Een nieuwe lier

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

Laat ik beginnen met iedereen een goed weekend te wensen!

Inmiddels al aardig was meuk verzameld, maar wat ik nog niet heb is een lier.
Een 16Kn Tirfor gaat voor iets van 450E, verlengkabel iets van 200E.

Toen kwam ik dit tegen:
http://www.hijsenhefwinkel.nl/a-2384788 ... g-dt90160x

Iemand hier ervaring mee? Lijkt me toch dezelfde lier, of heb ik het mis?
Ook een 11,5mm verlengkabel is op die site nog geen 100 Euro, al met al een besparing van 250E.

(EDIT) De lieren op de link zijn van het merk "Delta" verder geen informatie over kunnen vinden...

Waar halen jullie dit spul zoal weg?

Groeten,
Jasper
Last edited by JasperLeerling on 16 Jul 2012, 15:07, edited 1 time in total.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Tamil »

Ja uhh maar Jasper wat moet je met een lier?

Ik bedoel hoe zwaar wil je lieren?

Voor licht werk en een paar pully's kom je ook al een eind met een Maasdam puller.

Ik denk dat er veel mensen hier op het forum een lier in de schuur hebben liggen en hem bijna nooit gebruiken.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by KIMME »

ik doe het al tien jaar met een tirfor van 800 kg, een kabel van 20 meter en een kabeltje van 5 meter... want in de meeste gevallen kom je wel toe met een metertje of twee trekken en je wil dan niet altijd die lange kabel op en afrollen. Ook een snatchblock, dat is een katrol die speciaal gemaakt is voor staalkabel , is nuttig. Een tirfor van 800 kg dubbel genomen heeft en trekkracht van 1600 kg. Het gaat dan wel erg traag.

Er zijn twee manieren om dingen te doen... ofwel brute kracht, ofwel weet je waar je mee bezig bent. Met dikke tractoren en staalkabels sleuren en trekken aan bomen is te vergelijken met het eerste... datzelfde doen met klein materiaal zoals lijnen katrolletjes maar toch hetzelfde resultaat bekomen als in het eerste geval, vraagt oefening maar bespaart je veel spierkracht en energie op het einde van de dag. het is ook nuttig een kabel van een tirfor te kunnen verlengen met een touw. Als er iets op je staalkabel valt en er is een hoek in is hij kapot. Laat nooit iets op je staalkabel vallen, dan gaat hij tien keer zolang mee en het is veel makkelijker om met een werplijn een licht maar soms gruwelijk sterk touw in een boom te trekken zodat je geen ladder hoeft te gebruiken.

Wij verkopen het model dat jij aanhaalt elke week. Soms zelfs meerdere per week... en ik heb er in vier jaar tijd nog maar eentje van zien terugkomen. dat was eerlijk gezegd voor een probleem dat op 1 minuut was opgelost. Ik gebruik ze zelf ook dus maar dan de 800 kg versie.
Nu is het wel zo dat er verschillende modellen zijn van die gele... Dus je hebt de kwalitatieve alumiumversie, en je hebt ook een gele chinese achterlijke kopie.... Ik hoop voor jou dat je voor die prijs niet de kopie hebt.

Ook is het noodzakelijk elk jaar een check te doen van je apparaat. dwz uit elkaar halen, reinigen en invetten. Als er iets tussen je klembekken komt te zitten tijdens het trekken ben je zwaar de ... en in de boomverzorging zijn dat dikwijls stukken van takken en snippers en dergelijke. Deze blijven dan plakken in het vet binnen in het apparaat. het is noodzakelijk dat deze eruit worden gehaald.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Pietje »

ik doe het al acht jaar met een tirfor van 800 kg, een kabel van 20 meter en een katrol die speciaal gemaakt is voor staalkabel. Staat standaard in de bus, een klein, goed hanteerbaar kistje waar de lier en de kabelhaspel, bandslingen, karabiners en katrol in zitten. Superhandig! Wordt misschien maar 2x per maand gebruikt, meestal het uittrekken van stobben in kleine tuintjes, maar heeft zijn geld al dubbel en dwars terugverdiend.

