FSC synoniem met greenwashing

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

FSC synoniem met greenwashing

Post by chestnutnut »

het zoveelste bewijs dat het -iedereen in de strot geperste - FSC label niets anders is dan greenwashing ten behoeve van de grootschalige internationale houthandel
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milie ... ssen.dhtml
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: FSC synoniem met greenwashing

Post by densmee »

Iemand wel eens bij het forum gebouw in Wageningen binnen geweest?
Overal zit daar old growth douglas tegen de muren, heel mooi en nog FSC gecertificeerd ook zoals verlangd wordt door de WUR. Het jammere is helaas wel dat de houthandelaar in Canada deze bomen via een slinkse methode heeft kunnen kappen en laten certificeren.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
ZzZoel
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 30 Jun 2011, 13:32

Re: FSC synoniem met greenwashing

Post by ZzZoel »

Ben in mijn studententijd 7 maanden op stage geweest in Cameroon voor onderzoek aan lianen. Wat ik daar gezien heb aan verwoesting gaat je voorstellingsvermogen te boven. We deden onderzoek in een concessie van Wijma (Nederlandse logger) die zogenaamd duurzame exploitatie voorstond. In vergelijking met een boel andere bedrijven (Maleisische en Libanese) misschien minder destructie maar nog steeds een enorme impact op die gebieden.

Men heeft het dan over een bepaald aantal bomen (1 bijvoorbeeld) per ha van een minimale dikte. Een vellingscyclus van bijvoorbeeld 30 jaar en het terugplanten van bomen. Zijn over het algemeen wassenneus voorwaarden want als je enkele jaren later terugkomt in zo'n gebied is het vrijwel kaal door de boeren die er vervolgens intrekken, de rest van de bomen erafhalen, de boel platbranden en er enkele jaren mais en cassave op verbouwen. Dan is de grond uitgeput en gedegradeerd.

Zogenaamde bosbouw in de tropen is vaak gewoon wegenbouw. Dat wil zeggen dat infrastructuur het moeilijkste deel is van het exploiteren. Dus hoe hou ik onverharde voor vrachtwagens toegankelijke wegen instand, ook tijdens de regentijd. Het openen van het bos voor de vrachtwagens zorgt er ook voor dat het daarna voor iedereen makkelijk toegankelijk is geworden.

Prachtige oude enorm grote primaire boomsoorten zoals Azobe die hier in Nederland gewoon als beschoeiing van kanalen en als spoorbielzen worden gebruikt.

FSC my ass. Ben daar enorm cynisch geworden voor wat betreft het voortbestaan van tropische regenwouden. Ik deed onderzoek bij een Nederlands instituut dat in feite voor 'green washing' werd gebruikt door de exploitant. Al die onderzoekers die daar voor riante salarissen zaten, het leek wel een soort werkverschaffing.
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: FSC synoniem met greenwashing

Post by chestnutnut »

inderdaad, ik volg je volledig. de enige manier om een klein steentje bij te dragen tot het behoud van tropische old growth bossen is geen tropisch hout te gebruiken als consument. er zijn meer dan genoeg alternatieve Europese houtsoorten op de markt die WEL aantoonbaar duurzaam gewonnen worden. think global buy local!
User avatar
LOG-ic
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 04 Mar 2012, 16:50
Location: Brasschaat (België)
Contact:

Re: FSC synoniem met greenwashing

Post by LOG-ic »

Ik val natuurlijk in herhaling... maar als je ECHT duurzaam met hout wil omgaan, laat dan lokaal geoogst hout verzagen. Omgewaaid of omgehakt: verzagen en gebruiken, geef die boom een tweede leven. En het afval is bovendien prima brandhout. VEEL milieuvriendelijker dan al dat gelabeld hout in de DHZ handel dat aangevoerd wordt van de andere kant van de planeet. Voila.
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: FSC synoniem met greenwashing

Post by chestnutnut »

FSC is natuurlijk niet het enige greenwashing programma van het WWF. kijk en oordeel zelf : https://www.youtube.com/watch?v=YSztqfL ... r_embedded
Post Reply