorval is 10 jaar geleden dus hij had dat makkelijk moeten kunnen hebben 12 mm kabels als ik me niet vergis.
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Peterke »

En... wat denken jullie van dit kunstwerkje dat ik gisteren bij een klant aantrof?
DSC07090.jpg
DSC07089.jpg
DSC07091.jpg
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by treespotter »

Nou! Dat kan in ieder geval niet meer misgaan. :?
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Alexander »

Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen :?
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Kastanje in binnentuin in Utrecht

Post by Joris »

Is er ook een aansluiting gemaakt met de electriciteitsvoorziening? :mrgreen: Kan je in de boom je slijpmolen aansluiten als je nog eens moet snoeien :roll:
Post Reply