De maasdam die ik daarvoor had (touwlier, niet de staalkabel-variant) vond ik niet betrouwbaar genoeg.

Die zware lieren zijn ook heel zwaar in het gebruik, evenals de zware kabels... Daar ben ik te klein voor :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

Heb nu een klusje waarbij licht lierwerk nodig is. Ja, met een Maasdam lier kan het ook wel.
Maar ik wil nu niet een lichte kopen om er volgend jaar achter te komen dat ik een zwaardere nodig heb.

Die kabel van 5 meter is inderdaad wel een goed idee.

Na nadere inspectie:
Op de site staat o.g. wat staat voor "of gelijkwaardig aan" ;) chinees dus

Dan moet ik maar eens gaan kijken naar een 8Kn lier.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Steven »

WinchIt!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Pietje »

Steven wrote:WinchIt!
... effe doorsparen nog... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

Pietje wrote:
Steven wrote:WinchIt!
... effe doorsparen nog... :wink:
Heb net een nieuwe 362 gekocht.
Geld moet rollen hè :lol:

(EDIT)
Lier moet er nog wel bijkunnen is wat ik probeer duidelijk te maken :p

Voordeel van thuis wonen 8)
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Tamil »

Als ik jou zo hoor zou ik het voor dit klusje maar eens met klein spul doen of huur er eentje. Spaar lekker door voor een winch, die ga je vele malen meer nodig hebben dan een lier! Dan kan je afvangen en lieren in een.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

Tamil wrote:Als ik jou zo hoor zou ik het voor dit klusje maar eens met klein spul doen of huur er eentje. Spaar lekker door voor een winch, die ga je vele malen meer nodig hebben dan een lier! Dan kan je afvangen en lieren in een.
Ja dat is ook een idee.
Enkel een afvangbolder heb ik al, hele mooie rvs.
Mijn broertje is namelijk beroepsmatig metaalbewerker.
En als het kan gebruik ik een 8.

Maar ik moet toegeven dat ik materiaal geil ben. Wil alles hebben.
En een 16Kn lier is gewoon donders mooi spul om te hebben.

Nja, ik slaap er nog een paar nachten goed over!
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by timo »

Steven wrote:WinchIt!
like :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by -WOUTER- »

Landcruiser it :D trek je met gemak 7 ton mee ...... :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
iceman
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 03 Mar 2012, 22:40

Re: Een nieuwe lier

Post by iceman »

-WOUTER- wrote:Landcruiser it :D trek je met gemak 7 ton mee ...... :lol: :lol:
Waar is de Like button :P

gr Johnny
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Tamil »

walter
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 28 Jul 2009, 09:38

Re: Een nieuwe lier

Post by walter »

tank 8)
Attachments
1342267433Nipone_058.JPG
1342267433Nipone_058.JPG (75.02 KiB) Viewed 10650 times
1342268087Nipone_057.JPG
1342268087Nipone_057.JPG (46.03 KiB) Viewed 10650 times
iceman
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 03 Mar 2012, 22:40

Re: Een nieuwe lier

Post by iceman »

Tamil wrote:https://www.facebook.com/plugins/like.

Boven aan de pagina iceman :P :wink:
Hey Tamil,


Ik wilde graag alleen Wouter zijn Reactie Like :P

Ik ben trouwens niet Iceman, zit alleen even op zijn computer.


Groet Johnny
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Tamil »

Dat kan nog niet, anders gaan we misschien wel heel veel knopjes krijgen den ik.

Zal er eens naar kijken.

Ps: had al zo'n id dat jij het was maar wist het niet zeker.
iceman
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 03 Mar 2012, 22:40

Re: Een nieuwe lier

Post by iceman »

Tamil wrote:Dat kan nog niet, anders gaan we misschien wel heel veel knopjes krijgen den ik.

Zal er eens naar kijken.

Ps: had al zo'n id dat jij het was maar wist het niet zeker.

Ja ik weet me eigen wachtwoord niet meer :oops: Dus dan maar even zo, maar ik zal stoppen dit topic te vervuilen.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

iceman wrote:
Tamil wrote:Dat kan nog niet, anders gaan we misschien wel heel veel knopjes krijgen den ik.

Zal er eens naar kijken.

Ps: had al zo'n id dat jij het was maar wist het niet zeker.

Ja ik weet me eigen wachtwoord niet meer :oops: Dus dan maar even zo, maar ik zal stoppen dit topic te vervuilen.
Te laat :lol:
Over lieren hoeft het hier niet meer te gaan hoor. Maar hou het wel netjes.
Is openbaar hè :wink:
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by treespotter »

Toch nog één keer over lieren Jasper.

Ik heb op de eerste dag dat ik voor mijzelf begon een echte Tirfor 1600 gekocht. Een echte krachtpatser. Sinds 1998 waarschijnlijk drie keer gebruikt.

Om bomen te vellen werkt een Tirfor veel en veel te omslachtig.
In de boom een strop maken (dus ladder tegen de boom, eventueel nog een stukje omhoog klimmen) staalkabel inhaken, een zwaar apparaat de tuin inzeulen en aan een boom stroppen, staalkabel door de Tirfor pielen en doorhalen en dan heel traag de boel op spanning zetten.
Tijdens het vellen is er geen snelheid in het omgooien te krijgen anders dan de zwaartekracht.
Dan ligt de boom plat, met als je pech hebt een kapotgeslagen haak aan het eind van de kabel of een kabel waaraan een paar staaldraadvezels jou verplichten om voor altijd met dikke handschoenen de kabel te 'handelen'.

10% van de bomen leggen wij plat met een Zing-It werplijntje.
10% van de bomen leggen wij zonder hulpmiddelen plat.
en bij de andere 79% gebruiken wij een treklijn, een paar stroppen en katrollen en een zware bus om de boel om te trekken.

O ja, en die ander ene procent? Dat blijft ons geheim, maar is in ieder geval nooit meer de Tirfor. :wink:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by ludovanmil »

He die Wolter,
heldere info over het aanbrengen van de lier, doe het exact zo !
echter.....ik ervaar niet de last erbij die jij verwoord :roll: Maar mogelijk hou jij ook niet van spaghetti bolognese ( en dat is mijn favoriete eten)
Geweldig de Tirfor ! hiep, hiep hoera voor de Lier.
Zaag tegenwoordig ook wel eens in bos(-achtige) percelen, knappe jongen als jij daar de bomen anders snel beneden krijgt :wink:
en ik zie je mooie gele bus daar ook niet komen.
M.a.w. iedere situatie heeft zijn eigen favoriete materiaal / gereedschap.
maar de lier is toch wel een geweldig atribuut
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Tamil »

treespotter wrote:O ja, en die ander ene procent? Dat blijft ons geheim, maar is in ieder geval nooit meer de Tirfor. :wink:


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by KIMME »

treespotter wrote:Toch nog één keer over lieren Jasper.

Ik heb op de eerste dag dat ik voor mijzelf begon een echte Tirfor 1600 gekocht. Een echte krachtpatser. Sinds 1998 waarschijnlijk drie keer gebruikt.

Om bomen te vellen werkt een Tirfor veel en veel te omslachtig.
In de boom een strop maken (dus ladder tegen de boom, eventueel nog een stukje omhoog klimmen) staalkabel inhaken, een zwaar apparaat de tuin inzeulen en aan een boom stroppen, staalkabel door de Tirfor pielen en doorhalen en dan heel traag de boel op spanning zetten.
Tijdens het vellen is er geen snelheid in het omgooien te krijgen anders dan de zwaartekracht.
Dan ligt de boom plat, met als je pech hebt een kapotgeslagen haak aan het eind van de kabel of een kabel waaraan een paar staaldraadvezels jou verplichten om voor altijd met dikke handschoenen de kabel te 'handelen'.

10% van de bomen leggen wij plat met een Zing-It werplijntje.
10% van de bomen leggen wij zonder hulpmiddelen plat.
en bij de andere 79% gebruiken wij een treklijn, een paar stroppen en katrollen en een zware bus om de boel om te trekken.

O ja, en die ander ene procent? Dat blijft ons geheim, maar is in ieder geval nooit meer de Tirfor. :wink:

Ik heb ook niet echt last van al deze voorgenoemde problemen. Wel raad ik ten stelligste af om met bussen, tractoren, vrachtwagenns en dergelijke aan bomen te trekken. De trekkracht is dikwijls niet in te schatten en het maakt het vellen erg gevaarlijk voor mensen die ets te voorzichtig zijn en te hard trekken waardoor de boom onder extreme spanning komt te staan. Ook een katrollensysteem is erg nuttig en ik moet zeggen dat we at nu wel iets meer gebruiken dan de tirfor. Kortom: met een tirfor kan je wat met een katrollensysteem ook kan. Omgekeerd niet.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Pietje »

Laat je niks wijsmaken, Jasper!
treespotter wrote:Om bomen te vellen werkt een Tirfor veel en veel te omslachtig.
In de boom een strop maken (dus ladder tegen de boom, eventueel nog een stukje omhoog klimmen) staalkabel inhaken, een zwaar apparaat de tuin inzeulen en aan een boom stroppen, staalkabel door de Tirfor pielen en doorhalen en dan heel traag de boel op spanning zetten.
Tijdens het vellen is er geen snelheid in het omgooien te krijgen anders dan de zwaartekracht.
Ook een staalkabel is met een werplijntje in de boom te trekken, en onder met een strop aan te binden. Daar heb ik geen ladder voor nodig... Bovendien valt op die manier de boom nooit op je haak... :D
De lierkabel blijft bij mij altijd in de tirfor zitten. Geen gepiel meer :D
Op het moment dat je misschien wat snelheid nodig hebt, kun je de kabel pakken en naar de zijkant trekken. Maar ik vraag me af of dat een heel belangrijk argument is. Ik ga met Kimme mee dat het gebruik van hydrauliek/motoren (die veel snelheid mogelijk maken) elk gevoel van de optredende krachten weg is, waardoor je eigenlijk geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Niet om het 1 of ander, maar het begint een leuke discussie te worden :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by treespotter »

Ooit gehoord van een GRCS?
Spaar alsjeblieft door voor zo'n winch en laat je geen Tirfor aanpraten!
Dat ding is veel handiger dan een (tobber)Tirfor.
Met een staalkabel zeulen en pielen klinkt echt heel romantisch, maar wanneer jij dat gezeul kan voorkomen met zo'n onhandelbaar stuk ijzer...

Maar goed. Iedereen is vrij om te gebruiken wat hij wil. Dus huur Ludo in met zijn tirfor en laat Kim nooit aan jou bomen trekken met een bus. Hij heeft blijkbaar erg veel moeite met het doseren van het gaspedaal. :mrgreen:

O ja, en let vooral niet op de tekst van Pietje. Ik weet niet hoe lang zijn staalkabel is, maar bij die van mij is dat twintig meter. Ik weet niet hoe Pietje het doet, maar wanneer je die kabel hoog door de boom haalt dan sta je volgens mij altijd in de gevarenzone veel te dicht bij de te vellen boom in de buurt. Volgens mij is dat een gevalletje vragen om moeilijkheden. Maar ja, waarom verbaast mij dat eigenlijk niet van onze Pieterman. :roll:
Post Reply